מוצרי חלב, יתרונות וחסרונות

ענבל קרקו מציעה לא להתעלם מהשמנת, ד"ר סילבינה מצקין-לוי ממליצה על תזונה בריאה עם מוצרי חלב ואולגה רז מפריכה מיתוסים אודות החלב. לכל מי שעדיין מפנטז על אפשרות להגיע לים בקיץ, מבלי שיתבלבלו לחשוב שהוא לוויתן שעלה על החוף, שלוש מומחיות לתחום התזונה והדיאטה מביאות לכם את כל הטיפים על תזונה חלבית לכבוד חג השבועות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 22/05/2007 |
צפיות: 10,976
חג שבועות הוא חג מסורתי, וכמיטב המסורת אצלנו, משמעות הדבר היא אוכל. ובכמויות.

עוד לא שכחנו את הבטחות הדיאטה של אחרי תקופת החגים, והופ - הנה עוד ארוחה משפחתית או פיקניק או סתם הזדמנות לשבת בבית ולנשנש משהו.

אז לכל מי שעדיין מפנטז על אפשרות להגיע לים הקיץ, מבלי שיתבלבלו לחשוב שהוא לוויתן שעלה על החוף, יש לנו כמה טיפים עבורכם.

10 הדיברות לאכילה בשבועות (ענבל קרקו, דיאטנית ראשית בשומרי משקל מזהירה מפני השמנת)

1. אל תשלו את עצמכם שהאוכל בשבועות דל בקלוריות. מאכלים העשויים משמנת מתוקה (38% שומן), חמאה או גבינות שמנת יקרים מאוד בנקודות.

2. אל תחששו להחליף את הגבינות במתכון מגבינות שמנות לגבינות רזות יותר (עד 5% שומן).

3. אם אתם מארחים תכננו תפריט מאוזן. כזה שמכיל מאכלים עשירים בקלוריות לצד מאכלים זולים בקלוריות. אתם בוודאי לא היחידים בערב החג שחוששים לעלות במשקל ולכן מחצית מאורחי האירוע יעריכו אתכם על ההתחשבות.

4. זכרו, החלק המשמין ביותר בעוגות הגבינה הוא הבצק, העשיר בשומן (חמאה או מרגרינה). ותרו עליו או החליפו אותו בביסקווטים טבולים בסירופ או נס קפה.

5. אל תחששו לשאול מה מכיל המתכון. כשתבינו שהעוגה מכילה שתי מנות שמנת מתוקה, שתי מנות שוקולד מריר, שתי חפיסות פודינג ועוד 200 גרם חמאה, יהיה לכם הרבה יותר פשוט לאכול ביס ולוותר על היתר.

6. אל תאכלו פסטה ברוטב שמנת לשווא. שמנת מתוקה "יקרה" לגזרה אפילו יותר מקצפת (כי אין בה אפילו אויר - רק 38% שומן). רוטב אלטרנטיבי לפסטה אפשר לעשות מגבינות: קוטג', גבינה בולגרית 5% שומן, 2 כפות פרמזן וכף חמאה (לערבב על הכיריים עם הפסטה המוכנה).

7. זכור, שבועות הוא גם חג הפירות והירקות. אז אל תשכחו להגיש את מבחר פירות העונה, סלטי פירות וסלטי ירקות המשלבים בתוכם גבינות שונות. כוס סלט פירות מכילה חמישית מכמות הקלוריות מפרוסת עוגת גבינה.

8. עשו לעצמכם חג פעיל ונצלו את החופש לבילויים בחיק הטבע. שבועות הוא החג האחרון לפני עונת החמסינים, זמן מצוין לבילוי בפארק, בכינרת, בטיולי אופניים. כך תוכלו לקזז את חלק ממה שאכלתם.

9. אל תוותרו על ירקות, בכל ארוחה, בכל בילוי. מקלוני גזר, מלפפונים ופלפל ברוטב יוגורט (יוגורט, שמיר, שום, מלח) הן מתאבן מצוין לערב החג.

10. אל תחשבו בשחור ולבן. אכילת ארוחת חג עשירה (ללא חשבון) אינה מצדיקה השתוללות מוחלטת באכילה עד סוף החג.

יתרונות חג הלקטוז (ד"ר סילבינה מצקין-לוי, מומחית לרפואה פנימית ותזונאית מסבירה על חשיבות מוצרי החלב)

חג השבועות הוא אחד החגים היחידים בלוח השנה העברי הנתפס כבלתי מזיק לגיזרה. אוכלים ארוחות קלות, חלביות. מכיוון שלא אוכלים בשר, יש תחושת קלילות בבטן, אך לא בהכרח במאזן הקלורי. איך אפשר בכל זאת לדאוג שיהיה קל גם על המשקל?

1. בין מאכלי החג כדאי לשלב גם דגנים מלאים, העשירים בפחמימות וסיבים תזונתיים, שחשובים לתחושת שובע ולשיפור תנועתיות המעי. דגנים מלאים מכילים ויטמיני B, מגנזיום ו-ויטמין E, החשובים לתפקוד תקין של מערכות הגוף.

2. מוצרי החלב הנצרכים בחג השבועות עשירים בחלבונים, שהינם אבני הבניין של איברי הגוף.

3. מוצרי חלב הם מוצר מן החי, לכן הם מכילים כולסטרול ושומן רווי, שעלולים לגרום לעלייה ברמות השומנים בדם ולמחלות לב וכלי דם.

מומלץ להחליף את הגבינות השמנות במתכוני הפשטידות, את המיטבלים והעוגות בגבינות ויוגורטים דלי שומן (עד 5% שומן. בגבינות הקשות ניתן גם עד 9%).

4. לרגישים לסוכר החלב, הלקטוז, כדאי לדעת, שמוצרי חלב מעובדים יותר כמו גבינות קשות, יוגורט וקוטג', הם דלים יחסית בלקטוז, ונסבלים היטב גם ע"י מי שמתקשה בעיכול הלקטוז, במיוחד כאשר הם נצרכים במסגרת ארוחה.

קיימים גם תכשירים של האנזים לקטוז, שהוא אחראי על עיכול הלקטוז, אותם ניתן לצרוך לפני אכילת מוצרי חלב.

5. מומלץ לצרוך מוצרי חלב המועשרים בחיידקים פרוביוטיים המסייעים למערכת החיסונית.

6. סידן הוא מינרל שאספקתו חיונית לבניית העצם ותפקוד שרירים אופטימלי. הקצובה היומית לצריכת סידן היא 1,000 מ"ג ליום לאדם הבוגר ו-1,200 מ"ג לאנשים מעל גיל 50. מוצרי חלב הם מקור מעולה לסידן. מומלצים במיוחד אלו המועשרים בסידן.

לכבוד שבועות: 10 דברים שכדאי לדעת על חלב ומוצרי חלב (אולגה רז, מנהלת מרכז רז להרזיה, עם מיתוסים ועובדות אודות החלב)

1. מחקרים מדעיים מוכיחים, שאכילת חלב ומוצריו מפחיתה את הסיכון למחלות כמו אוסטיאופרוזיס, לחץ דם גבוה וסרטן המעי הגס.

2. ארגוני הבריאות ממליצים לילדים לצרוך בין שתיים לארבע מנות חלב ביום, וזאת בהתבסס על מחקרים שמצאו קשר ישיר בין צריכת חלב לגדילה.

3. חלב לא רק בונה שיניים, אלא גם מקטין התפתחות עששת השן. מחקר שנערך במשך שנתיים באנגליה בקרב ילדי בית-ספר, הראה כי ההבדל העיקרי בין ילדים עם עששת לאלה שלא סבלו ממנה היה צריכה כפולה של גבינה וחלב.

4. למרות שגם אתם שמעתם בוודאי לא פעם טענות לפיהן חלב גורם לליחה, עד כה אין שום מחקר מדעי שתומך בטענות אלו, ומדובר בעצם במיתוס שהגיע הזמן לנפץ.

5. מיתוס אחר הוא דווקא נכון: מסתבר שסבתא צודקת, וחלב הוא אכן סגולה נגד נדודי שינה. הוא מכיל חומצת אמינו טריפטופן, ממנה מייצר המוח סרוטונין, האחראי בין היתר לרוגע ולשינה טובה. לכן, חצי כוס עד כוס חלב (מחומם, עוד יותר טוב) לפני השינה יכולה להיות כדור שינה מועיל ביותר.

6. אותו סרוטונין במוח, המיוצר מחומצת אמינו טריפטופן שנמצאת בין היתר בחלב, אחראי גם על מצב הרוח, זיכרון ולמידה.

7. סובלים מריח רע מהפה נסו יוגורט. מחקר שהוצג בכנס הבינלאומי של איגוד רופאי השיניים דיווח, שאכילת יוגורט ללא סוכר פעמיים ביום, במשך שישה שבועות, הביאה לשיפור בריח הפה אצל 80% מהמשתתפים.

ויש לכך גם הסבר מדעי הגיוני: יוגורט מדכא התפתחות חיידקים על הלשון, המייצרים את רכיבי הריח העשירים בגופרית וגורמים לריח הרע הנודף מהפה.

8. גבינות רכות מומלץ להחזיק עד שבוע במקרר (ותמיד בודקים תאריך תפוגה). גבינות חצי מוצקות, כמו מוצרלה, אפשר לשמור שבועיים-שלושה. גבינות מוצקות כמו גבינה שוייצרית או צ'דר - חמישה שבועות ויותר, וגבינות קשות כמו פרמזן ניתן לשמור במקרר עד עשרה חודשים.

9. מחקרים אחרונים מראים שאכילת שלוש מנות של מוצרי חלב דלי שומן ליום, כחלק מתזונה מאוזנת מופחתת קלוריות, יכולה לעזור בהשגת תוצאות טובות יותר בירידה במשקל.

אנשים שנמצאו בדיאטת הרזיה וצרכו שלוש מנות ליום הפחיתו יותר משקל, הורידו יותר מסת שומן ושמרו על המשקל המושג לאורך יותר זמן, לעומת אלה שלא צרכו חלב ומוצריו.

10. בחלב כבשים רמה גבוהה יותר של סידן לעומת חלב פרה: מעל 150 מ"ג ל-100 מ"ל לעומת 100 מ"ג. חלב כבשים גם מכיל כמות גבוהה יותר של חלבון ביחס לחלב הפרה, וגם תכולת האבץ, ויטמין B2 וויטמין B12 גבוהה יותר בחלב הכבשים לעומת חלב הפרה.

לאתר של החברה לשומרי משקל
לאתר של שיטת ד"ר לוי
החומר של אולגה רז הינו מתוך הספר "סודות התזונה - המדריך השלם לתזונה נכונה" בעריכתה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 1,181
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 1,462
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,070
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 821
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,915
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,285
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 668
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 725
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 605
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 1,003
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד