תזונת חורף, בריאות וחמין אחד

שתי דיאטניות התגייסו למען השמירה על גופינו בחורף, האחת נותנת מספר עיצות להישאר בריאים גם כשהחיידקים משתוללים והשניה עוסקת בנפלאות החמין, או אסונותיו... שיהיה חורף חם, טעים ובריא
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/12/2007 |
צפיות: 7,976
בחודשי החורף ובעונות המעבר גופינו חשוף במיוחד לוירוסים ולזיהומים שונים.

הסיבה למחלות הרבות בחורף טמונה, בין היתר, ביכולת שלנו להתמודד עם שינויי טמפרטורה קיצוניים בין החום שבפנים לקור שבחוץ.

מחלות רבות נגרמות גם מחוסר האוורור בכיתות ובגנים, וחשיפה מוגברת לזיהומים גורמי תחלואה כמו התקררות, שפעת, דלקות גרון וזיהומים בדרכי הנשימה העליונות.

מערכת עיכול תקינה חשובה לבריאות הכללית של הגוף, וזאת מכיוון שמרבית תאי מערכת החיסון בגוף נמצאים בתוך מערכת העיכול באזור המעי הגס.

לאור הנסיבות הקרירות שמתרחשות בחוץ, ועודף החיידקים שמצטופפים בפנים, מחלקת לנו רוני גוטליב, דיאטנית קלינית Bs.c בחברת "הדס", סל של המלצות לחורף.

למידע נוסף בנושא היכנסו לפורומים:
פורום תזונה ודיאטה
פורום בישול בריאות
פורום פוד קואצ'ינג
פורום תמיכה בדיאטה
פורום תזונה, הרזיה טבעית

דאגו לשתות מרק עוף טרי מספר פעמים ביום, מלבד היותו מחמם, שתייתו מוסיפה חומצות אמינו וויטמינים ומעודדת ניקוי לדרכי הנשימה העליונות.

הרבו בשתייה - שתית נוזלים ללא קפאין מלחכת ומעודדת תגובה חיסונית.

שימוש בתוספי תזונה מתאימים, הבטוחים לשימוש שתפקידם לתמוך ולהזין את מערכת החיסון כמו אכינצאה, פרופוליס וויטמין C, המכונים "הכוכבים של החורף".

דאגו לשמירה על פלורת מעיים מאוזנת על ידי אכילת מוצרי חלב-ביו או באמצעות נטילת פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה.

דבש הוא מחטא, מרכך ומקל על יובש וכאב בגרון ולכן ההמלצה הינה לבשל יחדיו דבש, בצל ושום ואף לאכול אותם בצורתם הטבעית.
<@ --- IMG_2 --- @>
לכתבות חורף נוספות:
10 טיפים לצריכת פירות וירקות
טיפול שיניים: הכינו שיניכם לחורף
גוונים לחורף: הגיע זמן המהגוני
חורף? עשו אימון גופני בבית
תרופות לחורף: כך נשתמש נכון

גרגרו מיץ לימון מספר פעמים ביום על מנת לחטא את הגרון מהמזהמים.

הקפידו על תזונה נבונה ומאוזנת שתכיל את כל אבות המזון, הויטמינים והמינראלים החיוניים לבריאותינו.

איכלו מזונות עשירים בסיבים תזונתיים.

בצעו פעילות גופנית יום יומית על מנת לשמור על הכושר הגופני.

עונת החורף הינה הזדמנות טובה לחדש את מסורת הארוחות המשפחתיות המשותפות. איכלו יחדיו מסביב לשולחן, שתפו את בני המשפחה במה שעבר עליכם במהלך היום והפכו את הארוחה לחוויה משפחתית שלמה.

אחרי שהפנמתם את הטיפים החשובים לחיזוק המערכת החיסונית, עניין אחר מאד חשוב עולה לסדר היום. החורף הגיע והחמין/טשולנט/סחינה (תלוי באיזו עדה אתם) מתבשל לו באיטיות בשבת. איך נוכל ליהנות ממנת חמין טעימה בלי להרגיש "מנופחים" ו"מפוצצים" בסוף הארוחה?

והכי חשוב, איך נמנע מתופעות הלוואי המוכרות המתלוות לאכילת החמין החורפי בשבת? וכיצד נוכל לקבל את מלוא הערכים התזונתיים מהחמין שלנו מבלי להרעיד את הקירות? דתיה יער, דיאטנית בחברת טעם-טבע אלטמן, חושפת בפנינו את מגילת החוקים לאכילה נכונה ובריאה של חמין.

הידעתם? מנת חמין מכילה כ-300 קלוריות לכוס (או כ-650 לשתי מצקות מלאות). בחמין ישנם כל אבות המזון. חלבונים, פחמימות, שומנים וקטניות. זה מזון מזין מאוד אך אי אפשר להתעלם מהקלוריות שהוא מכיל. במיוחד כשבדרך כלל אנחנו אוכלים הרבה יותר ממנת הגשה.

מומלץ להנביט את הקטניות לפני הבישול. מנביטים בהשריה בצנצנת מלאה במים מכוסה במגבת נייר. ביום למחרת יש לשטוף את הקטניות ולהחזירן לצנצנת ללא מים (מידי פעם לשטוף את הקטניות והנבטים יבצבצו תוך יומיים שלושה) בנביטה, הזרע "מתעורר" מתרדמתו וזמינות הויטמינים והמינרלים שבו גדלה.

יש להשתמש בשמנים בריאים לבישול כגון שמן זית ושמן קנולה.

להשתדל לבחור נתח בשר עם מעט שומן (להשלים בבישול עם שמנים בריאים).

יש להרבות בשתיית מים בזמן הארוחה. (עוזר לסיבים שבאוכל לספוח מים ומונע עצירויות כמו כן מים עוזרים בתהליכים מטבוליים רבים ובתהליך העיכול ולהרגשת שובע

מומלץ למלא את הצלחת פעם אחת בלבד.

באכילת חמין כדאי להוסיף אנזימי עיכול (כגון זימ-קל) היכולים לעזור בהפחתת היווצרות גזים וחומציות יתר במערכת העיכול. (מומלץ לקחת כמוסה או שתיים לפי כמות האוכל וכמות הקטניות בחמין, עם הארוחה או מיד לאחריה).

האנזימים מפחיתים את תחושת המלאות והנפיחות אחרי ארוחות כבדות ועוזרים לספיגה יעילה יותר של הויטמינים והמינרלים מהארוחה. וככה אנחנו יכולים לשבת במנוחה וברוגע בבית, או בעבודה, גם אם אכלנו אתמול רבע סיר של חמין.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד