תרופות סבתא: עיכול קיבה ומעיים

בעיות בעיכול עלולות להיגרם בשל תזונה לקויה, חוסר בפעילות גופנית או חוסר בשעות שינה. כדי למנוע דלקת קיבה ומעיים חשוב להקפיד לאכול סיבים תזונתיים, לעסוק בפעילות אירובית לשתות הרבה מים
עיכול הוא תהליך של הגוף לפירוק המזון כדי להפוך אותו לאנרגיה. העיכול מתחיל עם פעולת האכילה, שבמהלכה המזון מתפרק למולקולות קטנות יותר, ומעביר את המזון דרך הוושט אל הקיבה. הקיבה היא האיבר הרחב ביותר במערכת העיכול, העשוי משריר גמיש שבו מתבצע אחסון מזון.

החלק החשוב ביותר בתהליך העיכול מתרחש במעי הדק. במעי נספגים חומרים חיוניים כמו: ויטמינים, מינרלים, חלבונים, פחמימות ושומנים, דרך זרם הדם ועוברים אל כל תאי הגוף במטרה לחדש את המערכת החיסונית ולשמור על הבריאות.

דלקת קיבה ומעיים, המכונה גם קלקול קיבה מתרחשת כתוצאה מהרעלת מזון, וירוסים, זיהומים, רגישות למזון, שימוש ממושך באנטיביוטיקה, חוסר איזון בחיידקי המעיים ועוד. כדי לטפל בהפרעות ודלקות הקשורות למערכת העיכול מומלץ לעבור אבחון רפואי ולקבל טיפול מתאים. אולם בנוסף ישנן דרכים טבעיות רבות שיסיעו בהקלה על הסימפטומים של בעיות העיכול ומעיים.

בעיות במערכת העיכול יכולות לבוא לידי ביטוי בכאבי בטן, נפיחות בבטן, גזים, שלשולים, עצירות, דלקות מעי, צרבות וכיבי קיבה. במצב תקין הבעיות במערכת העיכול אינן אמורות להופיע כלל, והן לרוב נגרמות בשל תזונה לקויה, חוסר בפעילות גופנית, חוסר בשעות שינה, עישון, אכילה לפני השינה ומתח נפשי.

רכיבה על אופניים להמרצת פעולת המעיים

פעילות אירובית תורמת להזרמת הדם בגוף ולמערכת העיכול, ומסייעת לתחלופה מהירה יותר. רצוי לעסוק בפעילות אירובית שלוש פעמים בשבוע במשך לפחות עשרים דקות. כדי להמריץ את פעולת המעיים מומלץ לרכוב בכל יום על אופניים. רכיבה על אופניים נחשבת כממריצה ומבטיחה יציאות קבועות.

צריכת סיבים תזונתיים על בסיס יומי

מומלץ להכניס לתפריט היומי מזונות עתירי סיבים תזונתיים כמו ירקות, קטניות ודגנים מלאים. שיבולת שועל מכילה סיבים רבים ומרגיעה את מערכת העצבים ויעילה נגד בעיות כולסטרול. כדי למנוע בעיות במערכת העיכול, מומלץ לאכול בכל יום סובין ושיבולת שועל, ואף כדאי לאכול בבוקר דייסת קוואקר עם גרנולה, יוגורט, פירות ואגוזים. אכילת עגבנייה באפן קבוע מונעת הפרעות בעיכול ומשפרת את פעולת הקיבה, וגם תמרים ותאנים מועילים לדלקות קיבה ומעיים.

שתיית חליטת צמחים לאחר הארוחה

צמחי מרפא עשויים לסייע להפחתת הכאבים עקב בעיות עיכול. צמחים כמו: קמומיל, נענע, ג'ינג'ר, קינמון וכורכום מפחיתים את הלחץ על הקיבה לאחר הארוחה, ומסייעים לזרימת הדם. חליטה של צמחי מרפא טריים או מיובשים, מומלצת לאנשים שסובלים מעצירות, שלשולים, דלקות מעיים, מעי רגיז וכיבי קיבה.

זרעי שומר, קימל, וכוסברה תורמים לשחרור גזים ונפיחויות ויכולים להיות יעילים גם במצבי עצירות. בכל מקרה מומלץ לשתות מים פושרים או קרים לאורך כל היום, שתיית מים רבה תורמת לתקינות פעולת המעיים וחיונית לפעילותם של כל האיברים בגוף.

דרך נוספת להקלה על כאבי בטן היא מריחת ערק על הבטן ועיסוי האזור בסיבובים עם כיוון השעון. הערק מתאים גם למי שסובל מגזים ועשוי להפחית משמעותית את הכאבים. גם עיסוי כף הרגל בכיוון השעון עוזר להפגת כאבים.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

המומחים שלנו בתחום:

ד"ר מוחמד מסארוה
צפיות: 1433
15 שנות ותק
השח"ל 79 ירושלים
ד"ר אלון מרגלית
צפיות: 2345
15 שנות ותק
גילדסגיים 4  רמת גן