רגישות לחלב, האבחון והפתרונות

הידעתם כי רגישות לחלב היא למעשה חוסר יכולת של הגוף לפרק את הסוכר שנמצא במוצרי חלב שונים? וכי גם מי שסובל מבעיית רגישות לחלב, יכול בכל זאת לצרוך 10 גרם לקטוז ביום? על כך בכתבה.
מאת מערכת BeOK
| 01/08/2010 |
צפיות: 15,108
לדברי ד"ר תמנע נפתלי, יו"ר החוג הנוירוגסטרואנטרולוגי הישראלי וגסטרואנטרולוגית בביה"ח מאיר, אי סבילות ללקטוז, או בשמה האחר – רגישות לחלב, היא למעשה אינה רגישות אלא חוסר יכולת לפרק את סוכר החלב. מאחר והסוכר לא מתפרק הוא נשאר במערכת העיכול, מושך אליו מים וגורם לשלשול, מפורק על ידי חיידקים וגורם לגזים ולנפיחות. הפתרון המוצע במקרה זה הוא להימנע מצריכת מוצרים המכילים לקטוז, או לחילופין לקחת כדור לקטוזין המפרק את מה שהגוף לא מסוגל לפרק.

לעומת זאת, אלרגיה אמיתית לחלב היא הרבה יותר נדירה, ויכולה להופיע בקרב כ-2.5% מהילדים ולרוב חולפת כעבור מספר חודשים. רגישות לחלב מסוג אלרגיה מתבטאת זמן קצר לאחר אכילת חלב ויכולה להתבטא בכאבי בטן, שלשולים, פריחה, נזלת אלרגית וקוצר נשימה. אבחנה מדויקת ניתן לעשות בתבחיני עור.

למידע נוסף בנושא רגישות לחלב ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום הפרעות אכילה - תמיכה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה

מי שבאמת סובל מבעיית רגישות לחלב צריך להימנע ממנו, אך אפשר כעבור מספר חודשים לנסות שוב לצרוך חלב משום שמתפתחת סבילות בחלק גדול מן המקרים. עבור תינוקות קיימים תחליפים היפואלרגניים או תחליפים שאינם עשויים מחלב פרה.

כיצד נאבחן רגישות לחלב?


אבחנה של רגישות לחלב נעשית בתבחין נשיפה. נותנים לנבדק לשתות לקטוז ובודקים את האוויר שהוא נושף. אם הוא לא פרק את הלקטוז בעצמו, החיידקים שבמעי פירקו אותו ואז יראו את תוצרי הפירוק באוויר שנשף. יש להביא בחשבון כי לעיתים קרובות אנשים הסבורים שהם סובלים מבעיית רגישות לחלב סובלים בעצם ממעי רגיז. במקרה כזה בדיקת הלקטוז תהיה שלילית ואופן הטיפול יהיה שונה. מי שסובל מגזים, נפיחות הבטן ואי סדירות היציאות ללא קשר לאכילת מוצרי חלב יכול להיעזר באמצעים המקטינים את כמות גזים במעי כמו תחליפי ביסמוט (פינק ביסמוט או קל בטן) או תרופות המקטינות עווית של המעי כמו קולוטל ופפאברין. תרופות אלה יכולות לסייע גם במקרים של גזים, נפיחות ואי נוחות כתוצאה מבעיית רגישות לחלב.

לדברי הדיאטנית מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה, לאנשים הסובלים מבעיית רגישות לחלב מומלץ לנסות ולבדוק השפעת צריכת מוצרי חלב דלי לקטוז כמו חלב דל לקטוז (נמכר ברוב הסופרים), גבינות קשות (בולגרית, בריזה, צהובות וכו'), יוגורט ומוצרי חלב נוספים שמסומנים כדלי לקטוז ע"ג האריזה. גם שוקו ניתן להכין מחלב דל לקטוז. חשוב לדעת שגם חלב רגיל – כשמוסיפים אותו בכמות קטנה לקפה לרוב יהיה סביל.

ניתן לבדוק את כמות הלקטוז לפי מידת הפחמימות המופיעה על אריזת המוצר. במוצרים שאינם מתוקים בדרך כלל הפחמימות הן לקטוז. חשוב לדעת, כי גם אנשים הרגישים ללקטוז מסוגלים לצרוך במהלך היום עד 10 גרם לקטוז, כאשר הוא לא נלקח בבת אחת אלא מחולק במהלך היום. כך למשל, כוס חלב מכילה 10 גרם לקטוז. אם נחלק אותה למספר כוסות קפה או תה עם חלב במהלך היום, נצרוך כמות לקטוז שהגוף יכול לפרק.

מי שבכל זאת מתקשה בשתייה או אכילה של מוצרי חלב, יכול ליטול לפני צריכת החלב את אנזים הלקטוז (נמכר בבתי הטבע, בתי המרקחת והפארמים) המהווה תחליף של האנזים שתפקידו לפרק את הלקטוז.

חשוב לזכור, כי החלב ומוצריו (ממקור של בקר וצאן) הם אוצר תזונתי, המספק לנו חלבון איכותי, כמויות של ויטמינים מקבוצה B ומינרלים (שהעיקריים בהם: סידן, אשלגן, מגנזיום וגם זרחן, אשלגן ואבץ). חלב ומוצריו הם גם מזון לחיידקי המעיים החיוביים המגנים ושומרים על בריאות המעי ולכן לא מומלץ לוותר עליהם לחלוטין.

למאמרים נוספים בנושא רגישות לחלב ועוד:
אלרגיה: מיתוסים שעושים לכם אלרגיה
כל האמת על מוצרי חלב
תסמונת מעי רגיז - מהאבחון עד לטיפול
צריכת סידן והשמנת יתר. מה קשר?
תזונה נכונה, משמעה אכילה לאורך היום

ואם לא השתכנעתם – הנה עוד כמה סיבות מצוינות:


מחקרים מראים שצריכת שלוש מנות של מוצרי חלב דלי שומן ליום כחלק מתזונה נכונה – חשובה לירידה ושמירה על משקל תקין. אנשים בדיאטה הצליחו טוב יותר ומהר יותר לרדת ולשמור זמן רב יותר על משקלם כשמזונם הכיל מוצרי חלב דלי שומן. עוד מראים המחקרים שחלב הוא מזון מצויין לטיפול בנדודי שינה – שתיית כוס חלב לפני השינה שיפרה את איכות השינה וגם עזרה להירדם.

תזונה עשירה בסידן בשלבי החיים המוקדמים מאפשרת בניית מסת עצם מירבית ומניעת אוסטיאופורוזיס – מחלה המאופיינת בירידה בצפיפות העצם – מחלה קשה וכואבת הפוגעת באיכות החיים.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

תרופות טבעיות לכאבי מחזור
מאת מערכת BeOK
| 26/04/2017 |
צפיות: 205
כאבי מחזור היא תופעה מוכרת לכל אישה. כדי להקל עליהם ולמנוע אותם אפשר להניח כרית חימום, לשתות חליטת קמומיל ואפילו לחוות אורגזמה
קרא עוד
למה כדאי לשתות מי לימון בבוקר?
מאת מערכת BeOK
| 23/04/2017 |
צפיות: 541
לימון עתיר בוויטמינים והוא מחזק את מערכת החיסון, אך ישנן סיבות נוספות שבגללן כדאי לשתות מי לימון בכל בוקר, הם מפחיתים זיהומים, מנקים רעלים ומונעים את הזדקנות העור
קרא עוד
כבד שומני: מהי התזונה המומלצת?
מאת מערכת BeOK
| 12/04/2017 |
צפיות: 562
שומן עודף וצריכה מופרזת של אלכוהול יכולים לגרום למחלת הכבד השומני. מאכלים, תוספי מזון וצמחי מרפא שונים יכולים למנוע את המחלה ולשקם את הכבד של החולים בה
קרא עוד
מהם התסמינים של מחסור באשלגן?
מאת מערכת BeOK
| 22/03/2017 |
צפיות: 426
אשלגן הוא יסוד חשוב לבריאות הגוף ומחסור ממנו יכול לגרום לתסמינים שונים, כמו עייפות, קצב לב מואץ ותחושת נימול
קרא עוד
דלקות בדרכי השתן
דלקת בדרכי השתן היא אחת המחלות הנפוצות בקרב נשים. תזונה נכונה ושמירה על הרגלים מסוימים ירפאו את הדלקת וימנעו את החזרה שלה
קרא עוד
סופר פוד: מהם מזונות על ואיך הם מסייעים לבריאות?
מאת מערכת BeOK
| 07/03/2017 |
צפיות: 377
מזונות על הם מאכלים שמכילים רכיבים תזונתיים רבים, כמו ויטמינים, נוגדי חמצון וחומצה פולית. בין מזונות העל אפשר למצוא שמן זית, שוקולד מריר ואגוזי קשיו
קרא עוד
מה כדאי לאכול כדי לשמור על איזון הורמונלי ולהוריד במשקל?
מאת מערכת BeOK
| 31/01/2017 |
צפיות: 778
חוסר איזון הורמונלי יכול לשבש דיאטות ולגרום לשינויים קיצוניים במצב הרוח, מאכלים שונים כמו אגוזים, קינמון, ברוקולי ורימונים מסייעים לשמור על רמה תקינה של הורמונים
קרא עוד
מה מומלץ לאכול כדי לשמור על בריאות הכבד?
מאת מערכת BeOK
| 15/01/2017 |
צפיות: 609
הכבד אחראי על תהליך העיכול, הוא מגן על הגוף מפני רעלים ומפרק שומנים. איך צריכה קבועה של אשכוליות, אבוקדו וכורכום עוזרת לשמור על כבד בריא?
קרא עוד
בלוטת התריס בראי האירידולוגיה
במקרים רבים שבהם בלוטת התריס נמצאת בתת תפקוד הרופאים מתקשים לאבחן זאת. בעזרת אירידולוגיה אפשר לאבחן את המצב בקלות
קרא עוד
ארוניה ברי: מהם היתרונות הבריאותיים של מזון העל החדש?
מאת מערכת BeOK
| 09/01/2017 |
צפיות: 437
ארוניה ברי תפס את מקומו בראש מצעד מזונות העל, זאת משום שהוא מכיל נוגדי חמצון רבים, עשיר בסיבים תזונתיים ומונע הצטננות ושפעת
קרא עוד