יוגה – למה זה כל כך בריא?

יוגה היא טרנד שהולך וצובר פופולאריות בישראל ועושה רושם שהיוגה כאן כדי להישאר. וטוב שכך! למה יוגה? ריכזנו עבורכם את כלל היתרונות הפיזיים והנפשיים של פעילות גופנית עתיקת שנים זו שמקורה בהודו הרחוקה.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/11/2011 |
צפיות: 10,417
דירוג: 4.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 4.0 מתוך 5
שיעורי יוגה מתמקדים בלימוד תנוחות פיזיות הנקראות אסאנות. הם משלבים טכניקות נשימה, מתיחות ואף אלמנטים שונים של מדיטציה. סגנונות שונים של יוגה אף מלמדים כיצד להזיז את הגוף בדרכים חדשות! אספנו עבורכם את כל הטוב הטמון בתרגול יוגה, הן לגוף והן ונפש.

למידע נוסף בנושא יוגה הכנסו לפורומים:
פורום דיכאון חרדה
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לנשים
פורום רפואת ספורט
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי

יוגה וגמישות


כאשר אנשים בוגרים או מבוגרים חושבים על יוגה, מתעורר בהם הפחד שידרש מהם לבצע מתיחות ברמה של מתעמלים אולימפיים. האמת היא, שאף פעם לא מאוחר מדי לשפר את גמישות הגוף. תנוחות יוגה (אסאנות) רבות מותחות בבטחה את השרירים. הן משחררות את חומצת החלב שמצטברת עם השימוש בשריר וגורמת לנוקשות, מתח, כאב ועייפות.

בנוסף, יוגה מגדילה את טווח התנועה במפרקים. התוצאה היא תחושה של נוחות וגמישות בכל הגוף. יוגה משחררת לא רק את השרירים שלכם אלא כלל הרקמות הרכות בגוף, זה כולל גם את הרצועות והגידים המקיפים את השרירים. לא משנה מה הרמה שלכם, סביר להניח שתראו את היתרונות בתקופה קצרה מאוד של זמן. באחד המחקרים בנושא, המשתתפים דיווחו על שיפור של 35% בגמישות כבר לאחר שמונה שבועות של יוגה. הגב והכתפיים זכו לשיפור המשמעותי ביותר.

יוגה וכוח


סגנונות שונים של יוגה, כגון "אשטנגה" או בשמה הנפוץ יותר "יוגה כוח", מתאפיינים בתרגילי כוח מגוונים. תרגול של סגנונות אלו יעזרו לכם לשפר את טונוס השרירים, אך גם סגנונות פחות נמרצים של יוגה, כגון "איינגר" יכולים לספק יתרונות של כוח וסיבולת.

רבות מן התנוחות, כגון "כלב כלפי מטה", "כלב כלפי מעלה" ועוד, יש בהן לבנות מסת שריר בפלג הגוף העליון. תרגילי העמידה, במיוחד אלו המשלבים בנשימות ארוכות, תורמים רבות לחיזוק שריר הארבע ראשי ושרירי הבטן. תנוחות לחיזוק הגב התחתון כוללות את "כלב מביט מעלה" ותנוחות הכיסא. כאשר הן מתורגלות כהלכה, הן מחזקות בצורה יעילה את שרירי הבטן.

יוגה מפחיתה לחצים


גם המתרגלים המתחילים נוטים להרגיש פחות לחוצים ויותר רגועים כבר לאחר השיעור הראשון שלהם. תרגילי היוגה ותרגול הנשימות שמבצעים במהלכם מפחיתים "רעש מחשבתי" הגורם למתח נפשי. טכניקות הנשימה העמוקה ממקדות את המחשבה והתודעה בנשימה בלבד ובכך תורמות לרגיעה.

מחקרים על יוגה מגלים גם שורה של תגובות ביוכימיות המפיגות מתח ולחץ, כגון הורדת הרמות של הדופמין, הנוראפינפרין והאפינפרין במוח, תגובה היוצרת תחושה של רוגע. חלק המחקרים מצביעים על הגברת ההפרשה של ההורמון אוקסיטוצין. הורמון זה קשור לתחושת נינוחות.

מי צריך ריטלין? יוגה כמשפרת ריכוז ומצב רוח


קשה להוכיח מדעית את נושא הריכוז, יכולת המיקוד ואף מצב הרוח של מתרגלי היוגה. פשוט תשמעו מהחבר'ה עצמם. העוסקים ביוגה מדווחים על שיפור במצב הרוח, למעשה כמעט כל תלמיד יוגה יגיד לכם שהוא מרגיש מאושר ומרוצה יותר מחייו לאחר כל שיעור.

לאחרונה, החלו חוקרים לבדוק את ההשפעות של יוגה על דיכאון, יתרון שעשוי לנבוע מהנטייה של יוגה להגברת רמות החמצן במוח. יוגה גם נחקרת כטיפול נלווה להקלה על סימפטומים של הפרעה אובססיבית כפייתית.

יוגה עושה טוב ללב


אולי אחד מהתחומים הנחקרים ביותר של היתרונות הבריאותיים הטמונים ביוגה, הוא השפעתה על מחלות לב. כבר זמן רב ידוע שיוגה מסייעת להורדת לחץ דם והאטה של קצב הלב. קצב לב איטי יכול להועיל לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה, מחלות לב ושבץ.

לכתבות נוספות בנושא יוגה וכושר גופני:
איך יוגה מסייעת לכאב שמקורו בעמוד השדרה
חשים דיכאון? תרגלו יוגה
לא רק למבוגרים: הכל על יוגה לילדים
יש לכם אלרגיה? נסו איור ודה
פילאטיס למתקדמים: תרגיל עמידת ברכיים

תרגול יוגה הולך והופך נדבך מרכזי בתוכניות של שיקום וריפוי מחלות לב באמצעות אורח חיים ודיאטה – אך ללא התערבות כירורגית. ברמה הביוכימית, מחקרים מצביעים על השפעה נוגדת החמצון אפשרית של היוגה, הורדת כולסטרול ואף הפחתה של רמות הטריגליצרידים בגוף – מה שתורם לחיזוק המערכת החיסונית.

ויש עוד...


מספר מחקרים הראו כי ליוגה השפעה חיובית על יכולת הלמידה והזיכרון. חוקרים אחרים מייחסים ליוגה תהליכים של האטת הזדקנות ושיפור רמות האנרגיה. את חלק מההשפעות הפוטנציאליות של היוגה קשה מאוד ללמוד מבחינה מדעית, כמו למשל הגברת המודעות הרוחנית המתפתחת בקרב המתרגלים. גשו לשיעור יוגה ושוחחו עם האנשים, חלקם אף ידווחו לכם על שיפור בחיי הנישואין ומערכות היחסים בעבודה. הדרך הטובה ביותר ללמוד על כל הדברים הטובים שיוגה יכולה לעשות עבורכם כמובן... היא לנסות!



דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד