מה הקשר בין ויטמין D לכולסטרול גבוה?

ויטמין D מסייע לספיגת הסידן בגוף ולהגנה מפני זיהומים שונים. מחקרים מצאו כי כמויות נמוכות של ויטמין D יכולות להשפיע על רמות הכולסטרול הרע שבגוף
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/03/2017 |
צפיות: 7,316
דירוג: 4.7 מתוך 8 הצבעות
התקבלו 8 דירוגים בציון ממוצע 4.7 מתוך 5
כיום כולסטרול גבוה הוא אחת הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר, אך אנשים רבים אשר יש להם את הבעיה אינם מקבלים את הטיפול הנדרש. כולסטרול בשל עצמו אינו דבר רע, הגוף מייצר אותו והוא נע במחזור הדם. בעוד סוג אחד של כולסטרול מסייע לתפקוד התקין של הגוף, הכולסטרול הרע מעלה את הסיכויים לחלות במחלות לב וללקות בשבץ. ממחקרים עולה כי ויטמין D מפחית את רמת הכולסטרול בגוף.

למידע נוסף היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום שומנים בדם, מחלות לב

ויטמין D שומר על בריאות העצמות

לוויטמין D יש תפקידים רבים בגוף כשהייעוד העיקרי שלו הוא לסייע לגוף לספוג סידן. נוסף על כך, הוויטמין שומר על בריאות העצמות, משפר את התפקוד של הלב ושל כלי הדם, שומר על הבריאות של דרכי הנשימה, מאיץ את תפקוד השרירים, מסייע לגוף להילחם בזיהומים ומגן עליו מפני סרטן. אפשר לקבל את הוויטמין בדרכים שונות, הן באכילה של מאכלים שונים והן בחשיפה לשמש.

מחסור בוויטמין D עלול להוביל לבעיות בריאותיות שונות, כמו עצמות פריכות ורככת אצל ילדים. יתר על כן, מחקרים מצאו שיש קשר בין מחסור לוויטמין D לבין מצבים בריאותיים רבים, כמו דיכאון, לחץ דם גבוה, סרטן, סוכרת סוג 2, אסתמה וכולסטרול גבוה.

כולסטרול הוא חומר שומני אשר הכרחי גם כן לבריאות הגוף, אך כמות גדולה מדי שלו יכולה לגרום לנזקים שונים. ישנם שני סוגים עיקריים של כולסטרול – ליפופרוטאין בעל צפיפות גבוהה (HDL) ו- ליפופרוטאין בעל צפיפות נמוכה (LDL). רוב האנשים מכירים את ה-HDL כ"כולסטרול הטוב" ואת ה-LDL כ"כולסטרול הרע". רמת כולסטרול רע הגבוהה מ-100 מיליגרם לדציליטר יכולה לגרום לקרישי דם ולהעלות את הסיכויים לחלות במחלת לב וללקות בשבץ.

ויטמין D למניעת כולסטרול גבוה

מחקרים שונים בדקו את הקשר בין ויטמין D לבין כולסטרול גבוה. מחקר אחד מצא כי אנשים שיש להם מחסור בוויטמין D לרוב סובלים גם מרמה גבוהה של כולסטרול ומחקר נוסף מצא כי נטילה של סידן ושל ויטמין D כתוספי מזון שיפרו את רמות הכולסטרול בקרב נשים לאחר גיל המעבר שסובלות ממשקל עודף. ואולם, מחקר אחר גילה כי בטווח הקצר הוויטמין אינו מוריד את רמות הכולסטרול.

המכון הלאומי לבריאות בארצות הברית קבע כי אף על פי שעדיין אין מספיק ראיות שמוכיחות כי ויטמין D אכן מאזן את רמות הכולסטרול בגוף, הוא אינו מרע את המצב ויש לו תכונות חיוביות אחרות אשר מטיבות לגוף ולבריאותו. הוא יכול לעזור בבעיות שונות, כמו פסוריאזיס, היגיינת הפה, מחלות של הכליות, מחלות אוטואימוניות וסוגים שונים של סרטן. משכך, אין מניעה ליטול כמות מפוקחת של הוויטמין.

סלמון ומוצרי חלב מכילים ויטמין D

הכמות היומית המומלצת של ויטמין D היא בין 200 ל-600 יחידות בינלאומית. את הוויטמין אפשר לצרוך בצורות שונות. הוא קיים במאכלים שונים, כמו סלמון, טונה ומקרל, מוצרי חלב וחלמון ביצה ואפשר לקבל אותו באמצעות חשיפה לשמש, בין 30 ל-50 דקות שלוש פעמים בשבוע יספקו את הכמות הנדרשת של ויטמין D, כל עוד לא משתמשים במקדם הגנה אשר מגן על העור מפני קרינת השמש. למי שמקפיד לשמור על העור שלו מפני נזקי השמש יכול ליטול את הוויטמין כתוסף מזון.

לכתבות נוספות בנושא קראו גם:
למה ויטמין D כל כך חשוב לאדם?
הדרך המתוקה להורדת כולסטרול בדם
כל האמת על ויטמין D והקשר לאור השמש
האם תוספי מזון יכולים להוריד כולסטרול?
כולסטרול גבוה? כך תשלבו בשר בתפריט

יש לציין שכמות גדולה מדי של ויטמין D יכולה להשפיע על רמות הסוכר בדם, וחולי סוכרת וכאלה הסובלים מהיפוגליקמיה צריכים להתייעץ עם רופא לפני צריכה קבועה של הוויטמין. כמו כן, תרופות להורדת הכולסטרול יכולות לשבש את ספיגת הוויטמין בגוף ולגרום לעודף שלו.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר