ויטמין E: כל מה שצריך לדעת על הוויטמין

ויטמין E הוא יסוד תזונתי אשר חיוני לבריאות הגוף. לוויטמין מיוחסות סגולות שונות, כמו שמירה על עור הפנים ומניעת סרטן, אך לא כולן נכונות
מאת מערכת BeOK
| 09/04/2017 |
צפיות: 772
ויטמין E הוא יסוד שמסייע לאנזימים בקרום התא ומיוחסות לו מעלות רבות מכיוון שהוא משמש כנוגד חמצון רב עצמה. הוויטמין מסייע לגוף בדרכים שונות, הוא מחזק את מערכת החיסון ושומר על הבריאות של כלי הדם.

בגלל תכונות נוגדות החמצון שיש לוויטמין E סבורים כי הוא יכול למנוע מצבים בריאותיים רבים, כמו אלצהיימר, אבדן ראייה בעקבות גיל, קמטים ואפילו סוגים מסוימים של סרטן. כמו כן, תעשיית הקוסמטיקה משתמשת בו רבות מכיוון שמקשרים אותו לנזקי עור שונים הקשורים להזדקנות התאים. לוויטמין E אכן יש יתרונות רבים וזאת בשל האיזון בין נוגדי חמצון ובין רדיקלים חופשיים שהוא מספק, אך לא כל התכונות שמיחסים לו הן בהכרח נכונות.

יש לכם שאלות? היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום תזונה קלינית
פורום קוסמטיקה פרא רפואית

רדיקלים חופשיים מחלישים את מערכת החיסון

רדיקלים חופשיים הם מולקולות חמצן שהתנתקו מאלקטרונים בעקבות תהליכים גופניים שונים, ההתנתקות מהאלקטרון גורמות לאי־יציבות שלו. הרדיקלים החופשיים משפיעים על התאים בגוף ומזיקים להם. לאורך זמן הנזק שנגרם לתאים יכול להוביל להחלשה של מערכת החיסון ולהעלאת הסיכויים לחלות במחלות שונות. השתחררות הרדיקלים הוא תהליך טבעי שחל בגוף עם הגיל, אך ישנם גורמים חיצוניים שיכולים להאיץ את השתלשלות האירועים, כמו עישון טבק, פגיעה באוזון וזיהום סביבתי וחשיפה לקרינה.

נוגדי החמצון מנטרלים את הרדיקלים החופשיים בכך שהם מעניקים לאלקטרונים את המולקולות שחסרות להם, וכך תורמות ליציבות שלהם. אפשר להעשיר את הגוף בנוגדי חמצון בעזרת צריכה של מאכלים, מינרלים וויטמינים שמכילים אותם, ובהם ויטמין E.

ויטמין E מונע ניוון מקולרי

פרט לאנשים שהתזונה שלהם דלת שומן, רוב האנשים צורכים מספיק ויטמין E מהמזון שאוכלים. אך גורמים שונים, כמו עישון, זיהום אוויר וחשיפה ממושכת לקרני אולטרה־סגול יכולים לרוקן את המאגרים של הוויטמין בגוף. אפשר להשלים את החוסר הן בעזרת תוסף מזון והן באכילה של מאכלים מסוימים כמו בוטנים, אבוקדו גרעיני חמניות ונבט חיטה. מאכלים מעובדים רבים מועשרים בוויטמין E, ובהם מיצים ודגני בוקר.

לאחרונה נעשים מחקרים רבים כדי לבדוק את אמינות התכונות הבריאותיות והקוסמטיות שמייחסים לוויטמין E. אחד המחקרים בדק את ההשפעה של הוויטמין על ניוון מקולרי. מחלת עיניים זו היא הסיבה העיקרית לאבדן ראייה ולעיוורון בקרב אנשים מעל גיל 55. במחקר גילו כי צריכה קבועה של נוגדי חמצון ואבץ מפחיתה את הסיכויים לחלות בניוון מקולרי בכ-25%. לעומת זאת, לשאר הסגולות של הוויטמין לא נמצאו הוכחות מספקות.

צריכת יתר של ויטמין E יכולה לגרום לשבץ

אנשים רבים סבורים כי רמות גבוהות של ויטמין E מפחיתות את הסיכויים לחלות במחלות לב. ואולם, במחקר שנעשה בארצות הברית שבו עקבו במשך שמונה שנים אחר יותר מ-14,00 גברים שצרכו באופן קבוע ויטמין E מצאו כי הוויטמין אינו מפחית את הסיכון לחלות במחלות לב. יתר על כן, המחקר גילה כי ייתכן שצריכה של ויטמין E מעלה את הסיכויים ללקות בשבץ.

מחקר אחר בדק את ההשפעה של ויטמין E על הסיכויים לחלות בסרטן. לאחר חמש שנים של מעקב אחר 35,000 גברים שצרכו את הוויטמין גילו שלוויטמין אין השפעה ניכרת על הסיכויים לחלות במחלה.

אולי תרצו לדעת גם:
מחסור בוויטמינים גורם למיגרנות – כיצד ניתן למנוע את התופעה?
ויטמין B5 למניעת כאבי ראש ולהפחתת כולסטרול
ויטמינים בהריון: כיצד להכין את הגוף לקראת ההריון?
מה הקשר בין ויטמין D לכולסטרול גבוה?
תיאמין: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B1

ויטמין E מוכר כמשכך כאבים שמסייע להחלמה של פצעים ולמניעה של צלקות. מחקרים מעטים נעשו בנושא היעילות של הוויטמין לצרכים אלה, ואף אחד מהם לא הצליח להוכיח טענות אלה. במחקר אחד נמצא כי במקרים מסוימים ויטמין E יכול אף להחמיר את ההצטלקות של העור וכשליש מהנבדקים פיתחו דלקת עור ממגע – סוג של פריחה של העור. נראה כי שימוש חיצוני של ויטמין E אינו מביא עמו תוצאות חיוביות. שימוש פנימי בוויטמין הוא בטוח באופן יחסי, אך כמות גדולה מדי של הוויטמין אינה מומלצת.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

זרחן: כיצד הוא מועיל לבריאות הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/06/2017 |
צפיות: 256
זרחן הוא יסוד שלו תפקיד חשוב לתפקוד הגוף. הוא מגן על השיניים, מסייע לחילוף החומרים ושומר על איזון הורמונלי
קרא עוד
בורון: תוסף תזונה לחיזוק העצמות ולפיתוח הגוף
מאת מערכת BeOK
| 04/06/2017 |
צפיות: 373
בורון הוא יסוד חיוני אשר מסייע לתפקוד התקין של הגוף. הוא מונע דלקות מפרקים, מפחית תסמינים של גיל המעבר ומשפר את היכולות הקוגניטיביות
קרא עוד
כיצד סלניום מסייע לבריאות?
מאת מערכת BeOK
| 24/05/2017 |
צפיות: 745
סלניום הוא מינרל הכרחי לתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע בוויסות הורמונים ומונע רדיקלים חופשיים
קרא עוד
יוד: מדוע הוא חיוני לתפקוד הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 21/05/2017 |
צפיות: 586
יוד הוא מינרל אשר הכרחי לפעילות של בלוטת התריס ולחילוף החומרים. מחסור ביוד יכול לגרום להשמנת יתר ולבעיות פוריות
קרא עוד
אשלגן: יתרונות בריאותיים ומקורות טבעיים
מאת מערכת BeOK
| 17/05/2017 |
צפיות: 511
אשלגן הוא מינרל אשר יש לו חשיבות רבה בתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע לקוגניציה, שומר על איזון סוכר בדם ומונע התכווצויות שרירים
קרא עוד
אבץ: יתרונות בריאותיים ותופעות לוואי
מאת מערכת BeOK
| 11/05/2017 |
צפיות: 553
אבץ הוא יסוד טבעי אשר הכרחי לפעילות התקינה של הגוף. מחסור ממנו מעלה את החשיפה למחלות שונות ויכול לגרום לנשירת שיער
קרא עוד
אילו ויטמינים מונעים עצירות?
מאת מערכת BeOK
| 05/04/2017 |
צפיות: 3,100
מחסור בוויטמינים מסוימים יכולים להכביד על פעולת העיכול ולגרום לעצירות. לעומתם יש ויטמינים שיכולים לסייע לשחרור העצירות ולסייע לפעילות הסדירה של המעיים
קרא עוד
תיאמין: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B1
מאת מערכת BeOK
| 04/04/2017 |
צפיות: 616
ויטמין B1 הוא רכיב הכרחי בהמרת מזון לאנרגיה. מחסור של הוויטמין יכול לגרום לבעיות שונות, כמו בעיות נשימה, ירידה בתפקוד המוחי ותסמונת ורניקה-קוסקוף
קרא עוד
מה הקשר בין ויטמין D לכולסטרול גבוה?
מאת מערכת BeOK
| 30/03/2017 |
צפיות: 3,279
ויטמין D מסייע לספיגת הסידן בגוף ולהגנה מפני זיהומים שונים. מחקרים מצאו כי כמויות נמוכות של ויטמין D יכולות להשפיע על רמות הכולסטרול הרע שבגוף
קרא עוד
ויטמין B5 למניעת כאבי ראש ולהפחתת כולסטרול
מאת מערכת BeOK
| 28/03/2017 |
צפיות: 2,139
ויטמין B5 הוא מרכיב חיוני לגוף האדם. הוויטמין מסייע בהחלמה של מחלות שונות, כמו זיהומים, דלקות מפרקים ונדודי שינה
קרא עוד