ויטמין E: כל מה שצריך לדעת על הוויטמין

ויטמין E הוא יסוד תזונתי אשר חיוני לבריאות הגוף. לוויטמין מיוחסות סגולות שונות, כמו שמירה על עור הפנים ומניעת סרטן, אך לא כולן נכונות
מאת מערכת BeOK
| 09/04/2017 |
צפיות: 380
ויטמין E הוא יסוד שמסייע לאנזימים בקרום התא ומיוחסות לו מעלות רבות מכיוון שהוא משמש כנוגד חמצון רב עצמה. הוויטמין מסייע לגוף בדרכים שונות, הוא מחזק את מערכת החיסון ושומר על הבריאות של כלי הדם.

בגלל תכונות נוגדות החמצון שיש לוויטמין E סבורים כי הוא יכול למנוע מצבים בריאותיים רבים, כמו אלצהיימר, אבדן ראייה בעקבות גיל, קמטים ואפילו סוגים מסוימים של סרטן. כמו כן, תעשיית הקוסמטיקה משתמשת בו רבות מכיוון שמקשרים אותו לנזקי עור שונים הקשורים להזדקנות התאים. לוויטמין E אכן יש יתרונות רבים וזאת בשל האיזון בין נוגדי חמצון ובין רדיקלים חופשיים שהוא מספק, אך לא כל התכונות שמיחסים לו הן בהכרח נכונות.

יש לכם שאלות? היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום תזונה קלינית
פורום קוסמטיקה פרא רפואית

רדיקלים חופשיים מחלישים את מערכת החיסון

רדיקלים חופשיים הם מולקולות חמצן שהתנתקו מאלקטרונים בעקבות תהליכים גופניים שונים, ההתנתקות מהאלקטרון גורמות לאי־יציבות שלו. הרדיקלים החופשיים משפיעים על התאים בגוף ומזיקים להם. לאורך זמן הנזק שנגרם לתאים יכול להוביל להחלשה של מערכת החיסון ולהעלאת הסיכויים לחלות במחלות שונות. השתחררות הרדיקלים הוא תהליך טבעי שחל בגוף עם הגיל, אך ישנם גורמים חיצוניים שיכולים להאיץ את השתלשלות האירועים, כמו עישון טבק, פגיעה באוזון וזיהום סביבתי וחשיפה לקרינה.

נוגדי החמצון מנטרלים את הרדיקלים החופשיים בכך שהם מעניקים לאלקטרונים את המולקולות שחסרות להם, וכך תורמות ליציבות שלהם. אפשר להעשיר את הגוף בנוגדי חמצון בעזרת צריכה של מאכלים, מינרלים וויטמינים שמכילים אותם, ובהם ויטמין E.

ויטמין E מונע ניוון מקולרי

פרט לאנשים שהתזונה שלהם דלת שומן, רוב האנשים צורכים מספיק ויטמין E מהמזון שאוכלים. אך גורמים שונים, כמו עישון, זיהום אוויר וחשיפה ממושכת לקרני אולטרה־סגול יכולים לרוקן את המאגרים של הוויטמין בגוף. אפשר להשלים את החוסר הן בעזרת תוסף מזון והן באכילה של מאכלים מסוימים כמו בוטנים, אבוקדו גרעיני חמניות ונבט חיטה. מאכלים מעובדים רבים מועשרים בוויטמין E, ובהם מיצים ודגני בוקר.

לאחרונה נעשים מחקרים רבים כדי לבדוק את אמינות התכונות הבריאותיות והקוסמטיות שמייחסים לוויטמין E. אחד המחקרים בדק את ההשפעה של הוויטמין על ניוון מקולרי. מחלת עיניים זו היא הסיבה העיקרית לאבדן ראייה ולעיוורון בקרב אנשים מעל גיל 55. במחקר גילו כי צריכה קבועה של נוגדי חמצון ואבץ מפחיתה את הסיכויים לחלות בניוון מקולרי בכ-25%. לעומת זאת, לשאר הסגולות של הוויטמין לא נמצאו הוכחות מספקות.

צריכת יתר של ויטמין E יכולה לגרום לשבץ

אנשים רבים סבורים כי רמות גבוהות של ויטמין E מפחיתות את הסיכויים לחלות במחלות לב. ואולם, במחקר שנעשה בארצות הברית שבו עקבו במשך שמונה שנים אחר יותר מ-14,00 גברים שצרכו באופן קבוע ויטמין E מצאו כי הוויטמין אינו מפחית את הסיכון לחלות במחלות לב. יתר על כן, המחקר גילה כי ייתכן שצריכה של ויטמין E מעלה את הסיכויים ללקות בשבץ.

מחקר אחר בדק את ההשפעה של ויטמין E על הסיכויים לחלות בסרטן. לאחר חמש שנים של מעקב אחר 35,000 גברים שצרכו את הוויטמין גילו שלוויטמין אין השפעה ניכרת על הסיכויים לחלות במחלה.

אולי תרצו לדעת גם:
מחסור בוויטמינים גורם למיגרנות – כיצד ניתן למנוע את התופעה?
ויטמין B5 למניעת כאבי ראש ולהפחתת כולסטרול
ויטמינים בהריון: כיצד להכין את הגוף לקראת ההריון?
מה הקשר בין ויטמין D לכולסטרול גבוה?
תיאמין: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B1

ויטמין E מוכר כמשכך כאבים שמסייע להחלמה של פצעים ולמניעה של צלקות. מחקרים מעטים נעשו בנושא היעילות של הוויטמין לצרכים אלה, ואף אחד מהם לא הצליח להוכיח טענות אלה. במחקר אחד נמצא כי במקרים מסוימים ויטמין E יכול אף להחמיר את ההצטלקות של העור וכשליש מהנבדקים פיתחו דלקת עור ממגע – סוג של פריחה של העור. נראה כי שימוש חיצוני של ויטמין E אינו מביא עמו תוצאות חיוביות. שימוש פנימי בוויטמין הוא בטוח באופן יחסי, אך כמות גדולה מדי של הוויטמין אינה מומלצת.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

אילו ויטמינים מונעים עצירות?
מאת מערכת BeOK
| 05/04/2017 |
צפיות: 656
מחסור בוויטמינים מסוימים יכולים להכביד על פעולת העיכול ולגרום לעצירות. לעומתם יש ויטמינים שיכולים לסייע לשחרור העצירות ולסייע לפעילות הסדירה של המעיים
קרא עוד
תיאמין: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B1
מאת מערכת BeOK
| 04/04/2017 |
צפיות: 321
ויטמין B1 הוא רכיב הכרחי בהמרת מזון לאנרגיה. מחסור של הוויטמין יכול לגרום לבעיות שונות, כמו בעיות נשימה, ירידה בתפקוד המוחי ותסמונת ורניקה-קוסקוף
קרא עוד
מה הקשר בין ויטמין D לכולסטרול גבוה?
מאת מערכת BeOK
| 30/03/2017 |
צפיות: 960
ויטמין D מסייע לספיגת הסידן בגוף ולהגנה מפני זיהומים שונים. מחקרים מצאו כי כמויות נמוכות של ויטמין D יכולות להשפיע על רמות הכולסטרול הרע שבגוף
קרא עוד
ויטמין B5 למניעת כאבי ראש ולהפחתת כולסטרול
מאת מערכת BeOK
| 28/03/2017 |
צפיות: 260
ויטמין B5 הוא מרכיב חיוני לגוף האדם. הוויטמין מסייע בהחלמה של מחלות שונות, כמו זיהומים, דלקות מפרקים ונדודי שינה
קרא עוד
פסיליום: תוסף מזון לטיפול בעצירות
מאת מערכת BeOK
| 12/03/2017 |
צפיות: 401
פסיליום הוא תוסף מזון שמסייע בטיפול של בעיות עיכול, מפחית את לחץ הדם ושומר על סוכר מאוזן אצל חולי סוכרת
קרא עוד
כולין: תוסף מזון שמסייע לתפקוד המוח ולבריאות הלב
מאת מערכת BeOK
| 02/03/2017 |
צפיות: 521
כולין הוא רכיב הכרחי לבריאות הגוף ולתקינות הפעילות הקוגניטיבית. מחסור שלו יכול לגרום לחרדות, לבעיות בזיכרון ולמחלות בכלי הדם
קרא עוד
ל־קרניטין: כל מה שצריך לדעת על תוסף תזונה לשמירה על משקל
מאת מערכת BeOK
| 01/01/2017 |
צפיות: 899
לאחרונה ה-ל־קרניטין צבר פופולריות כתוסף תזונה, הוא מסייע לאיזון אצל חולי סוכרת, לפוריות הגבר ולשיפור יכולות הריכוז והזיכרון, אך יש לו גם סיכונים ותופעות לוואי
קרא עוד
מה הקשר בין מחסור בחומצה פולית לאנמיה לבעיות בזיכרון?
מאת מערכת BeOK
| 22/11/2016 |
צפיות: 1,886
חומצה פולית הכרחית לייצור תאי הגוף ולשמירה על התאים הקיימים. מחסור ממנה גורם לאנמיה, לכיב קיבה ולכשלים קוגניטיביים
קרא עוד
מחסור בוויטמינים גורם למיגרנות – כיצד ניתן למנוע את התופעה?
מאת מערכת BeOK
| 14/11/2016 |
צפיות: 2,445
חוקרים מצאו כי מחסור בוויטמינים כמו ויטמין D, ויטמין B12 וויטמין B2 גורם להתקפי מיגרנות חוזרים ונשנים
קרא עוד
גאבא: תוסף תזונה טבעי אשר מונע דיכאונות וחרדות
מאת מערכת BeOK
| 03/11/2016 |
צפיות: 1,872
מחסור בגאבא במוח גורם לנדודי שינה, לחרדה ולדיכאון, תוסף התזונה הטבעי של החומצה מונע את המצבים האלה, מסייע לכאבי מחזור ועוזר לפיתוח השרירים
קרא עוד