תיאמין: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B1

ויטמין B1 הוא רכיב הכרחי בהמרת מזון לאנרגיה. מחסור של הוויטמין יכול לגרום לבעיות שונות, כמו בעיות נשימה, ירידה בתפקוד המוחי ותסמונת ורניקה-קוסקוף
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/04/2017 |
צפיות: 1,971
דירוג: 4.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 4.0 מתוך 5
ויטמין B1 הוא בין החומרים המזינים החשובים ביותר לתפקוד התקין של הגוף. תיאמין הוא הוויטמין הראשון ממשפחת ויטמין B, וכמו שאר בני המשפחה, גם ויטמין B1 הוא מסיס במים ומסייע לגוף להמיר מזון לאנרגיה. התיאמין עושה זאת בעזרת ייצור של ATP (אדנוזין תלת-זרחתי) – מולקולה אשר משנעת את האנרגיה בתוך התאים.

מחסור בתיאמין יכול להשפיע על התפקודי של האיברים השונים של הגוף, לרבות המוח, הלב ומערכת העצבים. מחסור בוויטמין B1 אינו נפוץ בעולם המערבי והוא נדיר במיוחד אצל מבוגרים. כאשר יש מחסור בוויטמין הוא לרוב נובע ממצב בריאותי מסוים, כמו אלכוהוליזם, אנורקסיה ומחלת קרוהן. גם אנשים המטופלים בדיאליזה בשביל הכליות שלהם ואנשים שנוטלים משתני לולאה נמצאים בסיכון ללקות במחסור בוויטמין B1.

רוצים לדעת עוד? היכנסו לפורומים:
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

מחסור בוויטמין B1 גורם למחלת לב

מחסור בוויטמין B1 יכול להוביל לשתי בעיות לב חמורות – ברי-ברי ותסמונת ורניקה-קורסקוף. במחלת ברי-ברי, בגלל המחסור בתיאמין הגוף אינו יכול להמיר את האוכל לאנרגיה וכך חומצה פירובית מצטברת בזרם הדם. ההצטברות משפיעה על התפקוד התקין של איברים שונים, ובהם הלב, מערכת הנשימה ותנועת העיניים.

תסמונת ורניקה-קורסקוף היא למעשה שתי הפרעות שונות. מחלת ורניקה משפיעה על מערכת העצבים וגורמת ללקויות ראייה, לחוסר קואורדינציה של השרירים ולירידה בתפקוד המנטלי. אם לא מטפלים במחלת ורניקה היא יכולה להוביל לתסמונת קורסקוף אשר פוגעת בזיכרון באופן קבוע. הטיפול בשתי המחלות, הן ברי-ברי והן מחלת ורניקה, כולל הזרקה של ויטמין B1 אשר מסייע לראייה ולתפקוד של השרירים. אך הוויטמין אינו יכול לעזור בהחלמה מהפגיעה הזיכרון הנגמרת בתסמונת קורסקוף. לאנשים הסובלים מאלכוהוליזם יש את הסיכוי הגבוה ביותר ללקות במחלות אלה משום שצריכה מופרזת של אלכוהול גורמת למחסור בוויטמין B1.

תיאמין מונע קטרקט

נוסף על טיפול בתופעות הלוואי של אלכוהוליזם, חוקרים בודקים את התכונות השונות של הוויטמין וכיצד הן יכולות לעזור למחלות שונות. חוקרים ממאיו קליניק, מרכז רפואי עולמי הממוקם בארצות הברית, גילו כי נטילת תיאמין כתוסף מזון מפחיתה את הסיכויים לפתח קטרקט, ובמחקר שנעשה באוניברסיטת וורוויק שבאנגליה נמצא כי ויטמין B1 מסייע לבריאות התקינה של חולי סוכרת וכן לכאלה שנמצאים בסיכון לחלות במחלות של הכליות.

רוב האנשים מקבלים את התיאמין שהם צריכים מהאוכל שהם אוכלים. הוויטמין נמצא בסוגי מזון שונים ורבים, ובהם עוף, לחם, אורז, פסטה, אפונה, עדשים, אגוזים, שמרים, פולי סויה ודגנים מחיטה מלאה.

אולי תרצו לקרוא גם:
ויטמינים יסייעו לילדים חולי צליאק?
מחסור בוויטמינים גורם למיגרנות – כיצד ניתן למנוע את התופעה?
מה הקשר בין מחסור בחומצה פולית לאנמיה לבעיות בזיכרון?
ויטמין B5 למניעת כאבי ראש ולהפחתת כולסטרול
מה הקשר בין ויטמין D לכולסטרול גבוה?

מאכלים והרגלי תזונה מסוימים יכולים לבטל את הצורך של הגוף בתיאמין ליצירת אנרגיה וכך לגרום למחסור של הוויטמין. שתייה מרובה של תה או של קפה, אפילו נטול קפאין, יכולה לגרום לתוצאה זו וכן לעיסה של עלי תה ושל אגוז הבטל (betel nut) הידוע ביכולת שלו לספק אנרגיה בדומה לניקוטין. כמו כן, גם אכילה קבועה של דג נע ושל רכיכות ים שונות עלולה לגרום למחסור בוויטמין B1. יש להתייעץ עם רופא לפני שמתחילים ליטול ויטמין B1 כתוסף תזונה, בעיקר אם המטרה היא לטיפול במחסור בתיאמין.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

בנזודיאזפינים: הסוף לאינסומניה ובעיות השינה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 13/03/2019 |
צפיות: 797
הפרעות שינה הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהעולם המודרני. הסטרס והמחשבות גורמים לנו לקום בלילה, להיות חסרי מנוחה וחסרי שקט. מצב מתמשך של נדודי שינה ישפיע קשות על תפקוד המוח ובריאות הגוף. הגידו שלום לבנזודיאזפינים– הכדורים שיצילו לכם את השינה
קרא עוד
לציטין: יתרונות בריאותיים ותופעות לוואי
לציטין הוא חומר שומני המצוי באופן טבעי במאכלים מן החי ומן הצומח. לחומר יש סגולות רפואיות רבות הוא מסייע לבעיות בעיכול וכן הוא שומר על בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
ויטמין D: למה הוא כל כך חשוב?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 03/09/2018 |
צפיות: 1,916
ויטמין D הוא הוויטמין שלא מקבלים ממזון אלא מהשמש. מחקרים מצאו שיש קשר בין מחסור של ויטמין D לבין בעיות בריאותיות שונות, כמו אסתמה, סוכרת סוג 2 ואלצהיימר
קרא עוד
ויטמין A בהריון: האם הוא מסוכן לעובר?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 02/08/2017 |
צפיות: 4,530
ויטמין A הוא תרכובת של חומרים אשר מסייעים לבריאות הגוף ולתקינות של הריון, אך כמות גדולה מדי של הוויטמין יכולה לגרום למומים מולדים אצל העובר
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ויטמין K
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 17/07/2017 |
צפיות: 4,789
ויטמין K הוא תרכובת של מינרלים ושל חומרים מזינים נוספים אשר הכרחיים לתפקוד התקין של הגוף. הוויטמין אחראי על קרישת דם והוא מונע בחילות אצל נשים בהריון
קרא עוד
זרחן: כיצד הוא מועיל לבריאות הגוף?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 14/06/2017 |
צפיות: 4,393
זרחן הוא יסוד שלו תפקיד חשוב לתפקוד הגוף. הוא מגן על השיניים, מסייע לחילוף החומרים ושומר על איזון הורמונלי
קרא עוד
בורון: תוסף תזונה לחיזוק העצמות ולפיתוח הגוף
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/06/2017 |
צפיות: 5,280
בורון הוא יסוד חיוני אשר מסייע לתפקוד התקין של הגוף. הוא מונע דלקות מפרקים, מפחית תסמינים של גיל המעבר ומשפר את היכולות הקוגניטיביות
קרא עוד
כיצד סלניום מסייע לבריאות?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/05/2017 |
צפיות: 2,547
סלניום הוא מינרל הכרחי לתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע בוויסות הורמונים ומונע רדיקלים חופשיים
קרא עוד
יוד: מדוע הוא חיוני לתפקוד הגוף?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 21/05/2017 |
צפיות: 2,020
יוד הוא מינרל אשר הכרחי לפעילות של בלוטת התריס ולחילוף החומרים. מחסור ביוד יכול לגרום להשמנת יתר ולבעיות פוריות
קרא עוד
אשלגן: יתרונות בריאותיים ומקורות טבעיים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 17/05/2017 |
צפיות: 1,729
אשלגן הוא מינרל אשר יש לו חשיבות רבה בתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע לקוגניציה, שומר על איזון סוכר בדם ומונע התכווצויות שרירים
קרא עוד