ויטמין A בהריון: האם הוא מסוכן לעובר?

ויטמין A הוא תרכובת של חומרים אשר מסייעים לבריאות הגוף ולתקינות של הריון, אך כמות גדולה מדי של הוויטמין יכולה לגרום למומים מולדים אצל העובר
מאת מערכת BeOK
| 02/08/2017 |
צפיות: 822
כאשר אישה נכנסת להריון היא מקבלת רשימת איסורים – אסור לשתות אלכוהול, אסור להתקלח במים רותחים, אסור לאכול בשר נא ועוד ועוד. לצד רשימה זו הנשים מקבלות הוראות מה עליהן לעשות, כמו ליטול חומצה פולית, לאכול אצות נורי ולצרוך הרבה חלבונים. אך דבר אחד שנוי במחלוקת – נטילה של ויטמין A.

יש לכן שאלות? היכנסו לפורומים:
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום הריון ולידה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה קלינית

ויטמין A הכרחי להתפתחות העובר

ויטמין A הוא חומר נוגד חמצון אשר מסייע לתקינות ולבריאות של הריון. הוויטמין שומר על הומאוסטזה בגוף, מונע אנמיה, מעודד את תהליך חילוף החומרים בזמן ההריון ומסייע להתפתחות התאים ולהתפתחות העובר עצמו, בעיקר לעור, לראייה, לעצמות ולשיניים.

יש שני סוגים של ויטמין A – רטינול הוא נגזרת של ויטמין A אשר מגיעה מן החי. הוא קיים במוצרי חלב, בבשר ובדגים וגם משתמשים בו בתעשיית הקוסמטיקה. קרוטנואידים הם סוג של ויטמין A אשר מקורם מן הצומח והנפוץ שבהם הוא בטא-קרוטן אשר מצוי בתפוזים, בגזר, במלון ועלים ירוקים כמו כרוב ותרד. הדרך הטובה ביותר לקבל את אספקת הוויטמין A הנחוצה היא באכילה של מזון המכיל אותו.

כמות עודפת של ויטמין A בהריון יכולה לגרום למומים מולדים

למרות יתרונותיו הרבים יש מחקרים הגורסים כי צריכה של ויטמין A במהלך הריון יכולה לגרום למומים אצל העובר ומחקרים אחרים טוענים שצריכה מוגברת של הוויטמין גורמת למומים בלב, בעיניים, בגולגולת ובריאות. יש לציין כי מחקרים אלה נעשו על כמויות גדולות של נגזרת סינתטית וממיסה במים של הוויטמין ולא מהוויטמין שצורכים מהחי או מהצומח.

לעומת זאת, מחסור בוויטמין A יכול לגרום גם כן לבעיות בריאותיות, הן אצל האם והן אצל העובר. מחסור בוויטמין עלול לגרום לתופעות כמו היחלשות של מערכת החיסון, עיוורון לילה וחוסר התפתחות של העצמות. התופעה אמנם נדירה בעולם המערבי, אך היא יכולה להיגרם מתזונה לקויה ומבעיות שונות של הקיבה.

לאור הדברים הללו ניתן להסיק כי ויטמין A הכרחי לאם ולעובר במהלך ההריון, אך יש לצרוך את הוויטמין דרך מאכלים מן החי ומן הצומח. נשים בהריון שחוששות שאינן מקבלות מספיק ויטמין A מהמזון שהן אוכלות יכולות לקבל אותו בנטילה של מולטי-ויטמין המיועד לנשים בהריון, שם יש ויטמין A אך לא בכמות גדולה שיכולה להזיק. כדאי להתייעץ עם רופא ועם תזונאי כדי לוודא שלא צורכים כמות גדולה מדי של ויטמין A. הכמות המרבית של ויטמין A המומלצת לנשים בהריון היא 2,800 מיקרוגרם ליום.

נשים בהריון צריכות להימנע מתכשירי קוסמטיקה עם רטינול

הדברים נראים אחרת בכל הנוגע לקוסמטיקה. כאמור, ויטמין A נמצא במוצרי קוסמטיקה שונים תחת השם רטינול A. הוא נפוץ בעיקר בקרמים לפנים ובתכשירים למניעת הזדקנות העור, זאת מכיוון שרטינול מאיץ את ההתחדשות של תאי העור ומונע את התדלדלות הקלוגן אשר שומר על גמישות העור.

אולי תרצי לקרוא גם:
הכל על תזונת נשים בהריון
ויטמינים ומינרלים לנשים: מה מומלץ?
5 טיפים עבור הריון בריא
מיתוסים ועובדות על ויטמינים
ויטמינים בהריון: כיצד להכין את הגוף לקראת ההריון?

כמות גדולה מדי של ויטמין A עלולה לגרום לנזקים לעובר ומכיוון שמקבלים כמות מספקת של הוויטמין מהמזון שאוכלים, צריכה שלו גם ממוצרי קוסמטיקה עלולה לגרום לכמות גדולה מדי אשר עלולה להסב נזקים ומומים לעובר. משכך, בעת ההריון מומלץ לא לקחת את הסיכון ולא להשתמש בתכשירים המכילים את הוויטמין. יש לשים לב שהרטינול יכול להסתוות תחת שמות שונים, כמו Tazorac, avage –Tazarotene, Retinyl palmitate, Retinyl linoleate ו-Retinoic acid.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כל מה שצריך לדעת על ויטמין K
מאת מערכת BeOK
| 17/07/2017 |
צפיות: 1,587
ויטמין K הוא תרכובת של מינרלים ושל חומרים מזינים נוספים אשר הכרחיים לתפקוד התקין של הגוף. הוויטמין אחראי על קרישת דם והוא מונע בחילות אצל נשים בהריון
קרא עוד
זרחן: כיצד הוא מועיל לבריאות הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/06/2017 |
צפיות: 1,705
זרחן הוא יסוד שלו תפקיד חשוב לתפקוד הגוף. הוא מגן על השיניים, מסייע לחילוף החומרים ושומר על איזון הורמונלי
קרא עוד
בורון: תוסף תזונה לחיזוק העצמות ולפיתוח הגוף
מאת מערכת BeOK
| 04/06/2017 |
צפיות: 2,226
בורון הוא יסוד חיוני אשר מסייע לתפקוד התקין של הגוף. הוא מונע דלקות מפרקים, מפחית תסמינים של גיל המעבר ומשפר את היכולות הקוגניטיביות
קרא עוד
כיצד סלניום מסייע לבריאות?
מאת מערכת BeOK
| 24/05/2017 |
צפיות: 1,523
סלניום הוא מינרל הכרחי לתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע בוויסות הורמונים ומונע רדיקלים חופשיים
קרא עוד
יוד: מדוע הוא חיוני לתפקוד הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 21/05/2017 |
צפיות: 1,051
יוד הוא מינרל אשר הכרחי לפעילות של בלוטת התריס ולחילוף החומרים. מחסור ביוד יכול לגרום להשמנת יתר ולבעיות פוריות
קרא עוד
אשלגן: יתרונות בריאותיים ומקורות טבעיים
מאת מערכת BeOK
| 17/05/2017 |
צפיות: 781
אשלגן הוא מינרל אשר יש לו חשיבות רבה בתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע לקוגניציה, שומר על איזון סוכר בדם ומונע התכווצויות שרירים
קרא עוד
אבץ: יתרונות בריאותיים ותופעות לוואי
מאת מערכת BeOK
| 11/05/2017 |
צפיות: 846
אבץ הוא יסוד טבעי אשר הכרחי לפעילות התקינה של הגוף. מחסור ממנו מעלה את החשיפה למחלות שונות ויכול לגרום לנשירת שיער
קרא עוד
ויטמין E: כל מה שצריך לדעת על הוויטמין
מאת מערכת BeOK
| 09/04/2017 |
צפיות: 1,042
ויטמין E הוא יסוד תזונתי אשר חיוני לבריאות הגוף. לוויטמין מיוחסות סגולות שונות, כמו שמירה על עור הפנים ומניעת סרטן, אך לא כולן נכונות
קרא עוד
אילו ויטמינים מונעים עצירות?
מאת מערכת BeOK
| 05/04/2017 |
צפיות: 3,439
מחסור בוויטמינים מסוימים יכולים להכביד על פעולת העיכול ולגרום לעצירות. לעומתם יש ויטמינים שיכולים לסייע לשחרור העצירות ולסייע לפעילות הסדירה של המעיים
קרא עוד
תיאמין: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B1
מאת מערכת BeOK
| 04/04/2017 |
צפיות: 916
ויטמין B1 הוא רכיב הכרחי בהמרת מזון לאנרגיה. מחסור של הוויטמין יכול לגרום לבעיות שונות, כמו בעיות נשימה, ירידה בתפקוד המוחי ותסמונת ורניקה-קוסקוף
קרא עוד