אופנועים: מה הם עושים לגב שלכם?

חמוש בקטנוע 50 סמ"ק ועם גב תפוס יצא כתבנו לבדוק מה עובר על הגב של רוכבי האופנועים והקטנועים. הממצאים: כאבים שונים ושרירים תפוסים. מומחה: "הזדקפו, בצעו מתיחות ושימו חגורת גב"
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/02/2008 |
צפיות: 19,693
דירוג: 5.0 מתוך 4 הצבעות
התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
"שלום, אני נוסע על קטנוע HD200 ומרגיש כל בור וכל שיבוש על הכביש. אני מרגיש את זה מיד בכידון ובגב".

"היי חבר'ה, תשמעו, כתוצאה מהרכיבה אני מרגיש כאבים בגב התחתון, ואני מרגיש ממש כל שיבוש בכביש על גופי. מעניין אותי לדעת למה רוב האנשים מתעניינים בעיקר במנוע של האופנועים, ופחות בשיכוך המהמורות בכביש".

"אנשים, חגורת גב תעזור לכם. חוץ מזה אין מה לעשות, אחת הבעיות בתנוחת רכיבה על קטנועים היא העומס המתמיד על הגב התחתון - פועל יוצא של ידיים קדימה ורגליים קדימה. מעטים האופנועים שיש לרוכב איפה לשים את הרגליים בדיוק מתחתיו, כך שהרגליים סופגות חלק מהמהלומות" (הודעות מתוך פורום אופנועים תפוז).

שלושת רוכבי האופנוע הווירטואליים בפורום האופנועים ממחישים את הבעיה שעימה מתמודדים רוכבי אופנוע רבים: כאבי גב כתוצאה מהרכיבה.

"אכן, מוכרת לנו התופעה", מאשר שי דה-יונג מסוכנות האופנועים "אבנוע". "להערכתי, אנשים שסובלים מכאבי גב כתוצאה מרכיבה הם אנשים שבמילא יש להם בעיות גב. בדרך כלל הכאבים מרכיבה הם בגב התחתון, והם נובעים לדעתי דווקא מהכליות. הם נוצרים כתוצאה מהטלטולים, המהמורות ומהקור שסובל הרוכב.

רוצים לדעת איך לשמור על הגב? היכנסו לפורומים שלנו:
פורום כאבי גב עמוד שדרה
פורום כירופרקטיקה
פורום אורתופדיה
פורום עיסויים, כאבי גב
פורום ארגונומיה, סביבת עבודה בריאה

"באופנועים גדולים, אופנועי שטח ואופנועי כביש, יש יותר תמיכה בגב כתוצאה מהישיבה הנוחה, ולכן יש פחות כאבי גב.

"באופנועים קטנים, קטנועים, יש יותר כאבי גב משתי סיבות: האחת, כי המתלים ובולמי הזעזועים ברמה נמוכה יותר, והשנייה, כי הישיבה היא כמו ישיבה על כיסא ולא ישיבה שדומה לעמידה עם הרגליים למטה".

הדיון בתופעת כאבי הגב כתוצאה מרכיבה רלוונטי במיוחד כעת כשחלה עליה מתמדת בכמות האופנועים הנקנים.

"רק בשנה האחרונה, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יש עליה של למעלה מ-30% בקניית אופנועים", מלמד דה-יונג. "האופנועים הנקנים ביותר הם קטנועים. הסיבות לעליה במכירות הן הפקקים ועליית מחירי הדלק. אנשים התחילו 'לקבל שכל' והם מבינים שאופנוע יותר ריאלי. אנחנו מוכרים מוצרים אורתופדיים במיוחד לאופנועים כגון מגני בירכיים, מגני כתפיים, מגני קרסול ועוד".

כשד"ר עופר ברוך, כירופרקט מומחה, נשאל האם קיימת תופעה של כאבי גב כתוצאה מרכיבת אופנועים מיד מרעים קולו, "בוודאי ובוודאי, זה נפוץ מאוד. אני מעריך שנכון להיום יש לי 15-20 מטופלים שמגיעים אלי באופן קבוע בנוגע לכאבים מרכיבת אופנועים.

"אנשים שרוכבים לאורך שנים", מסביר ד"ר ברוך, "אלה שהאופנוע הוא כלי התחבורה העיקרי שלהם, ולא תחביב רק לסופי שבוע, מתלוננים על כאבי גב תחתון שמקורם בשרירים, מפרקי חוליות אחוריים וכריות הדיסק בין החוליות. כאבים אלו נוצרים עקב הישיבה הכפופה והרכינה לפנים על אופנועים".

גם ד"ר ברוך, בדומה לדה-יונג, מתעקש להבדיל בין סוגי האופנועים: "הכאבים מוחמרים בקטנועים ואופנועים בינוניים וקטנים אשר זווית הישיבה בכיסא שלהם היא ישרה, והכיסא גבוה יחסית לרוכב.

"רוכב אשר האופנוע גבוה לו מדי יאלץ בכל פעם שהוא עוצר להוריד רגל אחת מתוחה לצד, וזה גורם לאגן לנטות על הכיסא לצד אחד, וכשהאגן נוטה זה יוצר עקמת בגב ותפיסת גב.

"בנוגע לאופנועים הכבדים - הרוכבים על אופנועי הספורט הכבדים שרוכנים קדימה במהלך הרכיבה סובלים יותר בהשוואה לאופנועים הנמוכים הכבדים כגון הארלי דיווידסון שבהם הישיבה יותר זקופה ודומה לכורסא.

"אחד הגורמים העיקריים לכאבי גב הוא הזעזועים שמועברים לגב הרוכב מהמרכב של האופנוע", מוסיף ד"ר ברוך. "זעזועים אלו מורגשים פחות באופנועים כבדים עקב משקלם הכבד.

"כמו כן, עקב החזקת הידיים קדימה בכידון מועברים לידיים, לכתפיים, לשכמות ולצוואר זעזועים. הם גורמים לתפיסה של שרירי הצוואר והשכמות ולאורך זמן הם גורמים לבעיות בכריות הדיסקים.

"הראש, ששוקל כששה וחצי ק"ג, מהווה משקולת לצוואר והבעיה מוחמרת יותר כאשר יש עליו קסדה גדולה וכבדה, שגם מתנגדת לרוח החזקה. כתוצאה מכך, עלול להיגרם נגרם נזק לצוואר. לשם המחשה, זהו בדיוק אותו נזק שנגרם לטייסי הקרב עם קסדות הקרב שלהם שגורמות לכאבי צוואר".

פיתרונות. למרות האמור לעיל, אי אפשר להתעלם מנפלאות הכלים הדו גלגלים: רק איתם ניתן להגיע במהירות ממקום למקום, לא לעמוד בפקקים לעולם, לשלם מחירים נמוכים על דלק ואחזקה, וכמובן שרק איתם ניתן להסתובב חמושים בקסדה ומעיל מסוקסים (כלומר, אתם יכולים להסתובב איתם גם אם אין לכם אופנוע, אבל זה די אידיוטי).

אז אם בכוונתכם להמשיך או להתחיל לרכב על אופנועים/קטנועים, שננו היטב את הפיתרונות והטיפים הבאים מבית היוצר של הכירופרקט ד"ר עופר ברוך:

יש להתאים את גובה האופנוע לאורך רגלי הרוכב, כך שיוכל להוריד רגליים לרצפה בבטחה, ללא הישענות מוגזמת לצד אחד.

במהלך הרכיבה, אין לקמר את הגב אלא דווקא לקער אותו בעדינות על מנת לשמור על שקע הגב הנכון.

כלומר, בעת הרכיבה הזדקפו קלות. זקפו את הגב התחתון על מנת לשמור על השקע של הגב, אך אל תזדקפו יותר מדי ותאמצו את הגב. בכל מקרה, לא לרכב עם כתפיים שמוטות - זה יוצר לחץ על השכמות והצוואר.

חשוב ביותר: כאשר יורדים מהאופנוע יש לבצע מתיחות לרגליים, לגב, לאגן, לשכמות ולצוואר על מנת שמצב הכיווץ מהרכיבה לא ישאר לאורך זמן.

עוד על כאבים ובעיות גב:
ישיבה נכונה, כאבי גב ומה שביניהם
7 טיפים לשמירה על הגב לחיילים
אקופונקטורה - הטיפול שדוקר ועוזר
להפעיל את הראש, לא את הגב
המדריך למניעת כאבי גב בנהיגה
GPS לניתוחי גב

יש להימנע מעקיפות ונסיעה מסוכנת. הלחץ והמתח בנסיעה כזו והפחד מתאונה, גורמים לתפיסת שרירים.

אם מרגישים קשיחות או כאבים יש לגשת לד"ר לכירופרקטיקה אשר יבדוק ויאזן את החוליות, את האגן והשרירים.

ניתן להשתמש בחגורת גב. היא מייצבת את החלק התחתון של עמוד השדרה ומקלה את העומסים של כוח הכבידה והזעזועים של עמוד השדרה, אך בו זמנית היא יוצרת לאורך זמן החלשה של שרירי הגב.

אם מדובר בנסיעה קצרה (כשעה) מומלץ להשתמש בחגורה, אם מדובר בנסיעות ארוכות עדיף אולי לוותר על החגורה ולעשות מספר הפסקות בדרך.

לרוכבים למרחקים ארוכים מומלץ להשתמש במיגון רב ככל האפשר כגון מגפיים, חליפות מגן, מגני ברכיים וכו'.

וטיפ אחרון חביב, לפני שאתם קונים קטנוע/אופנוע בדקו היטב את המתלים ובולמי הזעזועים, עשו עליו סיבוב ובדקו האם אתם חשים עליו בנוח בעת נסיעה על מהמורות. דרך צלחה

רוצים לדבר עם ד"ר עופר ברוך? היכנסו לפורום כירופרקטיקה

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר