תזונה נכונה בחורף: עצות וטיפים

תזונה נכונה הינה מלחמה יומיומית בכל עונות השנה. עם בוא החורף, כאשר הבגדים העבים מכסים את השומנים החדשים והקור משאיר אותנו בתוך הבית קרוב לאוכל, קשה עוד יותר לשמור על תזונה נכונה. הנה כמה טיפים.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/01/2010 |
צפיות: 53,976


לשמור על תזונה נכונה בחורף קשה יותר מאשר בקיץ, לגוף קר והוא דורש מתוק וכמה שיותר. כך אנחנו מוצאים עצמנו מכורבלים בשמיכת פוך ליד התנור מול הטלוויזיה ואוכלים. אבל, מי שלא יקפיד על תזונה נכונה בחורף יעבוד קשה יותר בקיץ. אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה באיכילוב, מציעה לכם כמה טיפים שיעזרו לכם לשרוד את החורף ולהחליק בקלילות לבגדי הקיץ.

למידע נוסף בנושא תזונה נכונה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תמיכה בדיאטה

למה דווקא בתקופת החורף אנחנו צורכים יותר פחמימות ויותר סוכר?

יש לכך שתי סיבות:
הסיבה הפיזיולוגית
בחורף יש פחות שעות אור ורמת הסרוטונין במוח יורדת. הסרוטונין הוא חומר במוח (נוירו-טרנסמיטור) שאחראי, בין היתר, על מצב הרוח והעל התיאבון שלנו - ככל שרמתו במוח יורדת, כך מצב הרוח שלנו נהיה ירוד יותר ואנו נוטים יותר לדיכאון, במקביל התיאבון שלנו, לאוכל בכלל ולמתוק ולפחמימות בפרט, דווקא עולה. אבל, ברגע שאנחנו פחמימות ובמיוחד מתוק, רמת הסרטונין במוח עולה ואנחנו שוב מרגישים טוב.

הסיבה ההתנהגותית
כאשר אנחנו מתכסים בבגדים, אנחנו לא רואים את את גופנו במראה באותה רמה כמו בקיץ. כך למעשה, אנחנו לא רואים את התפיחה של רקמת השומן בגוף שמתרחשות בחורף. גורם נוסף לאכילה מרובה בעונה הקרה טמון בכך שבחורף יוצאים הרבה פחות ובעיקר נשארים בבית, יושבים מול הטלוויזיה או מול המחשב ותוך כדי כך אוכלים ואוכלים.

מה נאכל כדי לא לפגוע בבריאות שלנו ולא לפגוע בפרופורציות שלנו?
אם אנחנו רוצים להוריד את החשק הזה לאוכל בכלל ולמתוק בפרט ואנחנו יודעים שמה שמעלה את רמת הסרוטונין זה פחמימות, אזי נבסס את הדיאטה על פחמימות. אבל כמובן, נקפיד שאלו לא יהיו פחמימות סוכרים אלא פחמימות מורכבות, כגון: לחם, חיטה מלאה, פסטה, אורז, גריסים ועוד. מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות כל שלוש או ארבע שעות, כאשר מדובר בארוחות קטנות, לדוגמה: שתי פרוסות עם ממרח או מרק גריסים. את הארוחות האלו יש לאכול גם בשעות הקשות, מול הטלוויזיה למשל כשאנחנו נוטים להושיט את היד יותר לעבר צלחת החטיפים. זהו בדיוק הזמן להכין צלחת עם קרקרים או לאכול מרק טוב. ברגע שמקפידים לאכול כך, הדרישה למתוק יורדת באופן טבעי. שיטה נוספת, יעילה עד מאוד היא שיטת ה"אין". פשוט אין! וכשאין אז לא אוכלים.

מה הטיפ שלך למכורים הכבדים, שמתחילים חבילת קרקרים ועד שזו לא מסתיימת הם לא נרגעים?
החשיבה צריכה להיות שאנחנו מחלקים את הקרקרים למספר שעות. נניח שאני לוקחת בחשבון שיש לי חבילת קרקרים לשש השעות הקרובות, אז כל שעה אני אוכל שניים וברגע שגמרתי את החבילה אני אוכל את הדברים האחרים.

למאמרים נוספים בנושא תזונה נכונה ועוד:
השמנת יתר בגיל הזהב: פעמיים כי רע
ניתוח הרזיה מעלה הסיכויים להריון תקין
מתכוני מרק לחורף חם ובריא
דיאטה: כך תערכי לאכול בעבודה
אכילת גזר יומיומית חיונית לבריאות

בקיץ יש הרבה מקומות פתוחים כמו ים ואילו בחורף יש בעיקר קניונים מלאים פיתויים, לאיזה כיוון את מציעה ללכת?
פיתויים יש בכל מקום ומכל סוג, אם זה לקנות בגדים ביותר כסף ממה שיש לי בבנק, או לתפוס יותר בחורים ממה שאני צריכה וכן האלה. אם כך, פיתוי זה דבר נורמלי. באשר למה עושים בנוגע לאוכל - עדיף להסתובב במקומות בהם יש אוכל בריא וכמובן גם להקפיד לאכול אותו. אם נהיה שבעים, הסיכוי שנרצה לאכול יפחת, במיוחד אם נפנק את עצמנו במאג של קפה עם סוכרזית. במצב זה פשוט לא יהיה מקום לאוכל. כך לא יהיה חשש שבמשך השלוש או הארבע שעות שנסתובב בקניון למשל, נתפתה לאכול עוד משהו.

טיפ למי שמאוד חסר לו המתוק
אין שום בעיה לאכול מתוק אבל לא בבית. עשו מזה יציאה לבית קפה או יציאה לגלידרייה. לשבת כמו בן אדם, להזמין את העוגה הכי טובה שיש בעולם עם כוס קפה גדול, לאכול בנחת, בשקט ובשלווה ובזה לסיים את החגיגה ולחזור הביתה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרו-ילדים מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 2,176
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 2,367
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,130
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 861
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 2,025
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,336
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 717
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 764
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 642
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 1,053
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד