כללי פעילות גופנית לבעיית עקמת

פעילות גופנית חשובה לסובלים מבעיית עקמת והיא יכולה לשפר את התפקוד היומיומי שלהם, אבל כאשר מדובר בעקמת משמעותית יש לנקוט במשנה זהירות בעת ביצוע פעילות גופנית.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/03/2010 |
צפיות: 9,744
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
מדוע מתפתחים ליקויים ביציבה ומהם הליקויים המרכזיים? מבחינה אנטומית יציבת האדם תלויה במערכת השלד, השרירים ורקמות החיבור שאינן מתכווצות כגון הגידים והרצועות. מערכות אלו יוצרות מבנה מתחים מורכב, שהכוחות הפועלים בו משלימים אלה את אלה במצב תקין.

בעיות יציבה נפוצות כגון כתפיים שמוטות לפנים, קמר חזי מוגזם (קיפוזיס), חוסר איזון בכתפיים, עקמת (סקוליוזיס) בעמוד השדרה, ואף ליקויים שונים בגפיים התחתונות - עלולים לנבוע ממגוון סיבות ובהן גורמים תורשתיים, תהליכי גדילה והתפתחות, הרגלי תנועה, עיסוק מקצועי, ואף פתולוגיות שונות הנובעות ממקור בלתי ידוע.

למידע נוסף בנושא עקמת, פעילות גופנית ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום אורטופדיה
פורום כושר גופני
פורום עיסוי, כאבי גב
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי
פורום ניתוחי גב, כאבי גב, עמוד שדרה

ד"ר גיל זולברג, מנחה קורס יציבה למדריכים בבית הספר למדריכי כושר, תנועה ומחול "B.Education" ובעל קליניקה פרטית ברמת השרון, מסביר כי, "את מרבית הליקויים ביציבה ניתן לחלק לשני סוגים: ליקויים גמישים באופיים אשר מגיבים היטב לטיפול תנועתי מתאים, וליקויים מבניים, קשיחים באופיים אשר מחייבים משנה זהירות בפעילות גופנית".

מהי עקמת (סקוליוזיס) בעמוד השדרה?


"עקמת הנה סטייה צדית של עמוד השדרה מקו האמצע, המלווה לעיתים גם בסיבוב בחוליות (רוטציה). עקמת יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות הן מבחינת מיקומה בעמוד השדרה והן מבחינת הסימנים והסימפטומים המעורבים בה. מסיבה זו, ובגלל מורכבות הליקוי, לסובלים מעקמת מומלץ לבצע הליך אבחוני לפני שמתחילים בפעילות גופנית, על מנת לבחון מה מתאים לאדם ומה לא, על בסיס אפיוני היציבה הייחודיים לו. מומלץ לקבל הדרכה מאיש מקצוע בעל רקע קליני", אומר ד"ר זולברג.

ד"ר זולברג מסביר מהם העקרונות החשובים בפעילות גופנית במצבים של עקמת:



פעילות לשיפור ארגון יציבת הגוף במרחב האישי והכללי. מומלץ אימון מודרך בהפעלתו הנכונה של עמוד השדרה בכלל והגב התחתון בפרט. ברוב המקרים, אימון המתמקד רק בחיזוק השרירים לא יניב תוצאות מספקות.

לימוד והפנמה של תנועתיות האגן, כלומר סיבוב לפנים ולאחור כבסיס לשיפור מנח הגוף.

חיזוק שרירי הבטן, דהיינו תרגול לשיפור תפקוד שרירי הבטן בשמירה על היציבה, בשל הקשר: בטן-אגן-גב. דגש מיוחד יושם על חיזוק השרירים הפנימיים, המייצבים את אזור האגן והגב התחתון.

תרגול לשיפור התנועתיות והגמישות לאורך הגב התחתון.

חיזוק השרירים זוקפי הגב העמוקים, בעיקר בתפקודי סבולת.

שיפור היקפי התנועה בחגורת הכתפיים ותרגילי מתיחה והארכה לשרירי החזה –Pectoralis major/Pectoralis minor. במקרים רבים של עקמת קיימת נטייה גם למנח קיפוטי (כיפוף) בעמוד השדרה. הגמשתם של שרירים אלו תפחית את התנגדותם לשרירי הגב ותאפשר שיפור במנח הכתפיים.

למאמרים נוספים בנושא אורתופדיה ועוד:
אוסטאופורוזיס? טיפול טבעי הוא הפתרון
למה כדאי לעשות הסכם ממון לפני נישואין?
כאבי גב: הדרך למציאת הפתרון אינה קלה
פציעות ספורט: זמן טוב לעשות חשבון נפש
בוסים, ייעוץ בנושא ארגונומיה חוסך כסף

איזו פעילות גופנית לא מומלצת לביצוע במצב של עקמת?


בחלק ניכר ממקרי העקמת, מדובר בעקמת קלה בלבד, שאינה גורמת לכאבים ואינה מפריעה בתפקוד ובפעילות גופנית. עם זאת, כאשר מדובר בעקמת משמעותית וכמובן כאשר היא מלוות בסימפטומים ובכאבים, יש לנקוט במשנה זהירות בהתאם לדגשים הבאים:

במצבים של עקמת משמעותית כדאי להיזהר מפעילות גופנית הכרוכה בתנועות חדות ומהירות.

יש להימנע מפעילות גופנית הכרוכה בעומסים אנכיים על עמוד השדרה והמעודדת הפעלת לחצים תוך דיסקליים על אזור הגב התחתון. לדוגמא: תרגילי חיזוק רבים המבוצעים בעמידה, רצוי לבצע אותם בשכיבה על הגב, כך שנמנע עומס אנכי על חוליות עמוד השדרה.

לשיפור הכושר הגופני הכללי בהיבט אירובי, מומלץ למצוא דרכים לפעול במעגלי תנועה פתוחים הכרוכים בפחות זעזועים על עמוד השדרה, כגון שחייה, או אופניים ופחות לפעול במעגלי תנועה סגורים היוצרים יותר זעזועים, כגון ריצה.

"לסיכום", אומר ד"ר זולברג, "עקמת הינה ליקוי יציבה משמעותי, במיוחד אם היא כרוכה בכאבים. היות שאצל כל אדם אפיוני העקמת שונים, מבחינת כוון הסטייה, דרגת החומרה ועוד - כל פעילות גופנית צריכה להתבצע על בסיס אבחון ובפיקוח רפואי".


* לאתר ביה"ס למדריכי כושר, תנועה ומחול "B.Education" - לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אלן ענר
    ד"ר אלן ענר
    חוו"ד אורתופדיות משפטיות בדיקה על-קולית ( אולטרה-סאונד) פרקי ירכיים תינוקות. איבחון וטיפול של מחלות אורתופדיות מגיל 0 ועד גיל 18. פגיעות ספורט אצל ילדים ומתבגרים ... קרא עוד
  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

פציעת מאמץ חוזרני: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 15/07/2019 |
צפיות: 45
פציעת מאמץ חוזרני היא פגיעה בשריר או בגיד שמתרחשת עקב מאמץ חריג. התאמת סביבת העבודה ושמירה על יציבה נכונה ימנעו את הפציעה ואת הנזק שהיא גורמת
קרא עוד
טונוס שריר נמוך: גורמים ודרכי טיפול בהיפוטוניה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 07/07/2019 |
צפיות: 146
היפוטוניה היא חולשה של טונוס השריר אשר באה לידי ביטוי בעיכובי התפתחות מוטוריים אצל תינוקות ואצל פעוטות
קרא עוד
כיצד למנוע פציעות במשחק כדורשת?
ד"ר עדי מור
| 25/06/2019 |
צפיות: 729
פציעות בכף היד ובאצבעות נחשבות לנפוצות בקרב שחקניות כדורשת, ומספרן עולה משנה לשנה. כמה סוגי פציעות קיימות? מהן דרכי הטיפול? וכיצד נגרמת פציעה מסוג זה?
קרא עוד
שין ספלינט: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/06/2019 |
צפיות: 260
שין ספלינט הוא כאב הנגרם מלחץ ומעומס על עצם השוקה. מנוחה והפסקת הפעילות יימנעו החמרה של המצב
קרא עוד
קיפוזיס: גורמים ודרכי טיפול בגיבנת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/06/2019 |
צפיות: 326
גיבנת היא בליטה בגב העליון אשר יכולה להיגרם בגלל מגוון סיבות, כמו יציבה לקויה, גידולים בעמוד השדרה ואוסטאופורוזיס
קרא עוד
שבר בצוואר הירך בגיל השלישי
ד"ר איל יעקבי
| 16/06/2019 |
צפיות: 627
אחוז גבוה של אנשים מקרב אוכלוסיית הגיל השלישי סובלים משבר בצוואר הירך. שבר מסוג זה פוגע קשות באיכות החיים ובתוחלת החיים של מטופלים בגיל זה. מה הוא השילוב הנחוץ לקבלת הטיפול היעיל ביותר? וכיצד קשורה לכל זה מחלת האוסטאופורוזיס?
קרא עוד
פיזיותרפיה לכאבי גב עליון
פיזיוקליק
| 10/06/2019 |
צפיות: 849
אנשים רבים סובלים מכאבי גב עליון כתוצאה מאורח החיים המודרני, ישיבה לא נכונה ויציבה כפופה. מהן הסיבות לכאב זה? איזה קשר קיים בין האנטומיה הטבעית של האדם להופעת כאבים בגב העליון? ואילו תרגילי פיזיותרפיה יסייעו בהפחתת כאבים אלו?
קרא עוד
תסמונת הצביטה בכתף: תסמינים, גורמים ותרגילי פיזיותרפיה
פיזיוקליק
| 16/05/2019 |
צפיות: 812
אתם חשים כאב הדומה לצביטה באזור הכתף בעת הרמת היד כלפי מעלה? אתם לא מדמיינים. הכאב החד הזה הוא חלק מתסמונת הצביטה בכתף. מה הגורמים לתסמונת? מה הם דרכי הטיפול? וכיצד פיזיותרפיה מסייעת לשיפור הבעיה הרפואית?
קרא עוד
פיזיותרפיה לטיפול בוורטיגו
פיזיוקליק
| 28/04/2019 |
צפיות: 978
האם הרגשתם לאחרונה שכל העולם מסתובב לכם? שאתם לא מסוגלים לשמור על שיווי המשקל שלכם? אולי אתם סובלים מוורטיגו. תרגילי פיזיותרפיה הם אחד מהפתרונות היעילים ביותר לטיפול ומניעת התקפים אלו. מה כולל הליך השיקום? כיצד פועל כל תרגיל? ואילו תרגילים יש לבצע בבית?
קרא עוד
כיצד פותרים כאבים לאחר ניתוח?
ד"ר אלון מרגלית
| 17/04/2019 |
צפיות: 1,080
לאחר כל הליך כירורגי באשר הוא מגיע כאב. הכאב הפיזי עלול לגרום לסבל נפשי. שני גורמים אלו יכולים לעכב את הליך ההחלמה. מדוע אסורה מנוחה מלאה? כיצד בונים תכנית שיקום מדויקת? ומה חשיבות השינה להליך?
קרא עוד