דיאטה ים תיכונית מסייעת במניעת מחלות

מחקרים שונים מצאו כי דיאטה ים תיכונית מפחיתה את הסיכון לסבול מתסמונת מטבולית ומחלות שונות. כיצד דיאטה ים תיכונית מסייעת בכך, ואילו מזונות היא כוללת? הכל אודות יתרונות הדיאטה הים תיכונית בכתבה הבאה.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 29/08/2011 |
צפיות: 3,737
דיאטה ים תיכונית ידועה ביכולתה לסייע במניעת מחלות לב וכלי דם. חמישים מחקרים אשר בדקו חצי מיליון בני אדם מצאו כי דיאטה ים תיכונית מורידה את הסיכון לסבול ממחלות שונות.

כעת, מחקר חדש מרחיב את היתרונות הללו גם לתסמונת מטבולית, הכוללת מקבץ של גורמי סיכון כמו לחץ דם גבוה, השמנה של הבטן, רמות כולסטרול גבוהות ועמידות לאינסולין. כל אלה מגבירים את הסיכון למחלת סוכרת ובעיות לב. הממצאים החדשים התפרסמו בכתב העת Journal of The American College of Cardiology.

למידע נוסף בנושא דיאטה ים תיכונית היכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תמיכה בדיאטה

דיאטה ים תיכונית הינה עשירה ובריאה, ומכילה מזונות כמו שמן זית, פירות וירקות צבעוניים, דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן, וכן כמויות מתונות של אלכוהול. דיאטה זו משלבת גם חלבונים רזים כמו עוף ודגים במקום בשר אדום. דיאטה ים תיכונית מכילה מקורות רבים של נוגדי חמצון, וכן תרכובות אנטי דלקתיות, מה שעשוי להסביר את ההשפעות החיוביות שלה על הבריאות.

דיאטה ים תיכונית הינה פשוטה וקלה
היצמדות לדיאטה ים תיכונית עשויים להיות הפתרון לתסמונת מטבולית. מלבד היתרונות הבריאותיים השונים, דיאטה ים תיכונית היא טעימה ועשירה ולכן קל לדבוק בה לטווח ארוך. תוצאות אלו הן בעלות חשיבות רבה לבריאות הציבור, מכיוון שקבוצות אוכולוסיה רבות ותרבויות שונות יכולות לאמץ דיאטה זו בקלות יחסית.

דיאטה ים תיכונית הינה יעילה בכל הנוגע למניעה ראשונית ומשנית של תסמונת מטבולית. בנוסף להשפעות על תסמונת מטבולית, אחד מן המחקרים בנושא גילה כי תזונה המתבססת על דיאטה ים תיכונית משפרת גם את רמת הכולסטרול "הטוב" בגוף. כמו כן המחקר גילה שפעילות גופנית עשויה לתרום ולהוסיף על היתרונות החיוביים של הדיאטה הים תיכונית.

דיאטה ים תיכונית ויתרונותיה
האם שמירה על דיאטה ים תיכונית לאורך שנים מובילה לאריכות ימים? התשובה היא כן, טוען ד"ר מארק גילינוב, כירורג לב וכלי דם ממכון מחקר באוהיו. "המחקר החדש כולל חולים רבים יותר בהשוואה למחקרים הקודמים שנעשו בנושא, והוא מתייחס באופן ספציפי לתסמונת המטבולית, בניגוד למחקרים אחרים".

"המחקר מרחיב את משמעויותיה ויתרונותיה של דיאטה ים תיכונית. אם מישהו שואל: 'אני רוצה למנוע מחלות לב או מחלת לב קיימת. באיזו דיאטה כדאי לי לבחור?', אני מציע לו דיאטה ים תיכונית. גם אם מישהו בעל השמנה בטנית ומעט לחץ דם גבוה, שואל: 'באיזו דיאטה כדאי לי לבחור?', בהתבסס על מחקר זה, אני אמליץ לו על דיאטה ים תיכונית", מוסיף ד"ר גילינוב.

"זהו מחקר מעולה מבחינת עומקו אשר נותן מידע מצוין, וכך גם השילוב והסיכום של 50 מחקרים אשר תומכים בממצאי המחקר האחרון". אומרת ד"ר ג'סיקה ברטפילד, רופאה פנימית בבית החולים ממוריאל גוטליב באילינוי, ארצות הברית. "אנו יודעים שחומצות שומן כמו אומגה 3, הנמצאת בדגים, כמו גם שמן זית ושומנים לא רווים אחרים, הם בעלי השפעה אנטי דלקתית. דלקת היא גורם סיכון ידוע למחלות לב ושבץ, ועל כן הגיוני הדבר שתזונה ים תיכונית יכולה לספק יתרון הגנתי".

עם זאת, המחקרים מגלים מספר מגבלות בכל הקשור ליתרונות של דיאטה ים תיכונית במדינות שונות. המחקרים מגוונים מאוד מבחינת משך הזמן שבו נערכו והאוכלוסיות שאותם בדקו. לדוגמא, חלק מן המחקרים ארכו ארבעה שבועות בלבד, ואחרים נפרשו על פני ארבע שנים. כמו כן, רק מעטים מן המחקרים נערכו על אנשים מאוכלוסיית ארצות הברית למשל, שבה תרבות האוכל משתנה מאוד מאזור לאזור. ובכל זאת, בחיפוש אינסופי אחר "הדיאטה המושלמת" - דלת שומן ופחמימות, עתירת חלבון, ללא סוכר - נראה שדיאטה ים תיכונית הינה המומלצת ביותר.

שינויים פשוטים, יתרונות גדולים
ד"ר סוזן סטיינבאום, מנהלת מחלקת לב בביה"ח לנוקס היל בניו יורק, היא חסידה גדולה של אורח חיים ים תיכוני. "זה הדבר היחיד שאני ממליצה לאנשים", היא אומרת. "זהו אורח חיים, לא דיאטה. שינויים קטנים יסייעו לכם לשמור על בריאותכם".

לכתבות נוספות בנושא דיאטה ים תיכונית:
תזונה נכונה: יתרונות דיאטה ים תיכונית
דיאטה ים תיכונית מונעת מחלות לב וסרטן
דיאטת אטקינס, דיאטה ים תיכונית - יעילות יותר
פירות וירקות מאריכים חיים
דיאטה ים תיכונית טובה ללב

מספר טיפים בריאים
1) החליפו את השמנת בשמן. בשלו רוטב עגבניות המבוסס על שמן זית. כמו כן, היפטרו ממזונות מטוגנים על הגריל ובמקום זאת העדיפו להשתמש בשמנים בריאים.
2) בחרו להשתמש בדגנים שונים כתחליף לאורז לבן, ואכלו יותר דגים, אגוזים, קטניות וירקות.
3) פסטה רגילה ניתן להחליף בפסטה מקמח מלא וכך גם מזונות רבים נוספים.
4) יש לזכור שפעילות גופנית הינה חשובה במיוחד באורח חיים מסוג זה. שילוב של פעילות גופנית מספר פעמים בשבוע יחד עם דיאטה ים תיכונית, יסייע טוב יותר במניעת מחלות שונות מאשר רק הדיאטה עצמה ללא פעילות גופנית.




דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר