מהי דיאטת אקו אטקינס ומהם יתרונותיה?

מהם ההבדלים בין דיאטת אטקינס לדיאטת אקו אטקינס ואילו מזונות כוללת כל אחת מהן? בכתבה הבאה תכירו את דיאטת אקו אטקינס, דיאטת הבת של אטקינס הותיקה והמוכרת.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 01/09/2011 |
צפיות: 6,156
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
דיאטת אטקינס קיימת כבר עשרות שנים, ומבוססת על תזונה עשירה בחלבונים ודלה בפחמימות. מומחים רבים מאמינים כי בשל היותה דיאטה עשירה בשומן מן החי, היא איננה עוזרת לשמור על בריאות טובה. כעת, ישנה אלטרנטיבה צמחונית לדיאטת אטקינס, הנקראת דיאטת אקו אטקינס.

מחקרים הראו כי דיאטת אטקינס המקורית עשויה להפחית תנגודת לאינסולין, חוסר יכולת של הגוף להגיב לאינסולין כראוי, ולהעלות את הכולסטרול "הטוב", אך קיימת השפעה מועטה על הכולסטרול "הרע".

למידע נוסף בנושא דיאטה היכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תמיכה בדיאטה

מחקר על דיאטת אקו אטקינס
דיאטת אקו אטקינס נולדה לאחר מחקר בבית החולים סנט מייקל בטורונטו, אשר הראה כי תזונה עתירה בחלבונים מן הצומח יכולה לקדם ירידה במשקל יחד עם צמצום כולסטרול "רע". דיאטת אקו אטקינס שומרת על יחס זהה של חלבון ופחמימות כמו דיאטת אטקינס המקורית, אך החלבונים הגבוהים מן החי הוחלפו בחלבונים מן הצומח.

לצורך המחקר, שפורסם בכתב העת Archives of Internal Medicine, החוקרים בדקו 47 גברים ונשים בעלי עודף משקל, חלקם ניסו את דיאטת אקו אטקינס וחלקם את דיאטת לקטו-אובו, דיאטה הכוללת חלב וביצים ומכילה יותר פחמימות ושומנים. שתי הדיאטות היו דלות קלוריות וסיפקו 60% מכלל דרישת הקלוריות הדרושות לאדם ביממה. במשך ארבעה שבועות שתי הקבוצות איבדו בממוצע ארבעה קילוגרמים וחל שיפור בלחץ הדם שלהם, הכולסטרול ורמות הטריגליצרידים בדם. משתתפי המחקר שדבקו בדיאטת אקו אטקינס הראו ירידה גדולה יותר של 0.6% בכולסטרול "הרע".

ביקורת על המחקר
למרות שדיאטת אקו אטקינס משפרת את הבריאות, שיפורים אלה לא היו באופן משמעותי גדולים יותר מאלה של דיאטה אחרת. המשתתפים במחקר הורידו את צריכת הקלוריות שלהם ל-40% פחות, אשר סביר להניח שהיו הסיבה המרכזית לירידה במשקל, לעומת סוג הדיאטה בה בחרו.

אופי הצריכה של תזונה עשירה בסיבים וחלבונים מן הצומח כנראה גרמה לירידה קלה במשקל אצל המשתתפים שדבקו בתוכנית דלת קלוריות למשך ארבעה שבועות. תזונה צמחונית קפדנית כמו דיאטת אקו אטקינס היא אחת מבין אסטרטגיות רבות להורדת רמת הכולסטרול. רמת הסיבים בתזונה יכולה להשפיע על רמת הכולסטרול, כמו גם החלפת שומנים רוויים או טרנס בשומנים בריאים, פעילות גופנית סדירה ועוד.

דיאטת אקו אטקינס: מה אפשר לאכול?
דיאטת אקו אטקינס כוללת בעיקר מזונות ושומנים בריאים כמו סויה, קטניות, אגוזים, זרעים, פירות וירקות ועוד. כ-31% מהקלוריות בתזונה מגיעות מחלבונים מן הצומח, 43% משמנים צמחיים, ו-26% פחמימות. החלבונים מגיעים בעיקר ממשקאות סויה, גלוטן, טופו, סויה, המבורגרים צמחוניים, אגוזים, ירקות ודגנים (שיבולת שועל, שעורה). הדיאטה כוללת "שומנים טובים" משמן קנולה, שמן זית, אבוקדו ואגוזים.

דיאטת אקו אטקינס: מה אומרים המומחים?
פרופ' רוברט אקל מאוניברסיטת דנוור אומר כי דיאטת אקו אטקינס היא בהחלט טובה יותר מאשר דיאטת אטקינס המקורית, אך היא מגבילה וקשה מדי עבור מרבית האנשים בשל הצורך לדבוק בה לאורך זמן. המחקר הנ"ל שבדק את דיאטת אקו אטקינס היה קצר מדי בכדי לספק נתונים כלשהם על השפעתה לטווח ארוך.

בגלל ששתי קבוצות המחקר איבדו את אותה כמות משקל, בין אם הם עשו דיאטה עם רמה גבוהה או נמוכה יותר של פחמימות, ניתן להסיק מכך שכדאי לאכול פחמימות בריאות בכמות גדולה יותר. המכון האמריקני לרפואה ממליץ לאנשים לקבל 45% עד 65% מצריכת הקלוריות היומית מפחמימות, על מנת לספק מספיק אנרגיה לפעילות גופנית ולשמירה על בריאות טובה.

באופן כללי, בכדי להוריד את רמות הכולסטרול בדם, כל שעליכם לעשות הוא להחליף כמה חלבונים מן החי בחלבונים מן הצומח. חשוב לזכור שניתן גם להוריד את רמות הכולסטרול שלכם רק על ידי ירידה במשקל, פעילות גופנית ובחירה בשומנים בריאים יותר. מצד שני, דיאטת אקו אטקינס מדאיגה מכיוון שקבוצות מזון שלמות בוטלו לחלוטין, וחומרים מזינים וחיוניים כמו ויטמין D וסידן יכולים להיות חסרים לאנשים שמבצעים דיאטה זו.

דיאטת אקו אטקינס: מזון למחשבה
דיאטת אקו אטקינס היא קפדנית, דלת פחמימות, על בסיס צמחי ויכולה לעזור לכם להוריד את רמות הכולסטרול ולהפחית את הסיכון למחלות לב - אבל האם אתם באמת יכולים לאמץ אותה כאורח חיים?

לכתבות נוספות בנושא דיאטה:
דיאטה ים תיכונית מסייעת במניעת מחלות
השמנת יתר: האם קיימים "שמנים בריאים"?
יתכן שאכילת פירה מסייעת בירידה במשקל?
האם דיאטה ללא גלוטן באמת בריאה יותר?
דיאטת כסאח: הדרך הבטוחה לפגוע במטבוליזם

האתגר עבור רוב האנשים יהיה לוותר על כל המוצרים מן החי, הגבלת פחמימות, ולדבוק לחלוטין בתזונה על בסיס צמחי. אם אתם מעוניינים במעקב אחר תוכנית של דיאטת אקו אטקינס, כדאי להתייעץ עם דיאטנית בכדי להבטיח תכנית העונה על כל הצרכים התזונתיים שלכם.

במידה ודיאטת אקו אטקינס היא קפדנית מדי עבורכם, נסו גרסה שונה שלה על ידי הגדלת חלבונים צמחיים, פחמימות טובות ושומנים בריאים בתזונתכם. היצמדו למזונות רזים או דלי שומן מן החי, אך הגבילו מזונות עתירי שומן מן החי. שילוב של פעילות גופנית סדירה, תשפר את בריאות הלב ותעזור לרדת ולשמור על המשקל.


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר