אילו מזונות מעודדים תהליך של הזדקנות?

כיצד הרגלי תזונה יכולים להאיץ הזדקנות, מאילו מזונות מומלץ להימנע ואילו מזונות מיטיבים עם העור? בכתבה שלפניכם מידע בנושא הזדקנות והרגלי תזונה.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 10/10/2011 |
צפיות: 5,065
התזונה שאנו אוכלים משפיעה עלינו גם מבפנים וגם מבחוץ. אם אתם נראים נהדר לגילכם, או לחלופין נראים מבוגרים מכפי גילכם, יתכן שכדאי לכם לבדוק את הרגלי התזונה שלכם, שכן יש להם קשר ישיר למראה החיצוני שלכם. הרגלי תזונה לא בריאים יכולים לזרז את תהליך ההזדקנות שלכם ולהעלות אותו להילוך גבוה.

"ישנה כמות עצומה של ראיות המצביעות כי אכילת ג'אנק פוד מכניסה את הגוף למצב דלקתי", אומר טימותי הארלן, פרופסור לרפואה מאוניברסיטת טוליין שבלואיזיאינה, ארה"ב. "אוכל באיכות ירודה המכיל שומן טראנס עשוי לגרום להזדקנות, שהיא בעצם מצב דלקתי כרוני. יתכן מאוד שאתם נראים מבוגרים לגילכם מכיוון שאתם אוכלים מאכלים לא בריאים".

למידע נוסף בנושא הזדקנות היכנסו לפורומים:
פורום אוסטאופורוזיס
פורום אלצהיימר, דמנציה
פורום גיל המעבר
פורום רפואת משפחה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה

לדוגמה, צריכה של יותר מדי פחמימות מעובדות וסוכרים בתזונה יכולה להוביל למספר מחלות: סוכרת ומחלות לב. בנוסף לכך, צריכת יתר של מרכיבים אלו יכולה גם לגרום לנזק לסיבי הקולגן של עורכם. אכילת כמות גדולה של מזונות לא בריאים עשויה להוביל לא רק לעלייה במשקל, אלא גם לעודד סתימת עורקים.

מזונות בעייתים במיוחד
לפניכם חמש דוגמאות של מזונות שמומלץ להגביל בצריכתם כדי להישאר צעירים מבפנים ומבחוץ:

1. צ'יפס - מי מאיתנו לא אוהב צ'יפס? המאכל הקריספי, השומני והכל כך טעים הזה עשוי להוות מפגע של ממש. על אף הטעם האהוב של הצ'יפס, כדאי לזכור שבתהליך הכנתו משתמשים בהרבה שמן המורכב בשומני טרנס בו תפוחי האדמה עוברים טיגון עמוק. שומן טרנס ידוע כתורם למחלות רבות. כדאי לצמצם בצריכת שומני טרנס ולא לצרוך מעל 1% של שומן טרנס בתזונה היומית שלכם.

2. מאפים ומתוקים - גם מוצרים אלה לעתים קרובות עשירים בשומן טרנס, וכמובן עמוסים בסוכר, אשר קשור אף הוא למחלות רבות. כמו כן, הם מעודדים היווצרות של קמטים חדשים בעור.

3. פסטרמות ונקניקים - וכן כל סוג של בשר מעובד. בשרים כמו פסטרמות, נקניקיות ומזונות מעובדים דומים, לא עושים טוב לבריאותכם. הם עשירים בשומן רווי, ומכילים חנקה (נִיטְרָט): שני אלו מעודדים התפתחות מחלות וכן הזדקנות מואצת.

4. בשר אדום - המפתח לאכילה נכונה של בשר אדום הוא לבחור בבשר רזה כדי למזער שומנים רוויים שהם אויביהם המושבעים של העורקים. איגוד הלב האמריקני מציע להימנע עד כמה שאפשר משומנים רוויים מכל המקורות (לא רק בשר אדום) ולצרוך עד 7% בלבד של מזונות המכילים שומן רווי.

5. אלכוהול - אלכוהול הוא סוגיה לא פשוטה. מחד, משקאות אלכוהוליים מסוימים עשויים להיות טובים לבריאות; מאידך, צריכת-יתר של אלכוהול בהחלט עלולה לגרום להזדקנות בטרם עת. נשים יכולות לצרוך משקה אחד ביום וגברים כמות כפולה מזו - כמויות כאלו עשויות לסייע לבריאות הלב. אך כמות גדולה יותר מכך עשויה להניע תהליך הזדקנות מוקדם ולהביא עימה מחלות הקשורות לכבד, כמו גם סוגי סרטן מסוימים.

אם אתם לא שותים, לא מומלץ לכם להתחיל, ואם אתם כבר שותים שוחחו עם הרופא כדי לוודא שהכמויות שאתם שותים אינן הולכות להחמיר את המצב הבריאותי שלכם.

תזונה עשירה במזונות איכותיים יכולה להפחית התפתחות מחלות ולעזור לכם לשמור על מראה צעיר ורענן. כיום ידוע כי דיאטה ים תיכונית מפחיתה את הסיכון למספר מחלות הקשורות בין היתר גם להזדקנות כמו למשל סרטן, אלצהיימר ומחלות לב.

רשימת מזונות טובים
אי אפשר להצביע בוודאות על מאכלים מסוימים אשר מעכבים הזדקנות. לאנשים שונים יש תיאוריות שונות אודות מזונות איכותיים העשירים בנוגדי חמצון ומאטים את תהליך ההזדקנות. באופן כללי מומלץ להתרחק מדיאטות אופנתיות בהן בוחרים לאכול בעיקר מזונות מסוימים, למשל דיאטה בה אוכלים המון ברוקולי, או בטטה, או סלמון, חומוס ועוד. כדאי לצרוך את כל אותם מזונות בריאים, ולא לאכול אחד על חשבון השני.

באופן כללי, דיאטה ים תיכונית מסורתית מכילה מזונות רבים וטובים. דיאטה כזו עשירה בירקות, פירות, דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן וחלבון רזה. זוהי למעשה האפשרות הטובה ביותר לשמירה על הבריאות הכללית. לפניכם רשימה של חמישה מזונות שהם המרכיבים העיקריים של הדיאטה הים תיכונית:

1. חסה רומית - עשירה בויטמין A ו-C, ויטמינים נוגדי חמצון המסייעים במניעת סרטן ועוד. בנוגע לירקות ירוקים, כדאי לכלול ברשימה שלכם ברוקולי, תרד וארוגולה.

2. עגבניות - כמו גם אבטיח, אשכולית, גויאבות, אספרגוס, כרוב אדום הם מקור מעולה לליקופן, חומר נוגד חמצון.

3. סלמון - וכן דגי מים מתוקים אחרים כמו טונה והרינג, מכילים כמות גדולה של אומגה 3, חומצת שומן בעלת יתרונות בריאותיים רבים.

לכתבות נוספות בנושא הזדקנות:
ארבע שאלות ותשובות על הזדקנות
גיל הזהב: על מצב העור בעת זיקנה
האם ויטמינים ונוגדי חמצון מועילים לעור?
אנטי אייג'ינג: 12 דרכים למניעת קמטים
הצערת עור הפנים: להחזיר את הגלגל לאחור

4. קטניות - קטניות מהוות מקור מצוין לחלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ונוגדי חמצון. נסו שעועית שחורה, אפונה, שעועית לבנה ועוד. חלבון הוא אחד המרכיב המרכזיים בעור שלכם, כך שאם אתם לא מקבלים מספיק חלבון בתזונה בריאה, העור שלכם ישקף זאת. יחד עם דגים, קטניות הן דרך מצוינת לשמור על העור.

5. דגנים מלאים - מחקרים מצאו כי דגנים מלאים כמו שיבולת שועל, לחמים מחיטה מלאה, פסטות, אורז חום, וקינואה עוזרים להפחית תהליכים דלקתיים בגוף. כמו כן יש בהם גם ויטמינים מקבוצת B כמו תיאמין וריבופלאבין, החשובים לעור ומסייעים במניעת תופעות כמו פריחה וקשקשים.


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר