איך תדעו אם דיאטה מהירה היא גם מסוכנת?

דיאטה מהירה, נשמע מוכר? אם אתם מנסים לרזות, כדאי לדעת שדיאטות פלא הן לרוב דלות בערכים תזונתיים, מזיקות לבריאות והירידה במשקל לרוב לא נשמרת לאורך זמן. על חסרונות דיאטה מהירה - ותחליפיה הבריאים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 09/01/2012 |
צפיות: 9,109
דיאטות בזק צצות חדשות לבקרים. אך כיצד ניתן לדעת אם 'דיאטת הפלא' החדשה היא דיאטה בריאה ומאוזנת או עוד דיאטה מהירה שאולי תסייע לכם להשיל כמה קילוגרמים בתחילת התהליך - אך היא כה תובענית ובלתי הגיונית שלא ניתן לשמר את התוצאות שלה לטווח הארוך? דיאטות פלא רבות מושכות אנשים באמצעות רעיון שנשמע חדשני אך לעתים קרובות מדובר בדיאטות ישנות שעברו מיתוג מחדש.

למידע נוסף על דיאטה מהירה, תזונה, מתכוני בריאות היכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

על אף שסוגים מסוימים של דיאטה מהירה עשויים לעזור לכם בתחילת התהליך של ירידה במשקל, דיאטות אלו בדרך כלל אינן מומלצות. מה הן הבעיות הנפוצות בכל סוג של דיאטה מהירה?

דיאטות פלא מתאפיינות בויתור מוחלט על מאכלים מסוימים או ערכים תזונתיים מסוימים, כמו חלבונים או פחמימות. הבעיה בכך היא שאתם עלולים לפספס כך רכיבים תזונתיים חיוניים שגופכם זקוק להם.
חלק מהדיאטות דורשות מכם להכין מזון מיוחד או שהן מתאפיינות ברשימות מכולת ארוכות ומסובכות.
אם זה לא מספיק, דיאטות מסוימות לא רק מכתיבות לכם את התפריט אלא אף את הזמנים ביום בהם עליכם לאכול מזונות מסוימים.
חלק מדיאטות הפלא הן למעשה פרסומת סמויה לתוספי מזון או ויטמינים שהן כוללות בתפריט שלהן.

אולם, ההיבט הבעייתי ביותר שמאפיין דיאטה מהירה הוא שהיא לא מספקת לכם את הכלים להם אתם זקוקים כדי לשנות את הרגלי האכילה והכושר שלכם לטווח הארוך. כל אחד יכול לנסות דיאטה מהירה במשך כמה שבועות, אך רוב האנשים שינסו דיאטות בזק כאלו ישובו להרגלי האכילה הקודמים שלהם ויעלו מחדש את המשקל שהורידו.

ייתכן שתאמרו 'אבל מצאתי דיאטה שמגובה על ידי רופאים ודיאטניות'. זה עדיין לא אומר שדיאטה כזו אינה מסוכנת. כיום בעידן האינטרנט, כל אחד יכול להפיץ תוכנית לדיאטה ולומר שהיא נכתבה על ידי רופא או פורסמה על ידי בית חולים. דיאטה נכונה צריכה לעמוד בסטנדרטים של תזונה נכונה, למשל כאלו המבוססים על ההמלצות של המחלקה לתזונה של משרד הבריאות. אם הדיאטה אינה עומדת בסטנדרטים אלו, יתכן שהיא מזיקה לבריאות.

דיאטה מהירה - דיאטה מזיקה? כך תבדקו


אם אתם מתלבטים לגבי סגולותיה וחסרונותיה של דיאטה מהירה שמצאתם, השאלות המנחות הבאות עשויות לעזור לכם בכך. אם עניתם "כן" על כל אחת מהשאלות הבאות, מדובר בדיאטה מאוזנת שאינה מזיקה לבריאות:

האם בתכנון הדיאטה היה מעורב תזונאי מוסמך?
האם הדיאטה מבטיחה ירידה במשקל של 0.5 ק"ג - 1 ק"ג בשבוע?
האם תפריט הדיאטה משלב מאכלים מכל קבוצות המזון?
אם הדיאטה מעודדת שינוי קבוע בהרגלי האכילה שלכם וממליצה על פעילות גופנית?

לעומת זאת, אם עניתם "כן" על השאלות הבאות, סימן שמדובר בדיאטת פלא מהזן המזיק שאינה שומרת על הכללים של דיאטה מאוזנת:

האם הדיאטה מבטיחה ירידה מהירה במשקל של יותר מ-1.5 ק"ג - 2 ק"ג בשבוע?
האם הדיאטה פוקדת עליכם להימנע כליל ממזונות מסוימים?
האם הדיאטה מכילה המלצה ליטול תוספי תזונה או ויטמינים מסוימים?
האם התחושה היא שהדיאטה מנסה "למכור" לכם משהו?

מאיזו דיאטה מהירה כדאי להתרחק? כל ההמלצות


עד כה דובר באופן כללי על הנזקים האפשריים של דיאטות פלא למיניהן, אך מי שלקח את ההמלצות והאזהרות צעד נוסף קדימה היא קבוצה של דיאטנים ותזונאים מאוסטרליה. ממש לאחרונה, קבוצה של למעלה מ-50 מומחי תזונה אוסטרלים לקחה חלק בסקר לאומי שמטרתו היתה לחשוף את דיאטות הבזק הגרועות ביותר. המומחים ענו על סקר אינטרנטי בו התבקשו לדרג את שלוש הדיאטות המזיקות ביותר שהם מכירים. אז מהן הדיאטות מהן מומלץ לשמור מרחק?

במקום הראשון: דיאטת הלימונים. 80% מהמומחים דירגו את דיאטת הלימונים בתור הדיאטה הגרועה ביותר. דיאטת הלימונים מבוססת על שתיית מיץ לימון בתוספת פלפל אדום חריף במשך מספר ימים תוך הימנעות כמעט מוחלטת מכל מזון שהוא. מדובר למעשה בדיאטת צום, או בשם המכובס שלו, "ניקוי רעלים".

במקום השני: דיאטה לפי סוג דם.

במקום השלישי: דיאטת חומצה ובסיס.

דיאטה זו מתמקדת באכילת פירות, ירקות וקטניות.

בעקבות הסקר, אומר ד"ר טרנט ווטסון, דובר ארגון הדיאטנים האוסטרלי, כי נשים רבות מרגישות תחושת כישלון כאשר הן אינן מצליחות לעמוד בדיאטות מחמירות ולא מציאותיות מהסוגים המצוינים לעיל, אך למעשה אלו הדיאטות עצמן שמכשילות את הנשים.
<@ --- IMG_2 --- @>
במקום זאת, מציע ד"ר ווטסון לזנוח דיאטות פלא ולהתמקד בפעילות גופנית קבועה ובתזונה נכונה ובריאה. הוא מדגיש כי שינויים קטנים על פני טווח ארוך הם יעילים וניתנים לשימור יותר ממצב היו-יו של ירידה במשקל והעלאת המשקל מחדש אותו חווים רבים מהאנשים שמנסים לרזות באמצעות דיאטה מהירה.

המלצותיו לירידה בריאה ומאוזנת במשקל כוללות:
הקפדה על אכילת ארוחת בוקר מדי יום
הגבלת ארוחות טייק אוויי לפעם בשבוע
העדפה לשתות מים וצמצום משקאות אחרים מהתפריט
הקפדה על פעילות גופנית מרובה

דיאטות מומלצות להקפדה על תזונה מאוזנת


עד כה דובר על דיאטות שמזיקות לבריאות אך ישנם גם כמה סוגי דיאטה שנחשבים לבריאים ומקפידים על איזון בין מזונות מקבוצות שונות. מהם?

דיאטת DASH - שמה המלא של דיאטה זו הוא Dietary Approaches to Stop Hypertension ומטרתה היא הורדת לחץ דם גבוה. הדיאטה שמה דגש על צריכת ירקות ופירות, דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי שומן , וכן ממליצה על הפחתת שומן רווי ומלח מהתפריט.

דיאטת TLC - או בשמה המלא, Therapeutic Lifestyle Changes. מטרתה של דיאטה זו היא להוריד את רמות ה-LDL (כולסטרול 'רע') ולשפר את בריאות הלב באמצעות הגבלה על שומן רווי ונתרן וצריכה גבוהה של סיבים תזונתיים ורכיבים תזונתיים חיוניים נוספים.

דיאטה ים תיכונית - דיאטה זו שמה דגש על דגנים מלאים, חומוס, סלטים, פירות וירקות טריים, דגים ושמן זית.

לכתבות נוספות על דיאטה מהירה, תזונה, מתכוני בריאות
תזונה נכונה: הכל על בטטה
11 טיפים לשמור על דיאטה לשנה החדשה
הרזיה: 6 דרכים איך לא לעשות את זה
הפרעות אכילה: על אכילה רגשית וחיצונית
נזיד קטניות איטלקי וסלט תותים ותרד

דיאטת קלינית מאיו (Mayo Clinic Diet) - דיאטה זו שמה דגש על צריכה מרובה של מזונות דלי קלוריות כמו פירות וירקות, מהם ניתן לאכול הרבה ולא להעמיס קלוריות על הגוף. הדיאטה מגבילה צריכה של מתוקים ותוספות סוכר ל-75 קלוריות ביום.

דיאטת שומרי משקל - הדיאטה של הארגון העולמי מקדמת גישה בריאה ומאוזנת לאכילה ומבוססת על עקרונות תזונתיים שקולים. אחד מכלי המפתח בדיאטה זו הוא גודל המנה, וכן צריכה ללא הגבלה של פירות וירקות.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר