תזונה נכונה: כל האמת על סוכר

האם סוכר ממכר? האם סוכר גורם לסוכרת? וכמה סוכר מותר לנו לצרוך? מה עוד לא נאמר על סוכר, האחראי לכל המתוק שבתפריט שלנו. בכתבה זו עונים מומחים מתחום התזונה על מספר שאלות נפוצות בכל הקשור לסוכר.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 05/03/2012 |
צפיות: 7,189
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
לבני אדם משיכה טבעית וחזקה לטעם מתוק. "אנשים למעשה נולדים לתוך אהבת הטעם המתוק" מדגישים במכון למחקר כימיה וחושים בפילדלפיה. אפילו כאשר מדובר בטרום לידה, רופאים משתמשים בהזרקה של חומר מתוק לתוך הרחם במצבים של עודף מי שפיר, על מנת לגרום לעובר לבלוע יותר נוזל, מה שאומר שעוד לפני שאדם נולד, הוא נמשך לטעם מתקתק בפה.

האם סוכר ממכר?


מבחינה אבולוציונית, לבני אדם משיכה טבעית ועתיקת יומין לפירות בשלים, הם מזהים את היותם ראויים למאכל על ידי טעמם המתוק. יש המסבירים זאת לא רק על ידי טעמם המשובח של פירות בשלים לעומת הטעם התפל של פרי בוסר, אלא גם על ידי המשיכה הטבעית של האדם בחיפוש אחר אנרגיה זמינה, במקרה זה קלוריות, אשר מקורן מזוהה עם טעם מתוק. אך האם המשיכה הטבעית והמולדת הזו שלנו לסוכר היא רק חיבה עזה? או שיתכן ומדובר בהתמכרות אמיתית הכוללת תלות פיזית ותסמיני גמילה?

למידע נוסף בנושא תזונה נכונה וסוכר הכנסו לפורומים:


פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום תמיכה בדיאטה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה

מומחים עדיין אינם בטוחים האם אנשים עשויים להתמכר ולהיות תלויים פיזית בסוכר, אם כי מחקרים שונים בקרב בעלי חיים הוכיחו כי הדבר אפשרי. בניסויים שנערכו בקרב בעלי חיים שונים עלה כי בעת צריכה רבה של סוכר והפסקה פתאומית, ישנם שינויים ברמות הדופמין במוח, המזכירים את דפוסי פעילות המוח והאיזון הכימי של מכורים לסמים.

שלא כמו בשימוש בסמים, אנשים לא סובלים מתופעות פיזיות קיצוניות כאשר הם מפסיקים לאכול סוכר, אך אנשים עם תשוקה עזה וממושכת לסוכר עלולים לגלות סמפטום או שניים של תלות, בעת הפסקה מיידית בצריכת הסוכר הקבועה שלהם. כראיה לכך, ישנם רבים הממשיכים בצריכה של סוכר אפילו אם הרופא שלהם ממליץ להם אחרת בשל בעיה רפואית ולא חסרות דוגמאות של אנשים הסובלים מהשמנת יתר ומתקשים מאוד לוותר על המנה המתוקה היומית שלהם בכל יום.

האם סוכר עלול להשפיע לרעה על מצב הכולסטרול בדם?


חוקרים מצאו קשר בין צריכת סוכר לרמות לא בריאות של כולסטרול בדם. למעשה מדובר בקשר בין נוכחות של סוכר בדם ובין רמות נמוכות של HDL, שהוא הכולסטרל הטוב שבדם. במחקר שפורסם בכתב העת של איגוד הרפואה האמריקני, נמצא כי אנשים שאכלו כמויות גדולות של סוגר סבלו מכמות טריגלצרידים (שומנים) גבוהה בדם וירידה בכמות הכולסטרול הטוב בדם, ה- HDL.

המחקר גילה כי צריכת כמויות גדולות של סוכר מכפילה פי 3 את הסיכוי לרמות נמוכות של HDL בדם. כמויות נמוכות של כולסטרול טוב זה מגדילות את הסיכון לפתח מחלות לב. לעומת זאת, אנשים שצרכו מעט סוכר נהנו מכמות טריגלצרידים נמוכה ורמות HDL גבוהות, העשויות להגן מפני מחלות לב.

האם סוכר גורם לסוכרת?


אכילת סוכר לכשעצמה אינה גורמת לסוכרת, אך מחקר גדול הוכיח קשר בין צריכת משקאות ממותקים בסוכר והתפתחות סוכרת. ממסקנות מחקר זה עולה כי יתכן והסיבה האמיתית להתפתחות הסוכרת היא השמנת היתר בעקבות שתיית המשקאות הממותקים ולא הסוכר עצמו.

האם לסוכר השפעה על בריאותם של ילדים?


רופאי ילדים מדגישים כי יש לשמור על צריכה סבירה של סוכר בקרב ילדים, אך מזכירים כי הסוכר עצמו אינו מהווה גורם בעייתי, אלא השמנת היתר הנגרמת בעקבות צריכת סוכר גבוהה. חשוב להפנות תשומת לב להרגלי האכילה של ילדים ולהקפיד על צריכת הסוכר שלהם, מאחר ובגילאים אלו יש נטייה גבוהה לצרוך ממתקים, מיצים מתוקים, משקאות מממותקים, שוקולדים, דגני בוקר ממותקים, עוגיות ועוד.

לא רק שאלו עלולים לגרום להשמנת יתר, הם גם עשויים לגרום לילד לפתח הרגלי תזונה לא נכונים אשר יגדילו את הסיכון להשמנת יתר בעתיד. ילדים המבלים שעות ארוכות במשחקי מחשב ומול הטלוויזיה גם מגדילים את הסיכוי לפתח השמנת יתר כבר בגיל מוקדם. לגבי שאלת הקשר בין סוכר לבין היפראקטיביות של ילדים, לא נמצאה הוכחה מדעית לכך, למרות שהורים מדווחים מפעם לפעם על ילדים אשר נעשים פעילים מהרגיל בהשפעת סוכר ומוצריו השונים.

האם יש סוגי סוכר העדיפים על סוגים אחרים?


שפים רבים שמים לדגש יתרונות שונים של החלפת הסוכר הלבן בסוכר חום, סוכר דבש וכו'. אך אין אמת של ממש אלו, מלבד יתרונות בריאותיים אפשריים של החומרים שבנוסף לסוכר, הבסיס הוא זהה ובכולם מדובר בסוכר פשוט.

הקלוריות של הסוכר נשארות אותן קלוריות של סוכר בין אם תקבלו אותן מסוכר לבן או מכל סוג אחר של ממתיק המבוסס על סוכר. לכל אלו יתרון אפשרי אחד, חלק מאותם ממתיקים מעושרים בסירופ מייפל, דבש ועוד ויתכן מאוד שטעמם המתוק חזק יותר, מה שעשוי לגרום לצריכה מופחתת של כמות סוכר וקלוריות מאותם ממתיקים.

באשר לממתיקים מלאכותיים והשמועות שהם מגדילים את הסיכון לסרטן, מדגישים חוקרים מהתחום שאלו אושרו על ידי ה- FDA ולכן בטוחים לחלוטין. הממתיקים המלאכותיים עשויים לשמש כלי טוב לצריכת פחות קלוריות, אך יש לשמור על ספירת קלוריות נכונה מאחר ורבים הצורכים ממתיקים מלאכותיים נוטים לחוש ש"עשו את שלהם" ומרשים לעצמם להפריז בצריכת עוגות ועוגיות בסמוך למשקה המומתק באופן מלאכותי...

למאמרים נוספים בנושא סוכר ותזונה נכונה:
אמאל'ה: דוחפים סוכר בכל המזונות
איזה סוכר תשימו בקפה?
הרבה טלוויזיה - הרבה סוכר בדם
בדיקת סוכר, לעשות את זה בבית
סוכרת: הישראלים לא מודעים מספיק

כמה סוכר מומלץ לצרוך?


סוכר נמצא בשלל מאכלים ומשקאות שאנו צורכים במהלך היום. האמריקאים לדוגמא, צורכים כמות ממוצעת של 22 כפיות סוכר ביום, השוות ל- 355 קלוריות. מקור סוכר זה הוא בעוגות, ממתקים ועוד, אך בעיקר מקורו הוא בשתייה מופרזת של משקאות ממותקים. סוכר בפני עצמו הוא מאכל לא מסוכן, אך יש לשמור על צריכה מבוקרת של סוכר בכל יום.

לנשים כדאי להגביל את צריכת הסוכר שלהן לכמות של עד 6 כפיות סוכר ביום, השווה ערך ל- 100 קלוריות. גברים צריכים לשמור על סדר גודל של עד 9 כפיות סוכר ביום (12 גרם), השוות ל- 150 קלוריות. ואל תשכחו... פחית משקה מוגז לבדה מכילה כ- 8 כפיות זוכר, כ- 130 קלוריות.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול תרופתי להרזיה וטיפול רב תחומי בהשמנה והמנהלת הרפואית של אסיא בריאטריק - מרכז לטיפול בהשמנת יתר, אסיא מדיקל, אסותא רמת החייל... קרא עוד