סוכריות גומי: עצמות טחונות, צבעי מאכל והרבה סוכר

על אף המראה התמים שלהן, סוכריות גומי מכילות רכיבים מזיקים כמו סוכר וצבעי מאכל, אבל המרכיב העיקרי שלהן הוא ג'לטין אשר עשוי מעצמות של בעלי חיים
מאת מערכת BeOK
| 06/12/2016 |
צפיות: 1,441
סוכריות גומי הן בין הממתקים המשמחים ביותר, הן צבעוניות ומתוקות, הטעם שלהן נשאר בפה גם אחרי שמסיימים לאכול אותן והן מעוצבות בצורות חמודות כמו דובונים, לבבות, תותים ובקבוקי קולה קטנטנים.

אך אם מסתכלים על גב האריזה ובודקים את הרכיבים של סוכריות הגומי, השמחה יכולה להתחלף בדאגה. הסוכריות עשויות מסוכר ומסירופ תירס, אך הרכיב המטריד ביותר הוא הג'לטין.

שאלו את המומחים בפורומים שלנו:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

מה זה ג'לטין?

הג'לטין הוא חומר צהבהב, חסר ריח וחסר טעם כמעט לחלוטין אשר מייצב את הממתק ונותן לו את המרקם שלו, והוא מופק מעצמות של בעלי חיים. בדרך כלל העצמות הן של חזירים או של בקר והן עוברות גריסה מאסיבית שאינה משאירה באוכל עקבות של בשר החיה.

בישראל, מטעמי כשרות, הג'לטין מופק מעצמות דגים, אך לא כל המוצרים שמכילים ג'לטין מיוצרים בארץ וקרוב לוודאי שסוכריות וממתקים שמיובאים מחו"ל מכילים חומרים העשויים לא רק מפרות, אלא גם מחזירים.

אמנם יצרנים רבים מחליפים את הג'לטין בשומן צמחי, כדי שהמוצר יהיה פרווה ושהציבור הדתי יוכל לצרוך אותו ללא מגבלות. אך ג'לטין מעצמות דג נחשב גם הוא פרווה, ובהכשרים מסוימים ג'לטין מעצמות פרה מקבל מעמד של "בטל בשישים" או של "חומר חדש". העניין נוגע לא רק לשומרי כשרות, אלא גם לצמחונים ולטבעונים אשר נמנעים מאכילה של בעלי חיים.

הרכיבים המזיקים שבסוכריות הגומי

תזונאיות טוענות שהג'לטין הנמצא בסוכריות הגומי הוא הרע במיעוטו, הרכיבים שצריכים להטריד את האנשים, ואת ההורים בעיקר, הוא כמות הסוכר וצבעי המאכל שהסוכריות מכילות.

18 דובוני גומי מכילים כ-22 גרם סוכר, אשר שווים במידתם ל-5 וחצי כפיות סוכר. אכילה מרובה של סוכר יכולה לגרום לנזקים בריאותיים רבים, החל מחורים בשיניים והשמנת יתר וכלה בסוכרת, לחץ דם גבוה ומחלות לב. נוסף על כך, סוכר הוא חומר ממכר ביותר, וזו הסיבה שקשה לאכול סוכריה אחת בלבד ושהגוף רוצה עוד ועוד.

צבעי המאכל גורמים גם הם לנזקים חמורים. צבעי המאכל הכהים, כמו השחור, הסגול והכחול עשויים על בסיס זפת, וצבעי המאכל מקבוצת האזורובין אשר מקנים לאוכל את הגון האדום-חום חשודים כמסרטנים והם מעודדים התקפי אסתמה והלם אנפילקטי. הצבעים הצהובים והכתומים גורמים לכאבי בטן, לפריחות ולמיגרנות והרשימה עוד ארוכה.

לג'לטין יש לא מעט יתרונות

אנשים אשר עצמות בעלי חיים לא ימנעו מהם להתענג על סוכרית גומי מתוקה יכולים ליהנות מהיתרונות שיש בג'לטין. חומצות האמינו שיש בג'לטין מסייעות לחידוש תאי העור ומקנות לו מראה חלק ומוצק. הוא גם מכיל מינרלים כמו מגנזיום וזרחן אשר בונים את השיניים, מחזקים את הציפורניים ומונעים נשירת שיער.

הג'לטין מעודד הפרשות חומצות קיבה וכך מסייע למערכת העיכול ולהאצת חילוף החומרים בגוף, הוא מווסת את ההורמונים ומוריד את רמת האסטרוגן והוא אף מסייע לשיכוך כאבי מפרקים, בעיקר בברכיים.

אולי יעניין אתכם גם:
5 סכנות תזונתיות מחיי היום יום
תזונה נכונה: אל תאמינו למיתוסים
תזונה נכונה: כל האמת על סוכר
חטיפי אנרגיה - מוצרי בריאות או ממתקים?
הפרעות קשב וריכוז: אבחון לקוי או בעיה בריאותית?

איך להימנע מצריכת ג'לטין

סוכריות גומי הן אינן המוצר היחיד שיש לבחון היטב לפני שאוכלים. מרשמלו, מעדני חלב, גבינה מוקצפת ועוגות קנויות מכילים גם הם ג'לטין. כדי לדעת אם האוכל כולל בתוכו ג'לטין יש לשים לב אם ברשימת הרכיבים ישנו מרכיב בשם E4441 ולעתים הוא מתחבא תחת השם "מייצב" או "חומרים מייצבים". "ג'לטין צמחי" אינו קיים ומוצרים ללא ג'לטין יכילו טפיוקה או אבקה צמחית.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

לקראת חנוכה – על שמנים ושומנים
| 26/11/2017 |
צפיות: 172
ישנם סוגים שונים של שמנים ושל שומנים. לקראת חג האור והשמן כדאי לעשות סדר במושגים
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 127
דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 180
ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
קרא עוד
פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 269
פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
קרא עוד
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 384
השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
קרא עוד
סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 375
סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ביוטין לצמיחת שיער
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2017 |
צפיות: 606
ביוטין הוא ויטמין אשר נמצא כי הוא מסייע למראה השיער ולהאצת הגדילה שלו. הוויטמין מצוי במזון מן החי ומן הצומח וניתן לצרוך אותו גם כתוסף מזון
קרא עוד
מהם היתרונות הבריאותיים של טפיוקה?
מאת מערכת BeOK
| 21/08/2017 |
צפיות: 476
טפיוקה היא סוג של עמילן המשמש כבסיס למאכלים ולקינוחים רבים. לטפיוקה יש סגולות בריאותיות רבות והיא מסייעת לעיכול, מונעת מומים מולדים ומחזקת את הלב
קרא עוד
כיצד מזון מהיר משפיע על הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 17/08/2017 |
צפיות: 419
הוא טעים ונגיש ועושה טוב על הלב, אבל אכילה תדירה של מזון מהיר כמו צ'יפס ופיצה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו אקנה, דיכאון ובעיות לב
קרא עוד
נתרן: למה צריך אותו וכיצד הוא מזיק לגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/08/2017 |
צפיות: 331
הנתרן שבמלח הוא מתכת המצויה בשפע במאכלים שונים. למרות הנזקים שמייחסים לו, יש לו תפקידים חשובים לתפקוד התקין של הגוף ולשמירה על הבריאות הכללית שלו
קרא עוד