ל־קרניטין: כל מה שצריך לדעת על תוסף תזונה לשמירה על משקל

לאחרונה ה-ל־קרניטין צבר פופולריות כתוסף תזונה, הוא מסייע לאיזון אצל חולי סוכרת, לפוריות הגבר ולשיפור יכולות הריכוז והזיכרון, אך יש לו גם סיכונים ותופעות לוואי
מאת מערכת BeOK
| 01/01/2017 |
צפיות: 1,017
ל־קרניטין היא חומצה אמינית שהגוף מייצר באופן טבעי בכמויות קטנות. מקור השם הוא מהמילה "בשר" ביוונית עתיקה. לכן, אין זה מפתיע שבשר אדום שופע ב-ל־קרניטין, אך הוא קיים במינונים נמוכים גם בירקות, בדגנים ובמינים שונים של אגוזים. הוספת תוסף המזון לתפריט היומי מסייע להפחית ואף למנוע בעיות בריאותיות רבות הקשורות למערכות השונות של גוף האדם, בעיקר בקרב צמחונים וטבעונים אשר לא צורכים בשר, אך לא רק להם.

רוצים ליטול ל-קרניטין? התייעצו קודם עם המומחים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תרופות ייעוץ תרופתי
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום תזונה קלינית

ל־קרניטין מומלץ לפני אימון

אחד התפקידים החשובים של ל־קרניטין הוא הולכת חומצות שומן למיטוכונדריה של תא השריר, מקור האנרגיה התאית. כאשר הוא מגיע לתא, השומן נשרף, וכך הוא מסייע ליצירת אנרגיה. מחקרים מצאו כי ספורטאים ואנשים המבצעים פעילות גופנית הנוטלים ל־קרניטין, בשילוב תזונה נכונה ומאוזנת, מפחיתים יותר במשקל מאשר מתאמנים שאינם נוטלים את התוסף. הוא גם מסייע בשיפור סיבולת לב־ריאה ובשיפור ביצועים ספורטיביים.

מחקר שנעשה על 3,629 משתתפים שנטלו את תוסף המזון מצא כי ל־קרניטין מפחית באופן משמעותי את הסיכון לחלות במחלות לב. הסיכון ללקות בהפרעות בקצב הלב פחת ב-65% והסיכון ללקות בזרימת דם לא תקינה ללב פחת ב-40%.

ה-ל־קרניטין מסייע גם לפוריות הגבר. ספירת הזרע של גברים אשר צרכו באופן יומי 25 מ"ג של התוסף למשך שלושה חודשים עלתה בכ-64%. הזרע של אותם הגברים ניחן בנפח גדול יותר ובניידות גבוהה יותר.

ערכי סוכר תקינים בעזרת ל־קרניטין

אחד הסממנים הבולטים של מחלת הסוכרת הוא הרמות הגבוהות של ערכי הגלוקוז בדם, ה-ל־קרניטין משפר את יכולות הגוף להתמודד איתן ואף להנמיך אותן ולמנוע מצבי סיכון בקרב חולי הסוכרת. התוסף גם מפחית את תסמיני המחלה אצל חולים שיש להם נוירופתיה סוכרתית. מחקרים מצאו כי ל־קרניטין נלחם בדיכוי המערכת החיסונית המתרחש כתוצאה מליקויים פיזיולוגיים וממחלות כמו סוכרת, פסוריאזיס וטרשת נפוצה.

ל־לקרניטין יש תכונות של נוגד חמצון. נוגד החמצון מונע נזקים לתא כשהוא משחרר קבוצת אטומים המכונים רדיקלים. שחרור הרדיקלים מפחית את זמן המחלה אצל אנשים מצוננים ואצל חולי שפעת, והוא גם מפחית את עצמת התסמינים של אלרגיות בקרב אנשים הרגישים לאלרגנים מסוימים.

ל־קרניטין טוב לשיפור זיכרון וריכוז

ל־קרניטין זורם ביתר קלות עם מחזור הדם למוח, וכאשר הוא מגיע לשם הוא הוא מגרה יצירת חומר בשם אצטילכולין. האצטילכולין הוא מוליך עצבי שעוזר לשמור על ריכוז ועל תפקודי למידה והוא הכרחי ליצירת זיכרונות חדשים. חומרי הדברה רבים המשמשים בתעשיית החקלאות מכילים כימיקלים משבשים את התהליך הטבעי של יצירת האצטילכולין. צריכה קבועה של ל־קרניטין יכולה למלא את אותם חסרים של הגוף ולשפר את יכולות הזיכרון, הריכוז והלמידה.

למידע נוסף על תוספי מזון קראו גם:
כל מה שרציתם לדעת על תוספי מזון לגברים
תוספי ויטמינים - לקחת או לוותר?
כלורלה: אצה המסייעת לירידה במשקל, למניעת סרטן ולסילוק רעלים מהגוף
גאבא – תוסף תזונה טבעי אשר מונע דיכאונות וחרדות
מה הקשר בין מחסור בחומצה פולית לאנמיה ובעיות בזיכרון?

על אף כל הסגולות והיתרונות של ה- ל־קרניטין יש לו גם כמה תופעות לוואי. הוא יכול לגרום לבחילות, לצרבות, לשלשולים ולתסמונת המעי הרגיז. הוא גם יכול לגרום לריח מוזר בדרכי הנשימה, בזיעה ובשתן. ל־קרניטין מעודד התקפים, ולכן הוא לא מומלץ לאנשים עם היסטוריה של התקפים ושל אפילפסיה.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כל מה שצריך לדעת על ויטמין K
מאת מערכת BeOK
| 17/07/2017 |
צפיות: 135
ויטמין K הוא תרכובת של מינרלים ושל חומרים מזינים נוספים אשר הכרחיים לתפקוד התקין של הגוף. הוויטמין אחראי על קרישת דם והוא מונע בחילות אצל נשים בהריון
קרא עוד
זרחן: כיצד הוא מועיל לבריאות הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/06/2017 |
צפיות: 573
זרחן הוא יסוד שלו תפקיד חשוב לתפקוד הגוף. הוא מגן על השיניים, מסייע לחילוף החומרים ושומר על איזון הורמונלי
קרא עוד
בורון: תוסף תזונה לחיזוק העצמות ולפיתוח הגוף
מאת מערכת BeOK
| 04/06/2017 |
צפיות: 736
בורון הוא יסוד חיוני אשר מסייע לתפקוד התקין של הגוף. הוא מונע דלקות מפרקים, מפחית תסמינים של גיל המעבר ומשפר את היכולות הקוגניטיביות
קרא עוד
כיצד סלניום מסייע לבריאות?
מאת מערכת BeOK
| 24/05/2017 |
צפיות: 1,134
סלניום הוא מינרל הכרחי לתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע בוויסות הורמונים ומונע רדיקלים חופשיים
קרא עוד
יוד: מדוע הוא חיוני לתפקוד הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 21/05/2017 |
צפיות: 817
יוד הוא מינרל אשר הכרחי לפעילות של בלוטת התריס ולחילוף החומרים. מחסור ביוד יכול לגרום להשמנת יתר ולבעיות פוריות
קרא עוד
אשלגן: יתרונות בריאותיים ומקורות טבעיים
מאת מערכת BeOK
| 17/05/2017 |
צפיות: 556
אשלגן הוא מינרל אשר יש לו חשיבות רבה בתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע לקוגניציה, שומר על איזון סוכר בדם ומונע התכווצויות שרירים
קרא עוד
אבץ: יתרונות בריאותיים ותופעות לוואי
מאת מערכת BeOK
| 11/05/2017 |
צפיות: 601
אבץ הוא יסוד טבעי אשר הכרחי לפעילות התקינה של הגוף. מחסור ממנו מעלה את החשיפה למחלות שונות ויכול לגרום לנשירת שיער
קרא עוד
ויטמין E: כל מה שצריך לדעת על הוויטמין
מאת מערכת BeOK
| 09/04/2017 |
צפיות: 814
ויטמין E הוא יסוד תזונתי אשר חיוני לבריאות הגוף. לוויטמין מיוחסות סגולות שונות, כמו שמירה על עור הפנים ומניעת סרטן, אך לא כולן נכונות
קרא עוד
אילו ויטמינים מונעים עצירות?
מאת מערכת BeOK
| 05/04/2017 |
צפיות: 3,159
מחסור בוויטמינים מסוימים יכולים להכביד על פעולת העיכול ולגרום לעצירות. לעומתם יש ויטמינים שיכולים לסייע לשחרור העצירות ולסייע לפעילות הסדירה של המעיים
קרא עוד
תיאמין: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B1
מאת מערכת BeOK
| 04/04/2017 |
צפיות: 664
ויטמין B1 הוא רכיב הכרחי בהמרת מזון לאנרגיה. מחסור של הוויטמין יכול לגרום לבעיות שונות, כמו בעיות נשימה, ירידה בתפקוד המוחי ותסמונת ורניקה-קוסקוף
קרא עוד