אילו ויטמינים מונעים עצירות?

מחסור בוויטמינים מסוימים יכולים להכביד על פעולת העיכול ולגרום לעצירות. לעומתם יש ויטמינים שיכולים לסייע לשחרור העצירות ולסייע לפעילות הסדירה של המעיים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 05/04/2017 |
צפיות: 5,586
דירוג: 4.5 מתוך 6 הצבעות
התקבלו 6 דירוגים בציון ממוצע 4.5 מתוך 5
עצירות, לפי הגדרתה, היא מצב שבו יש קשיים ביציאה של צואה ובהפרשה הסדירה שלה. סיבות רבות ושונות יכולות לגרום לעצירות, ובהן תזונה נטולת סיבים, מחסור במים ובנוזלים, שינויים בהרגלי התזונה הסדירים ותחושת לחץ ומתח. מקרי עצירות תכופים יכולים להיגרם גם בגלל סיבות בריאותיות כמו חסימת מעיים, תסמונת המעי הרגיז, פיסורה אנאלית, סרטן המעי הגס והחלחולת וסרטן הקיבה המפעיל לחץ על כל מערכת העיכול.

ברוב המקרים, שינוי באורח החיים, ובעיקר בהרגלי התזונה ושתית המים, יכול לפתור את הבעיה. כמו כן ,ישנן תרופות שונות שמקלות על העצירות אך ישנם ויטמינים שונים אשר מתפקדים כמרככי צואה טבעיים וכאלה שמסייעים לפעילות המעיים. צריכה קבועה של ויטמינים אלה יכולה למנוע את העצירות מלכתחילה ולהקל על התסמינים המלווים אותה.

רוצים לדעת עוד? היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום תזונה קלינית
פורום גסטרואנטרולוגיה, מחלות דרכי העיכול

ויטמין C מרכך צואה טבעי

ויטמין C הוא ויטמין מסיס במים, כשהוא לא נספג בגוף יש לו השפעה אוסמוטית על מערכת העיכול. זאת אומרת שהוויטמין מושך מים לקיבה וכך הוא מסייע בריכוך הצואה. יש לציין כי עודף של ויטמין C יכול להזיק ולגרום לשלשולים, לבחילות ולהתכווצויות בבטן. נוסף על כך, אצל אנשים מסוימים כמות יתרה של הוויטמין גורמת לספיגת יתר של ברזל שיכולה להחמיר את העצירות. לפי משרד הבריאות האמריקני הכמות המרבית של ויטמין C היא עד 2000 מ"ג אצל מבוגרים ובין 400 ל-1800 אצל ילדים עד גיל 18, תלוי בגיל של הילד. הכמות היומית המומלצת היא נמוכה בהרבה.

מחקרים מצאו כי דקספנטנול, נגזרת של ויטמין B5 הידוע גם בשם חומצה פנטותנית, מקל על עצירות. הרכיב מעודד התכווצות של השרירים במערכת העיכול וכך הוא מסייע לשינוע של הצואה דרך המעי. הכמות המומלצת של ויטמין B5 היא כ-5 מ"ג ביום למבוגרים, 7 מ"ג לנשים מניקות ובין 1.7 מ"ג ל-5 מ"ג לילדים מתחת לגיל 18.

מחסור בוויטמין B12 גורם לעצירות

חומצה פולית מסייעת למנוע עצירות בכך שהיא ממריצה את היווצרות החומצות בקיבה. לאנשים שרמת החומציות שלהם נמוכה, צריכה של חומצה פולית תאיץ את תהליך העיכול ותסייע לתנועת הצואה דרך המעי. מאכלים רבים שמכילים חומצה פולית מכילים גם סיבים אשר מסייעים גם כן לפעולת המעיים, בין המאכלים שמכילים חומצה פולית הם תרד, לוביה, אורז מועשר ודגני בוקר. את החומצה ניתן ליטול גם כתוסף מזון. הכמות המרבית של חומצה פולית היא כ-1000 מיקרוגרם לאדם בוגר ובין 300 ל-800 מיקרוגרם לילדים מתחת לגיל 18.

מחסור בוויטמין B12 יכול לגרום לעצירות ולעתים רק צריכה של הוויטמין תגרום לעצירות לעבור כאילו לא הייתה. אנשים רבים מעדיפים לצרוך את הוויטמין דרך מזון ולא דרך תוספים, וכדי לעשות זאת כדי לאכול דגים שמנים, כמו סלמון, טונה ופורל. למבוגרים כדי לצרוך כ-2.4 מיקרוגרם של ויטמין B12 בכל יום ולילדים עד גיל 18 כדאי לצרוך בין 0.4 ל-1.8 מיקרוגרם ביום.

ויטמין B1 לעיכול סדיר

ויטמין B1, או תיאמין, מסייע לעיכול התקין. כאשר יש רמות נמוכות של תיאמין בגוף תהליך העיכול מאט וכך נגרמת עצירות. לנשים כדאי לצרוך כ-1.1 מ"ג של B1 ביום, לגברים הכמות המומלצת היא 12 מ"ג ביום ולילידים עד גיל 18 מומלץ לצרוך בין 0.5 ל-1 מ"ג ביום.

על ויטמינים קראו גם:
מחסור בוויטמינים גורם למיגרנות – כיצד ניתן למנוע את התופעה?
ויטמין B5 למניעת כאבי ראש ולהפחתת כולסטרול
מה הקשר בין ויטמין D לכולסטרול גבוה?
כיצד לטפל בדיכאון בעזרת ויטמינים, תוספי מזון וצמחי מרפא?
תיאמין: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B1

למרות היתרונות של הוויטמינים השונים, לא מומלץ לכל אחד ליטול אותם באופן קבוע ובמקרים מסוימים מומלץ להתייעץ עם רופא קודם לכן. כך יש לעשות עם תינוקות ופעוטות, עם אנשים שיש להם מחלות או בעיות של הקיבה והמעיים ועם אנשים החולים עם מחלות כרוניות. כמו כן, ויטמינים שנוטלים כתוסף מזון יכולים להכיל ברזל וסידן, שני מרכיבים שיכולים לגרום לעצירות ולהחמיר את המצב הקיים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר