ויטמין D: למה הוא כל כך חשוב?

ויטמין D הוא הוויטמין שלא מקבלים ממזון אלא מהשמש. מחקרים מצאו שיש קשר בין מחסור של ויטמין D לבין בעיות בריאותיות שונות, כמו אסתמה, סוכרת סוג 2 ואלצהיימר
מאת מערכת BeOK
| 03/09/2018 |
צפיות: 774
דירוג: 4.8 מתוך 6 הצבעות
התקבלו 6 דירוגים בציון ממוצע 4.8 מתוך 5
ויטמין D הוא שם כולל של כמה תרכובות אשר מסייעות לאיזון רמות הזרחן והסידן בגוף וכן הן משפיעות על תפקודים גוף רבים. ויטמין D שונה במהותו מוויטמינים אחרים שהוגף נזקק להם, כאשר ההבדל העיקרי בינו לבין אחרים הוא שהדרך הטובה ביותר לספוג אותו היא חשיפה לשמש. כמו כן, ויטמין D אינו מצוי במזון שאוכלים, למעט שומן דגים, חלמון ביצה ומאכלים מועשרים.

למעשה, אין הרבה מן המשותף בין ויטמין D לוויטמינים אחרים מכיוון שהגוף מסנתז אותו, וחוקרים רבים סבורים כי הוויטמין מתפקד יותר כמו הורמון מאשר ויטמין מכיוון שבגוף יש הרבה מאוד קולטנים של הוויטמין, ובמיוחד במערכת החיסון, אך יש לו השפעה רבה גם על העצמות ועל השרירים. כמו כן, בניגוד לוויטמינים אחרים לוויטמין D יש יתרונות בריאותיים מוכחים, וויטמין D3, הצורה הטבעית של הוויטמין נמנה עם רשימת התרופות המומלצות לחיזוק הגוף של ארגון הבריאות העולמי.

היתרון הבריאותי המוכר ביותר של ויטמין D הוא חיזוק העצמות וישנן מחלות עצם רבות הקשורות למחסור בוויטמין D כמו רככת, אוסטאופורוזיס וצפיפות עצם נמוכה. נוסף על כך, ממחקרים שפורסמו לאחרונה עלה כי ויטמין D מונע נפילות ושברים בקרב האוכלוסייה המבוגרת, לכן אנשים מבוגרים צריכים לצרוך כמות גבוהה של הוויטמין.

כאמור, הצורך בוויטמין D לחיזוק העצמות הוא דבר מוכר וידוע, אך מחקרים חדשים מראים כי הוויטמין תורם גם למניעה של בעיות בריאותיות אחרות.

יש לכם שאלות? היכנסו לפורומים:
פורום רפואה משלימה, רפואה אלטרנטיבית
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום חרדה, דיכאון - טיפול לא תרופתי
פורום תזונה נכונה - ירידה במשקל
פורום אלצהיימר, דמנציה - טיפול לא תרופתי

הקשר בין ויטמין D לסוכרת סוג 2

חוקרים אמריקאים גילו כי יש קשר ישיר בין מחסור בוויטמין D לבין סוכרת סוג 2 וכי אנשים הסובלים ממחסור של הוויטמין נמצאים בסיכון גבוה לחלות במחלה הנבדקים במחקר היו אנשים מבוגרים בריאים ללא סימנים מוקדמים לסוכרת או לטרום סוכרת. במשך 12 השנים שבהן נערך המחקר נבדקים רבים חלו במחלת הסוכרת או בטרום סוכרת.

נמצא כי לנבדקים עם רמות הוויטמין D מעל 30 ננוגרם למיליליטר היה סיכוי של אחד לשלוש לחלות בסוכרת סוג 2, ולנבדקים עם רמות ויטמין D מעל 50 ננוגרם למיליליטר היה סיכוי של אחד לחמש לחלות במחלה. מנתונים אלה אפשר להסיק כי מחסור בוויטמין D היווה למעשה סימן אזהרה לסיבוכים בריאותיים אפשריים.

נתונים אלה אמנם מראים קשר בין ויטמין D לבין סוכרת סוג 2, אך יש צורך במחקר נוסף ולבחון אם הוויטמין יכול למנוע את התפתחות המחלה או לסייע בטיפול בה.

ויטמין D לחיזוק מסת השריר

חוקרים באנגליה דיווחו שרמות גבוהות של ויטמין D יכולות לסייע בחיזוק השרירים. חוקרים מדדו את רמות הוויטמין D של משתתפי המחקר, וכן מאפיינים פיזיולוגיים אחרים, כמו מסת שריר ואחוזי שומן.

הם גילו שהקולטנים שבהם ויטמין D פועל נכחו בשרירים של הנבדקים. יתר על כן, נמצא קשר בין הרמות של הוויטמין בגוף לבין כמה גנים אשר מעורבים בפעילות של השרירים. לפי נתונים אלה ניכר כי רמות גבוהות של ויטמין D משפרות את כוח השריר.

מחסור בוויטמין D מעודד דיכאון

דיכאון חורף הוא תופעה מוכרת, כשמזג האוויר קר וסגרירי שיעור האנשים הסובלים מדיכאון עולה בצורה ניכרת. מכיוון שחשיפה לשמש מהווה את המקור העיקרי לצריכה של ויטמין D ומכיוון שאנשים נוטים לדיכאון בעונות הקרות, שבהן יש חשיפה מעטה לשמש, רבים ניסו למצוא אם יש קשר בין הדברים ואם ויטמין D יכול להשפיע על מצב הרוח ומחסור ממנו יכול להוביל לדיכאון.

ממחקר שפורסם ב-2008 עלה כי נטילה של תוסף ויטמין D הפחיתה באופן משמעותי את התסמינים של דיכאון בקרב אנשים הסובלים משומן עודף ומהשמנת יתר. לפי מסקנות שעלו ממחקר נוסף אנשים שלהם רמות נמוכות של ויטמין D בגוף נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מדיכאון ומהפרעות במצב הרוח.

ויטמין D3 מחזק את מערכת הלב וכלי הדם

במחקר שנערך באוניברסיטת אוהיו שבארצות הברית השתמשו בטכנולוגיית ננו-חיישנים כדי לבחון את הקשר בין בריאות הלב לבין רמות הוויטמין D שבגוף. הננו-חיישנים אפשרו לחוקרים לצפות בתאים האנדותליים – התאים אשר מרפדים את כלי הדם ומסייעים לווסת את מחזור הדם ואחראים, בין השאר, על בריאות הלב וכלי הדם.

מצבים בריאותיים שונים, כמו סוכרת ויתר לחץ דם, יכולים להזיק למערכת הלב וכלי הדם ולהזיק לתאים האנדותליים. נזקים אלה מעלים את הסיכויים ללקות בהתקף לב.

מתוצאות המחקר עלה כי ויטמין D3 מסייע לשקם את התאים האנדותליים הפגומים ולחזק אותם. נכון להיום, לא ידועות הרבה דרכים לשיקום תאיים אנדותליים שניזוקו. אף על פי שיש צורך במחקר נוסף, החוקרים ציינו שוויטמין D3 הוא זול וזמין וייתכן שהוא יכול לעשות עבודה טובה יותר מהתרופות הקיימות כיום בשוק.

מחסור בוויטמין D מגביר את הסיכויים לדמנציה

מחקר נוסף שנעשה על היכולות של ויטמין D בדק אם ישנו קשר בין מחסור בוויטמין D לבין גורמי סיכון של סוגים שונים של דמנציה, לרבות מחלת אלצהיימר.

החוקרים בדקו יותר מ-1,600 אנשים מבוגרים אשר לא סבלו בדמנציה כאשר המחקר התחיל. מהנתונים שנאספו עלה כי לאנשים עם רמות נמוכות באופן יחסי של ויטמין D בגוף היו סיכויים גבוהים בכ-53% ללקות בדמנציה מאשר אנשים עם כמויות סבירות של הוויטמין. בקרב אנשים עם רמות נמוכות במיוחד של הוויטמין ההבדל היה משמעותי והסיכויים שלהם ללקות בדמנציה היו גבוהים בכ-125% מאשר אנשים עם רמות מאוזנות של ויטמין D וסיכויים גבוהים בכ-70% לחלות במחלת אלצהיימר.

אמנם ויטמין D אינו תרופת פלא שמונעת לגמרי את הסיכוי לחלות בדמנציה על סוגיה השונים, אך המחקר מוכיח כי יש קשר בין הוויטמין לבין מחלות קוגניטיביות וכי רמות נמוכות של הוויטמין עלולות להגביר את הסיכויים לחלות בהן.

אולי יעניין אתכם גם:
ויטמינים: 10 עובדות על ויטמין K
ויטמין B5 למניעת כאבי ראש ולהפחתת כולסטרול
מה הקשר בין ויטמין D לכולסטרול גבוה?
ויטמין E: כל מה שצריך לדעת על הוויטמין
ויטמין A בהריון: האם הוא מסוכן לעובר?

מניעת התקפי אסתמה בנטילה של ויטמין D

תסמונת המעי הרגיז היא מחלה נפוצה אשר גורמת לכאבי בטן עזים, לתחושת נפיחות בקיבה וליציאות לא סדירות. הטיפול במחלה מתמקד בעיקר בהקלה על התסמינים הללו, אך נראה שוויטמין D יכול לעשות יותר מזה. חוקרים גילו כי יש מכנה משותף בין אנשים הלוקים בתסמונת המעי הרגיז – לרבים מהם יש מחסור בוויטמין D. המחקר שבדק את הנושא אמנם נערך באנגליה, אך איסוף נתונים מארצות שונות גילה כי זהו המצב בכל רחבי העולם. גם במקרה הזה עוד לא נעשו די מחקרים כדי לקבוע כי נטילה של הוויטמין תקל על התסמינים או תסייע בהחלמה מתסמונת המעי הרגיז, אך נראה כי שמירה על רמות תקינות של ויטמין D יכולה למנוע את התפתחות המחלה.

גם חולי אסתמה יכולים להרוויח מהוויטמין. מחקר בריטי מצא שנטילה קבועה של ויטמין D, נוסף לנטילה של התרופות הרגילות לטיפול במחלה, יכולה להפחית את התקפי האסתמה בכ-50%. הסיבה לכך היא שוויטמין D מחזק את התגובה של מערכת החיסון לאותם הגורמים אשר מעוררים את ההתקפים. יתר על כן, צריכה של הוויטמין מפחיתה בכ-30% את התקפי האסתמה שהטיפול בהם כרוך בנטילת סטרואידים, אם בזריקה ואם בטבלייה.

החשיבות של ויטמין D בכל הקשור לבריאות העצם ידועה כבר זמן רב, אך המחקרים שיצאו בשנים האחרונות מראים כי הוויטמין יכול לעשות הרבה יותר מזה וכי הוא חיוני לגוף ולבריאותו בהיבטים שונים. עם זאת, יש לציין כי נדרש עוד מחקר רב כדי לבסס את הטענות הללו ולהבין כיצד ניתן לטפל במחלות השונות עם הוויטמין. עד אז, למען הסר ספק, כדאי להקפיד על רמות מאוזנות של ויטמין D.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

ויטמין A בהריון: האם הוא מסוכן לעובר?
מאת מערכת BeOK
| 02/08/2017 |
צפיות: 3,240
ויטמין A הוא תרכובת של חומרים אשר מסייעים לבריאות הגוף ולתקינות של הריון, אך כמות גדולה מדי של הוויטמין יכולה לגרום למומים מולדים אצל העובר
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ויטמין K
מאת מערכת BeOK
| 17/07/2017 |
צפיות: 4,100
ויטמין K הוא תרכובת של מינרלים ושל חומרים מזינים נוספים אשר הכרחיים לתפקוד התקין של הגוף. הוויטמין אחראי על קרישת דם והוא מונע בחילות אצל נשים בהריון
קרא עוד
זרחן: כיצד הוא מועיל לבריאות הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/06/2017 |
צפיות: 3,727
זרחן הוא יסוד שלו תפקיד חשוב לתפקוד הגוף. הוא מגן על השיניים, מסייע לחילוף החומרים ושומר על איזון הורמונלי
קרא עוד
בורון: תוסף תזונה לחיזוק העצמות ולפיתוח הגוף
מאת מערכת BeOK
| 04/06/2017 |
צפיות: 4,502
בורון הוא יסוד חיוני אשר מסייע לתפקוד התקין של הגוף. הוא מונע דלקות מפרקים, מפחית תסמינים של גיל המעבר ומשפר את היכולות הקוגניטיביות
קרא עוד
כיצד סלניום מסייע לבריאות?
מאת מערכת BeOK
| 24/05/2017 |
צפיות: 2,093
סלניום הוא מינרל הכרחי לתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע בוויסות הורמונים ומונע רדיקלים חופשיים
קרא עוד
יוד: מדוע הוא חיוני לתפקוד הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 21/05/2017 |
צפיות: 1,578
יוד הוא מינרל אשר הכרחי לפעילות של בלוטת התריס ולחילוף החומרים. מחסור ביוד יכול לגרום להשמנת יתר ולבעיות פוריות
קרא עוד
אשלגן: יתרונות בריאותיים ומקורות טבעיים
מאת מערכת BeOK
| 17/05/2017 |
צפיות: 1,271
אשלגן הוא מינרל אשר יש לו חשיבות רבה בתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע לקוגניציה, שומר על איזון סוכר בדם ומונע התכווצויות שרירים
קרא עוד
אבץ: יתרונות בריאותיים ותופעות לוואי
מאת מערכת BeOK
| 11/05/2017 |
צפיות: 1,472
אבץ הוא יסוד טבעי אשר הכרחי לפעילות התקינה של הגוף. מחסור ממנו מעלה את החשיפה למחלות שונות ויכול לגרום לנשירת שיער
קרא עוד
ויטמין E: כל מה שצריך לדעת על הוויטמין
מאת מערכת BeOK
| 09/04/2017 |
צפיות: 1,509
ויטמין E הוא יסוד תזונתי אשר חיוני לבריאות הגוף. לוויטמין מיוחסות סגולות שונות, כמו שמירה על עור הפנים ומניעת סרטן, אך לא כולן נכונות
קרא עוד
אילו ויטמינים מונעים עצירות?
מאת מערכת BeOK
| 05/04/2017 |
צפיות: 4,162
מחסור בוויטמינים מסוימים יכולים להכביד על פעולת העיכול ולגרום לעצירות. לעומתם יש ויטמינים שיכולים לסייע לשחרור העצירות ולסייע לפעילות הסדירה של המעיים
קרא עוד