להצליח במבחנים עם הפרעות קשב

סטודנט, קשה לך להישאר מרוכז בזמן הבחינה? אתה לא מצליח לשבת על הכסא בבית ולחרוש? אתה מעדיף ללמוד בלילה כששקט בחוץ? יכול להיות שאתה סובל מהפרעות קשב. איך אפשר לגשת לבחינה ולצאת מזה בשלום?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 28/06/2006 |
צפיות: 5,847
עונת המבחנים שנפתחה באוניברסיטאות ובמכללות אינה תקופה קלה לסטודנטים. עונת המבחנים קשה עוד יותר ל- 10-15 אחוזים מכלל אוכלוסיית הסטודנטים המאופיינים כבעלי הפרעות קשב. "הפרעת הקשב אינה עוברת "עם הגיל" ואחוז לא קטן של מבוגרים (מעל ארבעה אחוזים) סובל מההפרעה, ציינה ד"ר שרה ברק, מומחית בפסיכיאטריה.

ישנם סטודנטים הפונים לאבחון וטיפול בהפרעות קשב בשנות הלימודים הראשונות שלהם. חלקם לא אובחנו בגיל צעיר ורק בתקופת הלימודים האקדמאים מופיעים הקשיים בקשב, בריכוז ובארגון. קשיים אלו היו קיימים גם בעבר אולם לא אובחנו מכיוון שרמת המורכבות של המשימות בבית הספר נמוכה יותר.

תקופת הבחינות דורשת יכולת ריכוז וארגון שגם מי שאינו מאובחן כסובל מהפרעת קשב מתקשה לפעמים לעמוד בה . עוד מוסיפה ד"ר ברק, כי טיפול תרופתי בסטימולנטים (לדוגמא, קונצרטה) יעיל באחוז גבוה במבוגרים הסובלים מהפרעת קשב.

שימוש מושכל בתרופות וידע לגבי טווח ההשפעה של התרופה הספציפית יאפשר, לדבריה, ארגון יעיל של הזמן המוקדש להכנה לבחינות.

אריאלה הלוינג, ראש מרכז התמיכה לסטודנטים עם לקויי למידה במכללה האקדמית בית ברל, נותנת טיפים ללמידה נכונה לקראת המבחנים, לבעלי הפרעות קשב וריכוז:

לפני הבחינה. להתכונן היטב לבחינה. חשוב להגיע לבחינה מוכנים ככל האפשר: לברר איזה סוג מבחן יהיה אם אמריקאי או מבחן פתוח, על מנת למנוע התעכבות על למידה לא נכונה.

בבחינות המורכבות משאלות פתוחות הדורשות כתיבת תשובות ארוכות, רצוי לתרגל כתיבת תשובות ולא להסתפק רק בקריאת החומר, ובבחינות אמריקאיות אין ממש טעם בהכנת הכנת סיכומים ארוכים.

מומלץ ללמוד ולתרגל בחינות משנים קודמות ופתרונותיהן וכן, להשתמש במדידת זמן כדי לתרגל את הלחץ שיהיה בשעת אמת

לתכנן מראש זמני למידה. מומלץ ללמוד עם חברים ואף ללמד ולעזור לתלמידים אחרים, כיוון שיש נטייה לבעלי הפרעות קשב "להתפזר" ולסטות מהלמידה אל עיסוקים אחרים כגון ניקיון הבית, יציאה לסידורים ועוד.

לא ללמוד בלילה. בעלי הפרעות קשב נוטים לחשוב שבלילה הם לומדים טוב יותר כיוון ששקט יותר ואין גירויים חיצוניים אך בפועל, הם הופכים לעייפים ולא מרוכזים.

בזמן הבחינה להגיע מוכן ובזמן. חשוב מאוד להגיע לפני שהבחינה מתחילה ולדאוג להביא כרטיס סטודנט, כרטיס נבחן, כלי כתיבה, מרקרים צבעוניים. מומלץ לברר מראש באיזה חדר מתקיימת הבחינה על מנת לא לבזבז זמן בחיפושים.

לקחת פסק זמן. חשוב לקחת הפסקות יזומות במהלך הבחינה, בין קטע לקטע. הפסקות אילו עוזרות להירגע ולחזור מרוכזים יותר לפתירת המבחן. ניתן אף להשתמש בדמיון מודרך ולדמיין דברים חיוביים שעוזרים להירגע בזמן לחץ.

יד על הדופק. תכנון זמן נכון בזמן הבחינה ימנע התעכבות על פרטים ובזבוז זמן מיותר. חשוב לקרוא בריכוז את השאלות עד סופן לפני תחילת פתירת המבחן, לסמן פרטים חשובים על מנת שלא לפספס סעיפים או שאלות ולהתרכז במתן תשומת לב לפרטים הקטנים.

תזונה נכונה גם בזמן הבחינה. כדאי לבוא לבחינה מצויידים בחטיף ושתייה, עדיף מים. כחטיף, מומלץ לקחת פירות יבשים השומרים על הריכוז לעומת שוקולד, שאינו יעיל לשמירה על ריכוז לטווח הארוך.

אטמי אוזנים. ניתן להגיע למבחן עם אטמי אוזניים עבור מי שסובל מבעיות קשב וריכוז וכך להימנע מגירויים קוליים חיצוניים.

לאחר הבחינה. חשוב מאוד להשוות את הפתרון שלך לפיתרון של המרצה. זהו השלב שיכין אותך לקראת החלק השני או מועד ב'. סטודנטים רבים רואים במועדי ב' "עונש" אך במקרים מסויימים ניתן לגשת למועד א' רק בכדי לראות את אופי המבחן, לשוב לעשותו כמו שצריך במועד ב' וכך להגדיל את הסיכויים לציון טוב יותר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר