הכל על העישון ועל גמילה

מה חושבים הישראלים על החוק נגד העישון במקומות הציבוריים? מהן המחלות הנפוצות שנוצרות כתוצאה מעישון וכיצד ניתן לטפל בהן. וגם: רוצים להפסיק לעשן אבל חוששים מהשמנה? מהחשק לניקוטין? ומהחזרה לסיגריה? קבלו טיפים לגמילה מעישון. היום הבינ"ל ללא עישון מעולם לא היה אינפורמטיבי כל כך
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 31/05/2007 |
צפיות: 7,611
40% מהמעשנים הכבדים טוענים כי החוק לאיסור עישון במקומות בילוי מקביל לכפייה דתית.

באופן תמוה, 17% מציבור הלא מעשנים מסכימים איתם - כך עולה מסקר שנערך לקראת המסיבה ללא עישון לקידום המודעות למחלת ה-COPD, שתיערך היום (ה') במועדון האומן 17 בתל אביב, בשיתוף איגוד רופאי הריאות.

האם הישראלים מקבלים באהבה, או לכל הפחות בהבנה, את החוק האוסר עישון במקומות בילוי? מסתבר כי רוב הציבור - 88.5% - תומך בחוק, אבל בעיני 41% מהמעשנים הכבדים (11 סיגריות ומעלה ביום) החוק הזה מקביל לכפייה דתית. כך חושבים גם 28% מקרב המעשנים הקלים (1-10 סיגריות ביום) ולמרבה ההפתעה - גם 17% מציבור הלא מעשנים.

עוד עולה מהסקר, שחילונים ודתיים מצליחים להגיע להסכמות לפחות בנוגע לעישון ונזקיו: 75% מקרב החילונים ו- 75% מקרב הדתיים והחרדים מתנגדים להקבלה בין החוק האוסר עישון במקומות ציבוריים לבין כפייה דתית.

עוד בסקר: מה יודע הישראלי על נזקי העישון? הסקר מגלה כי 76% מהישראלים מאמינים שהנזק החמור ביותר לו גורם העישון הוא סרטן הריאות. אלא שהרוב, במקרה זה, לא קובע. רק כ-7% מהנשאלים ידעו לציין את התשובה הנכונה: COPD - מחלת ריאות חסימתית כרונית, הנחשבת לגורם התמותה והתחלואה רביעי בעולם.

"חוסר המודעות ל-COPD מקשה על הרופאים להילחם במחלה", מסביר ד"ר גרשון פינק, יו"ר איגוד רופאי הריאות. "ממדי המחלה בישראל לא ידועים באמת. קיימות הערכות שונות, אך כיוון שיש ציבור גדול שהמחלה אינה מאובחנת אצלו עדיין, איננו יכולים להגיע אליו ולמזער את הנזקים."

מחלת ה-COPD פוגעת בדרכי הנשימה ומתבטאת בהפרעה כרונית לזרימת האוויר בסמפונות הריאה. הסימפטומים שלה הם: שיעול, קוצר נשימה במאמץ ובשלבים מתקדמים גם במנוחה, ונטייה לזיהומים חוזרים בדרכי הנשימה ("התקררויות").

למחלה השפעה הרסנית על איכות החיים של החולים, המתקשים לבצע פעולות יומיומיות בגלל קשיי נשימה. לגילוי מוקדם של המחלה יש חשיבות גדולה, כיוון שהפסקת עישון, יחד עם טיפול משולב - תרופתי ורפואי - יכולים להאט את קצב התפתחות המחלה ולשפר את איכות החיים של החולים.

הטיפול במחלה כולל בעיקר תרופות מרחיבות סימפונות וסטרואידים שנלקחים בשאיפה. באחרונה הוכנס לשימוש תכשיר חדשני לטיפול ב-COPD בשם ספיריבה. התכשיר ניתן בשיאוף ופותח את דרכי הנשימה ל-24 שעות בנטילה של פעם אחת ביום.

עובדות חשובות על סרטן ריאה

1. שיעור התחלואה בסרטן ריאה נמצא בעלייה מתמדת. סרטן הריאה נחשב לגורם המוות המוביל מבין סוגי הסרטן בקרב גברים ולשלישי בקרב נשים. מתוך כ- 7.6 מיליון מקרי מוות בשנה מסרטן, כ-1.3 מקרים נגרמים מסרטן הריאה.

עוד על עישון:
מפורסמים גורמים לצעירים לעשן יותר
"יאללה, שתחזור לעשן כבר"
הישראליות לא מוכנות להיגמל
רוצה לגמור כמו המרגל הרוסי?
מעשנים בגלל הפרסומות
מפסיקים לעשן? כושר יעזור

2. בישראל סרטן הריאות הוא השלישי בשכיחותו ומדי שנה מתגלים בין 1,200 ל-1,400 חולים חדשים.

3. מרבית החולים עם סרטן ריאות מאובחנים בשלב מתקדם של מחלתם ורק כ-15% מכלל חולי סרטן הריאות נרפאים. אצל רוב החולים מאובחנת המחלה בשלב מתקדם או מפושט, כאשר הגידול אינו ניתן עוד לכריתה כירורגית. הטיפול המקובל בשלב מחלה זה הינו טיפול משפר איכות החיים ואף מאריכם.

4. קיימים שני סוגים היסטולוגיים של סרטן ריאה: סרטן ריאה שלא מסוג תאים קטנים (NSCLC non-small cell lung cancer) כ-90%-85% מכלל המקרים. סרטן ריאה של תאים קטנים (small cell lung cancer או SCLC) כ-7%-15% מכלל המקרים.

רוצים להיגמל מעישון? היכנסו לפורום הייעוץ שלנו

5. הגורם ההפידימיולוגי העיקרי לסרטן ריאות הינו עישון. מתוך 100 מיקרים של סרטן ריאות 70-75 מהמקרים נגרמים כתוצאה מעישון. עישון פסיבי מעלה את הסיכון ללקות בסרטן ריאות.

6. הסיכון לפתח סרטן ריאות קשור למשך העישון והן לכמות הכוללת של הסיגריות שנצרכו. לדוגמא, 40 שנות עישון מכפילות את הסיכון ללקות בסרטן ריאות לעומת 30 שנות עישון. הסיכון מוכפל אם העישון החל לפני גיל 15.

7. תסמיני המחלה - שיעול, קוצר נשימה, כיח דמי, כאבים בחזה ודלקות ריאה חוזרות ונשנות.

8. ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת היחידה לגידולי ריאה במכון האונקולוגי בבי"ח מאיר מציינת כי "כריתה מלאה של סרטן ריאה מהווה את הסיכוי הגבוה ביותר לריפוי. כ-25%-30% מהחולים מאובחנים בשלב המחלה המאפשר כריתה כירורגית.

במחלה מקומית מתקדמת הטיפול המקובל הוא שילוב טיפול כימי עם טיפול קרינתי ובמחלה מפושטת טיפול כימי שמשלב שתי תרופות, אחת מהדור החדש והשנייה מהדור הישן.

תרופות הדור הישן הן: קרבופלטין, ציספלטין. תרופות הדור החדש: גמסיטבין, טקסול, טקסוטר ונבלבין, שכיום ניתן גם בכמוסות דרך הפה, שיעילותן זהה למתן דרך הווריד".

9. יצוין כי הטיפול בסרטן ריאות התקדם בשנים האחרונות, הודות לתרופות חדשות כמו נוגדנים וטיפולי מטרה ביולוגיים, שחלקן אושרו לטיפול וחלקן נבדקות במחקרים קליניים. לדוגמא - טיפולי מטרה ביולוגיים כגון טרסיבה (ניתנת בכמוסות דרך הפה) או טיפול באווסטין (נוגדן) אשר ניתן בשילוב עם טיפול כימי ונמצא מאריך חיים לעומת טיפול כימי סטנדרטי.

טיפים לגמילה

כרבע מאוכלוסיית ישראל מעשנת סיגריות, כ-65% מהמעשנים, דיווחו כי ניסו להיגמל, אך בפועל נדרשים בממוצע 5.4 ניסיונות על מנת להפסיק לעשן. לרגל היום הבינלאומי ללא עישון, ריכזנו עבורכם טיפים לגמילה מעישון (כדי שהפעם זה באמת יצליח):

1. קבע תאריך גמילה היצמד אליו: בחר תאריך במהלך השבועיים הקרובים, כך שיהיה לך די זמן להתכונן. נסה לבחור יום "מיוחד" כמו יום הולדת, או היום הבין לאומי ללא עישון.

עוד על עישון:
סיגריות "לייט" מסוכנות לא פחות
בעיות הזיקפה של איש המרלבורו
הכל על טיפוח לנשים מעשנות

2. היפטר מכל המוצרים הנלווים לעישון ולסיגריות: השלך לפח מאפרות ומצתים, ובעיקר את חפיסת הסיגריות שהשארת בתחתית המגירה למקרה חירום.

3. הודע לכל חבריך ומשפחתך: הכן את הקרובים אליך לתהליך הגמילה, התנצל מראש על מצבי הרוח שייתכן שתיתקף ובעיקר בקש את תמיכתם בתהליך לדוגמא, שלא יעשנו בסביבתך. אולי תצליח לשתף בתהליך מעשנים נוספים.

4. הכן רשימה של סיבות להפסקת עישון והצמד אותה במקומות בהם היו קודם לכן הסיגריות: מעבר לסיבות הבריאותיות, מצא סיבות שחשובות לך באופן אישי. לדוגמא, החיסכון המשמעותי בכסף, הלבנת השיניים, הקלות בנשימה, הערכה עצמית והשבת השליטה המוחלטת לחייך.

5. הכר את הטריגרים שלך: מצבי רוח, רגשות, מקומות או דברים שאתה רגיל לעשות מעוררים את הדחף לסיגריה. הכר אותם, היה מוכן להם ומצא להם תחליף. מתגעגע לתחושה של סיגריה ביד? אחוז עט או עיפרון. מתגעגע ליניקה של סיגריה בפה ליד הקפה? החזק בפיך מקל קינמון. שנה את השגרה והמנע מסיטואציות בהם אתה רגיל לעשן.

6. בכל מקרה, זכור כי הרעב לסיגריה אורך בין שלוש לחמש דקות. חש ברעב לסיגריה? נסה לחכות את פרק הזמן הזה - זה יעבור.

7. עדכן את רופא המשפחה: דע כי אם אתה נוטל תרופות, הניקוטין משנה את דרך פעילותן של חלק מהתרופות. ייתכן ותאלץ לשנות את המינון אחרי הגמילה.

8. הצטרף לקבוצת תמיכה : קבוצות התמיכה הינן נדבך חשוב בדרך לגמילה ארוכת טווח מעישון. הקבוצות יעניקו תמיכה ומחויבות קבוצתית, קל יותר להיגמל בקבוצה מאשר במאבק יחיד. מטרות הקבוצות הן שינוי הרגלי המעשן, לימוד דרכי התמודדות נוספות בחי היום יום וכן הקניית דרכי פעולה למניעת החזרה לעשן.

9. להכפלת סיכויי הגמילה מומלץ מוצרים לסיוע בגמילה: עם הגמילה ייתכן ותרגיש מוזר ולא עצמך, זה סימן שהגוף שלך מתחיל להתרגל לחיים ללא ניקוטין.

התחושה אורכת כמספר שבועות. תחליפי ניקוטין יכולים לסייע לך להתמודד עם תופעות הגמילה בכדי להחליף את הסיגריה ולאפשר במהלך מספר שבועות ירידה הדרגתית במינון עד לגמילה מהרעב לניקוטין. מחקרים מוכיחים שהשימוש במוצרי עזר לגמילה מעישון מכפיל את הסיכוי שלך להיגמל.

10. ולסיום, צ'פר את עצמך: תן לעצמך פרס קטן לאחר השבוע הראשון ללא עישון והמשך לצ'פר את עצמך למשך מספר חודשים. תוכל לעשות זאת בעזרת הכסף שחסכת עם הפסקת רכישת הסיגריות.

הטיפים באדיבות מוצרי ניקורט

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר