אולי הילד שלכם אנמי?

ברזל הוא מינרל חשוב ביותר שילדים זקוקים לו כדי שמוחם יתפתח באופן תקין. מחסור בו בילדות יכול לגרום לנזק בלתי הפיך - פגיעה מוטורית וקוגנטיבית, קשיי למידה וזיכרון, פגיעה בגדילה ועוד. למרות החשיבות הרבה, שכיחות האנמיה מחוסר ברזל בישראל נעה בין 10%-30%. מה המצב בישראל ואיך אפשר לשמור על תזונה בריאה לילד?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 21/06/2007 |
צפיות: 9,537
קיים קונצנזוס עולמי על חשיבות הברזל ועל חשיבותו הרבה לילדים.

הברזל הינו מינרל חשוב שבונה את ההמוגלובין, המוביל את החמצן לרקמות. הוא משתתף בהפקת אנרגיה וילדים זקוקים לו כדי שמוחם יתפתח באופן תקין.

מחסור בברזל הינו החסר התזונתי הנפוץ ביותר בעולם, אשר נובע מקצב גדילה מהיר בתינוקות בשנות חייהם הראשונות, ובדרישת הגוף לברזל. בנוסף, מזונות עתירים בברזל, כגון כבד, בשר אדום, בשר הודו, קטניות וכו', אינם אהובים במיוחד על ילדים.

אנמיה מחוסר ברזל בקרב תינוקות רכים הינה תופעה שכיחה יותר ממה שנהוג לחשוב, ולעתים הנזק שנגרם בעקבות חוסר ברזל בילדות, הוא בלתי הפיך.

בין ההשלכות הישירות של מחסור בברזל: אנמיה - שפוגעת בהתפתחות ובגדילה, חיוורון וחולשה, פגיעה במערכת העצבים המרכזית - וכתוצאה פגיעה מוטורית וקוגנטיבית, הפרעות בהתנהגות, קשיי למידה וזיכרון, עצבנות וירידה במעורבות חברתי.

מתלבטים איך להאכיל את הילד? ד"ר שפר תשמח לעזור בפורום תזונה ודיאטה לילדים
יש לכם תהיות לגבי התפתחות התינוק? התייעצו עם המומחים בפורום התפתחות תינוקות

תוספת הברזל לתינוקות הינה חובה על פי הנחיות משרד הבריאות, מגיל ארבעה חודשים עד שנה. למרות זאת, נתונים שנאספו בארץ ובעולם ביוזמת משרד הבריאות וקופות החולים, חושפים תמונה עגומה באשר למחסור בברזל בקרב תינוקות וילדים. חוסר היענות לטיפול וההתמדה בו, מהווים סיבה עיקרית לממצאים אלה.

במחקרים שונים שנעשו בשנים האחרונות, נמצא כי שכיחות האנמיה מחוסר ברזל בישראל נעה בין 10%-30% לפי המחקרים השונים.

כך למשל, מחקר שנערך בתל אביב, ופורסם בשנת 2004 ביוזמת משרד הבריאות, מנהל החינוך והתרבות ושירותי בריאות כללית, חשף כי 30% מילדי תל-אביב רבתי סובלים ממחסור בברזל. המחקר כלל 290 אלף ילדים, בגילאי תשעה חודשים ועד שש שנים, מאזור תל אביב רבתי.

מחקר אחר, שנערך באמצעות קופ"ח כללית בשנת 2006, בקרב 34,512 פעוטות, מצא כי 15% סובלים מאנמיה.

עוד על תזונה לילדים:
יחד, נעבור את הקיץ בשלום
תזונה מומלצת בפעוטון עם החזרה מחופשת הקיץ
אכילת צ'יפס אצל ילדים מגבירה סיכון לסרטן
אתה לא חייב לגמור הכל מהצלחת

אז איך דואגים שלא יהיה מחסור בברזל? ורד לב, נטורפתית ומדריכת הנקה, מונה שמונה קבוצות מזון המכילות ברזל רב שיסייעו למנוע אנמיה בילדיכם:

1. עלים ירוקים. פטרוזיליה, כוסברה, עירית, תרד.

2. אגוזים וזרעים. פיסטוק, צנובר, קשיו, אילסר, ברזיל, גרעיני אבטיח, מלך, בוטנים, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות, טחינה (במיוחד משומשום מלא), שקדים.

3. דגנים מלאים. פסטות מקמח מלא, בורגול, קינואה, אמרנט, גריסי פנינה, כוסמת, לחם מחיטה מלאה, סובין חיטה, נבט חיטה, קוואקר, פופקורן.

4. קטניות. אפונה יבשה, חומוס, חילבה, סויה ומוצריה (טופו, מיסו), עדשים, פול, שעועית לבנה.

5. ירקות. אפונה ירוקה, ארטישוק ירושלמי, כרישה, ברוקולי.

6. פירות. אפרסמון, משמשים מיובשים, צימוקים, שזיפים מיובשים, תאנים יבשות, תות עץ, רימון.

7. שונות. אצות, זיתים שחורים, מולסה, לתת, אבקת קקאו, שוקולד (במיוחד מריר), שמרים.

8. בשר: בקר, כבש, עגל, הודו, עוף- במיוחד כבדים!

המידע אודות חשיבות הברזל ומחקרים אודות המחסור בברזל הינו באדיבות ד"ר גילת לבני, רופאת ילדים ומומחית למחלות זיהומיות, בית-חולים שניידר ויועצת לחברת ארומה לייף.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר