לצאת מהסטרס באופן טבעי

יש לחץ מטורף בעבודה, הילד בבית ומה עושים איתו בחופש, המצב במדינה על הפנים, בחוץ חום גיהנום. איך מתמודדים עם כל זה? מצבי סטרס הפכו כבר לחלק משגרת חיינו והמצב לא נראה כאילו הוא עומד להירגע. מה הסטרס עושה לגוף שלנו? איך אפשר להתמודד איתו? קבלו מדריך להתמודדות טבעית עם סטרס.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/07/2007 |
צפיות: 15,886
דירוג: 3.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 3.0 מתוך 5
מתחים כחוויה יומיומית מוכרים לכולם, בעיקר בעונה זו של השנה - עבודה, ילדים בחופשת הקיץ, והחום הקיצי ההולך ומתגבר הם רק חלק מהסיבות להגברת המתח. יש הטוענים כי חיים ללא מתח אינם חיים.

הלשון המקצועית אופטימית פחות, והיא מגדירה את המתח כ"תגובה לגירוי או להתערבות המפרים התנהגות נורמלית ומפריעים לבריאות הגופנית או הנפשית."

ואכן, אף שרמה מסוימת של מתח היא בלתי נמנעת, הרי שמתח מתמשך עלול לגרום לתשישות, לירידה במערכת החיסונית ולבעיות בריאותיות קשות, כפי שמשתקף במחקרים רבים בנושא.

השפעת המתח על בריאותנו. המתח כשלעצמו אינו "מחלה" אך ביכולתו להחיש ולהחמיר מחלות שונות. המתח מנצל את משאבי גוף, מדכא את המערכת החיסונית, מפר את האיזון ההורמונלי ובכך מגביר את ההסתברות למחלות רבות כמו אלרגיות למיניהן, אסטמה, סרטן, סוכרת, דלקות קיבה, לחץ דם גבוה, בעיות עצבים, ליקויי דיבור ועוד.

כיום יש המעריכים כי כ- 80% מהמחלות בחברה המערבית קשורות כך או אחרת למתח בו מצוי האדם במהלך חייו.

מה גורם למתח ?למתח גורמים רבים: בחלוקה ראשונה מבחינים בין גורמים פנימיים (מחלה, כאב, קונפליקט נפשי ועוד), לבין גורמים חיצוניים (לחץ ועומס בעבודה, מוות של אדם קרוב, בעיות כלכליות ועוד). כל גורמי המתח באשר הם, מתאחדים לפעולה משותפת נגדנו במסגרת מעגל קסמים קטלני.

רוצים לצאת מהלחץ באופן טבעי? היכנו לפורומים שלנו:
רפואה משלימה
יוגה ומדיטציה
תרופות סבתא

כיצד זה קורה? כל מצב מתח מפחית את יכולת הגוף לעמוד במצב מתח אחר. המתח מנצל את משאבי הגוף ומפחית בהדרגה את יכולתנו להסתגל לסביבה. פעילות מואטת של מנגנון ההסתגלות מזמינה מחלות.

מתח הוא ביטוי של הנתק בין התנאים שלשמם נוצר הגוף (הישרדות, הגנה עצמית, מזון טבעי ואוויר נקי) לבין התנאים שבהם אנו חיים כיום (קריירה, עבודה מאומצת, מזון מעובד, זיהום אוויר ועוד).

הפרדוקס האבולוציוני. עם כל מתח גופני או נפשי מגיבה בלוטת האדרנל (יותרת הכליה), בהפרשת הורמונים (כאדרנלין). הורמונים אלו מפעילים בגופינו מנגנוני "פגע וברח" - דם מוזרם לשרירים, קצב הלב מתגבר, הנשימה נעשית מהירה יותר, פעילות העיכול נפסקת ורמת הסוכר עולה בצורה דרמטית.

במצב זה מופר האיזון ההורמונאלי (בעיקר בבלוטות האדרנל, השחלות והתריס). המערכת החיסונית מדוכאת, ודלדול משאבי הגוף גורם לתשישות העלולה להתבטא בקריסת הגוף כולו, או בקריסה של איבר מסוים.

הגורמים העיקרים לקריסה הם דלדול משאבי הפוטסיום (מינרל), ודלדול של קורטיקוסטרואידים בבלוטת יותרת הכליה (סטורואידים כמו קורטיזון שתפקידם להגן על הגוף במצבי לחץ). מתח קיצוני ישפיע על סינטזת חלבונים, ויפגע בפעילות הלב. נתון מעניין - במחקרים ברחבי העולם נמצא כי רוב התקפי הלב קורים בבוקר יום שני שהוא בוקר החזרה לעבודה במקומות רבים).

טיפים שיעזרו לכם לצאת מהלחץ:

1. הימנעות מקפאין. הימנעו מצריכת מזונות מעוררים המכילים קפאין כולל קפה, תה שאינו תה צמחים, קולה ואחרים המעכבים שינה. העדיפו תה צמחים דוגמת קמומיל, התורם להרגעה.

2. הימענות מאלכוהול. הימנעו מצריכת אלכוהול המעכב, בין השאר, ספיגת ויטמיני B בגוף החיוניים להתמודדות עם מצבי סטרס.

3. תזונה נכונה. הקפידו על תזונה המכילה מזונות מלאים (קמח, חיטה, אורז), ועשירה בפירות וירקות (רצוי אורגנים), אשר יספקו לגופכם את הרכיבים החיוניים לו, זאת משום שמצבי סטרס גוזלים רכיבי תזונה ומרוקנים את מאגרי הויטמינים והמינרלים בגוף.

4. טכניקות הרפיה. טכניקות הרפיה כמדיטציה ויוגה מקנות למבצע אותן מיומנויות וכלים להתמודדות עם סטרס. גם טיפול בשיטות כביו-פידבק ופסיכותרפיה הינו אמצעי חשוב להפגת מתחים ולפיתוח שליטה עצמית ושיווי משקל גופני ונפשי.

5. פעילות גופנית. חשיבות מיוחדת יש לביצוע פעילות גופנית באופן קבוע. מחקרים מראים כי פעילות גופנית וסטרס מפרישים אותם הורמונים, המשפיעים על קצב פעולת הלב, כלי הדם ופעילות המוח.

מחקרים מוכיחים כי פעילות גופנית מתונה ועקבית, משפרת את הזיכרון, משפרת את ההרגשה האישית ומפחיתה באופן ניכר רמות חרדה, מתח ודיכאון.

6.תהנו. בלו עם חברים ובצעו פעילויות התורמות להרגשתכם הטובה ולביטחונכם העצמי.

7. תרגילים. כאשר אתם חשים לחץ או חרדה תוכלו לבצע מספר תרגילים קלים אשר יעזרו לכם להתמודד עם המתח. ניתן לבצעם גם בזמן ישיבה במשרד מול המחשב.

דוגמאות לתרגילים:
* עמדו עמידה זקופה, החזיקו את הידיים מעל הראש ומתחו את הידיים כלפי מעלה. מתחו את הידיים לפנים , תוך סיבוב הגוף מימין לשמאל מס' פעמים.
* שבו ישיבה זקופה על הכיסא, סובבו את הצוואר באיטיות מימין לשמאל.
* שבו ישיבה זקופה על הכיסא, ישרו רגליים כאשר רק העקב נוגע ברצפה ומתחו את הידיים כלפי מעלה וכלפי מטה.

עוד על לחץ ודיכאון ברופאה המשלימה:
מה עושים עם הלחץ ברפואה הסינית?
מדוכאים? נסו קצת אור, מגנטים ומלחי שוסלר
איך יוצאים מהלחץ?
מה לעשות עם ה"הפרעה הרגשית העונתית"?
עצבנים, לחוצים וביישנים - על פרחי באך לילדים

השלמות תזונה. כדי להקטין את הסיכון הנגרם בעקבות סטרס מתמשך וכדי לטעון את המצברים המתרוקנים יש לשמור על רמת תחזוקה גבוהה של הגוף בעזרת השלמות תזונתיות אשר יסייעו להתמודדות הגוף ולתפקודם התקין של המערכות האחראיות לתגובת הגוף למצבי סטרס.

1. ויטמין B ו-C.ויטמינים B ו-C במינון גבוה יחד עם צמחי מרפא מפחיתים את הנזקים הנגרמים לגוף במצבי סטרס ומרגיעים, מגנים ומחזקים את מערכת העצבים.

2.פסיפלורה. מסייעת במקרים של עצבנות, מערכת עיכול עצבנית, חרדות והפרעות שינה.

3. סקוטלרייה. נוגדת חרדה, מרגיעה ומסייעת במצבי עייפות ותשישות ומעודדת שינה.

4. מליסה. מרגיעה ומשפרת דכאונות ומצבי רוח.

5. צמח הרודיולה. מסייע להגנה על שרירי הלב בזמן מתח ולחץ מפני השפעה שלילית של רמות אנדרנלין גבוהות המופרשות במצבי סטרס. בנוסף, לרודיולה השפעה נוגדת דיכאון וביכולתו לתמוך ולייצב פעילות מנטלית ופסיכולוגית על ידי חיזוק מערכת העצבים.

6. מולטי ויטמין. המולטי ויטמין מכיל בכל כמוסה השלמה תזונתית המספקת לגוף את המינרלים והויטמינים הדרושים לו לקיום כל התהליכים הפיזיולוגיים, לחיזוק הגוף, למניעת חולשה ולהגנה מפני מחלות בייחוד במצבי סטרס ומתח.

7. ג'יסינג סיבירי. בעל יכולת "אדפטוגנית" - מעלה את יכולת המערכת בהתמודדות עם מצבי לחץ. בנוסף, מגן מפני תשישות נפשית וגופנית, ומווסת את פעילות האדרנלין בגוף. (נחשב ל"אנטי סטרס" יעיל יותר מהזן הקוריאני).

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר