אהבה מרחרוח ראשון

מראה? אופי? פאסה. לפי מחקר חדש, האהבה קמה ונופלת על משהו פשוט מזה - על הריח. בדומה לבעלי חיים, גם אנחנו מתקשרים באמצעות כימיקלים וריחות וריח הגוף של הגבר קובע אם יש לו סיכוי עם האישה
| 18/09/2007 |
הוא היה נראה לה כמו גבר החלומות שלה עד שהוא התקרב אליה והיא הריחה אותו. באותו רגע זה נגמר. לא, הוא לא מסריח, הוא התקלח ואפילו שם בושם, אבל מתחת לכל זה היא יכלה להריח את ריח הגוף שלה וזה פשוט דחה אותה.

נשים אחרות יצאו איתו ודווקא נמשכו אליו, כך שכנראה שמשהו בחיבור ביניהם לא עבד, אבל למה?

מחקר חדש מנסה לפתור שאלה זו ולגלות מדוע ריח גוף גברי דוחה נשים מסוימות ומושך אחרות. לפי המחקר, הסיבה נעוצה לא בניחוח הגברי, אלא בגנים של המרחרחת.

חוקרים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק מצאו כי שונות גנטית של הרצפטורים (קולטנים) לריח באף קובעים כיצד אנו תופסים ריחות שונים.

להתייעצות על מה שבינו לבינה, היכנסו לפורומים:
פורום מין וסקסולוגיה
פורום סקס ויחסים אסורים
פורום סקס נוער
פורום בנות
פורום זוגיות

החוקרים התמקדו על שני כימיקלים: אנדרוסטנון (androstenone) ואנדרוסטדיאנון (androstadienone), המופקים באופן טבעי בגוף במהלך הפירוק של הורמון הטסטוסטרון, ומופרשים בזיעה ובשתן.

"מצאנו כי שוני גנטי ברצפטור ריח מסוים קובע, במידה ניכרת, מדוע אותם כימיקלים נתפסים כבעלי ריח נעים על ידי חלק מהאנשים, ובעלי ריח לא נעים על ידי אחרים" אומר הירואקי מטסונאמי, פרופ' לגנטיקה מולקולרית ומיקרוביולוגיה.

לבני אדם יש כ-400 רצפטורי ריח הקולטים ריחות או כימיקלים שונים. לרוב, כל ריח נקשר לרצפטור הערוך לקלוט אותו, והאינפורמציה מועברת למוח לעיבוד.

החוקרים רצו לגלות מדוע אנשים מגיבים באופן שונה כשהם מריחים כימיקלים הקשורים למין. הצוות של פרופ' מטסונאמי חקר את כל רצפטורי הריח המוכרים, ואיתר את הרצפטור שהגיב באופן חזק לשני הכימיקלים הנ"ל.

בניסוי, שנערך בשיתוף עם אוניברסיטת רוקפלר, נתבקשו 391 מתנדבים להריח את שני הכימיקלים ולתאר מה הריחו.

התיאורים היו שונים ונעו מ"אין ריח" עד תגובות קיצוניות יותר, כמו "ריח וניל מתוק" בצד החיובי או "ריח שתן מחליא" בצד השלילי. כמו כן, דוגמת DNA נשאבה מבדיקות דם של הנבדקים ונשלחה לבדיקת מעבדה. בניתוח הגנטי נמצא כי קיים קשר בין משתנים גנטיים לבין תפיסת הריח.

"בעוד שתיאוריות רבות אודות תפיסת ריח מתמקדות בתרבות, ניסיון או זיכרון, התוצאות שלנו מראות כי חלק חשוב מהשונות נובע מהבדלים גנטיים" מסביר פרופ' מטסונאמי.

עוד על גברים, נשים, ומה שהם מחפשים:
נשים רוצות פרחים, גברים רוצים פריחות?
גברים ונשים: מה אומרות לכם נשיקות?
אישה יפה מחפשת גבר עשיר
מחפש בחורה כבדה לבילוי משותף
עירום נשי? זה לא בשבילנו

פרופ' מטסונאמי סבור כי תוצאות אלו יתמכו בקיום פרומונים בבני אדם. פרומונים הם אותות כימים המשמשים לתקשורת בין בעלי חיים ומעבירים מסרים כגון אזהרה, רצון להזדווג ורמזי ניווט.

לדברי פרופ' מטסונאמי, "המחקר מוכיח כי בדומה למתרחש בקרב בעלי חיים, הרחת החומרים שנבדקו עשויה להשפיע על מצב הרוח והמצב הפסיכולוגי של גברים ונשים גם יחד".

מדעני מכון ויצמן גילו: איך מזהים אם הריח נעים?

מה עושה ריח אחד לנעים וריח אחר ל"דוחה"? האם המבנה הכימי והפיסי של מולקולה קשור בדרך זו או אחרת לתחושת הריח שהיא מעוררת כאשר היא נקשרת לקולטנים באפנו?

מדענים ממכון ויצמן למדע ומאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, גילו כי אכן קיים קשר כזה, וכי אפשר לנבא את מידת הנעימות של ריח על-פי מבנה המולקולה של החומר שיוצר את הריח.

בתחום הריח לא היה ידוע עד כה קשר פיסיקלי מסודר בין גורמי הריח לבין הדרך שבה אנו תופסים, או חשים אותו.

המחקר של פרופ' נועם סובל מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן למדע ושותפיו למחקר, שפורסם באחרונה בכתב-העת המדעי Journal of Neuroscience מהווה צעד ראשון וחשוב בהבנת החוקים האלה.

כדי לזהות את העיקרון שלפיו מאורגנת ומסווגת תפיסת הריח שלנו, השתמשו החוקרים במאגר נתונים הכולל 160 חומרי ריח שדורגו על ידי 150 מומחים (חוקרי ריח ובשמים), על-פי 146 מאפיינים ("מתקתק", "מעושן", "מעופש" וכדומה).

נתונים אלה נותחו באמצעות תוכנה סטטיסטית המייצרת ציר המתאר את הגורם האחראי למרבית השונות בדרך שבה אנשים שונים תופסים ריחות.

החוקרים גילו כי הציר שנוצר באופן זה מתאר למעשה את מידת הנעימות שעוררו הריחות – הציר נע בין מילות תואר כגון "מתוק" ו"פרחוני" בצידו האחד, לבין "מעופש" ו"מגעיל" בצידו האחר.

עוד גילו החוקרים כי ציר זה חופף לציר הנוצר מניתוח השונות בין תכונותיהם הפיסיקליות והכימיות של אותם חומרים. כלומר, התוצאות מאפשרות לחוקרים ליצור מודל אשר חוזה את מידת הנעימות שריח כלשהו יעורר, על פי נתוני המבנה הכימי-פיסיקלי שלו.

כדי לבדוק את תקפותו של המודל, ניבאו החוקרים את נעימותם של כ-50 חומרים אותם לא הריחו מעולם, ובדקו כיצד מדרגות קבוצות נבדקים שונות את מידת נעימותם.

התוצאות שקיבלו באמצעות המודל חפפו במידה רבה מאוד את אלה שהתקבלו בניסויים, כלומר, החוקרים הצליחו לנבא בצורה טובה את מידת נעימותם של ריחות לא מוכרים.

מעניין לציין כי בניגוד לגישה המקובלת, הרואה בתפיסת הריח עניין סובייקטיבי ותלוי-תרבות, דירוגי הנעימות שהתקבלו על-ידי נבדקים אמריקאים, יהודים-ישראלים, וערבים-מוסלמים מישראל תאמו את החיזוי במידה דומה.

פרופ' סובל: "ממצאים אלו מראים כי האופן שבו אנו תופסים ריחות הוא מולד, לפחות בחלקו, ומקודד היטב בפעילות המוח. אומנם קיימת גמישות מסוימת בתפיסת הריח, ומידת הנעימות עשויה להשתנות בהתאם לניסיון החיים. אך חלק גדול מתחושת הנעימות משקף סדר אמיתי שקיים בעולם הפיסיקלי. גילוי זה מאפשר לנו לחזות היבטים תפיסתיים של חומרי ריח חדשים".