איבחון חדש לאיתור הפרעות קשב

קשה לילד שלכם ללמוד, אתם יודעים שיש לו בעיה אבל הוא לא אובחן כבעל ליקוי למידה? 70% מהסובלים מהפרעות קשב ללא היפראקטיביות לא יאותרו באבחונים הקיימים. שיטת אבחון חדשה פותרת בעיה זו
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 31/10/2007 |
צפיות: 6,687
כ-5%-10% מהאוכלוסייה בישראל סובלת מהפרעת קשב וריכוז, ADHD, שהינה הפרעה התנהגותית הבאה לידי ביטוי באי יכולתם של הסובלים ממנה למקד את תשומת הלב בפעילות מסוימת, לארגן ולהשלים מטלה נתונה ולפיכך מקשה במיוחד על לימוד במסגרת כיתתית.

לעיתים, נוספת בעיית היפראקטיביות ואימפולסיביות המתבטאת בחוסר שקט תנועתי ונטייה להגיב בפזיזות.

עוד על הפרעות קשב וריכוז:
על הפרעת קשב, ריכוז וליקויי למידה
רגע לפני שמסממים את הילד
שעת ריכוז
איך מאבחנים ADHD?
על הקשר שבין סיגריות והפרעות התנהגותיות

ישנה חשיבות מהותית בזיהוי ההפרעות השונות בשלב מוקדם ככל הניתן והתאמת טיפול ספציפי להפרעה, על מנת לאפשר השתלבות ועשייה נורמטיבית מצד הלוקים בהפרעה.

כיום, רוב איבחוני הקשב הקיימים מתבססים על כלים שבודקים רק מערכת קשב אחת - מערכת הקשב המתמשך. בדיקה זו לוקה בחסר, היות וכ- 70% מהסובלים מהפרעות קשב ללא רכיב היפראקטיבי אינם סובלים מלקות בקשב המתמשך, אלא מלקויות בפונקציות הקשב האחרות.

כתוצאה מחסך זה באיבחון, בחלק ניכר מהמקרים, הם לא יאובחנו כלוקים בהפרעת קשב וריכוז ולא יזכו לקבל טיפול מתאים. שיטת אבחון חדשה, נועדה לפתור בעיה זו ולאפשר אבחון הפרעות קשב אחרות, בנוסף להפרעה בקשב המתמשך.

השיטה פותחה בישראל על ידי פרופ' יהושע צאל - פרופ' באוניברסיטת ת"א ומומחה לתפיסה חזותית וקשב, ד"ר לילך שלו מבורך - נוירופסיכולוגית קוגניטיבית מומחית בקשב ובליקויי קשב וד"ר כרמל מבורך - מומחה להיבטים נוירולוגיים של קשב ומיושמת במכון אילון שייסדו.

השיטה נקראת "שיטת ארבע פונקציות הקשב" והיא מאפשרת להבחין במגוון רב של בעיות קשב וריכוז, לאבחן במדויק הפרעות קשב שלא ניתן לזהות בשום דרך אחרת ולאתר את מקורן. השיטה משמשת לאבחון בילדים, סטודנטים ומבוגרים.

השיטה מתבססת על גישה מדעית המזהה ארבע מערכות קשב שונות המובחנות בבירור מבחינה מוחית ואשר אחראיות על תפקודים שונים של הקשב:

1. קשב מתמשך. היכולת להיות קשוב לאורך זמן מבלי להידרש לתגובה. ליקוי במערכת זו יבוא לידי ביטוי במיוחד במצבים בהם נדרש קשב ללא תגובה מצד האדם. ילד עם הפרעה בקשב המתמשך יתקשה, לדוגמא, להקשיב להוראות הניתנות על ידי המורה, סטודנט עם הפרעה בקשב המתמשך יתקשה להקשיב למרצה ולרכוש ידע חדש בהרצאה.

2. קשב סלקטיבי. היכולת למקד קשב במידע חזותי או שמיעתי תוך התעלמות מגירויים מסיחים. ליקוי במערכת זו גורם למצב בו הקשב נפגע כשיש גורמים מסיחים בסביבה. ילד עם הפרעה בקשב הסלקטיבי יתקשה, לדוגמא, לבצע עבודה בכיתה כשברקע ילדים מדברים וצוחקים או לפתור מבחן כשמבחוץ נשמעים קולות ממשחק כדורסל.

3. הכוונת קשב. היכולת להפנות את הקשב למיקום מסויים בשדה החזותי, להתנתק ממנו ולהעביר אותו למיקום חדש. ילד עם הפרעה בהכוונת קשב יתקשה, לדוגמא, להעתיק את החומר מהלוח למחברת.

4. ניהול קשב. מערכת האחראית על היכולת לארגן, לתכנן ולבצע פעולות מורכבות, תוך תחרות בין תגובות. ליקוי במערכת זו יגרור לקשיים בקבלת החלטה, מעבר בין מצבי מיקוד, חלוקה ופיזור קשב.

האיבחון בשיטה החדשה הינו ממוקד, אינו מסתפק בהערכת הסימפטומים ההתנהגותיים הכלליים, אלא מגלה ומאבחן במדויק את המקור להפרעת הקשב והריכוז באמצעות מערכת מטלות ממוחשבות.

בעקבות זיהוי פרופיל הקשב האינדיבידואלי לכל מטופל, ניתן להתאים תוכנית טיפול המותאמת באופן אישי לבעיותיו הייחודיות של כל מטופל ולהביא לשיפור משמעותי בתפקודו.

לאתר מכון איילון

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר