מניעת מחלות חורף אצל ילדים ותינוקות

אתם לוקחים את הילד לגן ורואים שכל הילדים מנוזלים. השאלה היחידה היא מתי גם הילד שלכם ידבק. אבל... זה לא חייב להיות ככה! איך תמנעו מהילדים להידבק ואיזו תזונה תחזק את המערכת החיסונית שלהם?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 05/11/2007 |
צפיות: 12,349
בתקופה זו של מזג אוויר לא יציב ולילות קרירים, נחלשת מערכת החיסון והגוף חשוף יותר למחלות. תינוקות וילדים הם קבוצה שרגישה למחלות. הוסיפו לכך את העובדה שתינוקות וילדים מצויים במסגרות של מעונות יום, גנים, בתי ספר - ותבינו למה שיעור ההדבקה בקרב תינוקות וילדים גבוה כל כך.

"מחלות החורף" המאיימות עלינו ועל ילדינו כוללות ההצטננות, דלקות גרון, שיעול, שפעת ודלקות של דרכי הנשימה, שנובעות בדרך כלל מווירוס המועבר מאדם לאדם על ידי התעטשות ונזלת, ומופץ באוויר בגני הילדים, במקומות עבודה ובמקומות ציבוריים וסגורים בכלל.

טיפים מהמרכז לתזונה אחראית בלשכת המסחר למניעת הידבקות בהצטננות או בשפעת בחורף:

1. הוירוסים באוויר. דאגו לאוורור החדרים בהם אתם שוהים. זכרו, משב רוח קריר לא יגרום לנו או לילדינו לחלות, אך ילד משתעל ומתעטש באותו החדר, דווקא כן.

2. שמרו על האוכל. כאשר אחד מבני המשפחה חולה, כדאי להימנע מחשיפת המזון והאוכל החשופים לשיעול ולהתעטשויות, העשויים לשמש מקור הדבקה ליתר בני המשפחה.

3. טלפון - זה מדבק. נגבו במטלית אפרכסות של טלפונים (אפשרי בעזרת אלכוהול). הווירוסים נשארים בפומית הטלפון זמן רב לאחר שהאדם המצונן כבר סיים את השיחה.

עוד טיפים לחורף בריא:
מחלות החורף - עובדות מול מיתוסים
איך נשמור על העור בעונה הקרה?
תזונה נכונה לחורף בריא
הכינו גופכם לחורף
טיפים לבחירה ושימוש במייק-אפ

4. תזונה נכונה. דאגו לגוון את סוגי המזון, כדי לספק את כל אבות המזון באופן תדיר ובמידת הצורך השלימו בעזרת תוספי תזונה. בחורף במיוחד, יש להקפיד על כמויות נאותות של ויטמין C, אבץ, ברזל ואנטי אוקסידנטים.

5. שתו מספיק. שתייה מרובה מחזירה את הנוזלים, שאנו מאבדים במקרה של חום ומחזקת ומעודדת את התגובה החיסונית של הגוף.

טיפים להקלה על ליחה ושיעול בקרב ילדים:

1. לא לחשוש מהקאות. באמצעות הקאה ילדים משתחררים מחלק גדול מהליחה הצמיגית שמקשה עליהם (יש לשים לב, שלא מדובר במצב מתמשך של הקאות הדורש טיפול).

2. תנוחת השינה. בעת השינה כדאי להגביה את הראש באמצעות הרמת המזרן על ידי מגבת מגולגלת.

3. אדים. צרו בחדר אדים, באמצעות מכשיר מחולל אדים. אפשרי לשלב שמנים אתריים, כשמדובר בילדים גדולים.

4. תרופת סבתא להצטננות. השרו פלחי בצל בתוך דבש במשך 24 שעות וליטול ארבע פעמים ביום כפית אחת של דבש.

5. תרופת סבתא לדלקת גרון. מיץ לימון - לגרגר מספר פעמים ביום, במקרה של דלקת גרון.
<@ --- IMG_2 --- @>
6. תרופת סבתא לשיעול. במקרה של שיעול, שתיית מרק עוף טרי, מלבד היותה מחממת ומסייעת לניקוי טבעי של דרכי הנשימה תוך כדי פירוק הליחה, מעודדת סילוק ליחה וניקוי הריאות ועוזרת "להתנקות" בצורה טבעית מוירוסים ותחלואים.

אורלי פיינה, תזונאית ראשית במטרנה, מוסיפה טיפים תזונתיים לחיזוק המערכת החיסונית של הילדים והתמודדות עם מחלות חורף:

1. פרוביוטי - נגד מחלות. מזונות עתירים ברכיבים פרוביוטים (חיידקים ידידותיים בעלי השפעה מטיבה על מערכת החיסון) מפחיתים מחלות. מחקרים בתינוקות ובילדים הראו שמתן של מרכיב ביו לתינוקות ולילדים שיפר מדדים חיסוניים, הפחית ואף מנע מחלות כדוגמת מחלות חום, מחלות מעי ואף מחלות דרכי נשימה עליונות.

כך למשל, נמצא במחקר שבוצע ופורסם בשנת 2005 בישראל, על השפעת מרכיב הביו. המחקר נערך בקרב כ-200 תינוקות בגיל חצי שנה שהיו בריאים לחלוטין והלכו למעונות יום, עלה כי תינוקות שהוזנו במרכיב ביו חלו פחות במחלות חום ומחלות מערכת העיכול בהשוואה לתינוקות שלא צרכו רכיב זה.

חיידקים פרוביוטיים מצויים במוצרי חלב למיניהם וכן בחלק מתחליפי החלב.

2. פרוביוטיקה - לאיזון האנטיביוטיקה. לרכיב הביו במזון יתרון נוסף - בעת שימוש באנטיביוטיקה, התרופה האנטיביוטית לא מבדילה בין חיידקים "טובים" לחיידקים "רעים" שגורמים למחלה.

האנטיביוטיקה קוטלת גם את אוכלוסיות החיידקים הידידותיים אשר מאכלסת את מערכת העיכול בתינוקות ובמבוגרים ולכן נראה במקרים רבים תופעה של הפרעות עיכול לא נעימות לאחר שימוש באנטיביוטיקה. ניתן למנוע בעיות אלו על ידי צריכת מזון המועשר בפרוביוטיקה במקביל לשמוש באנטיביוטיקה.

3. ויטמין C. ויטמין C ידוע בציבור כ"ויטמין מונע מחלות". אנשים רבים נוטים לקנות ויטמין C כתוסף מזון בעיקר בחורף. הספרות המקצועית חלוקה בנושא ולא ברור עד כמה באמת יש לויטמין אפקט מונע מחלות. לתינוקות וילדים מומלץ להציע מזון העשיר בויטמין C כגון פלפל אדום, ברוקולי, עגבניות, פירות הדר ועוד.

4. מזון חם. בחורף, אין כמו לאכול אוכל חם, שמתבשל על הכירה. חלק מההורים חוששים שבישול עלול להרוס את הויטמינים, אולם אפשר להירגע - יש רכיבי מזון שחשובים לגוף שהופכים להיות זמינים יותר בעקבות בישול.

דוגמא לכך היא העגבניה. העגבניה מכילה ליקופן, פיגמנט שנותן את הצבע האדום לעגבניות, לאבטיח, לאשכולית אדומה. הליקופן הוא נוגד חימצון (אנטי אוקסידנט) המונע תהליכים חימצוניים שליליים בגוף, עשוי למנוע מחלות ומועיל ללב.

ריכוז הליקופן עולה בעגבניה ככל שמבשלים אותה יותר. מרק עגבניות לפעוט או אפילו רוטב עגבניות לפסטה או לקציצות יספקו מנת ליקופן יפה.

5. ועוד מילה על מרק עוף. לזכות הסבתות יאמר שיש דברים בגו. בספרות המקצועית הולכות ומצטברות עדויות מדעיות על היכולות התרפויטיות של המרק המפורסם. גם אם המומחים עוד לא ממש מבינים איך זה עובד, נמצא במחקרים כי מרק עוף השפיע לטובה על מדדים חיסוניים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר שלמה סטיב ג`קסון
    ד"ר שלמה סטיב ג`קסון
    רופא מוהל מוסמך מטעם הרבנות הראשית לישראל וגם נוירוכירורג בכיר. בוגר בית הספר לרפואה של אוני` ת"א והתמחות בנוירוכירורגיה בבית החולים בלינסון. כיום רופא בכיר בבית החולים בלינסון והרצליה מדיקל סנטר. בעל... קרא עוד