תזונת ילדים - איך להפחית מתוקים?

אווירון...כל אמא יהודיה נוקטת בשיטות משוכללות להאכלת ילדיה. וכשהם גדלים קצת, הם רוצים לאכול ממתקים, סוכרים, שוקולדים ועוד מזונות לא בריאים. בכתבה שלפניכם הוראות ההפעלה לשימור אכילה בריאה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/12/2007 |
צפיות: 7,061
חלק גדול מאוד מן המזון המהיר, הנגיש, המעובד, הטחון, המיובש והחנוט גורם נזק ממשי לבריאותנו.

תזונה המושתתת ברובה על מזון מהיר, ממתקים וכריכים, היא תזונה לקויה אשר תביא במהרה להתפתחות בעיות בריאות.

תקופת הילדות מהווה בסיס להתפתחותו הפיזיולוגית והאינטלקטואלית של הילד וקובעת את עתיד בריאותו ואת מידת חסינותו בפני מחלות בחייו הבוגרים.

בעיית ההשמנה הופכת בקצב מהיר לבעיית התזונה השכיחה ביותר בקרב ילדים ובני נוער במדינות המערב. עודף משקל בילדות מזוהה כגורם סיכון לתחלואה בגיל הבגרות.

למידע נוסף בנושא תזונה ודיאטה היכנסו לפורומים:
פורום תזונה ודיאטה לילדים
פורום בישול בריאות
פורום תזונה ודיאטה
פורום רפואה משלימה בהריון
פורום תמיכה בדיאטה

יתר-לחץ-דם, מחלות נשימה, בעיות אורתופדיות, סוכרת ועודף בכמות השומנים בדם הן רק חלק מבעיות הבריאות המאפיינות בני-אדם הסובלים מעודף משקל.

מרבית הילדים מכורים לסוכר ואוהבים במיוחד סוכריות, גלידות עוגות ועוגיות. דברי מתיקה הפכו לחלק מושרש בתרבותנו האכילה שלנו. לרוב, ההורים חשים שזוהי מלחמה אבודה מראש.

מלבד המאכלים המכילים סוכר ממש אוהבים ילדים לזלול גם מאכלים עתירי פחמימות אשר גם הם, כמו הסוכר, הופכים מהר מאוד לגלוקוז בזרם הדם שבגופם.

פיצה, דגני בוקר מסוכרים, סופגניה, לחם ומאפים אחרים הם מזונות המתקבלים בברכה אצל ילדים. רמות גבוהות מדי של גלוקוז "מאותתות" לגוף לייצר רמות גבוהות של אינסולין.

לכתבות נוספות בנושא תזונה ודיאטה:
השמנה לא מטרידה את הישראלים
דיאטת פחמימות - זה טוב ליהודים?
ספורט לילדים למניעת השמנה
מה אפשר לאכול ב-1,000 קלוריות?
במזון, הגודל כן קובע

"הצפת" האינסולין מביאה לירידה דרסטית ברמות הסוכר בדם עד לרמה נמוכה באופן חריג. רמה זו נקראת היפוגליקמיה, ובאה לידי ביטוי בחולשה ובעייפות. הגוף מגיב אליהם בשחרור הורמונים ממריצים מבלוטת האדרנל, כולל אדרנלין.

שרשרת אירועים גופנית זו עלולה לגרום לתנודות במצב הרוח ולתגובות התנהגות שונות החל בהתפרעות, בבכי או בחוסר יכולת להתרכז בשיעור, וכלה בהפרעות התנהגות חמורות. אז מה עושים?

1. הפעילו שיקול דעת בעת הקניות. דאגו כי עגלת הקניות תכיל %40 פירות וירקות 20% חלבונים, דהיינו בשר, עוף, דגים וקטניות, 20% דגנים אורז לחמים ופסטות, 10% חלב ומוצריו, כולל יוגורט, 5% שמנים ושומנים
ו-5% דברי מתיקה וחטיפים.

2. הגישו ארוחה מזמינה. העשירו כל ארוחה בשלל פירות או ירקות בצבעים שונים, והקפידו להניחם על השולחן לצד המאכלים המוכרים. אל תציעו תחליפים זכרו כי את התיאבון מייצר הרעב. שקדו על דרכי הגשה מפתות ומעוררות.

סלט פירות עשיר, סוגים שונים של סלטים מירקות ודגנים מלאים. בעזרת מעט יצירתיות וכמה דקות של השקעה יכולה כל ארוחה להיראות מזמינה ומעוררת תיאבון. השלמה יומית של מולטי-ויטמין המותאם לילדים שומרת על תקינותם של תפקודי מערכת החיסון ושל תהליכי גדילה והתפתחות.

3. כבדו את העדפותיו של ילדכם. הרכיבו את התזונה במסגרת האפשרויות האהובות, או לכל הפחות המקובלות עליו.

4. שלבו תוספת פרוביוטית. השלמה של אוכלוסיית החיידקים ה"ידידותיים" במערכת העיכול חיונית לתחזוקה נאותה ומאוזנת של המערכת.

טרם לידתם מוגנים פעוטות באופן טבעי מפני חיידקים מזיקים. לאחר הלידה הם נחשפים לחיידקים פתוגניים העלולים לגרום להם מחלות. שלשול חמור הוא אחד הגורמים המשמעותיים בהיווצרותו של חסר ברכיבי תזונה בקרב פעוטות וילדים ובמחלות הנגרמות עקב כך.

חיידקים ידידותיים חשובים למערכת העיכול, להפחתת שלשולים ולבעיות עיכול שונות אצל פעוטות וילדים. חשיבותם של חיידקים אלה אינה רק ביכולת הריפוי שלהם. נטילה קבועה שלהם יכולה לתרום לאקולוגיה מאוזנת של מערכת העיכול ולחיזוק מערכת החיסון.

מה כדאי שלא תעשו:

אל תנסו לשדל או לשחד את הילד באמצעות המזון.

אל תשדרו לילדכם כי לתזונתו השפעה רגשית עליכם.

אל תיכנעו ל"תכתיבים" לגבי הרכב הארוחה.

אל תבקשו "רק עוד ביס אחרון" כאשר הילד מודיע כי הוא שבע.

אל תתעקשו על מזון אשר אתם יודעים בוודאות כי הילד אינו אוהב.

המידע באדיבות המרכז לתזונה אחראית באיגוד לשכות המסחר מייסודה של החטיבה לתוספי התזונה, המרכז הוקם במטרה לקדם שימוש מושכל ונבון של תוספי תזונה ולשם קדום הבריאות ואיכות החיים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר