מתי בני נוער מוכנים לקיים מערכת יחסים?

כיצד תדעו האם אתם מוכנים לנהל מערכת יחסים ומתי צריך לדעת לומר "לא"? בני נוער מתאהבים בקלות, ורבים מהם מנהלים מערכת יחסים ראשונה בתקופת התיכון. בואו לגלות האם אתם בשלים לנהל מערכת יחסים.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/08/2011 |
צפיות: 8,934
דירוג: 3.0 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 3.0 מתוך 5
צעירים בגיל ההתבגרות מנהלים לעיתים קרובות מערכות יחסים עם אנשים מהכיתה או מהשכבה שלהם. כיצד תוכלו להבחין בין מערכת יחסים בריאה לבין מסוכנת? ומה לעשות במקרה של התנגדות מצד ההורים?

האם אתם מוכנים לנהל מערכת יחסים?
כמחצית מבני ה-15-16 מספרים שהם יצאו כבר לפחות לדייט אחד. העובדה שהגעתם לגיל מסוים איננה מעידה על כך שאתם בשלים להיות במערכת יחסים. כל אדם מוכן בזמן שונה מרעהו. מוכנות לקיום מערכת יחסים איננה קשורה רק לגיל, בשלות לניהול מערכת יחסים קשורה בעיקר לבגרות אישית של כל אחד ואחת, וכפי שציינו, מדובר בנושא אינדיבידואלי לגמרי.

למידע נוסף בנושא מערכת יחסים היכנסו לפורומים:
פורום טיפול משפחתי, קשר משפחתי
פורום יחסים, זוגיות ונישואין
פורום מין וסקסולוגיה
פורום סקס ויחסים
פורום קואצ'ינג זוגיות, אימון זוגי

חשוב שתהיה לכם היכולת לספר לאדם שאיתו אתם יוצאים עד כמה רחוק אתם מוכנים להגיע במערכת היחסים הזאת, ומהם הגבולות המיניים שלכם. כמובן שעל הצד השני לכבד את החלטתכם. כדאי שתשאלו את עצמכם האם אתם מרגישים בנוח להחזיק יד של מישהו, להתנשק, להתחבק, להתפשט ועוד. עליכם לברר עם עצמכם מהי רמת המוכנות שלכם.

אלו הן החלטות שאתם צריכים לעשות מראש, ולא כאשר אתם נמצאים באמצע דייט והצד השני לוחץ עליכם להמשיך הלאה ולהתקדם לשלב הבא. ברגע שאתם יודעים מהם הגבולות שלכם, אתם צריכים להיות חזקים ובטוחים מספיק כדי לומר "לא" או "עצור" במידה והעניינים מתחממים יותר מדי או שאתם נלחצים.

מערכת יחסים ודחייה אפשרית
בשביל לקיים מערכת יחסים צריכים להיות מספיק בוגרים בכדי להתמודד עם דחייה העלולה להתרחש בעקבותיה. בכל פעם שאתם פותחים את עצמכם בפני מישהו מבחינה רגשית או פיזית, אתם עלולים לחוות גם כאב ודחייה, ועליכם להיות מוכנים לכך. במקרה של פרידה, אתם צריכים לנסות ולהעריך כיצד תגיבו, והאם אתם יכולים לשאת זאת או להפך - האם תפגעו ותתפרקו? ומנגד, במידה ואתם אלה שצריכים לסיים קשר, האם תהיו מסוגלים לעשות זאת בצורה טובה?

אל תבססו את רמת המוכנות שלכם על סמך מה שחברים שלכם עושים, גם אם נראה לכם כאילו לכל הסובבים אתכם יש מערכת יחסים רצינית. אתם צריכים לצאת עם מישהו מהסיבות הנכונות, כשהעיקרית בהן היא אהבה אמיתית לאותו אדם, ולא על סמך היגררות אחרי אדם אחר או בגלל שאתם היחידים בחבורה שטרם היתה להם מערכת יחסים. לכו לפי הקצב שלכם ולא לפי מה שהסביבה מכתיבה.

האם אתם באמת אוהבים את האדם הזה?
עליכם לבדוק עם עצמכם מדוע אתם אוהבים את אותו אדם? אם הגעתם לתשובה שקשורה במראה החיצוני של אותו אדם, כנראה שזה לא מספיק וזו לא סיבה טובה להיות במערכת יחסים. מערכת יחסים מוצלחת כוללת תקשורת טובה בין שני בני הזוג, תחומי עניין משותפים, כבוד הדדי ועוד. כדאי שתשימו לב כיצד אותו נער או נערה מתנהגים לחבריהם, למורים ולהורים. אם אתם לא לגמרי בטוחים לגביהם, תחשבו האם באמת שווה לכם להיכנס לקשר כזה. בנוסף כדאי להתייעץ עם חברים שלכם ולשאול אותם מה הם חושבים על אותו אדם.

האם הוא מתאים לכן?
בנות שיוצאות עם בחורים שמבוגרים מהן, כדאי שתיזהרו. היכרות עם אדם שמבוגר מכן במספר שנים אולי נראית מגניבה, אבל היא גם עשויה להכניס אתכן להרבה צרות. רק בגלל שנערה נראית כאילו היא בת 16 כשלמעשה היא רק בת 11, לא אומר שמבחינה פסיכולוגית או רגשית היא מוכנה לצאת עם בחורים, ובטח שלא עם בחורים מבוגרים. בנים גדולים הרבה יותר מיומנים במערכות יחסים, והם יכולים לתמרן בנות צעירות ולפגוע בהן.
<@ --- IMG_2 --- @>
יש הבדל גדול בין תלמידים בכיתה ז' לעומת תלמידים בכיתה ט' כשמדובר בניהול מערכת יחסים וניסיון. בתקופת התיכון, לעיתים קרובות בנים מוכנים "ללכת רחוק יותר" מאשר בנות. לכן כדאי לצאת עם בני גילכם ולחכות לגיל המתאים. למעשה, סקרים מעלים שבנות שהיו להן חברים מבוגרים מהן נטו ללכת רחוק יותר מבחינה מינית, ולעשות דברים שהן שאינן רוצות, לעומת בנות שיצאו עם בני גילן. כלל הברזל הכי טוב הינו: לא לצאת עם בחורים שגדולים מכן בלמעלה משנה אחת.

האם ההורים מסכימים שיהיה לכם חבר/ה?
זו שאלה חשובה מאוד, הרי אם ההורים שלכם לא מרשים לכם לנהל מערכת יחסים בגיל הזה אתם לא תגיעו רחוק, וככל הנראה הקשר יפסק. הסיבות לכך שהורים אינם מרשים לילדיהם לקיים מערכת יחסים הן רבות: יתכן שהם שמרנים וזוכרים כיצד הם התנהגו כשהיו בני נוער, יכול להיות שהם גם מאוד דואגים לכם וחושבים שאינכם מוכנים ועוד סיבות רבות.

לכתבות נוספות בנושא מערכת יחסים:
בגידות: מדוע גברים בוגדים בנשים שלהם?
האם יש דבר כזה אינטימיות יתר?
6 דרכים לעורר מחדש מערכת יחסים רדומה
8 טיפים שימושיים לחיי נישואים מוצלחים
מערכת יחסים לא יציבה קשה יותר לגברים?

יש סיכוי גבוה שההורים שלכם רוצים שתגיעו לגיל מסוים לפני שתהיו במערכת יחסים. יתכן והם חושבים שגיל 13 או 14 הוא צעיר מדי ועליכם להגיע לגיל מבוגר יותר כמו 18. אם אתם באמת רוצה להיות עם אדם מסוים וההורים שלכם לא מסכימים, אל תוותרו מראש. כדאי לנסות לדבר איתם על זה. מומלץ לא להתחיל עם גישה לוחמנית, ולא לדבר אליהם בחוסר כבוד המעיד על חוסר בגרות. במקום זה עליכם להראות להוריכם שאתם בוגרים ואחראים.

תזכירו להם את המטלות שאתם עושים בבית, את הציונים הטובים שלכם בלימודים, הבייביסטר שאתם עושים לאחיכם הקטן ועוד. שתפו אותם גם בסיבות שבגללן אתם אוהבים את אותו אדם ורוצים לצאת איתו, למשל חוכמה, תחומי עניין משותפים וכדומה.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אילן בוש
    ד"ר אילן בוש
    פסיכיאטר ילדים בכיר. מומחה בפסיכיאטריה ילדים ונוער, הפרעות קשב וריכוז, מתן ייעוץ פסיכולוגי, פסיכותרפיה, אוטיזם, גיל ההתבגרות, הפרעות חרדה, הגיל הרך ... קרא עוד