מחקר שהתפרסם ביום שלישי האחרון מציע כי דיאטה עשירה בירקות, מסייעת במניעה של מחלת סרטן הריאות. המרכיבים בירקות, האחראים לפעולת המניעה, מכונים פיטואסטרוגנים (phytoestrogens) שהם בעצם אסטרוגנים מהצומח, הנמצאים בסויה, חיטה, גזר, ברוקולי, תרד וירקות נוספים.
החוקרים, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טקסס M.D, מציעים כי לפיטואסטרוגנים יכולות מגננה כנגד סוגים שונים של סרטן, כשאר התוצאה המובהקת ביותר התקבלה בנוגע למחלת סרטן הריאות. "הממצאים העיקריים שלנו הצביעו על כך שחולים בסרטן הריאות צרכו פחות פיטואסטרוגן מאשר אנשים בריאים", העידו החוקרים.
היתרונות שבצריכת פיטואסטרוגן נראו גם בקרב מי שלא עישן מימיו וגם בקרב מעשנים. הממצאים היו פחות מובהקים עבור מי שעישן בעבר והפסיק, כאשר הסיבות לכך אינן ידועות. ככלל, למעשנים יש סיכויים הגבוהים פי 20 עד 30 ללקות במחלת סרטן הריאות וזאת לעומת לא מעשנים.
הממצאים התבססו על בחינה של 1,674 חולי סרטן ריאות לעומת 1,735 אנשים בריאים, אשר אחריהם התנהל מעקב בין השנים 1995 ל-2003. ממצאי המחקר התפרסמו השבוע בירחון ה-American Medical Association ויחד אתם התפרסם מאמר מערכת מאת המרכז למחקר של בית החולים דרמוט'-היצ'קוק בלבנון, ניו-המפשייר ובו המלצה לרופאים לשוחח עם מטופליהם בדבר החשיבות שבשמירה על דיאטה על מנת למנוע את מחלת הסרטן. "מטופלים צריכים להיות מיודעים לעובדה שהם יכולים להפחית את סיכוייהם ללקות בסרטן על ידי אימוץ של דיאטה עשירה בפירות וירקות", טענו החוקרים.
עישון וסרטן ריאות
מחקר נוסף הנוגע לסרטן הריאות התפרסם לאחרונה בדנמרק. במחקר, שהתפרסם אף הוא באותה מהדורה של ה-American Medical Association, טענו חוקרים כי מעשנים כבדים, כאלו שעישנו מעל 15 סיגריות בכל יום, יכולים להפחית את הסיכון ללקות בסרטן על ידי הפחתה בכמות הסיגריות היומית.
"מעשן שמפחית את מספר הסיגריות שהוא מעשן בחצי, מפחית את סיכוייו ללקות בסרטן ב-25 אחוזים ", הסבירה החוקרת נינה גודטפרדסון, שהובילה את המחקר. החוקרים בחנו נתונים על 11,151 גברים ו-8,563 נשים בין הגילאים 20 ל-93 שנבדקו בין השנים 1964 ל-1988.
"הורדת צריכת הסיגריות היומית מ-20 ל-10 הובילה להפחתה בשעור של 27 אחוזים בסיכוי ללקות בסרטן הריאות", טענו החוקרים שסיכמו: "משתתפי המחקר שהיו מעשנים 'קלים' קבועים או כאלה שהפסיקו לעשן, הפחיתו את סיכוייהם ללקות בסרטן הריאות בשעור הנע בין 50 ל-56 אחוזים, בהתאמה, וזאת לעומת מעשנים כבדים".
השמנה אצל נשים
המחקר השלישי אותו נסקור נוגע לעודף משקל ולסרטן מוח העצם אצל נשים. בעבר לא הצליחו חוקרים לבסס (דרך שורה של מחקרים) תיזה אחידה הנוגעת לקשר שבין עודף משקל וסוג סרטן זה, טוענת החוקרת סדיני בלייר מאוניברסיטת מינסוטה.
צוותי מחקר קודמים ניסו שיטות שונות לבדוק את השפעות ההשמנה על סרטן מוח העצם. צוות החוקרים של בלייר, שעל ממצאי מחקרו דווח במהדורת ספטמבר של המגזין Epidemiology, נגעו במספר מדדים כדי לבחון את הקשר הנ"ל, ביניהם גם מדד ה-BMI, משקל הגוף, יחס היקף המותניים לירכיים ומדד היקף ירכיים והיקף מותניים, כל אחד לחוד.
האוכלוסיה שנבחנה היתה קבוצה גדולה של נשים, 37,083, אשר עברו את שלב הבלות. נתוני הנשים נאספו במשך 16 שנים וצוות החוקרים מצא כי למספר מדדים אכן היתה השפעה על הנטייה לסרטן מוח העצם.
הנשים שלהן היתה תוצאת BMI הגבוהה מ-30 ומעידה על רמת השמנה גבוהה ומסוכנת, סבלו מרמת סיכון הגבוהה פי 1.5 ללקות במחלה לעומת נשים עם מדד BMI תקין. נשים עם רמת משקל גבוהה והיקף מותניים וירכיים גבוה הגדילו את סיכוייהן פי שתיים ללקות במחלה. לממד היחס בין היקף המותניים והיקף הירכיים לא היתה השפעה.
עוד על מחלת הסרטן באתר האגודה למלחמה בסרטן
* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר
.jpg)
.jpg)
.jpg)






.jpg)
