חסר לכם ויטמין D בגוף? מחלות לב בדרך

ויטמין D חסר לרבים מאיתנו מאחר שניתן לקבלו בעיקר מהשמש, מאכילת דגים או מתוספי מזון. כעת מחקר מצא כי המחסור בוויטמין D תורם להתפתחות מחלות לב. רוצים למנוע מחלות לב? דאגו שבגופכם יהיה ויטמין D.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/09/2009 |
צפיות: 8,749
מחקר חדש אשר פורסם בכתב העת המדעי American Journal of the Medical Sciences, קושר בין מחסור בוויטמין D לבין סיכון מוגבר לפתח יתר לחץ דם, אי ספיקת לב ומחלות לב איסכמיות.

במחקר זה, חוקרים מאוניברסיטת אמורי שבאטלנטה בחנו היבטים אפידמיולוגים וקליניים של מחסור בוויטמין D כגורם סיכון קרדיווסקולרי (גורם סיכון למערכת הלב וכלי הדם). במאמר שפרסמו, כתבו החוקרים כי הם מצאו שמחסור בוויטמין D קשור בהעלאת הסיכון ללקות במחלות לב וביתר לחץ דם, וכן במקרי מוות פתאומיים בקרב חולי לב.

החוקרים ציינו, כי עד כה לא היה ידוע כיצד ויטמין D תורם לתקינותה של המערכת הקרדיווסקולרית, אולם הם משערים כי הוויטמין קשור לויסות מערכת "רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון" (מערכת הורמונלית המבקרת את לחץ הדם ונפח הנוזל החוץ תאי), המשפיעה ישירות על הלב.

במדינה שטופת שמש כמו ישראל, את רוב רובו של ויטמין D אנו מקבלים כתגובה מחשיפה ישירה לשמש. כמו כן, ישנם כמויות מועטות של ויטמין D גם במזונות שונים, ובהם: דג סלמון, שמן דגים, סרדינים, וכן בחלב ובחלק מהדגנים. בשוק גם קיימים תוספי מזון המכילים ויטמין D.

לשאלות על מחלות לב, ויטמין D ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום ניתוחי לב, השתלות לב, ניתוח מעקפים, התקף לב
פורום הפרעות קצב הלב, הפרעות לב
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום בדיקות רפואיות, בדיקות דם
פורום ויטמינים תוספי מזון

בהנחיה שהעביר אשתקד משרד הבריאות לרופאי המשפחה, הוא המליץ לכלל האוכלוסייה מגיל 65 ומעלה, לצרוך ויטמין D במינון של 800-1,000 יחידות בינלאומיות ליום, על פי התזונה שלהם ומידת חשיפתם לשמש.

במקור, נועדה ההמלצה למניעת אוסטאופורוזיס ושברים, אולם נראה שעשויה להיות לה תועלת מרובה גם במניעת מחלות לב וכלי דם. מחקרים קודמים שנערכו, כבר הראו כי כמויות ויטמין D אצל חולי לב נמוכות משמעותית בהשוואה לשאר האוכלוסייה.

בסקר שבוצע לאחרונה בישראל בנוגע לוויטמין D בקרב מדגם מייצג של 500 איש בגילאי 18 ומעלה, עולה כי רוב הציבור, כ- 70%, אינו יודע מה המקור של ויטמין D ומהיכן הוא מגיע לגופנו, וכי על אף חשיבותו הבריאותית 85% לא נוטלים ויטמין D כלל בתוספי מזון. אלו שכן נוטלים את הוויטמין בתוספי מזון, עושים זאת בשל המלצת רופא. עוד עולה מהסקר כי יותר נשים (40%) יודעות כי מקורו של ויטמין D הוא השמש, לעומת רק 15% מהגברים שיודעים זאת. הסקר נערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה עבור חברת התרופות כצט.

לסיום, חמישה דברים שלא ידעת על ויטמין D



בנוסף לכך שלא ידעתם שווטמין D מסייע למניעת מחלות לב, ישנם עוד כמה דברים שיתכן שלא ידעתם:

1. כ-90% מכמות הוויטמין D הדרוש לגופנו, מגיעה באמצעות חשיפה לקרני השמש. רק כ-10% מהכמות, מגיעה מהתזונה.

למאמרים נוספים בנושא מחלות לב ועוד:
חשמל זורם בחדרי ליבך: על הפרעות קצב הלב
איחור באבחון התקף לב זה רשלנות רפואית
מחקר חדש: התקף לב ראשון - פחות קטלני
מחלות לב נשים: חוסר המודעות הורג
בדיקת מאמץ - למנוע מחלות לב

2. למרות היותנו בארץ שטופת שמש, 30% מכלל האוכלוסייה בממוצע סובלים ממחסור בוויטמין D. כאמור, בקרב קבוצות גדולות באוכלוסיה בישראל, בעלות מנהגי לבוש צנועים על רקע דתי ושמירה על לבוש מסורתי, המחסור בוויטמין D מגיע לכ-100% בשל חשיפה מעטה מידי לשמש.

3. ידוע כי ויטמין D הוא הוויטמין החשוב ביותר בשמירה על רמת הסידן בגוף, ורמה תקינה שלו מסייעת לשמירה על עצמות חזקות ובריאות. אולם חשוב לדעת כי בנוסף, רמה תקינה של ויטמין D בגוף עוזרת לנו במניעת מחלות רבות ובהן: מחלות זיהומיות כמו שפעת, מחלת הסרטן, טרשת נפוצה, סוכרת ועוד.

4. לאנשים בעלי עור כהה נדרש זמן חשיפה רב יותר לשמש ליצירת ויטמין D בגופם בהשוואה לאנשים בעלי עור בהיר.

5. כיום בדיקות דם לאיתור רמת ויטמין D בגופנו מתבצעות בכל קופות חולים.

* המידע התקבל באדיבות חברת שחל טלרפואה. לאתר של שחל - לחצו כאן

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר