תזונאית מציעה: מתכון גלילי דג סול

דג סול עשיר בוויטמין D ונחשב לדג רזה וטעים במיוחד. הבעיה היא שכשאומרים סול, רבים חושבים מיידית על דג מטוגן בבלילה - לא כל כך בריא... לפניכם מתכון גלילות דג סול עם ירקות שישדרג כל ארוחה. פרק ג'.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 05/05/2010 |
צפיות: 67,448
דירוג: 5.0 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5



בפרק א' ראינו כיצד ניתן להיעזר בתזונאית שתגיע עד לביתנו ותעזור לכל המשפחה ליצור תפריט בריא וטעים לכולם. בנוסף, למדנו להכין עוגת שוקולד נהדרת. בפרק ב' התוודענו למתכון טעים ובריא של קציצות עוף, שגם הילדים הסרבניים ביותר לא יוכלו לעמוד בפניו ולמדנו איזה בשר להכין וכיצד, על מנת לשמור על תזונה נכונה. בפרק הנוכחי אנו נגלה כיצד להכין גלילי דג סול עם ירקות בצורה הבריאה והטעימה ביותר ולמה מומלץ לכלול דגים בדיאטה שלנו. פרק ג'.

אמרתם דג סול? אמרתם דג מטוגן עם ציפוי דביק. אבל בהחלט אפשר גם אחרת. ניתן לאדות את דג סול על גבי ירקות. שימו לב, חשוב מאוד לא לערבב את התבשיל בזמן הבישול. אחרת הסול יתפורר.

למידע נוסף בנושא דג סול ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה קלינית
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה

חומרים:



3 כוסות מים
10 פרוסות דג סול
2 בצלים פרוסים
4 גזרים פרוסים
1 ראש סלרי פרוס
שמיר קצוץ
מעט שמן זית
תבלינים לפי הטעם

אופן הכנה:



1.

מסדרים את הירקות בשכבות בסיר שטוח.

2.

מגלגלים את פרוסת דג סול מהצד הרחב אל הצד הצר ומניחים על הירקות, כך שהגלילים לא ייפתחו.

3.

מערבבים את המים והתבלינים. יוצקים לסיר ומבשלים הכל יחד כ-45 דקות על אש קטנה בסיר מכוסה.

4.

בסיום הבישול מפזרים שמיר קצוץ.

לפניכם כמה עובדות שכדאי לדעת על דג סול הבריא והטעים:



1.

דג סול הוא דג ים ולכן הוא נחשב כדג רזה.

2.

הוא עשיר מאוד בוויטמין D.

3.

הוא לא עשיר באומגה 3 כיוון שהוא לא גדל באזורים קרים.

4.

יש לו צורת גוף שטוחה, כיוון שמזונו נמצא בעיקר בקרקעית הים.

5.

דג סול נפוץ מאוד בים התיכון ובאוקיאנוס האטלנטי.

6.

הסול המוכר בעולם נחשב לטעים במיוחד ומשקלו עד 400 גרם.

7.

הדג שנמכר בארץ תחת השם דג סול, הוא דג שונה בשם פלייס, ששייך למשפחת הסול, אך הוא גדול וזול יותר.

8.

ערכים תזונתיים ל-100 גרם של דג סול: 94 קלוריות, 17 גרם חלבון, 1 גרם שומן, מתוכם 0.3 גרם שומן רווי ו-0.6 גרם שומן לא רווי.

למה ואיך מומלץ לצרוך דגים כחלק מתזונה נכונה?



1.

הדגים מספקים חלבון קל לעיכול בהשוואה לחלבון הבשר. הם מספקים גם, ויטמין A שחשוב בין היתר לראיה טובה. ויטמין D, שחשוב בין היתר לבניית עצמות חזקות. ויוד, שחשוב לפעילות תקינה של בלוטת התריס.

2.

אל תטגנו דגים אלא אפו אותם בתנור. כשאתם מזמינים דג אפוי במסעדה, תבררו אצל המלצר האם הדג לא טוגן לפני שאפו אותו. במסעדות רבות נוהגים לטגן מעט את הדגים ובכך לקצר את משך ההכנה שלהם.

3.

טיגון דגים גורם לשחרור של רדיקלים חופשיים בגופנו ובכך הוא עלול להאיץ תהליכי הזדקנות או לעורר מחלות. בנוסף כשמטגנים חייבים להשתמש בשמן בכבישה חמה. שמן שהופק בכבישה חמה, הינו חסר ערכים התזונתיים. שלא לדבר על התוספת הקלורית.

4.

מאוד מקובל לכסות או לעטוף דגים בנייר אלומיניום, כדי לשמור על העסיסיות שלהם. הימנעו מכך. האלומיניום הינו מתכת רעילה לגופנו. כסו את הדג במכסה פיירקס או בירקות.

5.

הילדים לא אוהבים דגים? הכינו להם קציצות. כך תרגילו אותם לטעם של הדגים. ניתן להכין גם קציצות פשוטות מטונה משומרת עם גבינה ותבלינים. פשוט יוצרים קציצות ואוכלים. עשו זאת ובלבד שיתרגלו לאכול דגים.
<@ --- IMG_2 --- @>

6.

יתרונות וחסרונות של דגי הים:

הם עשירים ביוד, שזה כאמור חשוב.

יש בהם כספית. אך כיוון שכמות הכספית שבים לא השתנתה מעולם, סביר להניח שגם בני דורנו יכולים לספוג את כמות הכספית שבדגים.

בים יש מלח, לכן בדגי הים יש מלח. אך שוב, זאת אותה כמות מלח שהייתה בדגים מאז שנוצרו. כך שאם לא הוספנו מלח לדגים אז אין בעיה.

מי הים לעיתים מזוהמים ולכן הדגים גם מזוהמים.

דגי ים הם בדרך כלל דגים רזים. חוץ מאלה שעשירים בחומצת השומן אומגה 3. אך מדובר בשומן טוב.

7.

דגי הבריכה בדרך כלל שמנים. והאיכות שלהם, תלויה במה שהאכילו אותם. אם זאת, כיוון שלדגי הים ישנם גם חסרונות, חשוב לגוון ולאכול גם דגי ים וגם דגי בריכה.

8.

דג הסלמון ודג טונה עשירים בחומצת שומן מסוג אומגה 3 שחשובה בין היתר לתפקודי המוח ולשיפור יכולות הלמידה.

9.

לפני שהטונה נכנסה לתוך קופסת השימורים, היא הייתה דג עם שתי עיניים. לפעמים אנחנו שוכחים את זה. לכן, טונה בקופסת שימורים היא מקור טוב לחלבון, אך כל שאר הערכים התזונתיים כמו אומגה 3, כבר לא קיימים בה. זאת, כיוון שהדג נמצא בה המון זמן. הבעיה העיקרית עם דג טונה הטרי היא שהוא יבש מטבעו. לכן, צריך לאפות או לבשל אותו עם רוטב שמכיל שמן זית.

למתכוני בריאות נוספים:
עוגת פרג אביבית: בריאה וטעימה
רפואה סינית ממליצה: בצעו ניקוי רעלים
לשחות נגד הזרם: מתכון דג פורל
מה היום, מתכוני מרקים או תפוחי אדמה?
לשוחרי איכות: מתכון פטריות ומתכון אורז

10.

אם אוכלים דג טונה בקופסת שימורים, כדאי שהדג יהיה במים ולא בשמן, כיוון שגם אחרי שסוחטים את השמן לא ניתן להיפטר מכולו. השמן מקופסת שימורים הוא שמן סויה בכבישה חמה, כלומר שמן שאינו טוב. לכן, עדיף לקנות טונה במים ולערבב אותה בסלט ירקות עם שמן זית כתית מעולה. אז נכון שיש טונה משומרת בשמן זית. אך הוא ככל הנראה לא כתית מעולה אלא רק כתית.

11.

בסושי יש סלמון מעושן. חומרי העישון הם חומרים לא בריאים ובנוסף העישון לא הורג את כל החיידקים שנמצאים בדג.

12.

גם דגים מלוחים כמו דג מלוח מהקידושים בבית הכנסת, או סלמון מלוח איננו בחירה מוצלחת. תוספת מלח מעולם לא הוסיפה בריאות לאף אחד. בנוסף, מעניין איך מעקרים את הדגים האלה מחיידקים? אז נכון שאנשים שבריאים בדרך כלל לא קורה להם כלום. ובכל זאת, למה לאתגר כל הזמן את מערכת החיסון?

*לפרק א' - לחצו כאן

*לפרק ב' - לחצו כאן

* המידע באדיבות התזונאית הטבעית שרה בר אשר, מטפלת ומנחת קורס למבוגרים: "חיים נכונים לפי סוג הדם" ובעלת קליניקות לתזונה טבעית ברעננה, בגדרה ובאלקנה. טל' 054-5493632.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר