אכילת תפוחים ואגסים עשויה למנוע שבץ

מחקר חדש שבדק את הקשר בין שבץ ותזונה העלה תוצאות מפתיעות. מסתבר כי אכילת פירות וירקות שבשרם לבן דוגמת תפוחים ואגסים עשויה להיות הדרך הטובה ביותר למנוע שבץ.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 19/09/2011 |
צפיות: 4,046
אכילת כמויות גדולות של פירות שבשרם לבן, דוגמת תפוחים ואגסים, עשויה להפחית באופן משמעותי את הסיכון ללקות בשבץ. כך לפי מחקר שפורסם ב-Stroke, כתב העת של איגוד הלב האמריקני.

למידע נוסף בנושא שבץ היכנסו לפורומים:
פורום טיפולי ורידים, דליות, מחלות כלי דם
פורום כירורגית כלי דם, ורידים
פורום נוירוכירורגיה, ניתוחי ראש
פורום נוירולוגיה ילדים
פורום נוירולוגיה, שבץ מוחי, אירוע מוחי

במחקר חדש, חוקרים הולנדים ניסו לבדוק קשר אפשרי בין הסיכון ללקות בשבץ לבין אכילת פירות וירקות בצבעים שונים. החוקרים בחנו דיווחים שנמסרו על ידי 20,069 אנשים בגילאי 20-65 אודות מה שאכלו במהלך שנה אחת. לאף אחד מהמשתתפים לא היתה היסטוריה של מחלות לב או שבץ בתחילת המחקר.

במהלך עשר השנים שלאחר ביצוע המחקר 233 משתתפים לקו בשבץ. החוקרים מסרו כי הסיכון ללקות בשבץ היה נמוך ב- 52% אצל אנשים שאכלו כמויות גדולות של פירות וירקות שבשרם לבן, בהשוואה לאלו שלא עשו זאת.

כל נגיסה קטנה עוזרת


החוקרים מצאו כי כל תוספת בת 25 גרם של פירות וירקות אלו נקשרה לסיכון נמוך ב- 9% ללקות בשבץ. כדי להבין באיזה כמות מדובר, תפוח בודד שוקל סביב 120 גרם.

"על מנת למנוע שבץ, צריכת כמויות ניכרות של ירקות ופירות שבשרם לבן עשויה להועיל", אומרת אחת החוקרות, לינדה אודה-גריפ מאוניברסיטת ואגניגן. "אכילת תפוח ביום היא דרך קלה להגביר את צריכת הירקות והפירות שבשרם לבן, אבל מכיוון שפירות וירקות מקבוצות צבעים אחרות מגינים גם הם מפני מחלות כרוניות, חשוב לאכול כמויות של פירות וירקות מסוגים שונים".

מזונות שנכנסים ל"קטגוריה הלבנה" כוללים גם בננות, כרובית, עולש ומלפפונים. תפוחי אדמה מסווגים כעמילן.

הצבע משקף את נוכחותם של פיטוכימיקלים מועילים


הצבע של החלקים האכילים בפירות ובירקות משקף את נוכחותו של פיטוכימיקלים מועילים (תרכובות שנמצאות באופן טבעי במזונות מן הצומח), כמו פלאבנואידים וקרוטנואידים.

פלאבונואידים, לדוגמה, הם קבוצה של פיטוכימיקלים בעלי פעילות נוגדת חימצון חזקה. הפלאבונואידים מעכבים יצירת חומרים מסרטנים בגוף, ממריצים את פעילות מערכת החיסון ומשנים מספר מנגנוני הגנה בתאים. רובם מפחיתים יצירת סרטן או התקדמותו על ידי דיכוי צמיחת גידולים. קרוטנואידים הם קבוצה של פיטוכימיקלים שהידוע מביניהם הוא בטא קרוטן, חומר בצבע כתום שנמצא בגזר, דלעת וכד' והופך בגופנו לויטמין A.

במחקר, החוקרים חילקו את כלל הפירות והירקות לארבע קבוצות צבעים: ירוק (ירקות עליים כהים, כרוב, חסה), כתום-צהוב (בעיקר פירות הדר), אדום-ארגמן (בעיקר ירקות אדומים) ולבן, מתוכם 55% היו אגסים ותפוחים.

מחקרים קודמים שעסקו בהשפעות המגנות של פירות וירקות התמקדו בערך התזונתי שלהם ובמאפיינים, כגון החלק האכיל של הצמח, הצבע, המשפחה בוטנית שלהם ויכולתם לספק נוגדי חמצון.

החוקרים סבורים כי המחקר שלהם הוא הראשון לבדוק קבוצות צבעים של פירות וירקות ביחס לשבץ. ובכל זאת, הם מעידים על הצורך במחקרים נוספים כדי לאשר את ממצאיהם. "זה יכול להיות מוקדם מדי עבור רופאים לייעץ למטופלים לשנות את הרגלי התזונה שלהם בהתבסס על הממצאים הראשוניים הללו", אומרת אודה-גריפ.

ההנחיות הנוכחיות בנוגע לפירות וירקות


נכון לעכשיו, שירותי הבריאות המונעת בארה"ב ממליצים כי התזונה היומית תכלול ירקות מחמישה תתי קבוצות: ירוק כהה, אדום-כתום, קטניות, עמילניים, ושאר ירקות.

ד"ר הייקה וורסצ'ינג מאוניברסיטת מונסטר בגרמניה כותב במאמר נלווה כי למרות שקבוצת המחקר של החוקרים ההולנדים היתה גדולה להפליא, את התוצאות שלהם יש לפרש בזהירות. ראשית, הוא אומר, המשתתפים מילאו שאלונים לגבי מה הם אכלו, מה שאומר שהמחקר הסתמך על הזיכרון שלהם, שהוא לא תמיד שיטה אמינה לחלוטין לאיסוף ופירוש נתונים.

לכתבות נוספות בנושא שבץ:
פסוריאזיס מעלה את הסיכון לקבל שבץ
זהירות, שבץ מוחי הוא גורם התמותה הרביעי
תרופה חדשה למניעת שבץ תחליף את קומדין?
שבץ מוחי, גורמי סיכון
מחקר: ויטמיני B מונעים שבץ

כמו כן, וורסצ'ינג כותב כי יתכן שממצאי המדענים ההולנדים נבעו מ"אורח חיים בריא בדרך כלל" של אנשים שהתזונה שלהם עשירה בפירות וירקות. הוא מסכם כי אם ממצאיהם של החוקרים יחזרו על עצמם במחקרים נוספים, יגיע הזמן לבדוק את תקפותה של ההמלצה לאכול תפוח ביום.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר