כך תמנעו פקקת בווריד עמוק (DVT)

פקקת בווריד עמוק מופיעה לרוב בוורידי הרגליים בצורת קריש דם, שעלול להגיע לריאות ולסכן חיים. עשרה טיפים קלים ליישום ימנעו מכם את הרעה החולה הזו
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/12/2013 |
צפיות: 29,111
דירוג: 2.5 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 2.5 מתוך 5

מה זה DVT?


זוהי פקקת בווריד עמוק, או טרומבוזה בווריד עמוק עקב קריש דם המופיע בדרך כלל באחד מוורידי הרגליים. בחלק מהמקרים יורגשו כאבי רגליים, ובמקרים אחרים לא יופיעו תסמינים כלל. הסיבות להתפתחות פקקת בווריד עמוק הן אורח חיינו היושבני – ישיבה ממושכת בנסיעה, במשרד או בטיסה למשל, עשויות לגרום לכך, או בעיה רפואית המשפיעה על קרישת הדם. פקקת וריד עמוק היא בעיה שיש להתייחס אליה במלוא הרצינות מאחר וקריש הדם עשוי לנדוד לריאות ולסכן את חיי החולה. לרוב, קריש הדם נעלם מעצמו.

למידע נוסף בנושא מחלות לב וכלי דם הכנסו לפורומים:
פורום טיפולי ורידים, דליות, מחלות כלי דם
פורום יתר לחץ דם, לחץ דם גבוה
פורום צינתור, צינתור לב, צינתורים
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום שומנים בדם, מחלות לב

עשרה טיפים למניעת פקקת וריד עמוק:



1. שמרו על עירנות במהלך טיסה


כשאתם טסים בטיסה ארוכה, שמרו על עצמכם לכל אורך הטיסה. המנעו משתיית אלכוהול ומנטילת כדורי שינה. עליכם להשאר עירניים על מנת שתוכלו לקום וללכת בין מעברי המטוס מדי שעה או שעתיים. חשוב מאוד לעורר את זרימת הדם ולהניע את השרירים. כשאתם יושבים, שנו תנוחה לעיתים תכופות. אל תשלבו רגליים, מאחר ומנח זה עשוי להקטין את זרימת הדם.

2. נסו גרבי ניילון עם קומפרסים


הרופא שלכם עשוי להמליץ לכם על גרבי ניילון עם קומפרסים לרגליים על מנת למנוע היווצרות של קרישי דם. הגרביים המיוחדות הללו מפעילות לחץ על כפות הרגליים והרגליים על מנת לשפר את זרימת הדם. אם גרביים כאלו של חברה מסויימת לא עוזרות לכם, אל תוותרו ונסו חברה אחרת. הן שונות זו מזו. הקפידו על המידה הנכונה ועל מידת הלחץ הנכונה שאתם מפעילים על הרגליים באמצעות הגרביים.

3. אמנו את כפות הרגליים תחת השולחן המשרדי


כשאתם ישובים אל השולחן שלכם, בין אם זה בבית או במשרד, הניעו באופן קבוע את כפות הרגליים והשוקיים שלכם. נסו לפמפם את כפות הרגליים – הניעו אותם מעלה ומטה. כשאתם ישובים, הניחו את כפות הרגליים על הרצפה והרימו את הבהונות באוויר כשאתם שומרים על העקבים צמודים לקרקע. החזיקו את המנח שלוש שניות והחליפו – הרימו את העקבים תוך שאתם מצמידים את הבהונות לרצפה והחזיקו שלוש שניות.

4. זוזו!


פעילות גופנית על בסיס קבוע היא דרך נהדרת למנוע DVT. היא מגבירה את מחזור הדם ומונעת נפיחות וצבירת מים בגוף. פעילות גופנית תסייע בשמירה על משקל תקין, שגם הוא פקטור בהורדת הסיכון ל-DVT. בנוסף, פעילות גופנית תשפר את תפקודי הריאות. אם אתם מתחילים בעולם הפעילות הגופנית החלו בפעילות העצימות נמוכה כמו הליכה או שחיה וכדאי להוועץ ברופא שלכם לפני שתעלו את עצימות הפעילות.


5. קיבעו הפסקות יזומות


אם אתם ישובים כל היום לשולחן, השתמשו בטיימר על המחשב או במכשיר הטלפון הנייד שלכם על מנת לקבוע לעצמכם הפסקות יזומות. קבעו את הטיימר לשעה או שעתיים. ברגע שהוא מפסיק, קומו ולכו מספר דקות במשרדים, בחדר המדרגות או בחוץ. ואז הפעילו את הטיימר מחדש. אם זה מסייע לכם לזכור, כוונו את הטיימר לעיתים קרובות יותר על מנת שתזכרו למתוח רגליים וכפות רגליים ולהניע אותם בזמן שאתם יושבים לשולחן העבודה.

6. התכוננו לנסיעה


אם אתם יוצאים לטיול, ליבשו בגדים קלילים משוחררים ומותאמים למידות גופכם. אל תלבשו בגדים שעשויים להגביל את תנועתכם. שתו הרבה מים ושאלו את הרופא שלכם אם אתם זקוקים לתרופות נוספות על אילו שאתם נוטלים, או לתרופות אחרות במהלך הטיול.

7. הפסיקו לעשן


עדיין מעשנים? די, הגיע הזמן להפסיק. עישון מגבין את זרימת הדם ומעודד יצירת קרישי דם. כיום יש דרכים מגוונות להפסיק לעשן, החל ממסטיק ניקוטין, דרך תרופות מרשם ועד לקבוצות תמיכה. נצלו את הרגע – השתמשו ב-DVT שלכם כצלצול השכמה שיגרום לכם לעשות שינויים משני חיים.

8. סובבו את הקרסוליים


מחפשים תרגיל קליל נוסף לעשות כשאתם יושבים וממתינים בחדר המתנה או כשאתם יושבים בקולנוע וצופים בסרט? הרימו את כפות הרגליים מהרצפה ועשו סיבובי קרסול לצד ימין במשך 15 שניות, ואז החליפו צד ל-15 שניות נוספות.

9. הפחיתו תופעות לוואי של תרופות


מדללי דם יכולים להיות חיוניים לאנשים שחוו DVT, אך הם עלולים לגרום לדימום. הגנו על עצמכם מפני חתכים ושריטות על ידי שינוי של הרגלי הטיפוח שלכם – במקום סכין גילוח, השתמשו במכונת גילוח חשמלית, הזהרו בעת שימוש בקוצץ ציפורניים, מספריים או סכינים. השתמשו במברשת שיניים עם סיבים רכים ובחוט דנטלי רך על מנת שלא לפצוע את החניכיים.

לכתבות נוספות בנושא כלי דם:
מפרצת באבי העורקים
טיפים למניעת קרישי דם ברגליים
פקקת ורידים: פעילות גופנית תעזור למנוע
צחוק משפר תפקוד כלי דם ומונע מחלות לב
הקשר בין בצקת לאי ספיקת לב

10. הרגעו


החיים לאחר DVT יכולים להיות מלחיצים. אתם עשויים לדאוג שמא יופיע לכם קריש דם נוסף, זיכרו שאנשים רבים שהיה להם DVT, לא יחוו זאת שנית, בייחוד אם הם מקפידים על הטיפול שרשם להם הרופא. הסיכון שלכם לחלות שוב ב-DVT פוחת עם הזמן – ככל שתשארו בריאים לאורך זמן, כך תפחיתו את סיכוייכם לחוות DVT נוסף. הקפידו על נשימות עמוקות ומחושבות, או צורות אחרות של מדיטציה על מנת להפחית מתח.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר