פריצת דרך בחקר סרטן השד: חוקרים הצליחו למפות את הגנים הגורמים למחלה

צוות חוקרים בינלאומי הצליח לבנות תמונה מקיפה של מרבית הגנים הגורמים לסרטן השד. מיפוי הגנים הוא אבן דרך חשובה בחקר הסרטן, שיוביל לפיתוח תרופות חדשות ויעילות יותר
| 09/05/2016 |
קבוצת מדענים מרחבי העולם הצליחו לזהות 93 גנים שעלולים להפוך לגידולים סרטניים כאשר הם עוברים מוטציה. חלק מהגנים היו ידועים לפני כן למדע, אך ישנם מספר גנים חדשים המקושרים לסרטן השד, שחשיפתם עשויה לקדם משמעותית את הטיפול במחלה.

מחקר זה מאפשר הבנה מעמיקה של הגורמים להתפתחות סרטן השד. חוקרים הביעו תקווה כי מיפוי הגנים יאפשר לפתח טיפולים המותאמים אישית לכל מטופל, בהתאם למוטציה שגרמה לגידול הסרטני. בכך, הטיפול בסרטן השד ובתקווה גם בסוגי סרטן אחרים, יוכל להיות משמעותית יעיל יותר. עולם הרפואה הכיר כחמישה סוגי מוטציות הגורמות לסרטן השד, אך בעקבות המחקר התגלו עוד שבע מוטציות, חלקן עוברות בתורשה. מדובר בהישג חסר תקדים, כיוון שחלק מן המוטציות שהתגלו הן נדירות ביותר.

עם זאת, ישנה עוד דרך ארוכה להשגת הניצחון על מחלת הסרטן. עולם המדע עודנו חוקר את המחלה ואת דרכי פעולתה ועל כן פיתוח תרופות חדשות יימשך עוד שנים. אך אין ספק שמדובר בצעד חשוב שמקדם משמעותית את חקר מחלת הסרטן והטיפול בה.

מהי מחלת הסרטן?

סרטן הוא שם כולל למחלות המאופיינות בתאים שמתחלקים ללא שליטה ומתפשטים לחלקים אחרים בגוף. בגוף בריא, תאי הגוף מתחדשים באמצעות חלוקה מבוקרת. מחלת הסרטן נגרמת כאשר מוטציות ב-DNA פוגעות בבקרת התא. התוצאה היא שהתא מאבד את היכולת לבקר על חלוקת התאים ולעצור אותה במידת הצורך. תא שממשיך להתחלק ללא שליטה יוצר גידול. ישנם שני סוגים של גידולים, שפירים או ממאירים (סרטניים). במקרה של גידול ממאיר, התאים הסרטניים עשויים לפתח גרורות ולהתפשט לאיברים שונים בגוף.

למידע נוסף, היכנסו לפורומים שלנו:
פורום סרטן (אונקולוגיה)
פורום סרטן השד
פורום סרטן ורפואה משלימה
פורום סרטן נשים, סרטן צוואר הרחם, סרטן השחלות
פורום תרופות ייעוץ תרופתי

סרטן השד בישראל

בישראל, סרטן השד הוא הגורם השכיח ביותר אצל נשים לתמותה מסרטן. לפי הנתונים, אחת מתוך שמונה נשים תחלה בסרטן השד בשלב כלשהו בחייה. בשלבים הראשונים של המחלה, נוצרים גושים בשד. בהמשך, התאים הסרטניים שבשד מתפשטים דרך בלוטות הלימפה שבבית השחי אל מחזור הדם ומשם אל איברים חיוניים בגוף כמו הכבד והמוח. ישנם סוגים שונים של מחלת סרטן השד, הנפוץ שבהם הוא קרצינומה.

סרטן השד – תסמינים

במרבית מקרי סרטן השד, התסמין הראשון הוא הימצאות גוש בשד. מומלץ לעשות בדיקה אצל רופא מוסמך, אך ניתן להבחין בגוש גם באופן עצמאי. לרוב, הגידול יופיע באזור בית השחי או בחלקו העליון של השד. למרות זאת, ישנם גושים בחלקים אחרים של השד ולכן כדאי לבדוק את כל השדיים באופן מקיף.
מבין התסמינים הנוספים לסרטן השד ניתן למנות שינוי בגודל או בצורת השד, גירוד שאינו חולף ובליטה בעור. סימנים אחרים הם הפרשה מהפטמה, פצע שאינו מחלים או פטמה ששקעה פנימה. יש לשים לב גם לאזור בית השחי ולבדוק שלא קיים גוש או נפיחות כלשהי.

כדאי לקרוא גם:
בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד
אויסטה למניעה של סרטן השד
מיץ חמוציות, גם נגד סרטן השד
כך תפחיתי הסיכוי להתפתחות סרטן השד
שילוב טיפולים עוצר התפשטות סרטן השד

גורמי סיכון לסרטן השד

ישנם גורמי סיכון שונים שעשויים להעלות את הסיכון לחלות בסרטן השד. גורמי הסיכון אינם מבטיחים כי אישה תחלה במחלה באופן וודאי, כפי שאי הימצאותם אינה מבטיחה שאישה לא תחלה כלל. עם זאת, חשוב לדעת מה עלול להעלות את הסיכוי ללקות במחלה.

חוקרים מאמינים כי גורם הסיכון הנפוץ ביותר לסרטן השד הוא גיל. ככל שהגיל עולה, כך שכיחות המחלה עולה. המחלה מתפתחת לרוב אצל נשים מעל לגיל חמישים ונדיר שאישה בגילאי ה-20 ומטה תחלה בסרטן השד. גורם סיכון נוסף הוא היסטוריה משפחתית ונטייה גנטית. קרבה ראשונה מעידה על סיכון גבוה יותר. אישה שאמה או אחותה אובחנו כבעלות מוטציה גנטית הגורמת לסרטן נמצאת בסיכון גבוה יותר.

תסביב האשך: מצב חירום אורולוגי
ד"ר דב אנגלשטיין
| 18/08/2019 |
תסביב אשך הוא מצב שבו האשך מסתובב על צירו. נוסף לכאב העז, במצב זה של תסביב זרימת הדם לאשך פוחתת, עם פגיעה בחיות ותפקוד האשך, מצב היכול להוביל להסרתו.
אטקסיה: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
ד"ר סיימון ישראלי-קורן
| 13/08/2019 |
מה זה "אטקסיה"? ממה זה נגרם? כיצד מאבחנים אטקסיה? מהם תסמיניה העיקריים? ומה פריט המידע הכי מהותי בדרך לזיהוי ואבחון המחלה?
אורטיקריה: סוגים, גורמים ודרכי טיפול
ד"ר יורם פייטלסון
| 07/08/2019 |
אורטיקריה גורמת להופעת פריחה, לכאבים ולתחושת אי-נוחות. בעקבות כך, החולה עלול לחוש בסטרס נפשי . סטרס זה ילווה בתחושות חרדה, עייפות כרונית ואף דיכאון. מה נחשב לטיפול האולטימטיבי עבור מחלה זו? וכיצד גורמים לגרד המציק להיעלם?
סרטן השד – היום שאחרי
| 04/08/2019 |
החיים עם סרטן השד אינם נגמרים מיד עם ההחלמה. נשים צריכות לחיות עם העובדה שהמחלה בתקופת הפוגה וכי היא יכולה לשוב, חשוב ללמוד להתמודד עם הפחד
פציאליס: כיצד מטפלים בשיתוק בעצב הפנים?
| 29/07/2019 |
שיתוק של עצב הפנים מהווה הן בעיה תפקודית והן בעיה אסתטית. הכירורגיה הפלסטית מאפשרת מגוון של ניתוחים שיקומיים שמשפרים את איכות החיים של הלוקים במצב
דיסליפידמיה: כשהכולסטרול הרע גובר על הכולסטרול הטוב
| 21/07/2019 |
דיסליפידמיה היא מצב שבו יש רמות לא תקינות של שומנים בדם. כדי להימנע ממצב זה, יש לאכול אוכל בריא ולהימנע מאוכל רווי שומן
Temporal Arteritis: כיצד מטפלים בדלקת עורק הרקה?
| 11/07/2019 |
דלקת עורק הרקה היא מחלה מסוכנת שיכולה לגרום לסיבוכים קשים כמו שבץ, עיוורון ומפרצת באבי העורקים. מה הם תסמיני הדלקת? כיצד ניתן לאבחן? ומדוע אסור להזניח את הטיפול בה?
מחלת רעד: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול