אבץ: יתרונות בריאותיים ותופעות לוואי

אבץ הוא יסוד טבעי אשר הכרחי לפעילות התקינה של הגוף. מחסור ממנו מעלה את החשיפה למחלות שונות ויכול לגרום לנשירת שיער
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 11/05/2017 |
צפיות: 1,963
דירוג: 4.5 מתוך 6 הצבעות
התקבלו 6 דירוגים בציון ממוצע 4.5 מתוך 5
אבץ הוא רכיב שמופיע רבות ברשימות של מרכיבים שטובים לבריאות, הוא אחד מהרכיבים של תוספי מולטי ויטמין, הוא מצוי מזונות על רבים ומייחסים לו סגולות רבות, כמו שיפור מראה השיער והגנה מפני סרטן העור. מחסור ממנו עלול לגרום לבעיות רפואיות שונות, כמו עיכוב גדילה אצל ילדים ואי־אונות אצל גברים.

אבץ הוא למעשה יסוד מתכתי אשר אחראי על תפקידים שונים בחי ובצומח, לרבות אצל בני האדם. האבץ עוזר לפעילות של יותר ממאה פעילויות שונות של אנזימים בגוף האדם ודי בכמות מעטה ממנו כדי ליהנות מהיכולות שלו.

למידע נוסף על אבץ היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה בהריון
פורום רפואת משפחה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה

אבץ מחזק את מערכת החיסון

אבץ מגביר את הפעילות של תאי ה-T בגוף האדם. תאי ה-T הם סוג של תאי דם לבנים אשר יש להם שני תפקידים עיקריים במערכת החיסון – הם שולטים ומווסתים את התגובה החיסונית של מערכת החיסון והם תוקפים תאים מזוהמים ותאים סרטניים. משכך, מחסור באבץ עלול לפגוע באופן חמור בתפקוד התקין של המערכת החיסונית ואנשים הסובלים ממחסור באבץ חשופים לפתגונים והם נמצאים בסיכון גבוה לחלות במחלות שונות.

נמצא כי צריכה של אבץ מקצרת את זמן ההחלמה מצינון ומשפעת בכ-40%. נוסף על כך, אבץ יכול למנוע את המחלה מלכתחילה, מרגע שמתחילים להרגיש את התסמינים שלה יש לקחת תוסף אבץ והוא יעלים את המחלה בתוך 24 שעות. כמו כן, אבץ מסייע לטפל בבעיות בריאותיות שונות, כמו דלקת ריאות ודלקות של המפרקים.

יתרון נוסף של האבץ הוא היכולת שלו למנוע נזקים ברשתית העין. בכך האבץ מעכב את ההתפתחות של ניוון מקולרי – מחלת עיניים אשר נפוצה בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

שיפור יכולת הזיכרון והלמידה בעזרת אבץ

לפי ארגון הבריאות העולמי כ-1.6מליון ילדים מתחת לגיל 5 מתים בכל שנה בגלל שלשולים. גלולות אבץ הן אחד התרופות היעילות ביותר נגד שלשולים ולמניעת ההתייבשות שהם גורמים. חוקרים שעקבו אחר בריאות הציבור בבנגלדש גילו כי צריכה של אבץ במשך עשרה ימים מונעת שלשולים ומונעת התקפים חוזרים של הבעיה.

במחקר שנעשה באוניברסיטת טורונטו שבקנדה עלה כי לאבץ יש תפקיד מכריע בתקשורת בין הנוירונים במוח האדם. הנוירונים אחראים על הזיכרון ועל קליטה ועל רכישה של מידע חדש. לכן, כמות האבץ בגוף משפיעה על יכולת הזיכרון והלמידה ומחסור ממנו יכול לגרום לבעיות שכחה. נוסף על כך, נמצא כי אבץ מסייע לאנשים שיש להם הפרעות קשב וריכוז.

אבץ לטיפול בעור ובשיער

אחד מתפקידיו של האבץ הוא לשמור על אחידות העור ועל המבנה שלו. נמצא כי אנשים רבים הסובלים מפצעים ומכיבים כרוניים בעור סובלים גם ממחסור באבץ ומשחות וקרמים רבים לטיפול בנגעי עור מכילים אבץ. האבץ מפחית זיהומים ומונע התרבות של חיידקים. יתר על כן, נמצא שאבץ יעיל נגד אקנה ונגד פגעי עור שונים והוא מסייע לחיזוק השערה ומונע נשירת שיער.

מחקרים רבים מקשרים בין מחסור באבץ לבין בעיות פוריות אצל גברים וספירת זרע נמוכה. במחקר אחד שנעשה בהולנד גילו כי בקרב נבדקים מסוימים ספירת הזרע עלתה לאחר שהם נטלו תוסף אבץ וחומצה פולית.

נוסף על תוסף מזון, השיטה הטובה ביותר לקבל אבץ היא דרך המזון שאוכלים. אבץ מצוי בסוגים שונים של מאכלים, ובהם בשר, דגים, אגוזים, דגנים מחיטה מלאה ומוצרי חלב. למרות הסגולות הרבות שיש לאבץ, כמות גדולה מדי ממנו יכולה לגרום לתופעות לוואי שונות, כמו בחילות והקאות, חוסר תיאבון, כאבי בטן וכאבי ראש. כמו כן, עודף אבץ עלול לפגוע ביכולת של הגוף לספוג נחושת – מתכת חשובה נוספת שהגוף נזקק לה, וכן כמות עודפת של אבץ עלולה לגרום להתפתחות של אבנים בכליות. משכך, יש לשמור על כמות מאוזנת של אבץ בגוף.

אולי תרצו לקרוא גם:
כל מה שרציתם לדעת על תוספי מזון לגברים
תוספי ויטמינים - לקחת או לוותר?
ויטמין B5 למניעת כאבי ראש ולהפחתת כולסטרול
מה הקשר בין ויטמין D לכולסטרול גבוה?
ויטמין E: כל מה שצריך לדעת על הוויטמין

הכמות היומית המומלצת של צריכת אבץ היא 11 מ"ג לגברים ו-8 מ"ג לנשים. צריכת אבץ חשובה במיוחד אצל ילדים מכיוון שהוא שמחסור ממנו משפיע על הגדילה ועל ההתפתחות שלהם. ילדים בין גיל שנה לשמונה צריכים לצרוך בין 3 ל-5 מ"ג של אבץ בכל יום, לאחר מכן הם צריכים לצרוך כמות זהה לזו של מבוגרים. נשים בהריון ונשים מניקות צריכות ליטול בין 11 ל-13 מ"ג של אבץ ביום.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

בנזודיאזפינים: הסוף לאינסומניה ובעיות השינה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 13/03/2019 |
צפיות: 703
הפרעות שינה הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהעולם המודרני. הסטרס והמחשבות גורמים לנו לקום בלילה, להיות חסרי מנוחה וחסרי שקט. מצב מתמשך של נדודי שינה ישפיע קשות על תפקוד המוח ובריאות הגוף. הגידו שלום לבנזודיאזפינים– הכדורים שיצילו לכם את השינה
קרא עוד
לציטין: יתרונות בריאותיים ותופעות לוואי
לציטין הוא חומר שומני המצוי באופן טבעי במאכלים מן החי ומן הצומח. לחומר יש סגולות רפואיות רבות הוא מסייע לבעיות בעיכול וכן הוא שומר על בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
ויטמין D: למה הוא כל כך חשוב?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 03/09/2018 |
צפיות: 1,834
ויטמין D הוא הוויטמין שלא מקבלים ממזון אלא מהשמש. מחקרים מצאו שיש קשר בין מחסור של ויטמין D לבין בעיות בריאותיות שונות, כמו אסתמה, סוכרת סוג 2 ואלצהיימר
קרא עוד
ויטמין A בהריון: האם הוא מסוכן לעובר?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 02/08/2017 |
צפיות: 4,422
ויטמין A הוא תרכובת של חומרים אשר מסייעים לבריאות הגוף ולתקינות של הריון, אך כמות גדולה מדי של הוויטמין יכולה לגרום למומים מולדים אצל העובר
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ויטמין K
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 17/07/2017 |
צפיות: 4,733
ויטמין K הוא תרכובת של מינרלים ושל חומרים מזינים נוספים אשר הכרחיים לתפקוד התקין של הגוף. הוויטמין אחראי על קרישת דם והוא מונע בחילות אצל נשים בהריון
קרא עוד
זרחן: כיצד הוא מועיל לבריאות הגוף?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 14/06/2017 |
צפיות: 4,336
זרחן הוא יסוד שלו תפקיד חשוב לתפקוד הגוף. הוא מגן על השיניים, מסייע לחילוף החומרים ושומר על איזון הורמונלי
קרא עוד
בורון: תוסף תזונה לחיזוק העצמות ולפיתוח הגוף
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/06/2017 |
צפיות: 5,177
בורון הוא יסוד חיוני אשר מסייע לתפקוד התקין של הגוף. הוא מונע דלקות מפרקים, מפחית תסמינים של גיל המעבר ומשפר את היכולות הקוגניטיביות
קרא עוד
כיצד סלניום מסייע לבריאות?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/05/2017 |
צפיות: 2,490
סלניום הוא מינרל הכרחי לתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע בוויסות הורמונים ומונע רדיקלים חופשיים
קרא עוד
יוד: מדוע הוא חיוני לתפקוד הגוף?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 21/05/2017 |
צפיות: 1,964
יוד הוא מינרל אשר הכרחי לפעילות של בלוטת התריס ולחילוף החומרים. מחסור ביוד יכול לגרום להשמנת יתר ולבעיות פוריות
קרא עוד
אשלגן: יתרונות בריאותיים ומקורות טבעיים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 17/05/2017 |
צפיות: 1,679
אשלגן הוא מינרל אשר יש לו חשיבות רבה בתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע לקוגניציה, שומר על איזון סוכר בדם ומונע התכווצויות שרירים
קרא עוד