הטכניון: קופ"ח כללית התייעלה

חוקרי הטכניון טוענים, כתוצאה ממחקר שערכו, כי ההחלטה לבזר את מערכת המידע הניהולי בקופת חולים כללית, שיפרה באורח ניכר את ביצועי הקופה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 05/03/2006 |
צפיות: 4,998
החלטת הנהלת קופת חולים כללית לבזר את מערכת המידע הניהולי בקופה, הוכיחה עצמה כנכונה ושיפרה באורח ניכר את ביצועי הקופה - כך מצא מחקר שנערך בפקולטה להנדסת תעשיה וניהול בטכניון. המחקר נערך ב-65 מרפאות, שכל אחת מהן משרתת לפחות 3,000 חולים.

"קופת חולים כללית החלה לפני כמה שנים בתהליך של ביזור", מסבירה עורכת המחקר, הדוקטורנטית שרית הרשקוביץ, שחקרה את הנושא בהנחיית כלת פרס ישראל, פרופסור מרים ארז. "הקופה פיתחה מערכת מידע ממוחשבת אשר בה נמצאים נתוני ביצוע של מרפאות, בתחום השירות והאיכות הרפואית".

"במחקרנו התרכזנו בתחום האיכות הרפואית. הביזור מתבטא בכך שמנהל המרפאה מקבל משוב מתמיד מההנהלה המרכזית, באמצעות מערכת המידע הממוחשבת, בתחומי שביעות רצון לקוחות ומיגוון מדדי איכות רפואית. בנוסף, מנהל המרפאה נדרש להגיש פעם בשנה תכנית עבודה שנתית ולהציב מטרות בהתאם למידע שזרם אליו".

הרשקוביץ מוסיפה: "מצאנו שאם הצוות שותף מלא למידע, לניתוח ולהפקת הלקחים, הציונים של המרפאה במדדי האיכות הרפואית היו גבוהים יותר".

עוד מצאו החוקרים שיפור ניכר בדפו סהפעילות של המרפאות: "מרפאה לומדת עוברת מדפוס פעולה מגיב (מתן שירות ללקוח המגיע אליה), לדפוס פעולה יוזם (פרואקטיבי), דהיינו: איתור הלקוח הזקוק לטיפול, גם אם הוא לא מגיע ביוזמתו למרפאה, וזימונו למרפאה לקבלת הטיפול הנדרש".

המחקר התרכז בחולי סוכרת. ביזור מערכת המידע מאפשר כיום לקופה להגיע אל חולה הסוכרת גם אם אינו מגיע ביוזמתו למרפאה: המרפאה יכולה לאתר את החולה, להתקשר אליו ולהזמין אותו לבדיקה.

התוצאה - יותר חולי סוכרת עוברים את מגוון הבדיקות הנחוצות למתן הטיפול הנכון בסוכרת, וחוץ משיפור מצבם הבריאותי ועליה בשביעות הרצון שלהם - נחסך לקופה גם כסף רב בטווח הרחוק, בגין הוצאות אשפוז.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר