משקאות דיאטטיים מזיקים ללב

שומן, סוכרים ושאר דברים שאנחנו אוהבים לאכול קשורים למחלות לב. אז הידקנו את החגורה וניחמנו את עצמנו במשקאות דיאטטים. אבל מחקר חדש שנערך בארה"ב מצליח לבאס אותנו שוב ומקרב אותנו עוד יותר ליום בו נזמין במסעדה מים ונבטים. המחקר קובע שאם נרצה להיות בריאים - ככל הנראה נצטרך לוותר גם על המשקאות הדיאטטים שקשורים בהתפתחות מחלות לב. העיקר הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 25/07/2007 |
צפיות: 6,397
לשתות משקאות דיאטטים אולי לא נחשב הדבר הכי בריא בעולם, אבל לפחות יכולנו להרגיע את ייסורי המצפון שלנו בכך שכאשר אנחנו לא שותים משקאות עם סוכר, אנחנו די בסדר.

מחקר חדש בארה"ב מראה כי ככל הנראה הקפדה על שתיית משקאות דיאטטים מזיקה ללב שלנו. לפי המחקר, שתייה של יותר ממשקה קל אחד ביום - דיאטטי או רגיל - עשויה להיות קשורה לסיכון מוגבר לחלות במחלת לב.

המחקר הוא חלק ממחקר הלב של פרמינגהם - מחקר שנערך בארה"ב משנת 1948, ובוחן כעת את הדור השלישי של המשתתפים, נכדיהם של המשתתפים המקוריים.

מחקר פרמינגהם מנסה לאתר גורמים ותכונות נפוצות התורמים להתפתחות מחלות לב, על ידי מעקב לאורך זמן אחר קבוצה גדולה של אנשים ללא סימפטומים של מחלות לב או שבץ.

ד"ר ראמאצ'נדראן וואסן, פרופ' לרפואה באוניברסיטת בוסטון שבמסצ'וסטס וחוקר בכיר במחקר אומר: "בקרב אלו ששתו משקה קל אחד או יותר מדי יום, חלה עלייה בסיכון לפיתוח סינדרום מטבולי".

משקאות קלים מסכנים את הלב? בפורומים שלנו יעזרו לכם להחליט:
פורום תזונה ודיאטה
פורום תזונה ודיאטה ילדים
פורום קרדיולוגיה (מחלות לב)
פורום שבץ מוחי


סינדרום מטבולי הוא קבוצת סימפטומים כמו היקף מותניים, לחץ דם גבוה, רמות נמוכות של HDL (הכולסטרול הטוב) ועוד. קיום של למעלה משלושה סימפטומים מגביר את הסיכון של אדם לפתח סכרת ומחלות קרדיו-וסקולאריות.

מחקרים אחרים כבר קשרו בין שתיית משקאות קלים לסיכונים למחלות לב, אולם המחקר הנוכחי מציע שיתכן וגם משקאות המומתקים על ידי ממתיקים מלאכותיים עשויים לגרום לנזקים זהים לאלו שמשקאות קלים רגילים גורמים.

המחקר כלל 9,000 נבדקים - נשים וגברים בגיל העמידה - שנבחנו בשלוש נקודות זמן במשך ארבע שנים.

בנקודת הזמן הראשונה, החוקרים מצאו כי לנבדקים ששתו משקה תוסס אחד או יותר ליום, היה סיכוי גבוה ב-48% לגלות סינדרום מטבולי מאשר אנשים ששתו פחות.

המחקר המשיך עם הנבדקים שלא היו להם סימנים מטבולים בשלב הראשון במחקר (6,039 מתוך ה-9,000) ומצא כי שתייה של משקה אחד או יותר ביום הייתה קשורה לסיכוי גבוה ב-44% לפתח סינדרום מטבולי.

בנוסף, נמצא כי בקרב אנשים ששתו לפחות משקה מוגז אחד היום, היו מספר גורמי סיכון מוגברים לפיתוח סינדרום מטבולי, כולל סיכוי גבוה ב-31% להשמנת יתר חולנית, סיכוי גבוה ב-30% להיקף מותניים רחב, סיכוי גבוה ב-32% להיות עם רמות נמוכות של HDL ועוד.

גם אחרי שהחוקרים נטרלו השפעת גורמים מתערבים - למשל סוגי המזון שאוכלים לרוב עם משקאות קלים, עישון או צריכת הקלוריות הכללית - הקשר נשאר חזק.

הסבר אפשרי שניתן הוא ששתיית נוזלים בשעת הארוחה גורמת לכך שבארוחה הבאה אוכלים יותר, כיוון ששתיית נוזלים אינה משתווה לאכילת מזון מוצק. שתיית נוזלים גורמת אומנם לתחושת שובע באותו הרגע, אולם גם לתחושת רעב גדולה יותר בארוחה הבאה.

קיימות אפשרויות רבות נוספות להסבר הממצאים, למשל: שתיית משקאות מתוקים גורמת לאדם לאכול גם יותר מאכלים מתוקים, הקרמל שבמשקאות יכול לגרום לייצור מוגבר של סוכרים מורכבים וכתוצאה - סבילות לאינסולין.

בינתיים, כל האפשרויות האלו הן בגדר השערות בלבד, והדבר היחיד שידוע הוא שאם אנחנו רוצים לשמור על עצמנו - כדאי שנפחית בשתיית משקאות קלים.

עוד על אוכל, שתייה והלב:
גם ארוחה שומנית אחת מסוכנת
סויה ויתר לחץ דם
פיסטוק חלבי - בשביל הלב
מחקר: שוקולד משפיע יותר מנשיקות
7 מאכלים שמשפיעים על הלב

אך עדיין, הממצאים מעוררים דיון אצל מומחים רבים. מוניקה קרן, דיאטנית קלינית בשיטת ד"ר לוי, מסבירה כי "החוקרים התקשו להסביר את התופעה, שלמעשה אומרת שאין הבדל מהותי בין שתיית משקאות ממותקים בסוכר לעומת אלו הממותקים בממתיק מלאכותי נטול קלוריות.

כנראה שההסבר קשור במנגנון בו כאשר אנו מספקים לגופנו משקה מתוק, הגוף 'מצפה' לקבל גם כמות גדולה של קלוריות. כשזו אינה מגיעה, כי המשקה הוא דיאטטי וחסר קלוריות, מנגנון הרעב שלנו נכנס לפעולה, והגוף 'דורש' את אספקת הקלוריות.

סברה נוספת יכולה להיות התנהגותית. כשאנו שותים משקה דיאטטי, אנו מנחמים את עצמנו שחסכנו הרבה קלוריות ועל חשבונן מרשים לעצמנו לאכול כמות גדולה יותר של מזון עתיר שומן או סוכר ממקור אחר. ההמלצה היא כמובן להרבות בשתיית מים. מים הם הנוזל הטוב ביותר עבור הגוף".

ד"ר סילבינה מצקין-לוי, מומחית לרפואה פנימית ויועצת תזונה בשיטת ד"ר לוי טוענת אף היא שממצאי המחקר בעייתים: "יתכן שקבוצות המחקר היו בנויות מראש מאוכלוסיה עם גורמי סיכון בסיסיים חשוב לראות מי הם 6000 האנשים שהשתתפו במחקר ומה ההתפלגות שלהם לפי גיל מין וגורמי סיכון. אורח חיים בריא היא המפתח למניעת מחלות לב וטרשת עורקים.

אורח חיים בריא כולל תזונה מאוזנת עשירה בדגנים מלאים, ירקות, פירות, דגים, אגוזים ושמנים. מומלץ להימנע או להמעיט באכילת מזונות עתירי שומן רווי, מזונות מטוגנים ומעובדים, דברי מתיקה ומשקאות ממותקים. בכל מקרה כדאי לכלול בשגרה היומית פעילות גופנית".

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר