לא מאמינים לקופות החולים

"האמון של המבוטחים במוסדות הבריאות נמוך" - כך קובע מחקר חדש בנושא שביעות רצון של מבוטחי קופות החולים ממנו עולה עוד כי האמון במנהלי קופות החולים נמוך יותר מהאמון ברופאים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/11/2007 |
צפיות: 3,911
נמצאו נתונים מפתיעים בסקר שביעות רצון ואמון מבוטחי קופות החולים. המסקנה - חובה לשפר מערכות אלו ולעגן את פעילות קופות החולים וניהולן כפי שמתחייב מחוק בריאות ממלכתי.

אמון המבוטחים במנהלי והנהלות קופות החולים נמוך מאוד. כך עולה ממחקר חדש שנערך על ידי ד"ר שלמה מזרחי מאוניברסיטת בן גוריון, פרופ' ערן ויגודה-גדות מאוניברסיטת חיפה ומר ניסים כהן מאוניברסיטת בן-גוריון.

המחקר, שכלל 650 נשאלים שהיוו מדגם מייצג הן של כלל האוכלוסייה והן של מבוטחי הקופות השונות, מצא כי הערכת הביצועים של המוסדות מספקי שירותי הבריאות ושביעות הרצון מהם, אינה גבוהה.

ד"ר שלמה מזרחי, ראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בן גוריון, ציין כי מהמחקר עולה כי רמת השיתוף של המבוטחים בתהליכי קבלת ההחלטות נמוכה מאוד.

למידע נוסף בנושא היכנסו לפורומים:
פורום זכויות רפואיות
פורום רשלנות רפואית
פורום רפואת משפחה
פורום כאב
פורום יעוץ תרופתי

"האמון של המבוטחים במוסדות הבריאות נמוך וגם האמון ברופאים לא היה גבוה במיוחד, אם כי הם זכו למידת האמון הגבוהה ביותר לעומת מנהלי הקופות, ההנהלות הראשיות של הקופות ולמשרד הבריאות, שזכה ברמת האמון הנמוכה ביותר. המבוטחים העריכו את רמת השוויוניות של הקופות כבינונית עד גבוהה ואת הקשר והנגישות למוסדות הבריאות כנמוכים יחסית", אמר ד"ר מזרחי.

המחקר כלל 392 מבוטחי "שירותי בריאות כללית", 145 מבוטחי "מכבי שירותי בריאות", 62 מבוטחי "קופת חולים מאוחדת", ו- 55 מבוטחי "קופת חולים לאומית". שאר הנחקרים לא הצהירו על הקופה בה הם מבוטחים.

שעור היהודים בקרב המשיבים עמד על 87.29% (563 נשאלים), 7.91% הגדירו עצמם כמוסלמים (51 נשאלים), פחות מאחוז כנוצרים (4 נשאלים), 2.95% דרוזים (19 נשאלים) והיתר (שמונה נשאלים) הגדירו עצמם כבני דת אחרת.

ממוצע רמת הבריאות של הנשאלים במדגם בטווח של 1 עד 4 (4 מייצג רמת בריאות טובה מאוד, 1 מייצג רמת בריאות כלל לא טובה), על פי הגדרתם, עמד על 3.32. מספר הביקורים הממוצע לשנה שקדמה ליום התשאול, כפי שהצהירו עליה הנשאלים, עמד על 3.67 ביקורים בשנה.

המגזר הערבי - פילוח לפי סקטורים הראה שבהשוואה למגזר היהודי, המגזר הערבי מאמין במוסדות הבריאות יותר, מעריך את הביצועים של מוסדות הבריאות כגבוהים יותר, מעריך את נגישותם כגבוהה יותר. לעומת זאת, המגזר הערבי פחות שבע רצון מהשירותים הניתנים לו ומעריך פחות את מוסדות הבריאות כשוויוניים.

לכתבות נוספות ומחקרים נוספים בנושא:
61% מרופאי המשפחה אינם מומחים
ישראל: האם תוקם קופת חולים חמישית?
המדריך הבסיסי לזכויות שלך כחולה
קופות החולים עברו לרווח
דו"ח: הכי פחות תלונות נגד קופ"ח מכבי

מבוטחי הפריפריה, מעריכים את מספקי שירותי הבריאות בצורה גבוהה יותר מאשר תושבי המרכז במרבית הקריטריונים. פילוח לפי גיל מעלה כי המבוטחים המבוגרים יותר, מעריכים ברמה נמוכה יותר את מוסדות הבריאות מאשר המבוטחים הצעירים במרבית הקטגוריות שפורטו במחקר.

הפילוח לפי קופות, הראה כי אין הבדלים מובהקים, אך במספר קטגוריות כמו יעילות, שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, ציוד ומבנים ושירותים איכותיים, "מכבי שירותי בריאות" מקבלת הערכות גבוהות מהקופות האחרות.

המחקר מלמד שמהלך מסוג זה יכול לשפר את תדמית הקופות בעיני הציבור ולחזק את האמון בהן, במיוחד אם ישולב בתהליך.

החוקרים מסבירים כי העובדה שההערכות שמקבלים הדרגים הניהוליים והמערכות האדמיניסטרטיביות נמוכות בהשוואה להערכות שמקבלים הרופאים, מלמדת על ההכרח המיידי לשפר מערכות אלו ובראש וראשונה לעגן את פעילות קופות החולים וניהולן בתקנון כפי שמתחייב מחוק בריאות ממלכתי.

ישנן קטגוריות שזכו אצל המגזר הערבי בממוצע גבוה יותר מזה היהודי לצד קטגוריות שזכו אצלו לממוצעים נמוכים יותר בהשוואה לזה היהודי. בין המשתנים שממוצעיהם נמצאו כגבוהים יותר אצל קבוצת המגזר הערבי היו: אמון, הערכת ביצועים של הקופות, שיתוף בתהליכי קבלת החלטות ונגישות וקשר עם הציבור.

לעומת משתנים אלו, נמצא כי הנשאלים מהמגזר הערבי הציגו הערכות נמוכות יותר בהשוואה לנשאלים מהמגזר היהודי במשתנה שביעות הרצון ומשתנה השוויון.

קבוצת הפריפריה כללה את כל מי שאינם נמצאים בתחום הגס של גוש דן, תל אביב וירושלים. בחינת הממוצעים של שתי הקבוצות מראה כי דווקא משיבי המדגם, שהצהירו כי הם גרים בפריפריה, העריכו את המוסדות מספקי שירותי הבריאות יותר מאשר תושבי המרכז.

אמון תושבי המרכז נמוך יותר בהשוואה לתושבי הפריפריה, הערכתם את ביצועי מוסדות שירותי הבריאות נמוכה יותר, הערכתם את המוסדות כשוויוניים נמצאה כנמוכה יותר והערכתם את שיתופם בתהליכי קבלת ההחלטות של מדיניות שירותי הבריאות נמוכה יותר מהערכתם של תושבי הפריפריה אשר השתתפו במדגם.

המבוגרים (גיל 55 ומעלה) מעניקים ציונים נמוכים יותר למוסדות המספקים להם שירותי בריאות. אמון המבוגרים במוסדות נמוך יותר בהשוואה לשאר המדגם, ביצועי מוסדות שירותי הבריאות נמוכה יותר לדעתם, מידת שיוויונותם נמוכה יותר ושיתופם בתהליכי קבלת ההחלטות נמוך יותר מהערכת הצעירים מהם אשר השתתפו במדגם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר