התגלה מדוע תרופה לחולי לוקמיה לא עובדת

חוקרים ישראלים גילו מדוע אצל חלק גדול מחולי לוקמיה (סרטן הדם) התרופה האנטי-סרטנית מטוטרקסט אינה פועלת. המחקר התפרסם בכתב העת "Blood" וצפוי לעזור בעתיד להתאמת טיפול הכימותרפי לחולי לוקמיה.
| 12/08/2009 |
חוקרים מהפקולטה לביולוגיה בטכניון גילו מדוע אצל חלק מחולי לוקמיה (סרטן הדם) התרופה הפופולארית מטוטרקסט (MTX) אינה פועלת. מחקרם פורסם בכתב העת המדעי היוקרתי Blood בחודש שעבר.

"הבסיס לטיפול התרופתי (הכימותרפי) במחלות סרטן רבות הוא חסימה של מסלול יצירת בסיסי ה-DNA בתאים הממאירים", מסביר פרופ' יהודה אסרף, ראש המעבדה לחקר הסרטן על שם פרד וישקובסקי בטכניון, ומומחה בעל מוניטין עולמי בחקר הסרטן ותרופות אנטי-סרטניות. "חסימה של יצירת בסיסי ה-DNA בתא הסרטני על ידי תרופות ממשפחת האנטיפולטים ובכללן מטוטרקסט מונעת את הכפלת ה-DNA, וכתוצאה מכך התאים הסרטניים אינם יכולים להתרבות ולכן הם מתים".

לשאלות על לוקמיה, תרופות ועוד:
פורום המטולוגיה, קרישת דם, סרטן הדם
פורום סרטן (אונקולוגיה)
פורום תרופות ייעוץ תרופתי
פורום סרטן ורפואה משלימה
פורום סרטן ילדים, המטואונקולוגיה ילדים

התרופה האנטי-סרטנית מטוטרקסט, היא הותיקה מבין התרופות האנטי-סרטניות ופופולארית מאוד בטיפול בגידולים סרטניים שונים ובכללם לוקמיה. התרופה מטוטרקסט חודרת לתא הסרטני ושם היא עוברת תהליך מטבולי שבסיומו היא הופכת למולקולה בעלת "זנב" הנושא מטען שלילי גבוה, המונע ממנה לצאת מהתא הסרטני. "זנב" זה הטעון מטען חשמלי שלילי חיוני גם להתקשרותה של התרופה לאנזים המטרה ועיכוב פעילותו בתוך התא הסרטני, שכן על ידי כך היא משיגה את פעילותה, דהיינו: עיכוב יצירת החומר התורשתי, ה-DNA, והשמדת התאים הסרטניים.

"כבר כשני עשורים ידוע שאצל חולי לוקמיה רבים התרופה מטוטרקסט אינה פועלת", מדגיש פרופ' אסרף. "כלומר, בחולים אלה תאי הלוקמיה עמידים בפני התרופה. מסתבר שבקרב חולים מסוימים לא מצומד ה"זנב" החיוני לפעילות התרופה מטוטרקסט, ולכן היא מושלכת על ידי התאים הסרטניים החוצה. הסיבה לחוסר יכולת צימוד ה"זנב" השלילי בתאי לוקמיה עמידים אלה היא אובדן פעילות אנזים הידוע בשם "FPGS" האחראי להוספת הזנב החיוני לפעילות התרופה".

חוקרים בתחום הטיפול התרופתי בלוקמיה מנסים כבר כשני עשורים להתחקות אחר פתרון החידה מדוע אובדת פעילותו של האנזים FPGS אצל חולים אלה וגורמת ללוקמיה להיות קטלנית עקב עמידותה לטיפול התרופתי. לאחר מחקר מעמיק בן שלוש שנים הצליחה לאחרונה החוקרת ד"ר מיכל שטרק ממעבדתו של פרופ' אסרף בטכניון לפענח את התעלומה. בכדי ליצור אנזים FPGS תקין, התא יוצר מעין "תבנית" הקרויה RNA שליח המועתקת מה-DNA בצורה מדויקת.

למאמרים על לוקמיה, תרופות ועוד:
לוקמיה - תאי הדם יוצאים משליטה
לוקמיה מיאלואידית - פריצת דרך בטיפול
תרומת מח עצם - שאלות ותשובות
גליבק, תרופה מאושרת נגד סרטן ה-GIST
עתיד הטיפול בסרטן: תרופות ביולוגיות

ד"ר שטרק ופרופ' אסרף גילו כי אצל חלק גדול מחולי הלאוקמיה, תהליך העתקת "תבנית" חיונית זו פגום לחלוטין. כתוצאה מהפגם הזה, לא נוצר אנזים FPGS פעיל, ולכן לתרופה מטוטרקסט לא מוצמד "זנב" שלילי החיוני לפעילותה, התרופה מושלכת מהתאים הסרטניים והחולה אינו מגיב לתרופה זו כלל, מחלת הלוקמיה מחמירה ומביאה לעיתים קרובות למותו של החולה.

כפועל יוצא ממחקר זה, ד"ר שטרק ופרופ' אסרף פיתחו לאחרונה בדיקה גנטית מהירה (תוצאותיה מתקבלות תוך שעות בודדות), המזהה את מכלול הפגמים ב"תבנית" טרם הטיפול התרופתי במטוטרקסט. פרופ' אסרף מבהיר שלתגלית זו עשויות להיות השלכות טיפוליות חשובות, שכן זיהוי הפגם שנוצר ב"תבנית" בתאי הלוקמיה כבר בשלב אבחון המחלה, יוביל לטיפול בתרופות חלופיות למטוטרקסט, אשר אינן דורשות הוספת "זנב" שלילי. לכן גישה חדשנית זו עשויה להוות פריצת דרך בהתאמת הטיפול התרופתי לחולה האינדיבידואלי כשם שמתאימים אנטיביוטיקה לחולה עם מחלה חיידקית. תגלית זו עשויה להגדיל באופן ניכר את סיכוי הריפוי של חולי לוקמיה בעתיד.

דלקת העצם: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
| 26/06/2019 |
אוסטאומיאליטיס היא מחלה זיהומית אשר פוגעת בעצם וברקמה המקיפה אותה. המחלה תוקפת הן ילדים והן מבוגרים, והיא יכולה להשפיע על המבנה ועל התפקוד של העצם
fUS: טיפול חדשני לרעד
ד"ר סיימון ישראלי-קורן
| 06/06/2019 |
פיתוח ישראלי הוביל ליצירת טיפול חדשני המפחית משמעותית הופעת רעד בקרב חולי פרקינסון ומחלת הרעד הראשוני. כיצד מתבצע הטיפול? האם קיים צורך בתפרים? ומה הם אחוזי ההצלחה?
ASC-US: תשובה לא תקינה של משטח ציטולוגי
ד"ר שרגא וקסלר
| 05/06/2019 |
בדיקת פאפ היא בדיקה שגרתית ומאוד חשובה לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם. רוב תוצאות הבדיקות מעידות על תאים תקינים, אך מה קורה כאשר בבדיקה מתגלים תאים קשקשיים לא תקינים?
דמנציה ושכחת הקרובים
ד"ר דנה פאר
| 04/06/2019 |
מחלת הדמנציה פוגעת, בעיקר, בזיכרון לטווח הקצר. אחד הקשיים הכואבים ביותר איתם יש להתמודד במחלה הוא הרגע בו מתחיל החולה לא לזהות את קרוביו. רגע זה מרגיש כמו אגרוף שורף בבטן חשופה. ד"ר דנה פאר מסבירה מה מומלץ לעשות ברגעים אלו וכיצד מתמודדים עם השלב הכואב
הזעת לילה: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
| 28/05/2019 |
הזעת לילה היא תופעה שעלולה להתרחש עקב גורמים רבים. היא יכולה להופיע מעצמה או כסימפטום שמאותת על בעיה בריאותית אחרת. מתי יש צורך להיוועץ עם הרופא? ומהם הגורמים השכיחים ביותר לתופעה זו?
הקשר בין חום גוף גבוה בעבר למניעת תאים סרטניים בהווה
| 26/05/2019 |
האם מקרי עבר שבהם סבלתם מחום גוף גבוה יכולים לעזור במניעת מחלת הסרטן? מחקרים חדשים בתחום שופכים אור חדש בנושא
הסוכר שבדם: כל מה שצריך לדעת על גלוקוז
| 21/05/2019 |
הסוכר בדם הוא מרכיב חיוני עבור תפקוד יעיל של הגוף. באילו רמות עליו להיות? מהיכן הוא מגיע וכיצד הוא מתעכל בגוף?
הוספיס: המקום לטיפול פליאטיבי תומך
| 20/05/2019 |
התמודדות עם מוות זו גזירה שחלה על כולנו. את הגזירה הזו ניתן להפוך לקשה פחות, בעזרתו של הצוות המקצועי בהוספיס
ייחודו של המוח האנושי: מדענים גילו תא עצב חדש במוח שמפריד בינינו לבין בעלי החיים
| 19/05/2019 |
קבוצת חוקרים עשתה צעד נוסף לקראת הבנה מעמיקה יותר של הפרמטר הראשי ההופך את המוח האנושי לכה ייחודי
ריקוד מסייע להפחתת תסמיני מחלת הפרקינסון
ד"ר סיימון ישראלי-קורן
| 14/05/2019 |
מחלת הפרקינסון היא מחלה נוירולוגית ניוונית שכיחה בעולם אחרי דמנציה מסוג אלצהיימר. למחלה קיים טיפול תרופתי יעיל מאוד בכל הקשור להקלה על הסימפטומים, אך טרם נמצא טיפול אשר יכול להאט את התקדמות המחלה. בשנת 1980, אמר המייסד של המכון הלאומי להזדקנות בארצות הברית: "אם אימון גופני יכול להיות ארוז בתוך גלולה, זה יהיה התרופה הרשומה והיעילה ביותר במדינה". כיצד פעילות גופנית מסייעת להתמודדות עם פרקינסון? מדוע תחום המחול נחשב לכלי אפקטיבי לסיוע בהתמודדות עם תופעות המחלה? מהו סוג הריקוד המומלץ ביותר? ומהו הקשר בין תנועה לשמיעה?