סדנת שחרור כעסים: לגוף ונפש בריאים יותר

סדנת שחרור כעסים יכולה לעזור רבות לבריאות הגוף והנפש. היות וחלק מההתחרשויות בחיים אינן תלויות בנו, אנחנו יכולים להיקלע לסיטואציות שמעוררות כעס, סדנת שחרור כעסים הינה הפתרון למצב.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 28/12/2009 |
צפיות: 52,071



כעס הינו תגובה פסיכולוגית ופיזיולוגית לכל מיני גירויים מבחוץ, כך למשל זו יכולה להיות תגובה לקונפליקט כלשהו, תגובה לחוסר אונים ועוד. הכעס במהותו הינו אנרגיה שלילית והוא פוגע במגוון מערכות בגוף שלנו, הן אם הכעס שאנו מרגישים בא לידי ביטוי והן אם לא.

כבר ב-1200 לספירה הבין הרמב"ן (רבי משה בן נחמן), מגדולי חכמי ספרד, את חשיבות ההתמודדות עם כעס. הוא כתב כי הכעס הינו אנרגיה חזקה שפוגעת בנו. לכן, אם אנחנו רוצים לשמור על בריאותנו הפיזית והנפשית, צריך להתגבר על יצר הרע ולהכניס לחיינו שלווה ורוגע.

למידע נוסף בנושא סדנת שחרור כעסים, מתח ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום פסיכולוגיה, תמיכה נפשית
פורום פסיכולוגיה הוליסטית
פורום חרדות, טראומות, פחדים
פורום התמודדות עם לחץ, פרידה, בגידה, פיטורין
פורום תרפיה באומנות

מהם הנזקים של הכעס לגוף ולנפש?


מבחינה פיזיולוגית. כאמור, כעס הינו אנרגיה שלילית. הוא פוגע לרעה במגוון רחב של מערכות בגוף, ביניהם: מערכת העצבים, הכבד, הגרון ועוד כהנה וכהנה. בעת כעס, ישנה עליה בלחץ דם, שבאה לידי ביטוי בעליית טמפרטורת הגוף ובהאצת הדופק, זה בתורו גורם להאדמת הפנים של מי שכועס. תחושת כעס, בין אם היא מבוטאת או בין אם לא, גורמת לפגיעה בערוצי התקשורת של הגוף, דבר שבא לידי ביטוי בכאבי גרון ואוזניים, בעיות לסת ואפילו באיבוד קול.

מבחינה פסיכולוגית. חשיפה לכעס גורמת לנזק גם לנפש, שמוחלשת בצורה משמעותית עקב חוסר האונים, הטינה וההשפלה שאנחנו חשים בעת כעס.

האם ניתן לשלוט בכעסים וכיצד?


בהחלט ניתן ורצוי לשלוט בכעס. שליטה בכעס הינה מיומנות נרכשת, בדיוק כמו כל מיומנות אחרת, כמו פיתוח קול למשל. ניתן לאמן את הגוף לבטא את כעס בדרך מאוזנת ובריאה שלא תפגע בגוף או בנפש. הכוונה היא לא להתעלם מהרגשות או לחסום אותם, אלא לבטא את מה שאנחנו מרגישים וחושבים ללא התפרצויות ובדרך ארץ ונועם.

איזה כלים יש לשחרור כעסים?


ישנם חמישה כלים לשחרור כעס:

1. נשימות. חשוב מאוד לפנות עשר דקות בבוקר ועשר דקות בערב כדי לתרגל נשימות. שבו בחדר שקט, בגב זקוף ועצמו את עיניכם. תשתחררו ממחשבות ומכעס ושימו לב לקצב הנשימה. תשאפו אוויר דרך האף ותרגישו איך הסרעפת מתמלאת. ספרו עד 3 ואז שחררו את האוויר בנשיפה דרך הפה. חשוב להרגיש איך כל תא בגוף מקבל את החמצן הדרוש לו.

2. מדיטציה. עצמו את עיניכם ותנו לגוף להירגע. נשמו אוויר דרך האף ושחררו אותו דרך הפה בנשיפה. חזרו על הפעולה שלוש פעמים, ואפשרו לעצמכם להיכנס לתוך השקט ולהירגע מהכעס. דמיינו שמאחורי לבכם יש דלת, ממנה יוצאים החוצה כל הכעס, המתח והלחצים שצברתם במהלך היום. אתם משתחררים והלב מציף אתכם בתדר של אהבה. הוא מזרים פנימה אנרגיה של רוגע ושלווה. דמיינו איך אור זורם בתוך הגוף שלכם דרך הוורידים, מנקה מקומות בהם היה מתח וחושך ובמקומם מתחילים להתקיים אור, אהבה ושלווה.

3. ניקוי רעלים. חשוב להקפיד על ניקיון הגוף, כי נפש בריאה שוכנת בגוף בריא כדברי חז"ל. אחת הדרכים לנקות את הגוף ולהביאו למצב רגיעה, היא שתיית 8 כוסות מים ביום.

4. תזונה נכונה. ויטמינים C ו- E הם הראשוניים להיפגע כתוצאה מחשיפה לכעס ולמתח. מחסור בוויטמין C גורם לחולשה ולפגיעה ביכולת ההתמודדות עם כעס. לכן, מומלץ לצרוך פירות הדר טריים, תפוחי אדמה אפויים, קיווי, עגבניות, כרוב וכרובית. על מנת למנוע מחסור בוויטמין E מומלץ לצרוך שמנים מכבישה קרה (כגון שמן נבט חיטה), לחם מחיטה מלאה, חסה, אגוזים ודייסה. רצוי להרבות בשתייה של תה צמחים על בסיס קמומיל או תמצית תה נענע, פסיפלורה או מליסה ובבונג, המסייעים בתהליך ההרגעות וההתמודדות עם כעס.

5. אבני מרפא וקריסטלים. אבני חן מוזכרות עוד בתנ"ך כמקור אנרגיה טבעי. כך למשל, הכהן הגדול ששירת בבית המקדש, הניח על חזהו חושן בו שובצו אבני החושן, שיוחסו להן יכולות ריפוי. שימוש באבני מרפא וקריסטלים מאפשר קבלת אנרגיה וכן שחרור אנרגיה לא רצויה. האבנים המומלצות לשחרור הכעס, להתמודדות עם מתח ולניקוי הכבד, הן ג'ספר אדום, לאופרדסקין, מלכית ועין הנמר, אשר בנוסף לכל מעניקה לנו אומץ וגישה חיובית.

למאמרים נוספים בנושא סדנת שחרור כעסים, מתח ועוד:
התמודדות עם סטרס בעקבות משבר כלכלי
הפרעות קשב וריכוז: לא סוף העולם
מצב רוח וכיצד נשפרו בעזרת ויטמינים
טיפול באומנויות: ככה מטפלים היום בנפש
וידאו: מה אתם יודעים על התמכרויות?

האם גם בגיל המבוגר ניתן לשנות משהו בנושא זה?


ניתן לשנות התנהגות בכל גיל, הרצון לשינוי ולחיים טובים יותר לא קשור לגיל. כל אדם שרוצה לאמץ אורח חיים בריא ושליו יכול במאמץ קל לעזור לעצמו ולסובבים אותו. כל מי שמעוניין בשחרור כעסים ולא משנה מה גילו, יכול לאמץ את חמשת התרגילים.

הבנו איך לשלוט בכעס, האם אפשר להרחיקו בכלל מחיינו?


כעס הינו חלק מהחיים שלנו. כך שלרוב, לא ניתן להרחיק את גורמי הכעס, אבל בהחלט ניתן לשלוט בתגובה שלנו אליהם. 10% ממה שקורה לנו בחיים לא תלוי בנו, אך 90% הנותרים הם בתחום האחראיות הבלעדית שלנו. כשאדם כועס עלינו, מתפרץ או מדבר בדרך לא נאותה אלה 10% שאינם תחת שליטתנו, מצד שני התגובה שלנו לאותו אדם היא בהחלט בתחום האחריות המלאה שלנו.

מה הטיפ הכי חשוב שלכן לגולשים שלנו בהקשר זה?


זכרו שלכעס יש אנרגיה שלילית ולמילים שיוצאות לנו מהפה יש משקל. למדו לבטא את עצמכם בדרך נאותה, דברו על מה שמפריע לכם אבל הפגינו כבוד כלפי האדם שעומד מולכם והכי חשוב – כלפי עצמכם.

* לפרטים על הסדנה: תמי קרן, נייד- 054-460-3642

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר