התמודדות עם מתח: עצות לחיים בריאים יותר

יכולת התמודדות עם מתח חיונית לכל מי שמעוניין להימנע ממחלות וליקויים גופניים שנגרמים ממתח. אם אתם מרגישים שאתם טובעים במטלות היומיום, לפניכם כמה טיפים להתמודדות עם מתח.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/01/2010 |
צפיות: 13,165
אם מתח בגלל העבודה, המשפחה ושאר הירקות השאיר אתכם מחוסרי כוחות, אולי הגיע הזמן לנסות כמה שיטות התמודדות עם מתח. חשוב מאוד לנסות כמה שיטות ואסטרטגיות התמודדות עם מתח כדי שבסופו של דבר לא תרגישו עוד שאתם חסרי אונים. חשוב לזכור כי מתח קבוע ומתמיד בחיים מזיק מאוד לבריאות.

"סוג אחד של מתח הוא כאשר אתם פשוט עמוסים, אבל יש לכם תכנית פעולה מוגדרת", אומר ד"ר ז'וזף סטאבס, נשיאו של הקולג' האמריקאי לרופאים. "לעומת זאת, יש סוג אחר של מתח, כאשר אתם מרגישים כאילו אתם נמצאים בתוך באר ממנה אינכם יכולים לצאת. זה בדיוק סוג המתח שמגביר את כמות האדרנלין בגופכם, גורם לעליה בלחץ דם ובדופק הלב והינו הסיבה לבעיות לב וכלי דם פוטנציאליות בעתיד".

למידע נוסף בנושא התמודדות עם מתח, סטרס ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום התמודדות עם לחץ, פרידה, בגידה, פיטורין
פורום דיכאון חרדה
פורום אימון אישי, קואצ'ינג
פורום חרדות, טראומות, פחדים
פורום הפרעות שינה ועייפות

כמובן שהתמודדות עם מתח זמני שונה מאוד מהתמודדות עם בעיות ארוכות טווח, כגון חרדה, דיכאון ועוד. "אם אתם מרגישים חלחלה רק מהמחשבה של לקום לעבודה בבוקר, מאבדים עניין בתחביבים שתמיד עניינו אתכם, חושבים על לפגוע בעצמכם או שמים לב לדגלים אדומים אחרים בחייכם, אתם חייבים לגשת בדחיפות לרופא למטרת התייעצות" אומר ד"ר סטאבס.

להבדיל מכך, רוב האנשים שחווים מתח פשוט זקוקים להזדמנות "להטעין מחדש את המצברים" כמו שאומרים. לפניכם כמה טיפים ושיטות התמודדות עם מתח:

1. תפשטו את חייכם והציבו לעצמכם מטרות הגיונית. משפט זה תקף לכל תחומי החיים, זה יכול להיות קביעת שני ראיונות עבודה ביום במקום הצבת תאריך יעד למציאת עבודת חייכם, או שזו יכולה להיות קבלת החלטה כי בחג הגדול הבא אתם לא תזמינו את כל המשפחה המורחבת לארוחת חג אלא רק את בני הבית.

הצבת מטרות ביניים יכולה להעלות את סיכויי ההצלחה שלכם ומצד שני למנוע תחושה של תסכול או חוסר הצלחה, דבר שמגביר תחושת מתח. על ידי הצבת מטרות ביניים קטנות ופשוטות יותר, להבדיל מהצבת מטרה סופית אחת גדולה, אתם תחזקו את האגו שלכם בכל פעם שתשיגו את המטרה שצבתם, דבר שיביא לכם גאווה ויעניק לכם כוח ורצון להציב לעצמכם את מטרת הביניים הבאה.

2. תתחילו לזוז. אתם לא חייבים לרוץ מרתון כדי לקבל תוצאות. תכנית אימונים התחלתית יכולה להיות מאוד פשוטה ולכלול למשל הליכה יומית עם חבר או חברה, דבר שידרבן אתכם לצאת להליכה היות וקבעתם עם מישהו. בעזרת אימון כושר אתם עוזרים לגופכם ללמוד שיטות להתמודדות עם מתח. אם אתם נתקלים במצב מתח, מבלי שיהיה לכם ניסיון בהתמודדות עם מתח, אזי המתח גורם לעייפות ולמחסור כללי באנרגיה.

הפעילות הספורטיבית יכולה להיות מאוד מגוונת – זו יכולה להיות יוגה, שחיה או כדורסל, מה שחשוב הוא שתמצאו את הפעילות הספורטיבית שאתם נהנים ממנה ותנסו להתמיד בה. עדיף להתחיל בקטן, לבצע פעילות ספורטיבית פעמיים בשבוע למשך 20 עד 25 דקות בכל פעם. לאחר שתרגישו כי התרגלתם מעט, תוכלו להעלות את התדירות ואת משך הפעילות כאשר היעד הסופי לחיים טובים ורגועים יותר הוא פעילות של כשעה ביום חמש פעמים בשבוע.

משחקי-מחשב-אימון כגון Wii Sports ו- Wii Fitבהם אתם זזים יחד עם המשחק, יכולים לעזור לכם במשימתכם על ידי העלאת קצב לב. תכנית אימונים לא צריכה לרושש. ישנם לא מעט מחשבוני קלוריות שניתן להוריד או להשתמש בהם חינם באינטרנט ובנוסף תוכלו גם להיעזר בסופר-צעדים שניתן לרכוש בכל חנות ספורט. אפשרות נוספת למי שמעוניין, היא רכישת דיסק של אימוני כושר למתחילים ולמתקדמים, גם הם בדרך כלל לא עולים הרבה. הכי חשוב הוא לעשות את הדברים בהדרגה ובקצב שלכם.

למאמרים נוספים בנושא התמודדות עם מתח, סטרס ועוד:
התמודדות עם סטרס בעקבות משבר כלכלי
סדנת שחרור כעסים: לגוף ונפש בריאים יותר
טיפול באומנויות: ככה מטפלים היום בנפש
הפרעות קשב וריכוז: לא סוף העולם
מצב רוח וכיצד נשפרו בעזרת ויטמינים

3. תתעדו את מחשבותיכם. ביטוי מחשבות יכול להוות קטרזיס ולעזור מאוד בהתמודדות עם מתח. עבור חלק מהאנשים, כתיבה יכולה להיות מאוד מרגיעה. אתם יכולים לכתוב יומן, יומן וירטואלי או אפילו בלוג. אלה שלא אוהבים לכתוב או להקליד, יכולים לבחור באופציה של דיבור אל מקליט קול או אל מצלמה.

4. הזמינו מסאז'. תפנקו את עצמכם, במיוחד לאחר השגת מטרה זו או אחרת. אם אתם תדעו שלאחר השגת מטרה מצפה לכם פינוק, זה יעזור להכניס לחייכם מעט אנרגיות חיוביות. מצד שני, פינוק לא צריך לרושש אתכם, ישנם לא מעט בתי ספר למסאז' בהם אתם יכולים להתפנק במחירים סבירים בהחלט ובנוסף כמובן תמיד ישנה האפשרות לעשות מסאז' דרך קופת החולים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר בן עמית
    ד"ר בן עמית
    פסיכיאטריה ומדעי המוח תחומי טיפול: דיכאון, מתח וחרדה, כאבים כרוניים, מאניה- דיפרסיה והפרעה פוסט- טראומתית (PTSD) ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

CBT: מהו טיפול התנהגותי קוגניטיבי
טובי פלד
| 18/07/2019 |
צפיות: 94
טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא אסכולה פסיכולוגית שבה משלבים בין דפוסי חשיבה לבין דפוסי התנהגות למען שינוי הרגלים שליליים ולמניעת חרדה
קרא עוד
שיימינג: בריונות ברשת בקרב בני נוער
ד"ר אילן בוש
| 14/07/2019 |
צפיות: 307
בעידן הרשתות החברתיות, הבריונות הפכה לפומבית יותר ולחסרת רסן. בני נוער רבים חשים בושה, השפלה קשה וחווים טראומה שמותירה בהם צלקות נפשיות, ואלו מערערות את הערך העצמי. מהי תופעת השיימינג? מאלו נורות אדומות אסור להתעלם? ומהם נושאי התקיפות הנפוצים ביותר?
קרא עוד
הפרעות שינה: למה כדאי לישון עם הכלב?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 09/07/2019 |
צפיות: 277
אנשים רבים לא מרשים לכלב שלהם לישון איתם באותה המיטה, אך ההפסד כולו שלהם. שינה עם הכלב מספקת חום בחורף, תחושת רוגע ומקלה על הליך ההירדמות
קרא עוד
גמילה מסמים: שחרור מהתלות ופרידה מהכאב
 אבי יקיר
| 04/07/2019 |
צפיות: 631
התמכרות לסמים היא קשה מנשוא עבור המכור עצמו ועבור הסובבים אותו. המכור הופך להיות הצל של עצמו, וכל רצונו מתמקד אחר חיפוש המנה הבאה. הוא מתנתק, מתבודד ומאבד כל עניין בקרובים אליו. הליך הגמילה מסמים הינו מורכב, והוא כולל התנתקות פיזית אך גם התנתקות נפשית מהסם
קרא עוד
טיפול בדיכאון באמצעות גנטיקה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/06/2019 |
צפיות: 271
מחקר מדעי גדול שנעשה ב- 17 מדינות שונות אשר בתוכן 140 מרכזי מחקר ובהשתתפות יותר מ- 190 חוקרים, מצא כי קיימים גנים שאחראים על האושר ועל מספר תכונות נוספות בקרב בני האדם
קרא עוד
טיפול ב-OCD באמצעות גריה מוחית
ד"ר דורון תודר
| 17/06/2019 |
צפיות: 461
אנשים שסובלים מהפרעה טורדנית- כפייתית נמצאים בתוך מעגל מתמשך של מחשבות אובססיות ובטקסים שחוזרים על עצמם. כל אלה פוגמים משמעותית באיכות חייהם. מהן דרכי הטיפול היעילות ביותר? וכיצד מפחיתים את החרדה?
קרא עוד
כיצד עיצוב הקליניקה משפיע על המרחב הטיפולי?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/05/2019 |
צפיות: 394
בטיפול פסיכותרפי קיימת חשיבות רבה למרחב הטיפולי, הקליניקה צריכה להקנות למטופל תחושת רוגע וביטחון המאפשרות כנות ופתיחות. על כן, יש כמה דברים חשובים שצריך לשים אליהם לב בעיצוב הקליניקה
קרא עוד
התמכרות לאלכוהול: גורמים, תסמינים וקבלת עזרה
 אבי יקיר
| 22/04/2019 |
צפיות: 941
שתיית אלכוהול בעולם המערבי נחשבת לפעילות חברתית לכל דבר. האלכוהול גורם לשחרור, לרוגע ולפתיחות בקרב אנשים, אך הגבול בין הנאה רגעית להתמכרות של ממש מאוד דק. מהן הנורות האדומות שאליהן יש צורך להתייחס? כיצד מתחיל תהליך ההתמכרות? ומהו הצעד הראשון בדרך לגמילה?
קרא עוד
כיצד לאמץ ילד בישראל?
 סימונה פלג
| 11/04/2019 |
צפיות: 434
סימונה פלג פותחת את לבה ומכניסה אתכם למשפחתה למסע קסום מלא חששות וריגושים. בדרך הארוכה לאימוץ ילדה, היא חוותה גבשושיות ומכשולים רבים, אך לא נתנה לדבר לעצור את התגשמות חלומה והראתה לכולם שאין דבר העומד בפני הרצון
קרא עוד
כיצד מלמדים ילדים לשלוט על כעסים?
טובי פלד
| 07/04/2019 |
צפיות: 606
ילדים בשלב ההתבגרות המוקדמת חווים התקפי זעם שללא ניהול נכון הופכים למקרי תוקפנות ואף אלימות פיזית. הורים רבים נשארים חסרי אונים אל מול ההתקפים, וגם מערכת החינוך בישראל אינה מעניקה כלים לימודיים לשליטה על כעסים. אילו כלים יש להתוות לילדים? כיצד בונים לילד כישורי התמודדות בסיטואציה בה הכעס עולה? ולמה חשוב לתת דוגמא אישית ולהפוך למודל לחיקוי עבור הילד?
קרא עוד