מידע רפואי
פורומים
- קרינה סלולרית, סרטן
- אוסטאופורוזיס
- כושר גופני
- סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
- רפואת מטיילים
- השאלת ציוד רפואי, ציוד שיקומי, ציוד אורטופדי
- פילאטיס
- נוירולוגיה, אפילפסיה
- כבדי ראיה, מחלות רשתית, ראיה ירודה
- דלקת פרקים, ראומטולוגיה
- פדיקור
- רפואת כף הרגל - פודיאטריה
- הכנה ללידה, קורס הכנה ללידה
- אימון אישי, קואצ'ינג
- בנות, העצמה נשית
מאמרים וחדשות
יועצים בתחום
טובי פלד
פסיכולוג ילדים ונוער פסיכולוג מומחה בעל קליניקה פרטית. מטפל ומאבחן פעוטות, נוער ומבוגרים. עובד בבתי ספר ובארגונים ציבוריים.ד"ר אליהו סמואל
פסיכותרפיסט ילדים ונוער פסיכותרפיה, פסיכואנליטיקאי. למד רפואה באונ` ת"א, התמחה ברפואת ילדים ובפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. עבד כרופא פסיכיאטר בכיר ברמת חן ובהמשך שימש כמנהל יחידה בגיל הרך. הקים גן לילדים אוטיסטים. מנהל שירות פסיכיאטרי של הילד והמתבגר בב"ח ולפסון. יועץ מערכת החינוך באזור המרכז. עוסק בפרקטיקה פרטית בתחום הפסיכותרפיה בתל אביב בכל הגילאים.
- בסקירה מוקדמת התגלו אגני כליה מורחביםד``ר דוד בן מאיר12/08/2008
שלום רב,
אני כעת בהריון, שבוע 37+5.
בסקירה המוקדמת התגלו אצל העובר אגני כליה ברוחב 3 מ"מ בכל צד. בסקירה מאוחרת רוחב אגנים היה כ-6 מ"מ בכל צד (רוחב האגנים היה הממצא החריג היחיד בסקירות). עקב כך התחיל מעקב כל 3 שבועות אחר רוחב האגנים. בכל בדיקה האגנים התרחבו מעט יותר.
בשבוע 36 המצב היה כך: אגן כליה ימין 9.8 מ"מ שמאל 7.4 מ"מ (כמות מי שפיר תקינה ומעקב גדילה תקין). לאור הממצאים הנ"ל הופנתי לנפרולוג, אשר העריך בסבירות גבוהה כי מדובר ברפלוקס, וביקש אולטראסאונד לבחון את שלפוחית השתן ואת מרקם הכליות.
ביצעתי היום (שבוע 37+5) את האולטראסאונד אליו הפנה הנפרולוג. הטכנאית קבעה שכלל לא מדובר בהרחבה של האגנים אלא של האורטרים (?). מרקם הכליות נמצא תקין. כמות מי שפיר נמצאה תקינה, ואף מעקב הגדילה תקין (עובר באחוזון 50).
באשר לשלפוחית השתן, התגלה בבדיקה כי השלפוחית תקינה, דפנותיה תקינות, והיא מתרוקנת. נבדק שיעור ההרחבה, לפני התרוקנות השלפוחית 10 מ"מ משמאל ו-7.5 מימין, ולאחר התרוקנות השלפוחית - 6.8 מ"מ משמאל ו-6 מ"מ מימין.
מתנצלת מראש על עומס הפרטים, איני יודעת מה בהכרח רלוונטי לשאלותי.
שאלותי:
1. מה המשמעות של הרחבת אורטרים, להבדיל מאגנים? האם יתכן שהטכנאית (שהיתה מאוד נחרצת) טעתה, לאור המעקבים השוטפים במהלך ההריון, בכולם נצפתה הרחבה באגנים?
2. האם ניתן לקבוע בסבירות גבוהה כי מדובר ברפלוקס, כפי שאמר הנפרולוג?
3. הטכנאית אמרה שקיים סיכוי שלאחר הלידה התינוק ירוקן את השלפוחית וההרחבה תעלם - האם הדבר יתכן? ממה שהבנתי הרחבה של 10 מ"מ כבר אינה הרחבה קלה והסיכוי שתעלם לא גבוה.
4. מה המשמעות של הצטמצמות ההרחבה לאחר התרוקנות השלפוחית? האם מדובר בממצא מעודד?
תודה רבה
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום מיכל
ד"ר עמוס נאמן12/08/2008אכן פרטים רבים. חשוב להגיע לאבחנה מדויקת אם מדובר רק באגני כליה או גם בשופכנים מורחבים. לפעמים אפשר להגיע לאבחנה זו רק לאחר הלידה בבדיקת US של הילוד. כל עוד כמות מי שפיר תקינה ואין מצוקה עוברית כלשהיא אין אינדיקציה לזירוז הלידה. יש לעיתים נטיה לבצע את ה- US מוקדם לאחר הלידה. אני מקפיד (גם אם נעשה US מוקדם) לבצע US כשבוע לאחר הלידה (מינימום 48 שעות אחרי) כדי לקבל תמונה מדויקת כפי שאני מבין מדובר בהרחבה של אגן כליה ושל שופכנים דו"צ לכך יכולות להיות 3 סיבות: 1. רפלוקס לשופכן 2. שופכן עם בעיה חסימתית בקצה 3. שופכן שהוא מורחב ללא רפלוקס וללא בעיה חסימתית. אולי הטרמנולוגיה קצת מבלבלת אבל זו החלוקה. בכל מקרה ככל הנראה רצוי להתחיל טיפול אנטיביויטי מניעתי לאחר הלידה (במיוחד אם מדובר גם בהרחבה של השופכנים) עד שמבצעים ציסטוגרפיה כדי לאשש או לשלול אבחנה של רפלוקס ככל שאגן כליה ושופכנים רחבים יותר כך הסיכוי שיעלמו ללא התערבות נמוך יותר. בשלב זה עדיין מדובר בהרחבה של 1 ס"מ שמוגדר כהרחבה קלה-בינונית. אומנם שאלת עוד שאלות רבות אך לדעתי עדיף לענות עליהם אחרי הלידה. אני מבין כי מדובר במצב מלחיץ מאוד, אך ברצוני להרגיע אותך קצת ולציין שמדובר בממצא שכיח (כ- 10-15% מהילודים יש רפלוקס שבד"כ בכלל לא מתגלה). שיהיה במזל טוב בברכה ד"ר עמוס נאמן
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירההמשך הרחבת אגנים
מיכל12/08/2008תודה רבה לך על התשובה המהירה. רציתי לחדד את השאלה. הטכנאית קבעה כי אגני הכליה אינם מורחבים, אלא תקינים לחלוטין. לדבריה, ההרחבה נמצאת אך ורק באורטרים. לשם הבהירות אצטט את הערות שמרשמו בדו"ח הבדיקה: "נצפו אגני כליה תקינים. נצפתה הרחבה קלה של אורטרים בחלק פרוקסימלי ודיסטלי, מרקם כליות תקין דו צדדית. ללא הרחבה של הפירמידות. דופו שלפוחית שתן תקין. אורטרים לפני ההתרוקנות 10 מ"מ משמאל ו-7.5 מ"מ מימין, לאחר התרוקנות 6.8 מ"מ משמאל ו-6 מימין. אני מחדדת כי נדמה לי שהובן שהבדיקה העלתה כי יש הן הרחבת אגנים והן הרחבת אורטרים. האם בנסיבות האמורות מסקנותיך הן אותן מסקנות? ושוב, איך יתכן כי כל ההריון דיברו על אגנים מורחבים ולפתע הטכנאית אומרת שהבעיה בכלל אחרת? ומה המשמעות של זה? שוב תודה רבה
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהשלום מיכל
ד''ר עמוס נאמן18/08/2008תשובתי היתה כללית ולכן לאינפורמציה שאת מוסיפה אין חשיבות רבה.
כפי שציינתי כדאי להמתין ל- US שיבוצע לאחר הלידה כדי לקבל אינפורמציה מדויקת יותר.
לאחר הלידה רצוי מעקב אורולוג ילדים כדי להחליט על אילו הדמיות לבצע ומתי.
מאחל לידה קלה
ד"ר עמוס נאמן* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהתודה
מיכל18/08/2008* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה
שאלות ותשובות נוספות שעניינו את הגולשים שלנו
ערוץ הבריאות
.jpg)
האם אתם רומנטיים?
.jpg)
.jpg)
.jpg)







.jpg)
