תרופות סבתא: עצירות

כדי לטפל בעצירות מומלץ לעסוק בפעילות אירובית, לשתות כמות רבה של מים ולהוסיף סיבים תזונתיים לתפריט היומי, כמו אגוזים, גרעינים, אורז מלא ושיבולת שועל
עצירות היא מצב שבו הגוף מתקשה לפנות צואה. תדירות תקינה של יציאות היא בין שתיים עד שלוש יציאות ביום עד ליציאה אחת פעם ביומיים. תדירות יציאות של פחות משלוש פעמים בשבוע, או כמות קטנה של יציאות המלווה במאמץ נחשבת לעצירות וחשוב לטפל בה.

עצירות יכולה להעיד על חוסר איזון באחת ממערכות הגוף, הפרעת עיכול זמנית או קבועה, או הפרעה בתפקוד של המעי הגס. היא עלולה להיגרם בשל מחלות, תרופות או סגנון חיים. בדרך כלל עצירות קשורה אל הרגלי תזונה, מצב רגשי, מצב הורמונלי ומצבי חולי שונים.

עצירות גורמת לרוב לאי נוחות ולנפיחות בבטן ועשויה להשפיע גם על המצב הנפשי. עצירות כרונית עלולה להוביל לכאבי בטן, כאב באזור החלחולת ופי הטבעת, טחורים, דלקות מעי, ומחלות קשות. ניתן לטפל בעצירות באמצעים פשוטים ושינוי קל באורח החיים, אולם כאשר מדובר בעצירות כרונית מומלץ לגשת לטיפול ולאבחון מקצועי אצל רופא ולקבל טיפול מתאים.

לשתות שמונה כוסות מים ביום

כאשר סובלים מעצירות רצוי להקפיד על שתייה מרובה של מים ולשתות לפחות שמונה כוסות מים ביום. עדיף להימנע ממשקאות שמכילים קפאין כמו: קולה, קפה, תה וקקאו וגם להימנע מאכילת בננות. פעילות גופנית תורמת להמרצת מערכות הגוף כולל מערכת העיכול. יש להקפיד על פעילות גופנית קבועה, כמו: הליכה, שחיה, ריצה או ריקוד, למשך לפחות 20 דקות ביום.

לפני ארוחת הבוקר מומלץ לשתות על בטן ריקה שתי כפיות חומץ תפוחים אורגני וטבעי מהול במים, או מיץ סחוט מחצי לימון טרי מהול בחצי כוס מים חמימים וכף של שמן זית. לאחר כעשרים דקות מומלץ לאכול דייסת קוואקר או יוגורט בתוספת שיבולת שועל ופירות יבשים. מומלץ להוסיף לארוחת בוקר דבש שהוא בעל השפעה חיובית על מערכת העיכול, ונחשב כסגולה למניעת עצירות.

להוסיף סיבים תזונתיים לתפריט היומי

חשוב להוסיף לתפריט היומי סיבים תזונתיים, הנמצאים באגוזים, בגרעינים, בקליפות של פירות וירקות, בירקות ופירות טריים כמו: קיווי, גויאבה, תאנה, חרוב ועגבנייה, בקטניות כמו חומוס, פול, עדשים ואפונה, ובדגנים מלאים כמו אורז מלא, שיבולת שועל וחיטה מלאה.

סיבים תזונתיים סופחים אל עצמם נוזלים מהגוף, ויוצרים לחץ על דופן המעי, מה שמעורר את הפעולה ועוזר ליציאה תקינה. יחד עם זאת חשוב לשתות הרבה מים מכיוון שספיחת הנוזלים של הסיבים עלולה לגרום למחסור בנוזלים ולהחמרת המצב.

לאכול בצל, סלק, כרוב וסלרי

אפשר לקחת בצל טרי שלם ולקלף את הקליפה החיצונית שלו. את הבצל יש להכניס לתוך סיר עם מים, להביא לרתיחה ולבשל כחצי שעה. מומלץ לאכול את הבצל המבושל לפני השינה, כדי שבבוקר למחרת היציאות יהיו קלות יותר.

מיץ טבעי מגזר טרי, סלרי וסלק מועיל במקרי עצירות. לכרוב השפעה משלשלת עדינה ומומלץ לאכול כרוב טרי או מבושל. כמו כן, מומלץ להוסיף לסלט ירקות קוביות סלק מבושל, סלרי טרי, חומץ תפוחים ושמן זית. בנוסף אפשר לשים כף זרעי פשתן בכוס מים רותחים, להמתין עד שהמים מתקררים, ולשתות את המים עם הזרעים.

חזרת חריפה מזרזת את חילוף החומרים בגוף. יש להרתיח כוס מים עם כפית שורש חזרת חתוך או אבקה ולשתות שלוש פעמים ביום. כמו כן, ניתן לגרד חזרת טרייה ולהוסיפה כתבלין חריף לסלטים. אפשר להשרות שזיפים מיובשים במים ולשתות את המים. שזיפים טובים נגד עצירות ומסייעים בריכוך היציאות.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר