מחקר: זהירות, ויטמינים מקצרים חיים

ויטמינים או תוספי מזון מסויימים כמו ויטמין A עלולים לגרום נזק בריאותי ואף להעלות את שעור התמותה, כך טוענים חוקרים דנים ומזהירים את הציבור משימוש בחלק מתוספי המזון והוויטמינים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 17/04/2008 |
צפיות: 5,190
מחקר חדש שתוצאותיו מכות הדים בעולם, מזהיר מפני השימוש בוויטמינים מסויימים, שאינם מאריכים חיים ואף יכולים לגרום לתמותה בטרם עת.

בחינה מחקרית מקיפה של כ-67 מחקרים בנושא ויטמינים, לא מצאו כל הוכחה ממשית לכך שאנטי אוקסידנטים יכולים לתרום להארכת החיים.

חוקרים מאוניברסיטת קופנהגן טוענים כי ויטמין A וויטמין E עשויים לפגוע בהגנה הטבעית של הגוף ואף יותר מכך: "בטא-קרוטן, ויטמין A וויטמין E עלולים להגביר את שעורי התמותה", אומרים החוקרים.

צוות המחקר בחן מחקרים שעסקו בויטמינים, שלדעת החוקרים משקפים באופן ברור יותר את ההשפעה על העלאת שעור התמותה. הויטמינים שנבדקו הינם: בטא-קרוטן, ויטמין A, ויטמין C, ויטמין E וסלניום.

נהוג היה לחשוב כי תוספי מזון אלו מונעים נזק לרקמות חמצון רכות הקרויות Oxidative Stress, על ידי הקטנת כמות הרדיקלים החופשיים היוצרים את הנזק.

למידע נוסף על תוספי מזון היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה ודיאטה
פורום יעוץ תרופתי
פורום רפואת משפחה
פורום תזונה, הרזיה טבעית

הנזק של הרדיקלים החופשיים לרקמות ותאי הגוף קשור במספר מחלות קשות, ביניהן סרטן ומחלות לב. במחקר נבדקו 233 אלף בני אדם, חלקם חולים וחלקם בריאים הנוטלים תוספי מזון למניעת מחלות.

לאחר שקלול נתונים רבים ממשתתפי המחקר, וכן שיקלול נתוני 20 מחקרים קודמים בתחום, החוקרים מצאו כי ויטמין A מגביר את סיכויי המוות ב-16%, בטא-קרוטן מעלה את סיכויי המוות ב-7% וויטמין E ב-4%.

ויטמין C לעומת זאת, לא נמצא כגורם להשפעה כלשהי. "לא מצאנו כל עדויות המעידות על היתרון שבנטילת אנטי אוקסידנטים במשך כל תקופה שהיא", אמרו החוקרים.

לא היה לגמרי ברור מדוע תוספי המזון השפיעו בצורה כזו, אך צוות החוקרים שיער כי הם עשויים להתערב בדרך שבה פועל הגוף. בטא-קרוטן, למשל, הוא ויטמין המשנה את תהליך פירוק השומנים בגוף.

לכתבות נוספות על תוספי מזון, ויטמינים:
6 ויטמינים שאסור לוותר עליהם
תוספי מזון לא מאיצים דיאטה
תזונה: 20 המיתוסים השכיחים ביותר
אם את אישה, קחי תוספי מזון
עושים סדר בארון הוויטמינים

"קיים צורך להרגיל את הציבור לנקוט במשנה זהירות בצריכת יתר של ויטמינים ותוספי מזון כולל אנטי אוקסידנטים ומינרלים", אמר לחדשות BBC דובר משרד הבריאות הבריטי בתגובה לממצאים. "ההשפעה על הבריאות לטווח הארוך לא אומתה באופן מלא עד היום, ואי אפשר להסיק כי הם אינם גורמים נזק".

ארגון תוספי המזון הבריטי, לעומת זאת, טוען כי אנשים רבים אינם מסוגלים לקבל את כל התוספים הדרושים להם רק מהמזון שלהם.

"עבור מיליוני אנשים שאינם יכולים לקבל את הוויטמינים מהמזון שהם צורכים, ויטמינים יכולים להועיל מאוד ולא מומלץ שאנשים יפסיקו ליטול אותם", אומרת פמלה מייסון, דוברת הארגון.

פטריק הולפורד, מומחה תזונה שפיתח תוספי מזון תאר את המחקר כ"תפור". לטענתו הוא רק נראה כמחקר שבחן את ההשפעה על העלאת אחוזי התמותה, אבל התעלם מיתרונות אחרים.

"אנטיאוקסידנטים אינם אמורים להיות כדורי פלא ואין לצפות מהם להחזיר אותנו אחורה בזמן או לתקן הרגלים לא בריאים, אך אם משתמשים בהם כמו שצריך ומשלבים אותם עם מזון בריא, צריכת פירות וירקות, פעילות גופנית קבועה והפסקת עישון, אנטי אוקסידנטים יכולים לקדם את הבריאות הכוללת שלנו", אומר הולפורד.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר