איך להפסיק לעשן בלי לעלות במשקל?

אנשים רבים שמפסיקים לעשן חוששים לעלות במשקל, אבל שמירה על אורח חיים בריא ופעילות גופנית יכולים למנוע זאת
מאת מערכת BeOK
| 03/11/2016 |
צפיות: 477
גמילה מעישון היא אינה דבר קל, ועל אף הנזקים הברורים של העישון, כמו סרטן, הזדקנות העור, ערפול חוש הטעם והריח המסריח, אנשים מתקשים לזרוק את חפיסת הסיגריות ולהיפרד מהמצית האהובה עליהם.

הגמילה הפיזית מהניקוטין היא דווקא החלק הקל, צריך בסך הכול 72 שעות כדי שהגוף יתנקה מניקוטין ושלושה שבועות בלבד להפסקת תופעות הגמילה הגופניות, האתגר האמיתי הוא הגמילה הנפשית.

יש לכם שאלות על דיאטה ותזונה נכונה? שאלו את המומחים שלנו:
דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
כושר גופני
הפסקת עישון, גמילה מעישון
תמיכה בדיאטה
התמכרות, התמכרויות

לסיגריה יש תפקיד חשוב בחייו של המעשן, היא מאפשרת הפסקה בעבודה, היא משרה אווירת נינוחות לאחר האוכל, היא מרגיעה את העצבים והיא מנחמת בשעת עצב. כאשר מפסיקים לעשן, הנפש מחפשת תחליף הולם להשפעה המנטלית של הסיגריה, והתחליף הזמין ביותר הוא אוכל, והרבה ממנו. לכן אנשים רבים עולים במשקל לאחר שהפסיקו לעשן.

עישון משפיע על המטבוליזם

מחקרים מצאו כי הניקוטין מגביר את פעילות חילוף החומרים בגוף, והוא עוזר לגוף לשרוף יותר קלוריות. הניקוטין ממריץ את קצב הלב בצורה לא טבעית, וזו אחת הסיבות שבגללן עישון גורם למחלות לב. כאשר מפסיקים לעשן, המטבוליזם חוזר למצבו הטבעי והקלוריות אינן נשרפות כמו בעבר. גם אם כמות הקלוריות שצורכים נשארת זהה לאחר הגמילה מהסיגריות, ישנם סיכויים גבוהים לעלות במשקל.

אחד הדברים שהכי חסרים למעשנים לשעבר הוא ההרגל להצית את הסיגריה והתחושה שלה בין האצבעות ובין השפתיים, תופעה זו מכונה "סיפוק אורלי". כדי למלא את הצורך הזה אנשים רבים פונים למזון כתחליף.

מקלות סלרי כתחליף לסיגריה

כדי להימנע מעלייה במשקל יש לשים לב איזה אוכל מכניסים לפה. חלופות חכמות ובריאות הן מאכלים נטולי סוכר, כמו מקלות גזר, רצועות סלרי ומסטיק או סוכריות ללא סוכר. מחקרים מראים כי לאנשים רבים אשר נגמלים מעישון יש כמיהה לסוכר, ולהם מומלץ לאוכל מאכלים עם ממתיקים מלאכותיים.

שיטה נוספת המאפשרת למלא את הסיפוק האוראלי מבלי לאכול היא לצחצח שיניים כמה פעמים במהלך היום. הטעם של משחת השיניים מטשטש את הטעם המתוק שמדגדג את הלשון, פעולת הצחצוח מחליפה את הצורך לשים דברים בפה ותחושת הריענון והניקיון מבטלת את הדחף לעשן.

להתעמל במקום לעשן

מכיוון שהגוף לאחר הגמילה שורף פחות קלוריות, כדאי לשלב את הליך הגמילה עם פעילות גופנית קבועה וכך הגוף שומר על המשקל ואף גורם לירידתו. הפעילות הפיזית מקלה על ההתמודדות עם מצבי לחץ והיא יכולה גם לגבור על הצורך לעשן.

גם שתיית מים מרובה יכולה לעזור. המים גורמים לתחושה של שובע והם מספקים עיסוק לא מזיק גם לידיים וגם לפה. המים גם עוזרים לחידוש תאי העור בפנים שניזוקו עקב העישון.

להימנע מדיאטות רצחניות

הרבה אנשים הנגמלים מעישון מפחדים לעלות במשקל, ולכן במקביל להליך הגמילה הם פותחים בדיאטה. אמנם מומלץ להימנע מאוכל עתיר קלוריות, אך רופאים אינם ממליצים לשנות את הרגלי התזונה באופן רדיקלי. הפסקה מעישון היא קשה מאליה גם מבלי להוסיף על כך דיאטה מוקפדת. השילוב של השניים עלול להביא לתוצאות ההפוכות, השמנה וחזרה להרגלי העישון.

למידע נוסף קראו גם:
עישון גורם נשירת שיער
למה גמילה מעישון גוררת עליה במשקל?
העישנת וגם התעמלת? השפעת עישון על הכושר
תעזרו לו לעזור לעצמו - להפסיק לעשן
להפסיק לעשן בדרך טבעית עם עלי סטיביה

צריך להביא בחשבון שעלייה במשקל כרוכה בתהליך הגמילה מעישון. מצד אחד לא צריך להשתמש בזה כתירוץ ולאכול מכל הבא ליד, אך מצד שני אין סיבה להתייחס להשמנה כדבר גורלי. יש לזכור ששניים או שלושה קילוגרמים נוספים הם לא אסון נורא ואם הם יפריעו גם לאחר הליך הגמילה, כשהסיגריות כבר אינן גורם דומיננטי בחיי היום-יום, אז יהיה ניתן לפצוח בדיאטה ולהשיל אותם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

תזונה צמחונית לילדים
| 24/05/2018 |
צפיות: 19
תזונה בריאה לילד צמחוני לא צריכה להיות מטלה קשה מדי, הקפדה על כמה כללים פשוטים תקנה נחת להורה המודאג
קרא עוד
הרעלת חלבון: נזקים בריאותיים של עודף חלבון
מאת מערכת BeOK
| 14/05/2018 |
צפיות: 136
חלבון הוא רכיב תזונתי אשר הכרחי לתפקוד הגוף. עם זאת, כמות יתרה של חלבון בשילוב מיעוט של פחמימות ושל שומנים עלול להוביל להרעלת חלבון
קרא עוד
לאכול פסטה ולשמור על המשקל
מאת מערכת BeOK
| 03/05/2018 |
צפיות: 348
דיאטה ושמירה על המשקל אינן בהכרח אומרת להפסיק לאכול את כל המאכלים האהובים, בשמירה על כמה כללים אפשר להפוך פסטה למזון על ולשלב אותה בתפריט
קרא עוד
תזונה נכונה לילד הדעתן
| 17/04/2018 |
צפיות: 471
זמן, אנרגיה ומאבקי כוחות עם הילדים, כל אלה יכולים להוביל לפשרות על התזונה של כלל בני המשפחה ושל הילד בפרט. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לשמור על תפריט מסודר ובריא החיוני לבריאות הילד
קרא עוד
איך לעבור את הפסח בלי לעלות במשקל?
| 21/03/2018 |
צפיות: 446
חגים בכלל ופסח בפרט הם האתגר הקשה ביותר של שומרי הדיאטה, אך באכילה חכמה אפשר ליהנות ממאכלי החג ולא לעלות במשקל
קרא עוד
השמנת ילדים: כיצד להתנהל נכון עם ילדים עם עודף משקל?
| 07/03/2018 |
צפיות: 294
תרבות השפע מביאה עמה בעיות אכילה ויותר ויותר ילדים סובלים מעודף משקל. המשימה לדבוק בדיאטה מוטלת על כל המשפחה ולא רק על הילד
קרא עוד
לא ייאמן, אבל גם יבשת אפריקה משמינה
| 19/02/2018 |
צפיות: 227
בעיית ההשמנה החולנית אינה מטרידה את העולם המערבי בלבד, השפע הגיע לאפריקה ואיתו גם המחירים הזולים של המזון התעשייתי והעלייה במשקל של האוכלוסייה המקומית
קרא עוד
תזונה וסוג דם
| 31/01/2018 |
צפיות: 794
סוג הדם משפיע על הבריאות ועל הנטייה למחלות של כל אדם, תזונה המותאמת לסוג הדם יכולה לחזק את הגוף ולהפחית את הסיכויים לחלות במחלות
קרא עוד
מדוע הדיאטה שוב נכשלה וכיצד להצליח להוריד במשקל?
| 21/01/2018 |
צפיות: 594
רוב הדיאטות מועדות לכישלון. יש לכך סיבות רבות, חלקן קשורות לתפריט עצמו וחלקן למי שמנסה לרדת במשקל. בחירה בדיאטה מתאימה תעזור לנצח את הסטטיסטיקה
קרא עוד
דיאטה קטוגנית: המדריך למתחילים
מאת מערכת BeOK
| 16/01/2018 |
צפיות: 504
דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומנים שנוסף לירידה במשקל יש לה יתרונות בריאותיים רבים והיא מסייעת במניעה של סרטן, מגנה על מערכת הלב ומעכבת אלצהיימר
קרא עוד