איך להפסיק לעשן בלי לעלות במשקל?

אנשים רבים שמפסיקים לעשן חוששים לעלות במשקל, אבל שמירה על אורח חיים בריא ופעילות גופנית יכולים למנוע זאת
מאת מערכת BeOK
| 03/11/2016 |
צפיות: 313
גמילה מעישון היא אינה דבר קל, ועל אף הנזקים הברורים של העישון, כמו סרטן, הזדקנות העור, ערפול חוש הטעם והריח המסריח, אנשים מתקשים לזרוק את חפיסת הסיגריות ולהיפרד מהמצית האהובה עליהם.

הגמילה הפיזית מהניקוטין היא דווקא החלק הקל, צריך בסך הכול 72 שעות כדי שהגוף יתנקה מניקוטין ושלושה שבועות בלבד להפסקת תופעות הגמילה הגופניות, האתגר האמיתי הוא הגמילה הנפשית.

יש לכם שאלות על דיאטה ותזונה נכונה? שאלו את המומחים שלנו:
דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
כושר גופני
הפסקת עישון, גמילה מעישון
תמיכה בדיאטה
התמכרות, התמכרויות

לסיגריה יש תפקיד חשוב בחייו של המעשן, היא מאפשרת הפסקה בעבודה, היא משרה אווירת נינוחות לאחר האוכל, היא מרגיעה את העצבים והיא מנחמת בשעת עצב. כאשר מפסיקים לעשן, הנפש מחפשת תחליף הולם להשפעה המנטלית של הסיגריה, והתחליף הזמין ביותר הוא אוכל, והרבה ממנו. לכן אנשים רבים עולים במשקל לאחר שהפסיקו לעשן.

עישון משפיע על המטבוליזם

מחקרים מצאו כי הניקוטין מגביר את פעילות חילוף החומרים בגוף, והוא עוזר לגוף לשרוף יותר קלוריות. הניקוטין ממריץ את קצב הלב בצורה לא טבעית, וזו אחת הסיבות שבגללן עישון גורם למחלות לב. כאשר מפסיקים לעשן, המטבוליזם חוזר למצבו הטבעי והקלוריות אינן נשרפות כמו בעבר. גם אם כמות הקלוריות שצורכים נשארת זהה לאחר הגמילה מהסיגריות, ישנם סיכויים גבוהים לעלות במשקל.

אחד הדברים שהכי חסרים למעשנים לשעבר הוא ההרגל להצית את הסיגריה והתחושה שלה בין האצבעות ובין השפתיים, תופעה זו מכונה "סיפוק אורלי". כדי למלא את הצורך הזה אנשים רבים פונים למזון כתחליף.

מקלות סלרי כתחליף לסיגריה

כדי להימנע מעלייה במשקל יש לשים לב איזה אוכל מכניסים לפה. חלופות חכמות ובריאות הן מאכלים נטולי סוכר, כמו מקלות גזר, רצועות סלרי ומסטיק או סוכריות ללא סוכר. מחקרים מראים כי לאנשים רבים אשר נגמלים מעישון יש כמיהה לסוכר, ולהם מומלץ לאוכל מאכלים עם ממתיקים מלאכותיים.

שיטה נוספת המאפשרת למלא את הסיפוק האוראלי מבלי לאכול היא לצחצח שיניים כמה פעמים במהלך היום. הטעם של משחת השיניים מטשטש את הטעם המתוק שמדגדג את הלשון, פעולת הצחצוח מחליפה את הצורך לשים דברים בפה ותחושת הריענון והניקיון מבטלת את הדחף לעשן.

להתעמל במקום לעשן

מכיוון שהגוף לאחר הגמילה שורף פחות קלוריות, כדאי לשלב את הליך הגמילה עם פעילות גופנית קבועה וכך הגוף שומר על המשקל ואף גורם לירידתו. הפעילות הפיזית מקלה על ההתמודדות עם מצבי לחץ והיא יכולה גם לגבור על הצורך לעשן.

גם שתיית מים מרובה יכולה לעזור. המים גורמים לתחושה של שובע והם מספקים עיסוק לא מזיק גם לידיים וגם לפה. המים גם עוזרים לחידוש תאי העור בפנים שניזוקו עקב העישון.

להימנע מדיאטות רצחניות

הרבה אנשים הנגמלים מעישון מפחדים לעלות במשקל, ולכן במקביל להליך הגמילה הם פותחים בדיאטה. אמנם מומלץ להימנע מאוכל עתיר קלוריות, אך רופאים אינם ממליצים לשנות את הרגלי התזונה באופן רדיקלי. הפסקה מעישון היא קשה מאליה גם מבלי להוסיף על כך דיאטה מוקפדת. השילוב של השניים עלול להביא לתוצאות ההפוכות, השמנה וחזרה להרגלי העישון.

למידע נוסף קראו גם:
עישון גורם נשירת שיער
למה גמילה מעישון גוררת עליה במשקל?
העישנת וגם התעמלת? השפעת עישון על הכושר
תעזרו לו לעזור לעצמו - להפסיק לעשן
להפסיק לעשן בדרך טבעית עם עלי סטיביה

צריך להביא בחשבון שעלייה במשקל כרוכה בתהליך הגמילה מעישון. מצד אחד לא צריך להשתמש בזה כתירוץ ולאכול מכל הבא ליד, אך מצד שני אין סיבה להתייחס להשמנה כדבר גורלי. יש לזכור ששניים או שלושה קילוגרמים נוספים הם לא אסון נורא ואם הם יפריעו גם לאחר הליך הגמילה, כשהסיגריות כבר אינן גורם דומיננטי בחיי היום-יום, אז יהיה ניתן לפצוח בדיאטה ולהשיל אותם.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

פיברומיאלגיה: טיפול טבעי בדאבת שרירים
מאת מערכת BeOK
| 10/07/2017 |
צפיות: 127
פיברומיאלגיה היא מחלה המאופיינת בעייפות ובכאבים בשרירים ובעצמות. כדי להקל על התסמינים באופן טבעי אפשר לשתות תה ג'ינג'ר, למרוח שמן קמפור ולצרוך הרבה נוזלים
קרא עוד
מהן הסגולות הבריאותיות של כמון?
מאת מערכת BeOK
| 03/07/2017 |
צפיות: 276
כמון הוא יותר מרק תבלין להוספת טעם, יש לו רכיבים בריאותיים רבים והוא יעיל לחיזוק מערכת החיסון, לניקוי מערכת הנשימה ולמניעת אנמיה
קרא עוד
מהן הסגולות הבריאותיות של שמן חריע?
מאת מערכת BeOK
| 21/06/2017 |
צפיות: 1,499
שמן חריע הוא שמן צמחי בעל יכולות בריאותיות רבות, הוא שומר על סוכר מאוזן, מחזק את מערכת החיסון ופותח את נקבוביות העור
קרא עוד
נשנושים בריאים להרגעת הרעב
מאת מערכת BeOK
| 13/06/2017 |
צפיות: 430
לשמור על המשקל זה לא דבר קל, בעיקר כשהבטן מאותת שהגיע הזמן לנשנוש קטן. כדי למנוע את התקפות הרעב אפשר לפתוח את הבוקר עם שיבולת שועל, לאכול אגוזים בצהריים ולהתענג על אבוקדו בערב
קרא עוד
מאכלי קיץ להורדת הנפיחות בבטן
מאת מערכת BeOK
| 07/06/2017 |
צפיות: 428
בטן נפוחה גורמת לכבדות ולתחושת אי נעימות. כדי להקל על ההרגשה ולמנוע התייבשות אפשר לאכול אבוקדו, לנשנש אבטיח ולהתענג על פירות יער
קרא עוד
תרופות טבעיות לכאבי מחזור
מאת מערכת BeOK
| 26/04/2017 |
צפיות: 395
כאבי מחזור היא תופעה מוכרת לכל אישה. כדי להקל עליהם ולמנוע אותם אפשר להניח כרית חימום, לשתות חליטת קמומיל ואפילו לחוות אורגזמה
קרא עוד
למה כדאי לשתות מי לימון בבוקר?
מאת מערכת BeOK
| 23/04/2017 |
צפיות: 964
לימון עתיר בוויטמינים והוא מחזק את מערכת החיסון, אך ישנן סיבות נוספות שבגללן כדאי לשתות מי לימון בכל בוקר, הם מפחיתים זיהומים, מנקים רעלים ומונעים את הזדקנות העור
קרא עוד
כבד שומני: מהי התזונה המומלצת?
מאת מערכת BeOK
| 12/04/2017 |
צפיות: 848
שומן עודף וצריכה מופרזת של אלכוהול יכולים לגרום למחלת הכבד השומני. מאכלים, תוספי מזון וצמחי מרפא שונים יכולים למנוע את המחלה ולשקם את הכבד של החולים בה
קרא עוד
מהם התסמינים של מחסור באשלגן?
מאת מערכת BeOK
| 22/03/2017 |
צפיות: 601
אשלגן הוא יסוד חשוב לבריאות הגוף ומחסור ממנו יכול לגרום לתסמינים שונים, כמו עייפות, קצב לב מואץ ותחושת נימול
קרא עוד
דלקות בדרכי השתן
דלקת בדרכי השתן היא אחת המחלות הנפוצות בקרב נשים. תזונה נכונה ושמירה על הרגלים מסוימים ירפאו את הדלקת וימנעו את החזרה שלה
קרא עוד