איך להפסיק לעשן בלי לעלות במשקל?

אנשים רבים שמפסיקים לעשן חוששים לעלות במשקל, אבל שמירה על אורח חיים בריא ופעילות גופנית יכולים למנוע זאת
מאת מערכת BeOK
| 03/11/2016 |
צפיות: 410
גמילה מעישון היא אינה דבר קל, ועל אף הנזקים הברורים של העישון, כמו סרטן, הזדקנות העור, ערפול חוש הטעם והריח המסריח, אנשים מתקשים לזרוק את חפיסת הסיגריות ולהיפרד מהמצית האהובה עליהם.

הגמילה הפיזית מהניקוטין היא דווקא החלק הקל, צריך בסך הכול 72 שעות כדי שהגוף יתנקה מניקוטין ושלושה שבועות בלבד להפסקת תופעות הגמילה הגופניות, האתגר האמיתי הוא הגמילה הנפשית.

יש לכם שאלות על דיאטה ותזונה נכונה? שאלו את המומחים שלנו:
דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
כושר גופני
הפסקת עישון, גמילה מעישון
תמיכה בדיאטה
התמכרות, התמכרויות

לסיגריה יש תפקיד חשוב בחייו של המעשן, היא מאפשרת הפסקה בעבודה, היא משרה אווירת נינוחות לאחר האוכל, היא מרגיעה את העצבים והיא מנחמת בשעת עצב. כאשר מפסיקים לעשן, הנפש מחפשת תחליף הולם להשפעה המנטלית של הסיגריה, והתחליף הזמין ביותר הוא אוכל, והרבה ממנו. לכן אנשים רבים עולים במשקל לאחר שהפסיקו לעשן.

עישון משפיע על המטבוליזם

מחקרים מצאו כי הניקוטין מגביר את פעילות חילוף החומרים בגוף, והוא עוזר לגוף לשרוף יותר קלוריות. הניקוטין ממריץ את קצב הלב בצורה לא טבעית, וזו אחת הסיבות שבגללן עישון גורם למחלות לב. כאשר מפסיקים לעשן, המטבוליזם חוזר למצבו הטבעי והקלוריות אינן נשרפות כמו בעבר. גם אם כמות הקלוריות שצורכים נשארת זהה לאחר הגמילה מהסיגריות, ישנם סיכויים גבוהים לעלות במשקל.

אחד הדברים שהכי חסרים למעשנים לשעבר הוא ההרגל להצית את הסיגריה והתחושה שלה בין האצבעות ובין השפתיים, תופעה זו מכונה "סיפוק אורלי". כדי למלא את הצורך הזה אנשים רבים פונים למזון כתחליף.

מקלות סלרי כתחליף לסיגריה

כדי להימנע מעלייה במשקל יש לשים לב איזה אוכל מכניסים לפה. חלופות חכמות ובריאות הן מאכלים נטולי סוכר, כמו מקלות גזר, רצועות סלרי ומסטיק או סוכריות ללא סוכר. מחקרים מראים כי לאנשים רבים אשר נגמלים מעישון יש כמיהה לסוכר, ולהם מומלץ לאוכל מאכלים עם ממתיקים מלאכותיים.

שיטה נוספת המאפשרת למלא את הסיפוק האוראלי מבלי לאכול היא לצחצח שיניים כמה פעמים במהלך היום. הטעם של משחת השיניים מטשטש את הטעם המתוק שמדגדג את הלשון, פעולת הצחצוח מחליפה את הצורך לשים דברים בפה ותחושת הריענון והניקיון מבטלת את הדחף לעשן.

להתעמל במקום לעשן

מכיוון שהגוף לאחר הגמילה שורף פחות קלוריות, כדאי לשלב את הליך הגמילה עם פעילות גופנית קבועה וכך הגוף שומר על המשקל ואף גורם לירידתו. הפעילות הפיזית מקלה על ההתמודדות עם מצבי לחץ והיא יכולה גם לגבור על הצורך לעשן.

גם שתיית מים מרובה יכולה לעזור. המים גורמים לתחושה של שובע והם מספקים עיסוק לא מזיק גם לידיים וגם לפה. המים גם עוזרים לחידוש תאי העור בפנים שניזוקו עקב העישון.

להימנע מדיאטות רצחניות

הרבה אנשים הנגמלים מעישון מפחדים לעלות במשקל, ולכן במקביל להליך הגמילה הם פותחים בדיאטה. אמנם מומלץ להימנע מאוכל עתיר קלוריות, אך רופאים אינם ממליצים לשנות את הרגלי התזונה באופן רדיקלי. הפסקה מעישון היא קשה מאליה גם מבלי להוסיף על כך דיאטה מוקפדת. השילוב של השניים עלול להביא לתוצאות ההפוכות, השמנה וחזרה להרגלי העישון.

למידע נוסף קראו גם:
עישון גורם נשירת שיער
למה גמילה מעישון גוררת עליה במשקל?
העישנת וגם התעמלת? השפעת עישון על הכושר
תעזרו לו לעזור לעצמו - להפסיק לעשן
להפסיק לעשן בדרך טבעית עם עלי סטיביה

צריך להביא בחשבון שעלייה במשקל כרוכה בתהליך הגמילה מעישון. מצד אחד לא צריך להשתמש בזה כתירוץ ולאכול מכל הבא ליד, אך מצד שני אין סיבה להתייחס להשמנה כדבר גורלי. יש לזכור ששניים או שלושה קילוגרמים נוספים הם לא אסון נורא ואם הם יפריעו גם לאחר הליך הגמילה, כשהסיגריות כבר אינן גורם דומיננטי בחיי היום-יום, אז יהיה ניתן לפצוח בדיאטה ולהשיל אותם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

דיאטה קטוגנית: המדריך למתחילים
מאת מערכת BeOK
| 16/01/2018 |
צפיות: 18
דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומנים שנוסף לירידה במשקל יש לה יתרונות בריאותיים רבים והיא מסייעת במניעה של סרטן, מגנה על מערכת הלב ומעכבת אלצהיימר
קרא עוד
עושים סדר בבלגן הפחמימתי
| 07/01/2018 |
צפיות: 331
"הורדתי לגמרי את הפחמימות מהתזונה" או "האם כדאי להוריד לגמרי את הפחמימות מהתפריט שלי?"
קרא עוד
דיאטה טבעונית להורדה במשקל – האם זה באמת עובד?
מאת מערכת BeOK
| 18/12/2017 |
צפיות: 266
טבעונות יכולה להיות יותר מאידיאולוגיה והקפדה על תזונה טבעונית מסודרת יכולה לסייע בהורדה במשקל
קרא עוד
לקראת חנוכה – על שמנים ושומנים
| 26/11/2017 |
צפיות: 259
ישנם סוגים שונים של שמנים ושל שומנים. לקראת חג האור והשמן כדאי לעשות סדר במושגים
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 204
דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 274
ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
קרא עוד
פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 367
פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
קרא עוד
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 434
השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
קרא עוד
סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 406
סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ביוטין לצמיחת שיער
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2017 |
צפיות: 675
ביוטין הוא ויטמין אשר נמצא כי הוא מסייע למראה השיער ולהאצת הגדילה שלו. הוויטמין מצוי במזון מן החי ומן הצומח וניתן לצרוך אותו גם כתוסף מזון
קרא עוד