אשלגן: יתרונות בריאותיים ומקורות טבעיים

אשלגן הוא מינרל אשר יש לו חשיבות רבה בתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע לקוגניציה, שומר על איזון סוכר בדם ומונע התכווצויות שרירים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 17/05/2017 |
צפיות: 1,657
דירוג: 4.2 מתוך 8 הצבעות
התקבלו 8 דירוגים בציון ממוצע 4.2 מתוך 5
אשלגן הוא מינרל הכרחי לבריאות הגוף וכן הוא אלקטרוליט אשר מוליך דחפים חשמליים בגוף. הגוף אינו מייצר אשלגן באופן טבעי, ומשכך כדי שיהיה די ממנו יש לאכול מאכלים המכילים אותו. מחסור באשלגן בא לידי ביטוי בתסמינים כמו עייפות וחולשה של השרירים וכן הוא עלול לגרום לבעיות בריאותיות שונות, כמו אנמיה, קצב לב חריג, דפיקות לב מוקדמות וכאבי ראש חמורים. אנשים הסובלים ממחסור באשלגן סובלים מיתר לחץ דם, מבעיות במעיים ומהתנפחות של הבלוטות.

תזונה מאוזנת חייבת לכלול כמויות מאוזנות של אשלגן. המקורות הטובים ביותר לקבלת המינרל הם פירות, ירקות ודגנים, אך אפשר לצרוך אותו גם באכילה של עוף, של סלמון ושל חלב. גם אגוזים, שקדים ותפוחי אדמה מכילים את המינרל, אך בראשית הרשימה של המאכלים עתירי אשלגן הם אבוקדו ובננה.

חוששים ממחסור באשלגן? התייעצו עם המומחים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום נוירולוגיה, שבץ מוחי, אירוע מוחי
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה

אשלגן מונע שבץ

לאשלגן יש תפקיד חשוב בשמירה על התפקוד התקין של המוח. המינרל מאפשר לחמצן להגיע למוח ובכך הוא מעודד את הפעילות הטבעית שלו ומעלה את הרמה הקוגניטיבית. זו אחת הסיבות לכך שבננה נחשבת כ"מזון למוח" והיא מומלצת לתלמידים בתקופת מבחנים. האשלגן יעיל לא רק לפעילות של המוח, אלא גם בשמירה עליו. מחסור באשלגן יכול לגרום לשבץ מוחי, זאת משום שהמינרל מרחיב את כלי הדם ומאפשר לדם לזרום בגוף ביתר קלות ללא קרישי דם, שיכולים לאירועים מוחיים. כמו כן, אשלגן מסייע בשמירה על לחץ דם תקין. לכן, כמות מאוזנת של המינרל בגוף מפחיתה את הסיכויים ללקות במחלות לב וביתר לחץ דם.

מחסור באשלגן מפחית את כמות הסוכר שבדם ורמות נמוכות של סוכר יכולות לגרום לחולשה, להזעה, לרעידות ולכאבי ראש. נטילה של שלגן כלורי ושל נתרן מספקת הקלה מידית לתחושות אלה. משכך, לחולי סוכרת יש לשמור על רמות מאוזנות של אשלגן בגוף כדי למזער את הסיכויים לעלייה בסוכר ולצניחה שלו.

חילוף חומרים תקין בעזרת אשלגן

אשלגן אחראי על ההתכווצות הסדירה של השרירים. מרבית היונים של המינרל מצויים בתאי השריר, ומשכך כמות מספקת של המינרל הכרחית כדי לווסת את ההתכווצות ואת הרגיעה של השרירים. הוא שומר על הפעילות התקינה של העצבים בשריר ומסייע למהירות של הרפלקסים. כמו כן, מחסור באשלגן עלול לגרום להתכווצויות ולעוויתות של השרירים. צריכה מספקת של המינרל תמנע מלכתחילה את התופעה ואת הכאבים הנלווים לה.

היתרונות של האשלגן משפיעים על כל הגוף, לרבות העצמות. אחת מתכונותיו של האשלגן היא נטרול חומצות מסוימות אשר מונעות ספיגה של סידן. משכך, האשלגן למעשה מגן על הסידן ובכך מסייע בחיזוק של העצמות. נוסף על כך, חוקרים גילו כי אכילה של פירות וירקות המכילים כמויות גדולות של אשלגן מגבירה את צפיפות העצמות ומשפרת את החוזק שלהן לטווח ארוך.

אשלגן מסייע בחילוף החומרים של חומרים שונים, כמו שומנים ופחמימות. יכולת זו של המינרל מאפשרת להפיק אנרגיה מהאוכל שמכניסים לגוף. ממחקרים עולה שלאשלגן יש חשיבות בתהליך המיזוג של חלבונים, דבר אשר הכרחי לגדילה של התאים בגוף ולאיזון המטבולי הכללי.

עודף אשלגן יכול לגרום למחלות לב

במצבים של לחץ, חרדה ושל מצוקה נפשית אשלגן יכול לבוא לעזר. למינרל יש יכולת להפיג לחצים ולסייע לבריאות המנטלית. כמו כן, אשלגן מסייע בוויסות של ההורמונים בגוף, לרבות ההורמונים אשר אחראים על הלחץ, כמו קורטיזול ואדרנלין שכמויות גדולות מדי מהם משפיעות על התפקוד הכללי של הגוף.

תפקיד נוסף שיש לאשלגן הוא שמירה על איזון הנוזלים בגוף. סוגי התאים השונים נזקקים לכמויות שונות של מים לתפקודם התקין, והמינרל מסייע לכל תא לקבל את הכמות הנדרשת לו. כמו כן, איזון של הנוזלים מגן על כל מערכות הגוף בצורה כזו או אחרת. לכן, כדי למנוע חמרמורת (הנגאובר) מומלץ לאכול בננה לאחר לילה של שתייה מרובה של אלכוהול.

אולי תרצו לקרוא גם:
מחסור בוויטמינים גורם למיגרנות – כיצד ניתן למנוע את התופעה?
מה הקשר בין ויטמין D לכולסטרול גבוה?
תיאמין: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B1
ויטמין E: כל מה שצריך לדעת על הוויטמין
אבץ: יתרונות בריאותיים ותופעות לוואי

כמו בכל דבר בעולם, גם באשלגן צריך איזון. עודף אשלגן בגוף יכול לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו בחילות מחלות לב, שיתוק של השרירים, קשיי נשימה ותחושת נימול בגפיים. למרות יתרונותיו הרבים של המינרל יש להתייעץ עם בעל מקצוע מומחה לפני שנוטלים אותו כתוסף מזון.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    רפואת משפחה והיפנוזה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים תמי... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

בנזודיאזפינים: הסוף לאינסומניה ובעיות השינה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 13/03/2019 |
צפיות: 670
הפרעות שינה הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהעולם המודרני. הסטרס והמחשבות גורמים לנו לקום בלילה, להיות חסרי מנוחה וחסרי שקט. מצב מתמשך של נדודי שינה ישפיע קשות על תפקוד המוח ובריאות הגוף. הגידו שלום לבנזודיאזפינים– הכדורים שיצילו לכם את השינה
קרא עוד
לציטין: יתרונות בריאותיים ותופעות לוואי
לציטין הוא חומר שומני המצוי באופן טבעי במאכלים מן החי ומן הצומח. לחומר יש סגולות רפואיות רבות הוא מסייע לבעיות בעיכול וכן הוא שומר על בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
ויטמין D: למה הוא כל כך חשוב?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 03/09/2018 |
צפיות: 1,817
ויטמין D הוא הוויטמין שלא מקבלים ממזון אלא מהשמש. מחקרים מצאו שיש קשר בין מחסור של ויטמין D לבין בעיות בריאותיות שונות, כמו אסתמה, סוכרת סוג 2 ואלצהיימר
קרא עוד
ויטמין A בהריון: האם הוא מסוכן לעובר?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 02/08/2017 |
צפיות: 4,396
ויטמין A הוא תרכובת של חומרים אשר מסייעים לבריאות הגוף ולתקינות של הריון, אך כמות גדולה מדי של הוויטמין יכולה לגרום למומים מולדים אצל העובר
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ויטמין K
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 17/07/2017 |
צפיות: 4,720
ויטמין K הוא תרכובת של מינרלים ושל חומרים מזינים נוספים אשר הכרחיים לתפקוד התקין של הגוף. הוויטמין אחראי על קרישת דם והוא מונע בחילות אצל נשים בהריון
קרא עוד
זרחן: כיצד הוא מועיל לבריאות הגוף?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 14/06/2017 |
צפיות: 4,321
זרחן הוא יסוד שלו תפקיד חשוב לתפקוד הגוף. הוא מגן על השיניים, מסייע לחילוף החומרים ושומר על איזון הורמונלי
קרא עוד
בורון: תוסף תזונה לחיזוק העצמות ולפיתוח הגוף
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/06/2017 |
צפיות: 5,154
בורון הוא יסוד חיוני אשר מסייע לתפקוד התקין של הגוף. הוא מונע דלקות מפרקים, מפחית תסמינים של גיל המעבר ומשפר את היכולות הקוגניטיביות
קרא עוד
כיצד סלניום מסייע לבריאות?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/05/2017 |
צפיות: 2,480
סלניום הוא מינרל הכרחי לתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע בוויסות הורמונים ומונע רדיקלים חופשיים
קרא עוד
יוד: מדוע הוא חיוני לתפקוד הגוף?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 21/05/2017 |
צפיות: 1,949
יוד הוא מינרל אשר הכרחי לפעילות של בלוטת התריס ולחילוף החומרים. מחסור ביוד יכול לגרום להשמנת יתר ולבעיות פוריות
קרא עוד
אבץ: יתרונות בריאותיים ותופעות לוואי
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 11/05/2017 |
צפיות: 1,944
אבץ הוא יסוד טבעי אשר הכרחי לפעילות התקינה של הגוף. מחסור ממנו מעלה את החשיפה למחלות שונות ויכול לגרום לנשירת שיער
קרא עוד