הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח

הליכה אחורה היא טכניקת הליכה אשר נוסף לחיזוק שרירים שבדרך כלל לא שמים עליהם דגש, היא משפרת את היציבה ומאתגרת את היכולת המנטאלית והקוגניטיבית
מאת מערכת BeOK
| 26/10/2017 |
צפיות: 196
גם המכורים לספורט יעידו שחזרה על אותה שגרת אימונים יכולה לשעמם לאחר כמה זמן. כדי למנוע את התחושה הזו כדאי לגוון בתרגילים ובסדר הפעולות שלהם או להוסיף פעילות חדשה לתכנית האימונים. פתרון אפשרי הוא לשלב עשרים דקות של הליכה או של ריצה אחורה. פעילות זו בהחלט שוברת שגרה ומפעילה את הגוף בצורה שונה לחלוטין ממה שהוא מורגל אליו.

הליכה אחורה יכולה להישמע כמו דבר מטופש ולא יעיל, אך למעשה לסוג פעילות זה יש השפעות רבות הן על המצב הגופני והן על המצב המנטאלי. ריצה לאחור היא דרך פשוטה ויעילה לאתגר את שרירי הגוף ובד בבד לאלץ את המוח לתפקד בצורה שונה ולהתמקד באלמנטים חדשים.

יש לכם שאלות? היכנסו לפורומים:
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי
פורום כושר גופני
פורום אורטופדיה
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום בעיות מפרקים, החלפת מפרק, בעיות ברכיים

הליכה אחורה לחיזוק כוח הסבל

פעילות גופנית אינה עבודה של השרירים בלבד, גם למוח יש תפקיד לא מבוטל בעבודה וגם אותו צריך לחזק. מכיוון שהליכה רגילה, קדימה, היא פעולה שגרתית שעושים אותה ללא חשיבה מודעת, להליכה אחורה יש יתרונות רבים מהבחינה המנטאלית, נוסף לשבירה של שגרת האימונים היא מגבירה את הקואורדינציה ואת תחושת המרחב, מאלצת לצאת מהאזור הנוח, מונעת שעמום, מסייעת למחזור השינה ומחדדת את יכולות השליטה הקוגניטיבית.

באופן מעשי, נוסף לשריפת קלוריות ולהעלאת רמות האנרגיה בגוף, הליכה אחורה מחזקת שרירים שלרוב אינם בשימוש או שאינם מתמקדים בהם באימוני כושר, היא מסייעת לשיקום פציעות ברך, משפרת את טכניקת ההליכה ומסייעת לשמור על שיווי משקל. כמו כן, הליכה אחורה מחזקת את כוח הסבל ואת היכולת האירובית הכללית של הגוף, זאת מכיוון שהליכה בכיוון לא רגיל מאלצת את הגוף לסגל את עצמו לדרישות חדשות ולא מוכרות אשר משפרות את הכושר הגופני.

חוקרים גילו שריצה אחורה מפחיתה כאבים בברכיים וכן כי שילוב של ריצה אחורה עם ריצה קדימה מחזק את מערכת הלב ואת מערכת הנשימה ומסייעת בהפחתת אחוזי השומן בגוף, יותר מאשר ריצה קדימה בלבד.

הליכה אחורה מומלצת לאנשים עם בעיות ברכיים

הליכה אחורה בשטח פתוח היא אפשרית, אבל בטוח יותר להתחיל להתאמן על הליכון, זאת מכיוון שבמכשיר כזה יש מעקה שמסייע להימנע מנפילה אחורה וכן המכשיר ממוקם במקום יציב אשר אלה מאפשרים אימון בהליכה לאחור ללא חשש מלהיתקל באנשים, בעצים או בכל דבר שעלול להפתיע במקום ציבורי. יש לשמור על זהירות גם בהליכה לאחור על הליכון ולהתחיל להתאמן במהירות הכי נמוכה ולהגביר בהדרגה את המהירות.

אולי יעניין אותך גם:
כאבי ברכיים - עובדות חשובות
הליכה - אימון גופני שמתאים לכל אחד
הליכה נורדית כבר ניסיתם?
הליכה ברגל משפרת את מצב הרוח
ברך רצים: תסמינים ודרכי טיפול

רק לאחר שמרגישים מספיק בטוחים בהליכה לאחור אפשר לנסות גם לרוץ אחורה. ריצה לאחור מפעילה פחות לחץ על הברכיים, כך שהיא מומלצת במיוחד לאנשים הסובלים מבעיות בברכיים. בריצה לאחור יש להקפיד על בטיחות ולא לעזוב את המעקה של ההליכון מחשש לנפילה. כאשר מרגישים מספיק ביטחון בריצה לאחור אפשר לצאת לשטח ולשלב את סגנון הריצה החדש עם תכנית האימונים הרגילה. גם אם בתחילה הליכה לאחור מרגישה מוזרה ומגוחכת, לאחר כמה פעמים כבר מרגישים את השינוי שחל בשרירים וביציבה ולומדים להעריך את הגיוון בשגרת האימונים.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

אפליקציות ספורט מומלצות לאייפון ולאנדרואיד: כל מה שצריך לדעת
מאת מערכת BeOK
| 29/02/2016 |
צפיות: 17,194
רוצים בטן שטוחה מבלי לצאת מהבית? חושבים להתחיל לרוץ עם ליווי של מאמן אישי באוזניות? לפניכם מבחר אפליקציות ספורט המעודדות את המשתמשים לשמור על גוף חזק ובריא דרך האייפון והאנדרואיד
קרא עוד
כך תבחרו פעילות גופנית המתאימה לכם
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2014 |
צפיות: 28,382
התמדה בפעילות כושר גופני מפעילה מעגל חיובי - בזכותה אנו הופכים לנמרצים יותר ויש לנו אנרגיה רבה יותר לבצע עוד פעילות כושר גופני. ואולם, על מנת שנוכל להתמיד במשימה, חשוב לדעת לבחור את הפעילות המתאימה
קרא עוד
נפש בריאה בגוף בריא
מאת גלית פרי
| 20/08/2014 |
צפיות: 38,590
כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו. יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש. על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי בכתבה הבאה
קרא עוד
10 יתרונות של כושר גופני
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2014 |
צפיות: 41,725
כושר גופני עושה עושה טוב לגוף ולנפש, את זה כולנו יודעים. בכתבה הבאה הבאנו לכם עשר יתרונות של כושר גופני, פעילות ספורטיבית וכל מה שלא כולל ישיבה על הספה מול הטלוויזיה
קרא עוד
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2014 |
צפיות: 36,971
פיתוח שרירים ועיצוב הגוף הם מסוגי הפעילות הגופנית הפופולריים ביותר כיום, אם בחדרי הכושר, על חוף הים, ביחידים או בקבוצות. האם שרירים יכולים להפוך לשומנים? האם מתיחות מונעות פציעות? לפניכם מספר מיתוסים על שרירים
קרא עוד
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
מאת מערכת BeOK
| 23/07/2014 |
צפיות: 36,890
אימון אירובי הינו דרך טובה לשרוף שומנים, לשמור על בריאות ולבנות חוזק גופני פנימי. אבל, עם מגוון סוגי אימון אירובי הקיימים כיום, איך תדעו איזה מבין הסוגים הכי מתאים לכם? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר
קרא עוד
מתיחות בוקר לימים מתוחים
מאת מערכת BeOK
| 16/07/2014 |
צפיות: 36,574
הימים מתוחים והכושר הגופני מעט נזנח. כדי להקל על המתח הנפשי ועל השרירים שלנו כדאי להתחיל את הבוקר עם מתיחות. מתיחות בוקר יסייעו לכם להיות ערניים יותר במהלך הבוקר ובשאר היום, יעזרו לחילוף החומרים של הגוף ויזרימו חמצן למוח
קרא עוד
פעילות גופנית בשירות האוטיזם
מאת אורנה הראל
| 09/07/2014 |
צפיות: 36,415
ילדים אוטיסטים מתקשים לרוב לתקר עם העולם סביבם. נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית יחידנית וקבוצתית מתאימה יכולה לסייע לילד האוטיסט בפיתוח כישוריו החברתיים
קרא עוד
בכוחות משותפים - פעילות גופנית בקבוצה
מאת אורנה הראל
| 02/07/2014 |
צפיות: 36,516
לפעילות גופנית בקבוצה לעומת לבד יש יתרונות רבים, החל בחברותא ועד לשיפור הכושר הגופני ונטיעת מוטיבציה. על פעילות גופנית בקבוצה בכלל ובקרב נשים בפרט בכתבה הבאה
קרא עוד
על סדר היום - פעילות גופנית לקשישים
| 25/06/2014 |
צפיות: 37,216
מסגרות כמו קאנטרי קלאב, מרכזי ספורט ומועדוני כושר הפכו זה מכבר לחלק מסדר היום של גימלאים וקשישים רבים. מקומות כאלו מציעים להם שמירה על הכושר הגופני ושיפור המצב הבריאותי לצד חברותא. כך תתעלו את האימון לשיפור הכושר הגופני
קרא עוד