הליכה ברגל משפרת את מצב הרוח

הליכה מהירה וספורטיבית משחררת אנדורפינים אשר מעלים אנרגיות חיוביות, אך חוקרים גילו שיש קשר ישיר בין הליכה רגלית לבין שיפור מצב הרוח גם כשלא זו המטרה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 15/12/2016 |
צפיות: 1,820
ידוע שהליכה כפעילות גופנית משפרת את מצב הרוח, המוח משחרר אנדורפינים אשר מעלים את האנרגיה ומציפים רגשות חיוביים. אבל גם להליכה ללא מטרה מוגדרת יש השפעות דומות. פעמים רבות לאחר ריב, במצבים של כעס או כשצריך לחשוב קצת, אנשים יוצאים לנשום קצת אוויר. הם הולכים כמה דקות מסביב לבניין וחוזרים מפוכחים ושלווים יותר.

גם טיולים רגליים משפרים את מצב הרוח, השמש והטבע הם אלמנטים חיוביים אשר גורמים למצב רוח טוב ושבירת השגרה היומית או הידיעה שההליכה טובה לבריאות מעודדים את הנפש. אך מחקר חדש מצא כי הליכה רגלית יכולה להגביר את התחושות הטובות גם כשלא זו המטרה שלשמה יוצאים לסיבוב.

רוצים לשפר את מצב הרוח? התייעצו עם המומחים:
פורום פסיכולוגיה
פורום פסיכיאטריה
פורום פסיכיאטריה ילדים ובני נוער
פורום פסיכולוגיה הוליסטית
פורום פסיכותרפיה גופנית

הליכה רגלית גורמת לתחושת שמחה והתלהבות

שני חוקרים אמריקאים ערכו שני ניסויים שבהם בדקו כיצד הליכה שלא בכוונה תחילה משפיעה על מצב הרוח. בניסוי הראשון 232 משתתפים חולקו לקבוצות קטנות והראו להם סרט קצר ואיטי על ארכיטקטורה סינית. נאמר להם שהניסוי עוסק בתגובה שלהם לסביבה מוכרת ולסביבה לא מוכרת, אך למעשה מטרת הסרט הייתה לגרום לתחושת שלווה ורוגע.

לאחר הצפייה בסרט הם ענו על שאלונים על מצב הרוח שלהם, ולאחר מכן הם נדרשו לבחור בין יציאה לסיור רגוע שאורכו 12 דקות שבו הם נלקחו לראות עשרה בניינים ומבנים ארכיטקטוניים, לבין סיור וירטואלי אשר מראה להם את אותם המבנים.

החוקרים מצאו כי מצב הרוח השתפר בצורה ניכרת בקרב המשתתפים אשר יצאו לסיור הרגלי. הם הביעו התרגשות, שמחה, התלהבות ותקשורת חיובית עם הסביבה, בעוד הסטודנטים אשר נשארו לצפות בסיור הווירטואלי לא הראו שום שינוי במצב ברוח.

אך לניסוי זה יש כמה מגבלות, הסיור הרגלי נעשה בחוץ ובאוויר הפתוח, אשר ידוע כי אלה גורמים אשר משפיעים על מצב הרוח ומרוממים אותו. בניגוד למשתתפים שצפו בסיור הווירטואלי, אלה שיצאו לסיור הרגלי ראו את המבנים במו עיניהם וגילו חלקים בעיר שהם לא הכירו לפני כן, כל אלה גורמים אשר מאליהם משפרים את מצב הרוח.

הליכה כתרופה לשעמום

בניסוי השני מדדו החוקרים אם ההליכה הרגלית משפרת את מצב הרוח גם בתנאים משעממים ופחות אטרקטיביים. 93 משתתפים יצאו לסיור ארוך ושקט בתוך מבנה אוניברסיטאי. חלקם יצאו לסיור בעצמם וחלקם נשארו לראות את הסיור בסרט וידאו. כדי להוסיף את רמת השעמום, חלק מהמשתתפים התבקשו לכתוב חיבור באורך שני דפים על הסיור.

גם בניסוי זה התוצאות היו חד משמעיות וליציאה לסיור הרגלי הייתה השפעה רבה על מצב הרוח של המשתתפים. הסממנים החיוביים ירדו בקרב המשתתפים שנשארו לצפות בסיור הווירטואלי, בעוד המדדים החיוביים בקרב המשתתפים שיצאו לסיור הרגלי נשארו כמו שהיו לפני הסיור, אפילו אצל המשתתפים שהתבקשו לכתוב חיבור.

לא רק הליכה ספורטיבית

ניסויים אלה הם הראשונים שנעשה בנושא הקורלציה בין הליכה רגלית לבין שיפור מצב הרוח בצורה לא מודעת. המשתתפים לא ידעו כי לתנועה ולהליכה יש קשר ישיר ומשמעותי על ההתנהגות שלהם או על מצב הרוח שלהם.

רוצים לדעת עוד בנושא? קראו גם:
צפייה בטלוויזיה עושה מצב רוח רע?
תרופות טבעיות נגד דיכאון
סיבות מוזרות למצב רוח רע
השפעתם של צבעים על מצב הרוח שלנו
שינויים של מצב הרוח

הליכה ברגל, בין שהיא מכוונת מטרה ובין שלא, תמיד תעלה את מצב הרוח ותשפר את הרגשות החיוביים. ההליכה אינה צריכה להיות דווקא מהירה וספורטיבית, היא לא צריכה להיות בטבע או לאורך זמן, טיול עם הכלב או אפילו הליכה במסדרון במשך 15 דקות תעשה את העבודה והיא תשפר את מצב הרוח גם כשמרגישים עייפים, עצבניים וחסרי כוח.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר